Toelichting bij COM(2024)528 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)528 - .
bron COM(2024)528
datum 13-11-2024
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de activiteiten van de IFRS Foundation, de EFRAG en de PIOB in 2023

1. Inleiding

Op 28 april 2021 heeft de Europese Unie het programma voor de interne markt1 vastgesteld ter ondersteuning en versterking van het bestuur van de interne markt met een budget van 4,21 miljard EUR voor de periode 2021-2027. De verordening voor het programma van de interne markt voorziet in een begroting van 220,5 miljoen EUR voor normalisatieprocessen, waarvan 61 miljoen EUR is toegewezen om de ontwikkeling van hoogwaardige internationale standaarden voor financiële en niet-financiële verslaglegging en controle van jaarrekeningen te ondersteunen en het makkelijker te maken om deze standaarden op te nemen in het recht van de Unie.

In het kader van het programma voor de interne markt verstrekt de Commissie een jaarlijkse subsidie2 aan de International Financial Reporting Standards Foundation (IFRS Foundation) voor de ontwikkeling van internationale standaarden voor financiële verslaglegging (IFRS), en aan de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) en de Public Interest Oversight Board (PIOB). Deze organisaties spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de kwaliteit, de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van financiële en duurzaamheidsinformatie in bedrijfsverslagen. Dit verslag bevat een samenvatting van hun activiteiten in 20233, met uitzondering van de activiteiten van de IFRS Foundation op het gebied van duurzaamheidsrapportage, aangezien deze niet (mede) worden gefinancierd door de EU-subsidie.

2. IFRS Foundation

2.1. Bestuur

De IFRS Foundation is een non-profitorganisatie die is opgericht met als doel één enkel geheel van hoogwaardige, begrijpelijke, afdwingbare en wereldwijd erkende standaarden voor jaarrekeningen en duurzaamheidsrapportage te ontwikkelen, te bevorderen en het gebruik ervan te vergemakkelijken.

De IFRS Foundation overkoepelt de International Accounting Standards Board (IASB), die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van IFRS voor jaarrekeningen, en de International Sustainability Standards Board (ISSB), opgericht in november 2021, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van IFRS voor duurzaamheidsrapportage.

De Monitoring Board, waarin de Commissie zitting heeft, versterkt de functie van de IFRS Foundation als toezichthouder voor het algemeen belang en bevordert de verdere ontwikkeling van IFRS en ISSB-standaarden als hoogwaardige pakketten van mondiale standaarden voor jaarrekeningen en duurzaamheidsrapportage.

Krachtens Verordening (EG) nr. 1606/20024 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen (“IAS-verordening”) kan de Commissie nieuwe of gewijzigde IFRS voor jaarrekeningen goedkeuren na overweging van het goedkeuringsadvies van de EFRAG. Gezien het economische belang van IFRS voor jaarrekeningen verleent de Commissie financiële steun aan de IFRS Foundation voor de ontwikkeling van IFRS voor jaarrekeningen.

De IFRS Foundation wordt bestuurd door een raad van trustees bestaande uit 22 leden die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het algemeen toezicht op en de benoemingen binnen de IASB en de ISSB. De benoeming van trustees geschiedt volgens een zetelverdeling op basis van geografische herkomst en na toestemming van de Monitoring Board.

De IASB en ISSB bestaan elk uit 14 leden met verschillende nationale en professionele achtergronden, onder andere op het gebied van academisch onderzoek, accountancy, duurzaamheid, investeringen, voorbereiding, markt- of financiële regulering en normering. De leden van de IASB en de ISSB worden benoemd voor een periode van vijf jaar en deze termijn kan één keer worden verlengd. Andreas Barckow is voorzitter van de IASB en Emmanuel Faber van de ISSB.

De trustees benoemen tevens de leden van de adviesraad van de IFRIS Foundation en de 14 leden van het IFRS Interpretation Committee (IFRIC), dat zich bezighoudt met het interpreteren van de toepassing van de IFRS voor jaarrekeningen en het bieden van begeleiding bij kwesties op het gebied van financiële verslaglegging.

2.2 Activiteiten

2.2.1. Vaststelling van standaarden

In mei 2023 heeft de IASB bepaalde wijzigingen van IAS 12 Winstbelastingen gepubliceerd. Deze wijzigingen voeren een tijdelijke uitzondering in voor de verwerking van uitgestelde belastingen als gevolg van de uitvoering van de OESO-modelvoorschriften voor Pijler 2, alsmede gerichte openbaarmakingen voor de betrokken entiteiten.

Ook heeft de IASB in mei 2023 wijzigingen aangebracht in IAS 7 Kasstroomoverzicht en IFRS 7 Financiële instrumenten: informatieverschaffing. Met de wijzigingen zijn informatieverschaffingsvereisten ingevoerd met betrekking tot regelingen voor leveranciersfinanciering van ondernemingen.

In augustus 2023 publiceerde de IASB wijzigingen van IAS 21 De gevolgen van wisselkoerswijzigingen, waarin wordt gespecificeerd wanneer een valuta kan worden ingewisseld voor een andere valuta en, wanneer dat niet kan, hoe een onderneming bepaalt welke wisselkoers toegepast moet worden, en welke informatie een onderneming moet verstrekken wanneer een valuta niet inwisselbaar is.

Tot slot heeft de IFRS Foundation de IFRS-taxonomie bijgewerkt om rekening te houden met de nieuwe standaarden en wijzigingen5.

Een volledig overzicht van de activiteiten op het gebied van de vaststelling van standaarden, met inbegrip van het werk van het IFRS Interpretations Committee, is te vinden op de website van de IFRS Foundation6.

2.2.2. Projecten

In maart 2023 heeft de IASB het consultatiedocument Amendments to Classification and Measurement of Financial Instruments (wijzigingen in de classificatie en waardering van financiële instrumenten) gepubliceerd, dat betrekking heeft op specifieke classificatie- en waarderingsvereisten, met inbegrip van vereisten die van invloed kunnen zijn op de administratieve verwerking van aan ESG gekoppelde financiële activa. Deze wijzigingen zijn een follow-up van de evaluatie na invoering (Post-implementation Review, PIR) van IFRS 9 Financiële instrumenten — Classificatie en waardering. De IASB heeft de wijzigingen op 30 mei 2024 gepubliceerd.

In mei 2023 heeft de IASB een verzoek om informatie over de PIR van IFRS 9 Financiële instrumenten — Bijzondere waardevermindering gepubliceerd om belanghebbenden te vragen naar hun mening over de daarin vermelde vereisten inzake bijzondere waardevermindering en de daarmee verband houdende informatieverschaffing.

In juni 2023 heeft de IASB een verzoek om informatie over de PIR van IFRS 15 Opbrengsten uit hoofde van contracten met klanten gepubliceerd om belanghebbenden te vragen naar hun mening over de daarin vermelde vereisten.

In juli 2023 heeft de IASB besloten IFRS 9 te wijzigen om het effect van stroomafnameovereenkomsten (PPA’s) op de jaarrekening beter weer te geven, aangezien ondernemingen steeds vaker PPA’s sluiten voor de aankoop van hernieuwbare energie. PPA’s zijn ook een belangrijk onderdeel van de toezegging van Europese bedrijven om de gevolgen van de klimaatverandering te beperken en hun productieprocessen en producten koolstofvrij te maken. De IASB heeft het PPA-consultatiedocument op 8 mei 2024 gepubliceerd.

In september 2023 heeft de IASB het consultatiedocument Annual Improvements to IFRS Accounting Standards – Volume 11 (jaarlijkse verbeteringen van IFRS voor jaarrekeningen — volume 11) gepubliceerd, dat bedoeld is om de formulering van verschillende IFRS voor jaarrekeningen te verduidelijken of relatief kleine onbedoelde gevolgen, vergissingen of conflicten in verband met de vereisten van de IFRS voor jaarrekeningen te corrigeren. Op 18 juli 2024 heeft de IASB de definitieve wijzigingen gepubliceerd.

In november 2023 heeft de IASB het consultatiedocument Financial Instruments with Characteristics of Equity (financiële instrumenten met kenmerken van eigen vermogen) gepubliceerd, waarin wordt verduidelijkt hoe een onderneming schuldinstrumenten moet onderscheiden van het eigenvermogensinstrument dat zij uitgeeft.

In 2023 heeft de IASB ook zijn beraadslagingen over de projecten Financiële basisoverzichten en Dochterondernemingen zonder publieke verantwoording: informatieverschaffing afgerond. De IASB is van plan twee nieuwe IFRS voor jaarrekeningen uit te brengen in 2024: IFRS 18 Presentatie en informatieverschaffing in financiële overzichten en IFRS 19 Dochterondernemingen zonder publieke verantwoording: informatieverschaffing.

Een volledig overzicht van de projecten is te vinden op de website van de IFRS Foundation7.

2.3. Transparantie en verantwoording

2.3.1. Transparantievoorschriften

Alle vergaderingen van de IASB en het IFRIC zijn openbaar. De agenda’s van de vergaderingen worden vooraf openbaar gemaakt en de vergaderingen zelf kunnen online worden gevolgd. Daarnaast publiceert de IASB driemaandelijkse vergaderingen met belanghebbenden op zijn website8.

2.3.2. Vertegenwoordiging van belanghebbenden

In de statuten van de IFRS Foundation is bepaald dat zes trustees uit Europa, Amerika en Azië-Oceanië en één trustee uit Afrika worden benoemd, alsmede drie trustees uit een willekeurige regio, met inachtneming van het algehele geografische evenwicht. Evenzo geldt voor de benoeming van leden van de IASB dat vier leden uit elke regio, één lid uit Afrika en één lid uit een willekeurige regio worden aangewezen.

Op 31 december 2023 bestond de adviesraad van de IFRS Foundation uit 51 organisaties, waaronder de Europese Centrale Bank (ECB), de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) en de EFRAG. De Europese Commissie neemt deel als waarnemer.

2.3.3. Preventie van belangenconflicten

De trustees van de IFRS Foundation worden benoemd voor een termijn van drie jaar die één keer kan worden verlengd en moeten zich ertoe verbinden dat zij handelen in het openbaar belang. In principe mag een trustee niet in dienst zijn van een organisatie waarbij een lid van de Monitoring Board werkzaam is.

Alle IASB-leden zijn voltijdse leden. Zij zijn gehouden alle arbeidsrelaties en andere banden die van invloed kunnen zijn op hun onafhankelijkheid te verbreken. Noch detachering door een werkgever noch het recht tot herintreding bij de voormalige werkgever is toegestaan.

2.3.4. Verdeling van de financiering

In 2023 heeft de IFRS Foundation van de Europese Commissie een subsidie ontvangen van 3,05 miljoen EUR voor IASB-gerelateerde activiteiten, wat neerkomt op 16,4 % van de in totaal ontvangen financiering voor IASB-gerelateerde activiteiten. De Commissie bleef de grootste bijdrager, hoewel het relatieve aandeel van de bijdragen van de Commissie en van de lidstaten ten opzichte van 2022 is gedaald (van 34,4 % naar 32,0 %).

Uit een uitsplitsing van de financiering van IASB-gerelateerde activiteiten naar de voornaamste geografische gebieden en internationale boekhoudnetwerken blijkt dat de EU en haar lidstaten 32,0 % van de totale bijdragen hebben geleverd, Azië-Oceanië 35,6 %, de internationale accountantsnetwerken 15,5 %, het pan-Amerikaanse gebied 5,7 %, Afrika 0,8 % en andere 10,3 %.

De neerwaartse trend in de bijdragen aan de IFRS Foundation voor IASB-gerelateerde activiteiten de afgelopen jaren heeft zich in 2023 doorgezet. De gerapporteerde bijdragen zijn in totaal met 5,0 % (848 000 GBP) gedaald, zij het met aanzienlijke verschillen tussen de bijdragers. De daling is in de eerste plaats een gevolg van een verlaging van de subsidie van de Commissie met ongeveer 20 %.

Op 31 december 2023 bedroeg de aangehouden reserve van de IFRS Foundation 49,5 miljoen GBP.

3. EFRAG

3.1. Bestuur

De EFRAG is een met publieke en private middelen gefinancierde organisatie die zich inzet voor het Europees belang en die de rechtsvorm van een IVZW (Belgische internationale vereniging zonder winstoogmerk) heeft. Sinds 2022 heeft de EFRAG een tweeledige taak.

Op het gebied van financiële verslaglegging heeft de EFRAG tot taak het Europees openbaar belang te dienen door Europese standpunten op het gebied van financiële verslaglegging te ontwikkelen en te bevorderen en ervoor te zorgen dat deze standpunten naar behoren in aanmerking worden genomen bij het vaststellen van de standaarden door de IASB en in de daarmee verband houdende internationale debatten. De EFRAG verstrekt advies aan de Commissie over de vraag of nieuwe (of herziene) IFRS voor jaarrekeningen door de EU moeten worden bekrachtigd, op basis van de criteria van de IAS-verordening9. Daarnaast verricht de EFRAG ook proactief onderzoek op het gebied van financiële verslaglegging.

Op het gebied van duurzaamheidsrapportering verstrekt de EFRAG op grond van de richtlijn duurzaamheidsrapportering door bedrijven10 technisch advies aan de Commissie in de vorm van ontwerpen van Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportering (ESRS, European Sustainability Reporting Standards) die volgens een deugdelijke, nauwkeurige procedure zijn opgesteld, en ondersteunt hij de doeltreffende uitvoering van ESRS. Bij de ontwikkeling van de ontwerpen van ESRS zet de EFRAG zich in om de ontwerpen van ESRS in overeenstemming brengen met andere internationale opstellers van normen, met name de ISSB en het GRI (het Global Reporting Initiative).

De raad van bestuur van de EFRAG is verantwoordelijk voor het toezicht op alle technische organen wat betreft geijkte procedures. Daarbij wordt hij ondersteund door een procedurele commissie, de Due Process Committee (DPC). In 2023 was Wolf Klinz voorzitter van de Financial Reporting Board (FRB) van de EFRAG, Patrick de Cambourg van de Sustainability Reporting Board (SRB) van de EFRAG en Hans Buysse van de raad van bestuur van de EFRAG.

3.2. Pijler voor financiële verslaglegging

In 2023 bleven de werkzaamheden van de EFRAG op het gebied van financiële verslaglegging grotendeels gebaseerd op het werkprogramma van de IASB, het IFRS Interpretations Committee en de IFRS Foundation.

Voordat de EFRAG een definitief goedkeuringsadvies uitbrengt over een nieuwe IFRS voor jaarrekeningen of wijzigingen aanbrengt in reeds bestaande IFRS die door de IASB zijn goedgekeurd, stuurt de EFRAG (ontwerpversies van) zijn schriftelijke opmerkingen aan de IASB en een ontwerpversie van zijn goedkeuringsadvies aan de Europese Commissie. Deze robuuste geijkte procedure stelt belanghebbenden in staat hun mening te geven over de standpunten van de EFRAG.

Wat de output betreft, heeft de EFRAG in 2023 vier definitieve goedkeuringsadviezen uitgebracht over de wijzigingen van IFRS 16 Leaseovereenkomsten, de wijzigingen van IAS 1 Presentatie van de jaarrekening – langlopende verplichtingen met convenanten, de wijzigingen van IAS 12 Winstbelastingen – Internationale belastinghervorming – Modelvoorschriften pijler 2, over wijzigingen van IAS 7 Kasstroomoverzicht en IFRS 7 Financiële instrumenten: informatieverschaffing - Regelingen voor leveranciersfinanciering en een ander definitief goedkeuringsadvies over de wijzigingen van IAS 21 De gevolgen van wisselkoerswijzigingenGeen inwisselbaarheid in januari 2024.

De FRB van de EFRAG heeft ook vijf schriftelijke opmerkingen en vier feedbackverklaringen afgegeven en daarnaast een onderzoeksdocument over financiële verslaglegging voor variabele vergoedingen gepubliceerd.

Daarnaast heeft de EFRAG nauwlettend toezicht gehouden op belangrijke lopende IASB-projecten die naar verwachting zullen resulteren in de vaststelling van IASB-standaarden die in 2024 of 2025 door de EU moeten worden goedgekeurd. Deze projecten omvatten Financiële basisoverzichten, Dochterondernemingen zonder publieke verantwoording: informatieverschaffing, en Aan tariefregulering onderworpen activiteiten. De EFRAG heeft in 2023 uitgebreide outreachactiviteiten en rondetafelgesprekken georganiseerd om vast te stellen of en hoe de IASB dacht dat methoden van boekhoudkundige verwerking zouden werken voor Europese deelnemers of toepassingsproblemen zouden opleveren. De EFRAG heeft vervolgens de IASB geïnformeerd over problemen waarmee Europese belanghebbenden worden geconfronteerd.

Via zijn Academic Panel en zijn Academic Network heeft de EFRAG zijn samenwerking met de academische wereld versterkt.

3.3. Pijler voor duurzaamheidsverslaglegging

Op 20 november 2022 heeft de EFRAG de eerste reeks van twaalf ontwerpen van ESRS bij de Commissie ingediend. Deze ontwerpen bestrijken alle milieu-, sociale en governancekwesties, waaronder klimaatverandering, biodiversiteit en mensenrechten. Ook verschaffen zij beleggers en andere belanghebbenden informatie om inzicht te krijgen in de duurzaamheidsrisico’s en -kansen van beleggingen en in de impact van ondernemingen op mens en milieu. De Commissie heeft de ESRS op 31 juli 2023 vastgesteld. De bijbehorende gedelegeerde handeling en bijlagen zijn, na toetsing door het Europees Parlement en de Raad, op 22 december 2023 bekendgemaakt in het Publicatieblad.

In 2023 heeft de EFRAG prioriteit gegeven aan de uitvoering van de ESRS, met als doel bij te dragen tot de beoogde lastenvermindering voor ondernemingen. De EFRAG heeft een online vraag- en antwoordplatform opgezet waar bedrijven en andere belanghebbenden antwoord kunnen krijgen op technische vragen over ESRS. In december 2023 heeft de EFRAG drie ontwerprichtsnoeren voor de uitvoering gepubliceerd voor ondernemingen die overeenkomstig de ESRS een duurzaamheidsverklaring opstellen met daarin een materialiteitsbeoordeling, een waardeketenrapportage en een lijst van datapunten.

De EFRAG heeft vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van ontwerpen van rapportagestandaarden voor kmo’s. Begin 2024 kon de EFRAG een openbare raadpleging houden over een ontwerpstandaard voor gebruik door beursgenoteerde kmo’s, zoals bepaald in de richtlijn duurzaamheidsrapportering door bedrijven, en over een afzonderlijke standaard voor vrijwillig gebruik door niet-beursgenoteerde kmo’s. Zodra deze evenredige standaarden zijn voltooid, moeten zij de rapportagelast voor kmo’s helpen verminderen: de standaarden voor beursgenoteerde kmo’s zouden een evenredig kader creëren voor de rapportage door kleinere uitgevende instellingen, terwijl de standaarden voor niet-beursgenoteerde kmo’s deze ondernemingen zullen helpen informatie te verstrekken aan banken of grotere groepen die hen in hun waardeketen opnemen.

Daarnaast heeft de EFRAG zijn voorbereidende werkzaamheden voortgezet voor de ontwerpen van sectorspecifieke rapportagestandaarden, die door de richtlijn duurzaamheidsrapportering door bedrijven worden vereist, en voor de digitale XBRL-taxonomie, die ondernemingen in staat zou stellen te voldoen aan de verplichting om de door hen gerapporteerde informatie digitaal te markeren.

Bij alle werkzaamheden bleef de EFRAG hoge prioriteit geven aan het waarborgen van de interoperabiliteit van Europese standaarden met mondiale standaarden, met name met de standaarden van de International Sustainability Standards Board (ISSB) en het Global Reporting Initiative (GRI). Op 2 mei 2024 hebben de EFRAG en de IFRS Foundation interoperabiliteitsrichtsnoeren gepubliceerd waarin duidelijk wordt gemaakt hoezeer de ESRS en de ISSB op elkaar zijn afgestemd en hoe een onderneming beide reeksen standaarden kan toepassen. De richtsnoeren bevatten ook een gedetailleerde analyse van de onderlinge afstemming op het gebied van klimaatgerelateerde informatieverschaffing.


3.4. Transparantie en verantwoording

3.4.1. Transparantievoorschriften

De EFRAG hanteert een transparante en openbare geijkte procedure. Dankzij deze geijkte procedure kunnen alle Europese bijdragers hun mening ter overweging aan de EFRAG voorleggen. De procedure waarborgt dat de diversiteit aan Europese verslagleggings- en economische modellen en de meningen daarover worden meegewogen bij de standpuntbepaling van de EFRAG, met name wat de goedkeuring van IFRS voor jaarrekeningen en de ontwikkeling van ESRS betreft.

Als onderdeel van de geijkte procedure gaat de EFRAG over tot de bekendmaking van ontwerpstandpunten met het oog op het houden van raadplegingen, de uitvoering van praktijktests en van andere vormen van effectbeoordelingen, de organisatie van outreachactiviteiten, het houden van enquêtes, de publicatie van de resultaten daarvan in de vorm van feedbackdocumenten, en de openbaarmaking van definitieve standpunten. De EFRAG draagt bij aan de op feiten gebaseerde vaststelling van standaarden middels de uitvoering van kwantitatieve onderzoeken die input leveren voor de discussie over de schriftelijke opmerkingen en goedkeuringsadviezen van de EFRAG. Kwantitatieve onderzoeken vormen een steeds belangrijker onderdeel van de onderzoeksactiviteiten van de EFRAG.

De vergaderingen van de FRB en SRB van de EFRAG, de FR TEG en SR TEG van de EFRAG en het Consultative Forum of Standard Setters van de EFRAG (EFRAG CFSS) zijn openbaar. De agenda’s, de ondersteunende agendastukken en de samenvattingen van de vergaderingen worden op de website van de EFRAG gepubliceerd. De vergaderingen kunnen ook online worden gevolgd en de opnames blijven enkele maanden online beschikbaar. De EFRAG houdt een openbaar transparantieregister bij.

3.4.2. Vertegenwoordiging en verantwoording

De EFRAG streeft naar een goede geografische spreiding, een passende verdeling van professionele achtergronden en genderevenwicht in de FRB en SRB, de bijbehorende technische deskundigengroepen, de werkgroepen en adviescomités en in de stuurgroep van het European Lab en de projecttaskforces. Er geldt een limiet voor het aantal leden met dezelfde nationaliteit dat zitting kan hebben in de FRB en SRB en de bijbehorende technische deskundigengroepen, en er zijn regels inzake professionele achtergrond en genderevenwicht.

De bestuursleden van de EFRAG worden benoemd door de organisaties die lid zijn van de EFRAG.

3.4.3. PREVENTIE VAN BELANGENCONFLICTEN

Aangezien de EFRAG een openbaar belang dient, voert de groep een beleid inzake belangenconflicten. Het beleid wordt op de EFRAG-website gepubliceerd11. De bestuursleden en personeelsleden van de EFRAG ondertekenen jaarlijks een verklaring waarin zij hun onafhankelijkheid bevestigen.

3.4.4. Contacten met het Europees Parlement en de lidstaten

De EFRAG onderhoudt nauwe contacten met leden van het Europees Parlement. Op het gebied van duurzaamheidsrapportage heeft het Europees Parlement een verbindingsgroep opgericht die regelmatig samenwerkt met de EFRAG.

De EFRAG woont regelmatig de vergaderingen van het Regelgevend Comité voor financiële verslaglegging (Accounting Regulatory Committee) van de Europese Commissie en de deskundigengroep inzake duurzame financiering van de lidstaten bij om onopgeloste kwesties te bespreken met deskundigen van de lidstaten, onder meer wat betreft de goedkeuring van IFRS voor jaarrekeningen.

3.5. Diversificatie en begroting

Voor 2023 bedroeg de totale begroting van de EFRAG 12,3 miljoen EUR. Naar schatting is er van derde partijen 3,3 miljoen EUR aan bijdragen in natura ontvangen, bijvoorbeeld de tijd van externe leden van de FRB en SRB van de EFRAG, de FR TEG en SR TEG van de EFRAG (alleen de voorzitters worden betaald), evenals tijdelijke detacheringen bij het EFRAG-secretariaat.

Gezien de follow-upwerkzaamheden met betrekking tot ESRS, zoals de uitvoeringsrichtsnoeren voor ondernemingen en de ontwikkeling van een digitale XBRL-taxonomie, heeft de Commissie de EU-bijdrage voor 2023 verhoogd van 4,2 miljoen EUR tot 6,3 miljoen EUR om de extra personeels- en administratieve kosten bij de EFRAG te dekken. Zij heeft de exploitatiesubsidie opgesplitst in twee actiesubsidies, één voor financiële verslaglegging (2,0 miljoen EUR) en één voor duurzaamheidsrapportage (4,3 miljoen EUR). Het medefinancieringsaandeel voor duurzaamheidsrapportage is hoger. De Commissie financierde maximaal 60 % van de subsidiabele kosten van de EFRAG voor financiële verslaglegging en maximaal 90 % van de subsidiabele kosten van de EFRAG voor duurzaamheidsrapportage. Andere bijdragen in contanten voor financiële verslaglegging waren afkomstig van Europese organisaties van belanghebbenden (700 000 EUR) en enkele nationale organisaties van belanghebbenden (1,9 miljoen EUR).

Op het gebied van duurzaamheidsrapportage hebben Europese organisaties van belanghebbenden 500 000 EUR gefinancierd, een aantal nationale duurzaamheidsorganisaties 900 000 EUR en organisaties uit het maatschappelijk middenveld 200 000 EUR.

4. PIOB

4.1. Bestuur

De PIOB is het mondiale onafhankelijke orgaan dat toezicht houdt op het vaststellingsproces van internationale standaarden voor accountantscontrole en assurance en ethische normen, zoals geformuleerd door de internationale raden voor normalisatie: de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) en de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). De belangrijkste taak van de PIOB is ervoor te zorgen dat de IAASB en de IESBA de geijkte procedure volgen voor het ontwikkelen van standaarden en strategieën, in overeenstemming met het kader voor openbaar belang. Sinds 2022 is de PIOB verantwoordelijk voor de selectie en benoeming van de leden van de IAASB en de IESBA.

De Monitoring Group12, waarvan de Europese Commissie lid is, controleert hoe de PIOB invulling geeft aan zijn rol op het gebied van het openbaar belang, met name wat betreft het toezicht van de PIOB op de procedure voor het vaststellen van de standaarden. Ook benoemt de Monitoring Group de tien leden van de PIOB (met uitzondering van de voorzitter, die door de Iosco wordt benoemd).

4.2. ACTIVITEITEN

Duurzaamheid nam in 2023 een prominente plaats in. Andere onderwerpen hielden verband met de grotere verantwoordelijkheid van de controleur met betrekking tot fraude, verbeteringen met betrekking tot “going concern”, een evenredige controlenorm voor minder complexe entiteiten, en gedragsverandering met betrekking tot fiscale planning op basis van een nieuwe ethische norm.

De PIOB selecteerde verschillende nieuwe leden van de IESBA en de IAASB, wat resulteerde in de grootste ledenwisseling in jaren. Dit was een belangrijke stap voorwaarts in de uitvoering van de aanbevelingen van de Monitoring Group van 2020 over de samenstelling van de twee Boards met meerdere belanghebbenden.

De PIOB selecteerde leden van een nieuwe adviesgroep van belanghebbenden die op 6 februari 2024 is opgericht en die bedoeld is om vanuit het perspectief van verschillende belanghebbenden strategisch advies aan de IESBA en de IAASB te verstrekken over hun strategieën, werkplanprioriteiten en projecten.

Op 31 mei 2024 heeft de PIOB zijn 19e openbaar verslag gepubliceerd, dat een volledig overzicht geeft van de activiteiten van de PIOB in 202313.

4.3. Diversificatie van financieringsbronnen

In 2023 heeft de PIOB 2 296 552 EUR aan inkomsten ontvangen. De PIOB ontving 17 geldelijke bijdragen. De International Federation of Accountants (IFAC) bleef de grootste bijdrager, maar in overeenstemming met de aanbevelingen van de Monitoring Group om het controleberoep minder afhankelijk te maken van het systeem voor de vaststelling van standaarden voor de controle van jaarrekeningen, is de bijdrage van de IFAC gedaald van 1 392 754 EUR (oftewel 63,56 %) in 2022 tot 950 000 EUR (oftewel 41,37 %) in 2023. De Commissie bleef de op één na grootste donor met een bijdrage van 350 000 EUR (oftewel 15,24 %), gevolgd door de Amerikaanse Securities Exchange Commission (200 000 USD), de Internationale organisaties van effectentoezichthouders (Iosco) (150 000 EUR) en de International Foundation for Ethics and Audit (130 000 USD). De Spaanse regering zorgt voor de onderbrenging van de PIOB, gewaardeerd op 192 659 EUR14.

Hoewel de bijdrage van de IFAC verder zal afnemen, blijven de PIOB en de Monitoring Group zich verder inspannen om andere sponsors aan te trekken en de financieringsbasis te verbreden.

5. Conclusies

De EU draagt al vele jaren financieel bij aan de IFRS Foundation, de EFRAG en de PIOB. Haar voortdurende steun (niet alleen financieel, maar ook politiek) was onmisbaar. Hierdoor konden deze organisaties hun respectieve taken in het algemeen belang uitvoeren en aldus bijdragen aan kwalitatief hoogstaande normen voor financiële verslaglegging en controle van jaarrekeningen. In 2023 werd de meeste financiering aan de EFRAG toegewezen om de ontwikkeling van de ESRS te ondersteunen.

1 Verordening (EU) 2021/690 tot vaststelling van een programma voor de interne markt, en het concurrentievermogen van ondernemingen (PB L 153 van 3.5.2021, blz. 1).

2 In het verleden werden subsidies verleend op grond van Verordening (EU) nr. 258/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot vaststelling van een EU-programma ter ondersteuning van specifieke activiteiten op het gebied van financiële verslaggeving en controle van jaarrekeningen voor de periode 2014-2020 en houdende intrekking van Besluit nr. 716/2009/EG (PB L 105 van 8.4.2014, blz.

1).

3 Overeenkomstig artikel 18, lid 3, van Verordening (EU) 2021/690 stelt de Commissie jaarlijks een verslag op.

4 PB L 243 van 11.9.2002, blz. 1.

5 De door de Europese Unie verstrekte financiering is ook bestemd voor een tijdige actualisering van de IFRS-taxonomie, die op haar beurt fungeert als input voor het Europees uniform verslagleggingsformaat (European Single Electronic Format, ESEF).

6 Werkprogramma van de IFRS Foundation: www.ifrs.org/projects/work-plan/">https://www.ifrs.org/projects/work-plan/; en voltooide projecten: www.ifrs.org/projects/completed-projects/.">https://www.ifrs.org/projects/completed-projects/.

7 Werkprogramma van de IFRS Foundation: www.ifrs.org/projects/work-plan/">https://www.ifrs.org/projects/work-plan/; en voltooide projecten: www.ifrs.org/projects/completed-projects/.">https://www.ifrs.org/projects/completed-projects/.

8 www.ifrs.org/groups">https://www.ifrs.org/groups.

9 Zie voetnoot 4.

10 Richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 537/2014, Richtlijn 2004/109/EG, Richtlijn 2006/43/EG en Richtlijn 2013/34/EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (PB L 322 van 16.12.2022, blz. 15).

11 www.efrag.org/">www.efrag.org.

12 www.iosco.org/about/?subsection=monitoring_group">De Monitoring Group (iosco.org).

13 https://ipiob.org/.

14 De volledige lijst van bijdragen is te vinden op pagina 78 van het jaarverslag van de PIOB.

NL NL