Overwegingen bij COM(2024)589 - Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING DECISION setting out recommendations addressing identified common areas for improvement resulting from the 2024 thematic Schengen evaluation ‘Bridging national gaps: towards an effective EU return system through common solutions and innovative practices’ - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)589 - Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING DECISION setting out recommendations addressing identified common areas for improvement ... |
---|---|
document | COM(2024)589 |
datum | 16 december 2024 |
(2) In 2024 heeft een evaluatieteam, bestaande uit deskundigen van de lidstaten en van de Commissie en waarnemers van het Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten en het Europees Grens- en kustwachtagentschap (Frontex), een thematische evaluatie uitgevoerd van de praktijken die de lidstaten gebruiken en de capaciteiten die ze inzetten voor de doeltreffende terugkeer van onderdanen van derde landen zonder recht van verblijf op het grondgebied van de lidstaten die het Schengenacquis toepassen. De thematische evaluatie moest in kaart brengen welke belangrijke gemeenschappelijke belemmeringen de nationale autoriteiten beperken in hun vermogen om doeltreffende terugkeer uit te voeren, en welke gemeenschappelijke EU-oplossingen en EU-praktijken een toegevoegde waarde zouden hebben voor een gemeenschappelijk EU-terugkeersysteem. Voorts was de thematische evaluatie gericht op het versterken van de capaciteit waarover de lidstaten beschikken om hun wettelijke verplichtingen inzake terugkeer van onderdanen van derde landen zonder verblijfsrecht na te komen en om bij te dragen tot een uniforme, geharmoniseerde en efficiënte uitvoering van het Schengenacquis, in aanmerking nemend dat terugkeer van cruciaal belang is om een doeltreffend en geloofwaardig migratiebeheer te waarborgen, onder meer om secundaire bewegingen te beperken en om een aantal belangrijke bedreigingen voor de interne veiligheid van het Schengengebied duurzaam aan te pakken.
(3) Doordat het terugkeerproces nauw samenhangt met de algemene uitvoering van het Schengenacquis en dit een complex proces oplevert waarbij een groot aantal actoren, autoriteiten en belanghebbenden betrokken zijn, was de thematische evaluatie toegespitst op drie verschillende beleidsthema’s: terugkeer, bescherming van de buitengrenzen en beheer van IT-systemen. De belangrijkste doelstelling van deze aanpak was na te gaan of de lidstaten alle maatregelen nemen die voor de uitvoering van terugkeerbesluiten vereist zijn, en daarbij de eerbiediging van de grondrechten van de betrokken onderdanen van derde landen waarborgen, en welke maatregelen kunnen worden genomen om verbetering te brengen op deze gebieden.
(4) De Commissie heeft naar aanleiding van de thematische evaluatie een verslag12 aangenomen met een beoordeling van gemeenschappelijke verbeterpunten en een overzicht van beste praktijken die tijdens de thematische evaluatie zijn vastgesteld13.
(5) Deze thematische evaluatie had betrekking op alle landen die het Schengenacquis volledig toepassen, en is uitgevoerd overeenkomstig de methode in de gids voor de Schengenevaluatie die is vastgesteld in Aanbeveling C(2023) 6790 van de Commissie14.
(6) De coördinatie van het evaluatieteam was in handen van de hoofddeskundige van de Commissie en de hoofddeskundige van de lidstaten (Zweden). Het team bestond voorts uit een tweede deskundige van de Commissie en nationale deskundigen uit België, Denemarken, Estland, Finland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Zwitserland. Het evaluatieteam kreeg ondersteuning van waarnemers die waren aangewezen door Frontex en het Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten.
(7) Het evaluatieteam heeft een specifieke vragenlijst opgesteld en de resultaten van eerdere Schengenevaluatieverslagen geanalyseerd om gemeenschappelijke problemen en beste praktijken die relevant zijn voor de thematische evaluatie, in kaart te brengen.
(8) De aanbevelingen in dit besluit en de in het verslag samengebrachte en beschreven beste praktijken zijn gestructureerd rond drie bouwstenen: 1) doeltreffende terugkeer als vereiste voor een goed functionerend Schengensysteem, 2) het waarborgen van doeltreffende samenwerking tussen nationale autoriteiten in belangrijke stadia van het terugkeerproces, en 3) het maximaliseren van de nationale efficiëntie door middel van nauwere Europese samenwerking. De goede werking van deze drie elementen vereist doeltreffende horizontale planning, onder meer voor adequate capaciteiten en gestroomlijnde procedures, en doeltreffende coördinatie op zowel nationaal als Unieniveau, onder meer door gebruikmaking van technologie.
(9) De thematische evaluatie benadrukt het belang van terugkeer als essentieel onderdeel van de nationale strategieën voor Europees geïntegreerd grensbeheer. Doeltreffende samenwerking tussen instanties op nationaal niveau is een essentiële voorwaarde voor een goed functionerend nationaal terugkeersysteem en bijgevolg ook voor een gemeenschappelijk Europees terugkeersysteem. Om tot een dergelijk systeem te komen, moet er ten behoeve van een efficiëntere en doeltreffendere besluitvorming voor worden gezorgd dat informatie beter wordt uitgewisseld door optimaal gebruik te maken van de informatie die beschikbaar is bij de autoriteiten op nationaal niveau en in de grootschalige informatiesystemen van de Unie, met name het Schengeninformatiesysteem.
(10) Om te voldoen aan de verplichting onverwijld terugkeerbesluiten uit te vaardigen tegen illegaal verblijvende onderdanen van derde landen, is het van cruciaal belang dat na afronding van de procedures inzake de beëindiging van het legaal verblijf, het terugkeerproces snel wordt ingeleid. Tegelijkertijd moeten alle relevante waarborgen voor de grondrechten aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat onderdanen van derde landen een individuele beoordeling krijgen waarbij rekening wordt gehouden met hun situatie en behoeften, en toegang hebben tot een rechtsmiddel. Het Schengenacquis inzake terugkeer geeft de lidstaten enige beoordelingsruimte voor het vaststellen van doeltreffende operationele procedures en voorwaarden die in overeenstemming zijn met de grondrechten.
(11) Het identificeren van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen, onder meer door doeltreffend gebruik te maken van alle beschikbare instrumenten en informatie op nationaal en Unieniveau, is een noodzakelijke stap voor de doeltreffende uitvoering van de terugkeerprocedure.
(12) Een doeltreffend terugkeersysteem moet voorzien in de mogelijkheid om waardig en duurzaam terug te keren op basis van vrijwilligheid, waaraan de voorkeur wordt gegeven boven dwang. Advisering bij terugkeer en re-integratiebijstand zijn essentiële instrumenten om vrijwillige terugkeer aan te moedigen. Om ervoor te zorgen dat het systeem voor vrijwillige terugkeer betrouwbaar is en om onderduiken en secundaire bewegingen te voorkomen, moet doeltreffend toezicht worden gehouden op de nakoming van de terugkeerverplichtingen door onderdanen van derde landen die het bevel hebben gekregen terug te keren. Dit toezicht wordt vergemakkelijkt door de functies van het Schengeninformatiesysteem, maar deze moeten worden aangevuld met doeltreffende maatregelen op nationaal niveau om het gewenste effect te bereiken.
(13) Om eventuele gevolgen op het gebied van veiligheid te vermijden, is het van essentieel belang dat er doeltreffende procedures en samenwerkingsmechanismen tussen autoriteiten op nationaal en Unieniveau voorhanden zijn om onderdanen van derde landen zonder wettelijk verblijfsrecht die een bedreiging voor de veiligheid vormen, zo vroeg mogelijk te identificeren en een prioriteit te maken van hun terugkeer. Om dezelfde reden moeten de betrokken autoriteiten doeltreffend samenwerken aan de terugkeer van onderdanen van derde landen zonder wettelijk verblijfsrecht die een gevangenisstraf uitzitten.
(14) Het verbeterde Schengeninformatiesysteem, dat ook signaleringen inzake terugkeer bevat, versterkt de terugkeerprocedures wanneer deze doeltreffend worden gebruikt, onder meer door het delen van biometrische gegevens en het melden van treffers en door het uitwisselen van aanvullende informatie tussen de lidstaten.
(15) Doeltreffende uitvoering van het Schengenacquis en toepassing van de bestaande Europese instrumenten spelen een waardevolle rol in het streven naar doeltreffendere terugkeer. Voor een maximale werking moeten de lidstaten die het Schengenacquis toepassen, evenwel aanvullende maatregelen en verbeterde praktijken toepassen.
(16) In het verslag wordt gewezen op gemeenschappelijke verbeterpunten waarmee de lidstaten te maken krijgen wanneer zij terugkeerprocedures voor onderdanen van derde landen zonder wettelijk verblijfsrecht voorbereiden of uitvoeren; deze punten vormen de basis voor de aanbevelingen in dit besluit. Het verslag bevat ook een groot aantal beste praktijken ter ondersteuning van de lidstaten bij het aanpakken van bestaande problemen.
(17) Overeenkomstig artikel 23, lid 3, van Verordening (EU) 2022/922 moeten de lidstaten bij de Commissie en de Raad een actieplan ter uitvoering van de aanbevelingen indienen. Zij krijgen hiervoor uiterlijk twee maanden de tijd, te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van dit besluit. Het actieplan moet corrigerende maatregelen bevatten die adequaat zijn om de verbeterpunten aan te pakken. De lidstaten moeten nagaan welke toegevoegde waarde de talrijke in het verslag beschreven beste praktijken hebben om het terugkeersysteem van de Unie doeltreffender te maken, en hoe haalbaar het is om ze uit te voeren, in voorkomend geval in overleg met de lidstaten die deze beste praktijken al toepassen. De lidstaten worden aangemoedigd om in hun actieplan aan te geven welke beste praktijken zij van plan zijn toe te passen, en toe te lichten waarom zij de andere beste praktijken vanwege specifieke nationale wettelijke en operationele factoren niet kunnen overnemen.
(18) Krachtens artikel 23, lid 3, tweede alinea, van Verordening (EU) 2022/922 moet de Commissie, na raadpleging van het evaluatieteam, de toereikendheid van de actieplannen binnen één maand na de indiening ervan beoordelen. Krachtens artikel 23, lid 3, derde en vierde alinea, van die verordening moeten de lidstaten om de zes maanden na de datum van ontvangst van de evaluatie van het actieplan verslag over de uitvoering van het actieplan uitbrengen aan de Commissie en de Raad, tot de Commissie van oordeel is dat het actieplan volledig is uitgevoerd.
BEVEELT AAN:
dat de Republiek Oostenrijk, het Koninkrijk België, de Republiek Bulgarije, de Republiek Kroatië, de Tsjechische Republiek, het Koninkrijk Denemarken, de Republiek Finland, de Bondsrepubliek Duitsland, de Republiek Estland, de Helleense Republiek, de Republiek IJsland, het Koninkrijk Spanje, de Franse Republiek, de Italiaanse Republiek, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, het Groothertogdom Luxemburg, Hongarije, het Vorstendom Liechtenstein, de Republiek Malta, het Koninkrijk der Nederlanden, het Koninkrijk Noorwegen, de Republiek Polen, de Portugese Republiek, Roemenië, de Republiek Slovenië, de Slowaakse Republiek, het Koninkrijk Zweden en de Zwitserse Bondsstaat,
I. EEN GOED FUNCTIONEREND SCHENGENSYSTEEM VEREIST DOELTREFFENDE TERUGKEER
Terugkeer als essentieel onderdeel van de Schengengovernance
1. Zorgen voor de doeltreffende uitvoering van terugkeer als integraal onderdeel van de relevante onderdelen van de nationale strategieën voor Europees geïntegreerd grensbeheer, en de doeltreffende samenwerking tussen alle betrokken belanghebbenden bevorderen, zoals bepaald in artikel 3 en artikel 8, lid 6, van Verordening (EU) 2019/1896 van het Europees Parlement en de Raad15;
2. Capaciteitenontwikkelings- en noodplannen voor terugkeer opstellen en regelmatig bijwerken, op basis van de resultaten van een risicoanalyse, zoals bepaald in artikel 9, leden 3 en 4, en artikel 29, lid 7, van Verordening (EU) 2019/1896;
II. ZORGEN VOOR DOELTREFFENDHEID IN BELANGRIJKE STADIA VAN HET TERUGKEERPROCES TUSSEN DE NATIONALE AUTORITEITEN
Doeltreffend inleiden en beheren van terugkeerprocedures
3. Ervoor zorgen dat onverwijld een terugkeerbesluit wordt uitgevaardigd tegen elke onderdaan van een derde land die illegaal op het grondgebied van een lidstaat verblijft, overeenkomstig artikel 6, lid 1, van Richtlijn 2008/115/EG van het Europees Parlement en de Raad16, en rekening houdend met de mogelijkheden waarin artikel 6, lid 6, van die richtlijn voorziet;
4. Het nationale beroepssysteem voor terugkeerbesluiten beoordelen (met name wat betreft het aantal instanties van beroep, de termijnen op het gebied van beroep, de voorwaarden voor automatische opschortende werking, de termijnen voor rechterlijke toetsing) en maatregelen nemen voor snelle beroepsprocedures die bijdragen tot de algehele doeltreffendheid van terugkeer, overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Richtlijn 2008/115/EG, met volledige eerbiediging van de grondrechten van de betrokken personen, overeenkomstig artikel 13 van die richtlijn;
5. Ervoor zorgen dat terugkeerbesluiten op doeltreffende en evenredige wijze worden uitgevoerd overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Richtlijn 2008/115/EG, door maatregelen te nemen voor de snelle behandeling van volgende verzoeken om internationale bescherming die geen nieuwe feiten of omstandigheden bevatten en die worden ingediend met als enig doel de verwijdering te vertragen of te belemmeren;
Digitaal systeem voor het beheer van terugkeerzaken om te zorgen voor coördinatie tussen autoriteiten (met inbegrip van grootschalige IT-systemen)
6. Het nationale systeem voor het beheer van terugkeerzaken ontwikkelen en verder verbeteren in het licht van het door Frontex opgezette referentiemodel voor dergelijke nationale systemen (RECAMAS), rekening houdend met de ontwikkelingen op het gebied van digitale oplossingen voor migratie- en asielprocedures op EU-niveau en ten volle gebruikmakend van de bijstand die het Agentschap overeenkomstig artikel 48, lid 1, punt c), van Verordening (EU) 2019/1896 ter beschikking stelt;
Identificatieprocedure, onder meer door het gebruik van grootschalige IT-systemen ter ondersteuning van de toepassing van het Schengenacquis
7. Optimaal gebruikmaken van alle beschikbare instrumenten (zoals nationale en EU-databanken, ondersteuning door het netwerk van verbindingsfunctionarissen) en stimulansen (zoals het aanbieden van aangepaste bijstand bij vrijwillige terugkeer en re-integratie, beroepsopleiding) om de identificatie van onderdanen van derde landen die moeten terugkeren, te vergemakkelijken, met als doel terugkeerbesluiten uit te voeren overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Richtlijn 2008/115/EG;
Geloofwaardige terugkeersystemen: samenhang tussen vrijwillige en gedwongen terugkeer
8. Alle beschikbare instrumenten gebruiken om de mogelijkheden voor een waardige terugkeer van onderdanen van derde landen die moeten terugkeren, te bevorderen, om volle werking te geven aan de voorkeur voor vrijwillige terugkeer overeenkomstig artikel 7, lid 1, en overweging 10 van Richtlijn 2008/115/EG, door te voorzien in systematische advisering bij terugkeer en betere bijstand bij terugkeer, met inbegrip van de bijstand die wordt verleend overeenkomstig artikel 48, lid 1, punt a), van Verordening (EU) 2019/1896;
9. Passende mechanismen vaststellen om toezicht te houden op de naleving van een terugkeerverplichting, teneinde het terugkeerbesluit uit te voeren indien geen termijn voor vrijwillig vertrek is toegekend of indien de terugkeerverplichting niet binnen de toegekende termijn voor vrijwillig vertrek is nagekomen, overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Richtlijn 2008/115/EG;
10. Ervoor zorgen dat de uitreis van onderdanen van derde landen die moeten terugkeren, systematisch en snel wordt geregistreerd in het Schengeninformatiesysteem, en in voorkomend geval een signalering met het oog op weigering van toegang invoeren, door op doeltreffende wijze uitreiscontroles aan de buitengrenzen te verrichten overeenkomstig artikel 8, lid 3, punten g) en h), van Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad17 en ervoor te zorgen dat aanvullende informatie via Sirene wordt uitgewisseld overeenkomstig artikel 5 van Verordening (EU) 2018/1860 van het Europees Parlement en de Raad18;
Prioritaire terugkeer van criminelen en personen die een bedreiging vormen voor de veiligheid
11. Alle nodige maatregelen nemen voor een zo spoedig mogelijke terugkeer van onderdanen van derde landen tegen wie een terugkeerbesluit is uitgevaardigd zonder dat een termijn voor vrijwillig vertrek is toegekend, en van onderdanen van derde landen die een gevangenisstraf uitzitten, onverminderd het nationale strafrecht, overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Richtlijn 2008/115/EG;
12. In de signaleringen inzake terugkeer die in het Schengeninformatiesysteem zijn ingevoerd, systematisch informatie opnemen over de bedreiging die een illegaal verblijvende onderdaan van een derde land vormt voor de openbare orde, de openbare veiligheid of de nationale veiligheid, overeenkomstig artikel 4, lid 1, punt o), van Verordening (EU) 2018/1860, zodra die bedreiging is vastgesteld;
13. Ervoor zorgen dat ten volle wordt gebruikgemaakt van de in artikel 7, lid 4, en artikel 11, lid 2, van Richtlijn 2008/115/EG bedoelde mogelijkheden inzake de toekenning van een termijn voor vrijwillig vertrek en de duur van inreisverboden, ingeval het gaat om illegaal verblijvende onderdanen van derde landen die een gevaar vormen voor de openbare orde, de openbare veiligheid of de nationale veiligheid;
III. MAXIMALISERING VAN DE NATIONALE EFFICIËNTIE DOOR NAUWERE EUROPESE SAMENWERKING
Verbetering van de uitwisseling van informatie met het oog op een efficiëntere en doeltreffendere besluitvorming
14. Ervoor zorgen dat de nationale bevoegde autoriteiten die betrokken zijn bij het onderzoek van de voorwaarden en de besluitvorming in verband met de toegang, het verblijf en de terugkeer van onderdanen van derde landen, alsook die welke controles verrichten van onderdanen van derde landen die illegaal het grondgebied van de lidstaten binnenkomen of illegaal op dat grondgebied verblijven, volledige toegang hebben tot gegevens in het Schengeninformatiesysteem en het recht hebben deze gegevens te doorzoeken overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2018/1860, artikel 34 van Verordening (EU) 2018/1861 van het Europees Parlement en de Raad19 en artikel 44 van Verordening (EU) 2018/1862 van het Europees Parlement en de Raad20;
15. Ervoor zorgen dat er snelle nationale procedures voorhanden zijn voor de uitwisseling van informatie tussen de betrokken autoriteiten, zodat signaleringen inzake terugkeer onverwijld na de uitvaardiging van een terugkeerbesluit in het Schengeninformatiesysteem worden ingevoerd, overeenkomstig artikel 3, lid 1, van Verordening (EU) 2018/1860;
16. Ervoor zorgen dat beschikbare, in artikel 4, lid 1, punten u) en v), van Verordening (EU) 2018/1860 bedoelde biometrische gegevens worden opgenomen in signaleringen inzake terugkeer die in het Schengeninformatiesysteem zijn ingevoerd, teneinde tot een betere identificatie te komen;
Operationele ondersteuning via Frontex
17. Ten volle gebruikmaken van de in de artikelen 48 en artikel 50 van Verordening (EU) 2019/1896 bedoelde operationele bijstand die via Frontex beschikbaar wordt gesteld, teneinde de doeltreffendheid van de terugkeeractiviteiten te verbeteren; daartoe de nationale systemen en processen aanpassen om belemmeringen weg te nemen.
18. Gebruikmaken van de via Frontex beschikbaar gestelde operationele bijstand voor het inzetten van in artikel 52 van Verordening (EU) 2019/1896 bedoelde terugkeerteams, met waarborging van volledige operationele integratie overeenkomstig de artikelen 54 en 82 van Verordening (EU) 2019/1896, teneinde het gebrek aan personele middelen aan te pakken dat een doeltreffende en snelle uitvoering van terugkeer in de weg staat, met name wanneer veel onderdanen van derde landen tegelijk terugkeerprocedures doorlopen.
Gedaan te Brussel,
Voor de Raad
De voorzitter
1Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over een nieuw migratie- en asielpact (COM(2020) 609 final).
2Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad – De EU-strategie inzake vrijwillige terugkeer en re-integratie (COM(2021) 120 final).
3Verordening (EU) 2022/922 van de Raad van 9 juni 2022 betreffende de instelling en de werking van een evaluatie- en toezichtmechanisme voor de controle op de toepassing van het Schengenacquis, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1053/2013 (PB L 160 van 15.6.2022, blz. 1).
4Uitvoeringsbesluit C(2023) 5300 van de Commissie van 18 december 2023 tot vaststelling van het jaarlijks evaluatieprogramma voor 2024 overeenkomstig artikel 13, lid 1, van Verordening (EU) 2022/922 van de Raad van 9 juni 2022 betreffende de instelling en de werking van een evaluatie- en toezichtmechanisme voor de controle op de toepassing van het Schengenacquis.
5Artikel 3, lid 1, punt i), van Verordening (EU) 2019/1896 van het Europees Parlement en de Raad van 13 november 2019 betreffende de Europese grens- en kustwacht en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1052/2013 en Verordening (EU) 2016/1624 (PB L 295 van 14.11.2019, blz. 1).
6Verordening (EU) 2018/1860 van het Europees Parlement en de Raad van 28 november 2018 betreffende het gebruik van het Schengeninformatiesysteem voor de terugkeer van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
7C(2024) 8200.
8In overweging 21 van Verordening (EU) 2022/922 van de Raad betreffende de instelling en de werking van een evaluatie- en toezichtmechanisme voor de controle op de toepassing van het Schengenacquis worden beste praktijken gedefinieerd als “nieuwe en innovatieve maatregelen die de toepassing van de gemeenschappelijke regels aanzienlijk verbeteren en die door andere lidstaten in de praktijk zouden kunnen worden gebracht”.
9Dit zijn praktijken die volgens het evaluatieteam de doeltreffendheid van het terugkeersysteem van de EU verbeteren. Deze zijn niet onderworpen aan een controle op de naleving van het EU-recht, aangezien de lidstaten volledig verantwoordelijk blijven voor het waarborgen van de naleving van de toepasselijke regels.
10C(2024) 8200.
11PB L 160 van 15.6.2022, blz. 1, ELI: data.europa.eu/eli/reg/2022/922/oj.
12C(2024) 8200.
13Dit zijn praktijken die volgens het evaluatieteam de doeltreffendheid van het terugkeersysteem van de EU verbeteren. Deze zijn niet onderworpen aan een controle op de naleving van het EU-recht, aangezien lidstaten die het Schengenacquis toepassen, volledig verantwoordelijk blijven voor het waarborgen van de naleving van de toepasselijke regels.
14Aanbeveling C(2023) 6790 van de Commissie van 16 oktober 2023 tot vaststelling van een gids voor de Schengenevaluatie ten behoeve van de uitvoering van het Schengenevaluatie- en toezichtmechanisme.
15Verordening (EU) 2019/1896 van het Europees Parlement en de Raad van 13 november 2019 betreffende de Europese grens- en kustwacht en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1052/2013 en Verordening (EU) 2016/1624 (PB L 295 van 14.11.2019, blz. 1, ELI: data.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj).
16Richtlijn 2008/115/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven (PB L 348 van 24.12.2008, blz. 98, ELI: data.europa.eu/eli/dir/2008/115/oj).
17Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (PB L 77 van 23.3.2016, blz. 1, ELI: data.europa.eu/eli/reg/2016/399/oj).
18Verordening (EU) 2018/1860 van het Europees Parlement en de Raad van 28 november 2018 betreffende het gebruik van het Schengeninformatiesysteem voor de terugkeer van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen (PB L 312 van 7.12.2018, blz. 1, ELI: data.europa.eu/eli/reg/2018/1860/oj).
19Verordening (EU) 2018/1861 van het Europees Parlement en de Raad van 28 november 2018 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem (SIS) op het gebied van grenscontroles, tot wijziging van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen en tot wijziging en intrekking van Verordening (EG) nr. 1987/2006 (PB L 312 van 7.12.2018, blz. 14, ELI: data.europa.eu/eli/reg/2018/1861/oj).
20Verordening (EU) 2018/1862 van het Europees Parlement en de Raad van 28 november 2018 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem (SIS) op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken, tot wijziging en intrekking van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1986/2006 van het Europees Parlement en de Raad en Besluit 2010/261/EU van de Commissie (PB L 312 van 7.12.2018, blz. 56, ELI: data.europa.eu/eli/reg/2018/1862/oj).
NL NL