Overwegingen bij COM(2023)459 - Arbeidsmarktstatistieken van de EU over ondernemingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2023)459 - Arbeidsmarktstatistieken van de EU over ondernemingen.
document COM(2023)459 NLEN
datum 28 juli 2023
 
(1)Arbeidsmarktstatistieken over ondernemingen in de Europese Unie zijn nodig voor het ontwerp, de uitvoering en de evaluatie van het beleid van de Unie, met name het beleid dat gericht is op economische, sociale en territoriale cohesie, de Europese werkgelegenheidsstrategie, de Europese pijler van sociale rechten en het Europees Semester.

(2)Voor de voorkoming en correctie van macro-economische onevenwichtigheden overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1176/2011 15 en de monitoring van toereikende minimumlonen overeenkomstig Richtlijn (EU) 2022/2041 van het Europees Parlement en de Raad 16 is nauwkeurige informatie nodig over de ontwikkeling van de loonkosten per uur en de loonniveaus in de lidstaten.

(3)De Europese Centrale Bank maakt in het kader van het gemeenschappelijk monetair beleid gebruik van Europese arbeidsmarktstatistieken over het bedrijfsleven om de inflatie- en deflatierisico’s als gevolg van arbeidskosten te monitoren. Daarom zijn nauwkeurige, tijdige en vergelijkbare statistieken van de Unie over de ontwikkeling van de loonkosten noodzakelijk.

(4)De dekking van de vacaturestatistieken en de tijdigheid van de loonkostenindex moeten worden uitgebreid, aangezien beide indicatoren zijn opgenomen in de voornaamste Europese economische indicatoren (VEEI’s) 17 , die nodig zijn om het monetaire en economische beleid te monitoren.

(5)Er is een rechtsgrondslag nodig voor het reguleren van de overdracht van de jaarlijkse loonkloof tussen mannen en vrouwen voor het monitoren van de duurzameontwikkelingsdoelstellingen in het kader van de Agenda 2030 van de Verenigde Naties (VN), met name doelstelling 5 inzake gendergelijkheid.

(6)Voor de toepassing van het beginsel van gelijke kansen en gelijke behandeling van mannen en vrouwen in arbeid en beroep 18 zij vergelijkbare gegevens over de door mannen en vrouwen ontvangen lonen nodig. Richtlijn (EU) 2023/970 van het Europees Parlement en de Raad ter versterking van de toepassing van het beginsel van gelijke beloning van mannen en vrouwen voor gelijke of gelijkwaardige arbeid 19 vereist dat de lidstaten de Commissie jaarlijks en tijdig actuele gegevens over de loonkloof tussen mannen en vrouwen verstrekken. Deze verplichting moet worden aangevuld met een passend statistisch kader voor het verzamelen en doorgeven van gegevens over de loonkloof tussen mannen en vrouwen.

(7)Om de bestaande wetgeving te vereenvoudigen en harmonisatie op het gebied van toepassingsgebied, concepten, definities en kwaliteitsrapportage te bevorderen, moet deze verordening betrekking hebben op alle Europese arbeidsmarktstatistieken over ondernemingen.

(8)Deze verordening moet rekening houden met nieuwe behoeften die zijn ontstaan bij de ontwikkeling en verdieping van de Unie en de eurozone, op voorwaarde dat de bepalingen ervan geen onevenredige belasting vormen voor de respondenten of de nationale statistische instanties.

(9)Om de lasten voor ondernemingen, vooral voor kleine en middelgrote ondernemingen, te beperken, moeten de nationale statistische instanties de voorkeur geven aan administratieve en innovatieve bronnen die de verstrekking van statistieken niet als hoofddoel hebben, als vervanging voor of aanvulling op statistische enquêtes, met inachtneming van de kwaliteitseisen voor officiële statistieken. De meest recente technologische en digitale ontwikkelingen kunnen tot deze doelstelling bijdragen.

(10)Met het oog op de verbetering van de efficiëntie van de productieprocessen voor arbeidsmarktstatistieken en de vermindering van de responslast hebben de nationale statistische autoriteiten en de Commissie (Eurostat) recht op onmiddellijke en kosteloze toegang tot en gebruikmaking van die administratieve bestanden en moeten zij deze administratieve bestanden kunnen integreren in statistieken, voor zover dit noodzakelijk is voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van arbeidsmarktstatistieken van de Europese Unie over ondernemingen, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 17 bis van Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad 20 .

(11)Verordening (EG) nr. 223/2009 is het referentiekader voor onderhavige verordening, ook wat de bescherming van vertrouwelijke gegevens betreft.

(12)Aangezien de doelstelling van deze verordening, namelijk de vaststelling van een gemeenschappelijk kader voor de systematische productie van hoogwaardige arbeidsmarktstatistieken van de Europese Unie over ondernemingen, niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt en daarom, op grond van redenen van consistentie en vergelijkbaarheid, beter door de Unie kan worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken.

(13)De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming is geraadpleegd overeenkomstig artikel 42, lid 1, van Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad 21 en heeft een advies uitgebracht op [xxx].

(14)Voor een passende uitvoering van deze verordening in de lidstaten is een termijn van ten minste twaalf maanden na de datum van inwerkingtreding nodig vóór de eerste gegevensverzameling.

(15)Het Comité voor het Europees statistisch systeem is geraadpleegd.