Overwegingen bij SEC(2006)866 - Wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 2342/2002 tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften van Verordening 1605/2002houdende hetFinancieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) In het licht van de begrotingsbeginselen, in het bijzonder het eenheidsbeginsel, dienen de bepalingen van het Financieel Reglement betreffende het terugvorderen van rente op betaalde voorfinancieringen nader te worden uitgewerkt in de uitvoeringsvoorschriften. Zo moet worden gepreciseerd vanaf welke grenswaarde een voorfinanciering als 'aanzienlijk bedrag' wordt beschouwd. Beneden die grenswaarde zal de rente op voorfinancieringen niet verschuldigd zijn aan de Europese Gemeenschappen. Tevens dient nader te worden bepaald in welke gevallen de op voorfinancieringen verkregen rente jaarlijks moet worden teruggevorderd om de financiële belangen van de Gemeenschappen te beschermen.

(2) Met betrekking tot het specialiteitsbeginsel dient de berekeningsmethode voor de bij kredietoverschrijvingen van de Commissie en de andere instellingen toepasselijke percentages nauwkeurig te worden vastgesteld. Bovendien is de bepaling betreffende de overschrijvingsprocedures voor andere instellingen dan de Commissie in het Financieel Reglement geconsolideerd en kan zij bijgevolg uit de uitvoeringsvoorschriften worden geschrapt.

(3) Ten aanzien van de verschillende wijzen van uitvoering van de begroting, in het bijzonder het indirect gecentraliseerd beheer, dient te worden bepaald dat personen aan wie het beheer van specifieke maatregelen in het kader van titel V van het EU-Verdrag is toevertrouwd, passende structuren en procedures instellen opdat zij hun verantwoordelijkheid voor de beheerde bedragen op zich kunnen nemen. Aangezien het herziene Financieel Reglement niet langer vereist dat voor het delegeren van taken aan nationale organen die met taken van openbare dienstverlening zijn belast, van tevoren toestemming is gegeven in het basisbesluit, dienen de bepalingen betreffende de comitologieprocedures uit de uitvoeringsvoorschriften te worden geschrapt.

(4) Met betrekking tot het gedeeld beheer dient de inhoud van het in artikel 53 ter van het Financieel Reglement bedoelde overzicht van beschikbare controles en verklaringen nader te worden bepaald.

(5) Het is noodzakelijk om met het oog op gezamenlijk beheer bijzondere bepalingen op te nemen met betrekking tot de afspraken die de Commissie in het kader van haar samenwerking met internationale organisaties moet maken.

(6) Inzake de aansprakelijkheid van de financiële actoren dient te worden gepreciseerd dat het tot aanstelling bevoegde gezag de instantie voor financiële onregelmatigheden om advies mag verzoeken inzake gevallen die steunen op inlichtingen die op grond van het Financieel Reglement door een personeelslid zijn meegedeeld. De gedelegeerde ordonnateur moet bovendien een zaak aan de instantie voor financiële onregelmatigheden kunnen doorverwijzen wanneer hij van oordeel is dat zich een financiële onregelmatigheid heeft voorgedaan.

(7) Met het oog op de schuldinning overeenkomstig het in het Financieel Reglement vastgestelde beginsel dat schuldvorderingen van de Gemeenschap in de nationale rechtsstelsels dezelfde voorrechten genieten als vorderingen van fiscale aard van de lidstaten, dient voor de gevallen waarin de handhavende staat een rangorde van fiscale vorderingen toepast, te worden bepaald met welke belasting vorderingen van de Gemeenschap worden gelijkgesteld.

(8) Gelet op de verjaringstermijn van vijf jaar waarin het Financieel Reglement voorziet voor vorderingen van en op de Gemeenschap, dienen de bepalingen inzake de berekening van de datum waarop de verjaringstermijn begint te lopen en inzake de gronden voor schorsing ervan te worden verduidelijkt ten behoeve van zowel de instellingen als derden met vorderingen op de instellingen.

(9) Wat het plaatsen van opdrachten betreft, dienen kadercontracten waarvoor niet opnieuw tot mededinging is opgeroepen in sectoren met snel stijgende prijzen en snelle technologische ontwikkelingen halverwege de looptijd te worden geëvalueerd en dient de aanbestedende dienst passende maatregelen te nemen, met inbegrip van opzegging van het kadercontract.

(10) Overeenkomstig het evenredigheidsbeginsel dient bij contracten met een waarde van ten hoogste 3 500 EUR en 10 000 EUR voor externe steun de aanbestedende dienst op basis van een risicoanalyse te kunnen afzien van het vereiste dat gegadigden of inschrijvers een verklaring afgeven dat zij niet in een van de situaties verkeren die aanleiding geven tot uitsluiting.

(11) Ter vereenvoudiging dienen betalingen op factuur zonder voorafgaande aanvaarding van een inschrijving te worden toegestaan voor bedragen van 500 EUR of minder en dient in het geval van externe steun gebruik te kunnen worden gemaakt van een concurrentiële onderhandelingsprocedure voor de plaatsing van opdrachten voor leveringen met een waarde van 60 000 EUR of minder.

(12) Waar zulks passend, technisch uitvoerbaar en kosteneffectief is, dienen opdrachten met een waarde die gelijk is aan of groter dan de in artikel 158 van het Financieel Reglement vastgestelde drempels tegelijkertijd in de vorm van afzonderlijke partijen te worden gegund.

(13) De aanbestedende dienst dient uitgesloten inschrijvers in kennis te stellen van de rechtsmiddelen die hem ter beschikking staan.

(14) Gelet op de mogelijkheid voor instellingen om een procedure voor het plaatsen van opdrachten gezamenlijk met een aanbestedende dienst van een lidstaat te organiseren, dient te worden bepaald welke plaatsingsprocedure in dergelijke gevallen van toepassing is.

(15) Met het oog op een goed beheer van de gemeenschappelijke centrale gegevensbank van uitsluitingen dienen de belangrijkste praktische afspraken voor het gebruik van die gegevensbank te worden vastgelegd.

(16) Overeenkomstig het evenredigheidsbeginsel mogen economische subjecten die in één van de in het Financieel Reglement vermelde wettelijke uitsluitingssituaties verkeren, niet onbepaald van deelneming aan een plaatsingsprocedure worden uitgesloten. De criteria inzake de duur van de uitsluiting dienen derhalve nader te worden bepaald.

(17) In verband met de herziening van het Financieel Reglement dienen de bepalingen inzake sancties overeenkomstig te worden aangepast.

(18) Ten behoeve van de rechtszekerheid dienen de regels en de uitzonderingen voor de aan ondertekening van een contract voorafgaande wachttermijn nader te worden bepaald.

(19) Er dient te worden bepaald in hoeverre de bijzondere vormen van financiering als bedoeld in artikel 108, lid 3, van het Financieel Reglement worden behandeld als subsidies in de zin van titel VI van deel 1.

(20) Om een consequent gebruik te garanderen van het juridisch instrument waarbij subsidies worden toegekend – hetzij een besluit, hetzij een schriftelijke overeenkomst – zal de keuze van dat instrument in het jaarlijks werkprogramma worden bepaald. Sommige artikelen dienen te worden aangepast om rekening te houden met de introductie van besluiten in het procedure voor het toekennen van subsidies.

(21) Om te garanderen dat op alle juridische relaties waarbij de instellingen partij zijn het Gemeenschapsrecht van toepassing is, dienen ordonnateurs te worden verplicht om in alle contracten en subsidieovereenkomsten een beding op te nemen betreffende de toepasselijkheid van het Gemeenschapsrecht, alsmede in voorkomend geval van het nationaal recht dat partijen zijn overeengekomen.

(22) De uitzonderingen op de verplichting om voor het toekennen van subsidies een oproep tot het indienen van voorstellen te houden, moeten ook de mogelijkheid omvatten die de huidige regelgeving op het gebied van onderzoek en ontwikkeling biedt om aan door de Commissie aangewezen begunstigden direct subsidies toe te kennen voor voorstellen van hoge kwaliteit die niet onder het werkprogramma voor het betrokken begrotingsjaar vallen. Voorts is het in het licht van de opgedane ervaring dienstig ook te voorzien in een uitzondering ten behoeve van acties met bijzondere kenmerken waarvoor een beroep moet worden gedaan op een uitvoerend orgaan met een specifieke deskundigheid of bijzondere administratieve bevoegdheden, zonder dat er noodzakelijkerwijs sprake is van een monopoliepositie.

(23) Om de financiële belangen van de Gemeenschappen te beschermen, dient te worden bepaald dat vertegenwoordigers van begunstigden zonder rechtspersoonlijkheid het bewijs leveren dat zij gemachtigd zijn om namens deze laatsten op te treden en financiële waarborgen bieden die gelijkwaardig zijn met die van rechtspersonen.

(24) Om het beheer van de gunningsprocedure te vergemakkelijken, dient overeenkomstig het beginsel van goed financieel beheer te worden voorzien in de mogelijkheid om een oproep tot het indienen van voorstellen te beperken tot een welbepaalde categorie begunstigden. Daardoor zou de Commissie gerechtigd zijn om, met inachtneming van de beginselen van gelijke behandeling en niet-discriminatie, voorstellen af te wijzen die afkomstig zijn van entiteiten die voor het betrokken programma niet relevant zijn.

(25) Om de aanvragers te helpen en de doeltreffendheid van de oproepen tot het indienen van voorstellen te vergroten, moeten sommige stappen in de procedure worden verbeterd. De Commissie dient aan de aanvragers informatie en advies over de toekenningsregels voor subsidies te verstrekken en hen zo snel mogelijk in kennis te stellen van hun kans op succes. Het is mogelijk om de indieningsprocedure en de evaluatieprocedure in verschillende fasen op te delen zodat kansloze aanvragen al in een vroeg stadium kunnen worden afgewezen. Om te verduidelijken welke kosten voor financiering door de Gemeenschap in aanmerking komen, dient een indicatieve lijst te worden verstrekt. Het is tevens dienstig de voorwaarden voor het indienen van aanvragen vast te stellen, met name voor aanvragen die langs elektronische weg worden ingediend. Bovendien moet het mogelijk zijn om aan de aanvragers in de loop van de toekenningsprocedure aanvullende inlichtingen te vragen, in het bijzonder wanneer de aanvragen kennelijke materiële fouten bevatten.

(26) Er dient te worden voorzien in de mogelijkheid om het jaarlijks werkprogramma vroeg, dat wil zeggen in het voorafgaande jaar, vast te stellen zodat de oproepen tot het indienen van voorstellen reeds vóór het jaar waarop zij betrekking hebben kunnen worden bekendgemaakt.

(27) Overeenkomstig het transparantiebeginsel dient de Commissie de begrotingsautoriteit jaarlijks te informeren over het beheer van de voor de toekenning van subsidies gevolgde procedures.

(28) Om de belangen van de begunstigden te beschermen en de rechtszekerheid te vergroten, moeten inhoudelijke wijzigingen van de oproep tot het indienen van voorstellen de uitzondering blijven en moeten aanvragers over een extra termijn kunnen beschikken waar het gaat om wijzigingen van essentiële aard. Voor dergelijke wijzigingen gelden dezelfde bekendmakingsvoorschriften als voor de eigenlijke oproep.

(29) Er dient te worden bepaald dat de hoogte van vaste bedragen ineens beneden een drempel van 25 000 EUR en de hoogte van forfaitaire financieringen door de Commissie worden vastgesteld op basis van objectieve elementen, zoals statistische gegevens waar die beschikbaar zijn; deze bedragen moeten op dezelfde basis regelmatig worden geëvalueerd en bijgewerkt door de Commissie. Vaste bedragen ineens boven de drempel van 25 000 EUR moeten daarentegen in het basisbesluit worden vastgesteld. Bovendien moet de verantwoordelijke ordonnateur achteraf controleren of aan de toekenningsvoorwaarden was voldaan, bijvoorbeeld of de gebeurtenis die aan de betaling van het vast bedrag ineens of de forfaitaire financiering ten grondslag lag, daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Deze controles staan los van die welke worden uitgevoerd met betrekking tot subsidies die dienen ter dekking van de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten. De regel dat er geen winst mag worden gemaakt en de medefinancieringsregel dienen nader te worden bepaald.

(30) Met betrekking tot voor de uitvoering van een subsidie van de Gemeenschap vereiste contracten met een geringe waarde dient te worden bepaald dat de begunstigden zich beperken tot toepassing van de strikt noodzakelijke regels, zoals het beginsel van gezond financieel beheer en het vermijden van belangenconflicten. Inzake contracten met een grotere waarde kan de ordonnateur andere specifieke voorschriften uitvaardigen, gebaseerd op de voorschriften die de instellingen inzake soortgelijke contracten moeten naleven.

(31) Voor de financiële steun die begunstigden van een Gemeenschapssubsidie kunnen verlenen aan derden geldt geen discretionaire bevoegdheid en een maximumbedrag van 100 000 EUR in totaal, overeenkomstig artikel 120 van het Financieel Reglement.

(32) Op het gebied van boekhouding en rekening en verantwoording dient te worden verduidelijkt dat het bij artikel 122 van het Financieel Reglement voorgeschreven verslag over het begrotings- en financieel beheer dat de rekeningen vergezelt, losstaat van het verslag over de uitvoering van de begroting als bedoeld in artikel 121 van het Financieel Reglement. Tevens dienen in verband met de wijzigingen van de mate van consolidatie waarin het Financieel Reglement voorziet, alle vroegere verwijzingen naar de organen als bedoeld in artikel 185 van het Financieel Reglement te worden gelezen als verwijzingen naar de organen als bedoeld in artikel 121 van het Financieel Reglement.

(33) Voor sommige onderdelen van Verordening nr. […./….][7] van de Raad tot invoering van een instrument voor pretoetredingssteun (IPA) en van Verordening nr. […./….][8] van het Europees Parlement en de Raad tot invoering van een Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument (ENPI) waarbij gebruik wordt gemaakt van gesplitste kredieten, is door het Financieel Reglement een doorhalingsregel "n+4" ingevoerd. Het is nodig deze regel verder te preciseren, in het bijzonder wat betreft de procedure voor en de gevolgen van het ambtshalve doorhalen van de vastleggingen.

(34) Voor externe acties zijn verdere vereenvoudigingsmaatregelen nodig. In het bijzonder dient de drempel voor toepassing van de onderhandelingsprocedure op basis van één offerte te worden verhoogd. Voorts moet de mogelijkheid om voor veiligheidsredenen gebruik te maken van geheime procedures voor het plaatsen van opdrachten, waarin reeds was voorzien voor de instellingen, worden uitgebreid tot opdrachten voor operaties op het gebied van de externe betrekkingen.

(35) De specifieke regels die van toepassing zijn op het Publicatiebureau (OPOCE) dienen te worden aangepast in verband met de nieuwe mogelijkheid waarin het Financieel Reglement voorziet om ordonnateursbevoegdheden te delegeren aan de directeur van een interinstitutioneel Europees bureau. Elke instelling behoudt weliswaar de verantwoordelijkheid voor de in de begroting vastgelegde kredieten en de keuze van de te publiceren documenten, maar de verantwoordelijkheid voor alle daarna komende handelingen kan aan de directeur van het OPOCE worden gedelegeerd.

(36) Het moet mogelijk zijn om externe deskundigen die nodig zijn voor de beoordeling van voorstellen en andere vormen van technische bijstand te kiezen uit een lijst die na een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling is opgesteld op basis van technische geschiktheid.

(37) Verordening (EG, Euratom) nr. 2342/2002 moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd.