Overwegingen bij COM(2023)395 - Wijziging van Verordening 2017/852 inzake kwik wat betreft tandheelkundig amalgaam en andere kwikhoudende producten waarvoor productie-, invoer- en uitvoerbeperkingen gelden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1)Overeenkomstig artikel 19, lid 1, van Verordening (EU) 2017/852 van het Europees Parlement en de Raad 41 moest de Commissie verslag uitbrengen over het resultaat van haar beoordeling inzake de noodzaak voor de Unie om de emissies van kwik en kwikverbindingen (“kwik”) van crematoria te reguleren, de haalbaarheid van de uitbanning van het gebruik van tandheelkundig amalgaam bij alle leden van de bevolking op lange termijn, en bij voorkeur tegen 2030, en inzake de milieuvoordelen en de haalbaarheid van een verbod op de productie en uitvoer van andere kwikhoudende producten waarvan het in Unie in de handel brengen en het in de Unie invoeren verboden is.

(2)Naar aanleiding van de conclusie van de Commissie in haar verslag 42 en haar daaropvolgende effectbeoordeling 43 achtte de Commissie het passend om overeenkomstig artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2017/852 een wetgevingsvoorstel in te dienen over de uitbanning van het gebruik van tandheelkundig amalgaam en het verbod op de productie en uitvoer van tandheelkundig amalgaam en bepaalde kwikhoudende lampen.

(3)Het gebruik van kwikhoudende producten, waaronder het gebruik van tandheelkundig amalgaam en kwikhoudende lampen, is het belangrijkste resterende opzettelijke gebruik van kwik in de Unie. De kwikvrije alternatieven zijn echter economisch en technisch haalbaar geworden en zijn gemakkelijk beschikbaar.

(4)Gezien de beschikbaarheid van kwikvrije alternatieven is het passend het gebruik van tandheelkundig amalgaam voor de tandheelkundige behandeling van alle leden van de bevolking te verbieden, met behoud van de mogelijkheid om tandheelkundig amalgaam te gebruiken voor patiënten met specifieke medische behoeften. Om te voorkomen dat tandheelkundig amalgaam, dat op de markt van de Unie verboden is, wordt geproduceerd voor uitvoer uit de Unie, moet de productie en uitvoer van tandheelkundig amalgaam worden verboden. Artikel 10 van Verordening (EU) 2017/852 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(5)Artikel 4, lid 1, van Richtlijn 2011/65/EU van het Europees Parlement en de Raad 44 verbiedt het in de Unie in de handel brengen en het in de Unie invoeren van bepaalde kwikhoudende elektrische en elektronische apparatuur. Bijlage III bij die richtlijn bevat onder meer een lijst van bepaalde kwikhoudende lampen die tot en met de in die bijlage vermelde data van dat verbod zijn vrijgesteld. Die vrijstelling is voor niet-lineaire halofosfaatlampen reeds op 13 april 2016 verstreken en verstrijkt op 24 februari 2023 of op 24 februari 2027 voor bepaalde compacte fluorescentielampen, lineaire fluorescentielampen en hogedruknatrium(damp)lampen voor algemene verlichtingsdoeleinden, alsmede voor niet-lineaire triband-fosforfluorescentielampen. Bovendien zijn bepaalde lineaire fluorescentielampen voor algemene verlichtingsdoeleinden voor een verbod in de toekomst opgenomen in Besluit MC-4/3, dat is aangenomen tijdens de vierde vergadering van de Conferentie van de partijen bij het Verdrag van Minamata inzake kwik 45 van 21 tot en met 25 maart 2022. Dat besluit werd door de Unie ondersteund bij Besluit (EU) 2022/549 van de Raad 46 . Aangezien sommige van die lampen momenteel niet zijn opgenomen in deel A van bijlage II bij Verordening (EU) 2017/852, moeten zij omwille van de samenhang daarin worden opgenomen om de productie en uitvoer ervan te verbieden vanaf de data in bijlage III bij Richtlijn 2011/65/EU en vanaf de meest ambitieuze data in Besluit MC-4/3.

(6)Verordening (EU) 2017/852 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd,