Overwegingen bij COM(2025)50 - Standpunt EU tijdens de twaalfde vergadering van de Conferentie van de Partijen bij het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen in verband met de verzoeken om verlenging van specifieke uitzonderingen en de voorstellen tot wijziging van bijlage A bij dat verdrag - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)50 - Standpunt EU tijdens de twaalfde vergadering van de Conferentie van de Partijen bij het Verdrag van Stockholm inzake ... |
---|---|
document | COM(2025)50 |
datum | 18 februari 2025 |
(2) Krachtens artikel 8 van het Verdrag kan de Conferentie van de Partijen bij het Verdrag chemische stoffen opnemen in de bijlagen A, B en/of C bij het Verdrag en de controlemaatregelen met betrekking tot dergelijke chemische stoffen specificeren.
(3) Tijdens haar twaalfde vergadering zal de Conferentie van de Partijen bij het Verdrag naar verwachting besluiten vaststellen om nog meer chemische stoffen in bijlage A bij het Verdrag op te nemen.
(4) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie op de Conferentie van de Partijen moet worden ingenomen, aangezien de besluiten voor de Unie bindend zullen zijn.
(5) Ter bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu tegen verdere lozingen van gechloreerde paraffinen met koolstofketenlengtes C14-C17 en chloreringsgehalten van 45 gewichtsprocent, chloorpyrifos en perfluorcarbonzuren met een lange keten, de zouten daarvan en aanverwante verbindingen moeten de productie en het gebruik van die chemische stoffen wereldwijd worden beperkt of beëindigd en moet de opname ervan in de desbetreffende bijlagen bij het Verdrag worden ondersteund.
(6) Aangezien de Toetsingscommissie persistente organische verontreinigende stoffen (POP’s) (hierna “de toetsingscommissie” genoemd) heeft vastgesteld dat voor alle drie de chemische stoffen bepaalde specifieke uitzonderingen nodig zijn om tijd te bieden voor de uitfasering, onder meer door alternatieven aan te wijzen, moeten bepaalde tijdelijke specifieke uitzonderingen worden verleend, waarvan de Unie er ook een aantal nodig heeft.
(7) De specifieke uitzonderingen voor gechloreerde paraffinen met koolstofketenlengtes C14-C17 en chloreringsgehalten van 45 gewichtsprocent chloor of meer, zoals aanbevolen door de toetsingscommissie, omvatten niet alle toepassingen die de Unie nodig heeft voordat zij op alternatieven daarvoor is overgestapt, en daarom moet de Unie verzoeken om de toevoeging van specifieke uitzonderingen voor bepaalde defensie- en ruimtevaarttoepassingen (coatings, smeermiddelen en munitie en de verpakking ervan) en, waar nodig, langere termijnen om alternatieven aan te kunnen wijzen en vervanging te regelen in deze sterk gereguleerde sectoren.
(8) Om een redelijke termijn te bieden om in de luchtvaartsector alternatieven aan te wijzen en bepaalde reserveonderdelen te gebruiken, is het noodzakelijk het verdere gebruik van UV-328 in civiele en militaire luchtvaartuigen, waaronder in relevante reserveonderdelen, toe te staan en dus het voorstel van Ethiopië om de respectieve specifieke uitzondering toe te voegen aan de vermelding voor UV-328 in bijlage A bij het Verdrag, te steunen.
(9) Om de Republiek Korea meer tijd te geven om alternatieven aan te wijzen voor het gebruik van perfluoroctaanzuur (PFOA), de zouten daarvan en aanverwante verbindingen en perfluoroctaansulfonzuur, de zouten daarvan en perfluoroctaansulfonylfluoride in blusschuim voor de bestrijding van dampen van vloeibare brandstoffen en branden van vloeibare brandstoffen (branden van klasse B) in geïnstalleerde, zowel mobiele als vaste, installaties, is het passend het door de Republiek Korea ingediende verzoek om de vervaltermijn voor deze specifieke uitzonderingen te verlengen voor het gebruik van perfluoroctaanzuur (PFOA), de zouten daarvan en aanverwante verbindingen en perfluoroctaansulfonzuur (PFOS), de zouten daarvan en perfluoroctaansulfonylfluoride.