Overwegingen bij COM(2023)575 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10612/21; ST 10612/21 ADD 1) van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Slovenië - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)575 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10612/21; ST 10612/21 ADD 1) van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de ... |
---|---|
document | COM(2023)575 ![]() ![]() |
datum | 29 september 2023 |
(2) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun van elke lidstaat uiterlijk op 30 juni 2022 worden geactualiseerd volgens de daarin vastgestelde methode. Op 30 juni 2022 heeft de Commissie de resultaten van die actualisering aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.
(3) Op 14 juli 2023 heeft Slovenië bij de Commissie een gewijzigd nationaal herstel- en veerkrachtplan ingediend, met inbegrip van een REPowerEU-hoofdstuk overeenkomstig artikel 21 quater van Verordening (EU) 2021/241.
(4) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt ook rekening gehouden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Het plan bevat een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie om de Raad voor te stellen het uitvoeringsbesluit van de Raad overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 te wijzigen omdat het herstel- en veerkrachtplan door objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. De door Slovenië ingediende wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan hebben betrekking op 53 maatregelen.
(5) Op 14 juli 2023 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen aan Slovenië gericht. De Raad heeft met name aanbevolen dat Slovenië de geldende energiegerelateerde steunmaatregelen tegen eind 2023 uitfaseert en de daarmee samenhangende besparingen gebruikt om het overheidstekort terug te dringen, dat het zorgt voor een prudent begrotingsbeleid, met name door de nominale stijging van de nationaal gefinancierde netto primaire uitgaven in 2024 te beperken tot niet meer dan 5,5 %, nationaal gefinancierde overheidsinvesteringen in stand houdt en zorgt voor een doeltreffende absorptie van subsidies uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit en andere EU-fondsen, met name om de groene en de digitale transitie te bevorderen, en voor de periode na 2024 blijft streven naar een begrotingsstrategie op de middellange termijn van geleidelijke en duurzame consolidatie, in combinatie met investeringen en hervormingen die bevorderlijk zijn voor meer duurzame groei, teneinde op de middellange termijn een prudente begrotingssituatie te bereiken. De Raad heeft ook aanbevolen dat Slovenië zorgt voor de budgettaire houdbaarheid van de systemen voor gezondheidszorg en langdurige zorg op de lange termijn en de belastinginkomsten naar meer groeivriendelijke en duurzame bronnen verschuift. De Raad heeft Slovenië daarnaast ook aanbevolen om te zorgen voor een doeltreffende governancestructuur en de administratieve capaciteit te versterken om een snelle en duurzame uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan mogelijk te maken. Daarnaast heeft de Raad aanbevolen de inspanningen voort te zetten om de invoer van aardgas te diversifiëren en de algemene afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen door de inzet van hernieuwbare energiebronnen te versnellen, met name door vergunningsprocedures verder te vereenvoudigen en te verkorten en het stroomnet te versterken en het beheer ervan te verbeteren, onder meer door digitalisering. Bovendien heeft de Raad Slovenië opgeroepen om de uitvoering van maatregelen voor energie-efficiëntie op te voeren, met name in de bouwsector, de elektrificatie van de vervoerssector te bevorderen en de beleidsinspanningen op te voeren die gericht zijn op het voorzien in en verwerven van vaardigheden die nodig zijn voor de groene transitie.
(6) De indiening van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. De samenvatting van de raadplegingen is samen met het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan ingediend. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren.
Leningaanvraag op basis van artikel 14 van Verordening (EU) 2021/241
(7) Het door Slovenië ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat een aanvraag voor steun in de vorm van leningen ter ondersteuning van één extra maatregel en om het ambitieniveau van twee bestaande maatregelen te verhogen ten opzichte van het oorspronkelijke plan.
(8) Slovenië heeft steun in de vorm van leningen aangevraagd voor één aanvullende maatregel (hervorming F: Verdere uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen en emissievrij vervoer) en om het vereiste ambitieniveau van één maatregel (investering C (Verdere uitbreiding van de spoorweginfrastructuur)) in het kader van component 4 (Duurzaam vervoer) en van één maatregel (investering B (Duurzame renovatie van gebouwen)) in het kader van component 2 te verhogen. De verhoging van het ambitieniveau in het kader van investering C (Verdere uitbreiding van de spoorweginfrastructuur) omvat een verbetering van het treinstation van Nova Gorica en twee verbeteringen van spoorlijnen op regionale spoortrajecten, de verbetering van het treinstation van Ljubljana en de verbetering van de spoorlijn Ljubljana – Brezovica – Borovnica. Bovendien heeft Slovenië steun in de vorm van leningen aangevraagd om het vereiste ambitieniveau te verhogen voor één van de maatregelen in het kader van component 2 (Duurzame renovatie van gebouwen), investering B (Duurzame renovatie van gebouwen). Deze maatregel betreft de energie- en duurzame renovatie van gebouwen van groot administratief en sociaal belang, en de energie- en duurzame renovatie van gebouwen door middel van individuele upgrades van technische bouwsystemen.
(9) In het kader van investering C (Verhoging van de capaciteit van de spoorweginfrastructuur) werd de modernisering van de spoorlijn Ljubljana – Brezovica – Borovnica gefinancierd met niet-terugbetaalbare steun uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit en nationale financiering. Aangezien de waarde van doelstelling T60 van investering C in het kader van component 4 de modernisering van de gehele lengte van de spoorlijn Ljubljana – Brezovica – Borovnica omvatte, terwijl de niet-terugbetaalbare steun uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit slechts een kleiner deel omvatte, wordt doelstelling T60 van investering C in het kader van component 4 evenredig verlaagd. In het gewijzigde plan heeft Slovenië overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EU) 2021/241 aanvullende steun in de vorm van leningen voor investering C aangevraagd. Daarom is nieuwe doelstelling T68b van investering C in het kader van component 4 ingevoerd met extra terugbetaalbare financiering uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit die wordt weerspiegeld in de waarde van een doel.
Actualiseringen op basis van artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241
(10) In het door Slovenië ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan zijn 30 maatregelen geactualiseerd om rekening te houden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage. Omdat de maximale financiële bijdrage voor Slovenië is gedaald van 1 776 927 281 EUR 3 tot 1 490 956 633 EUR 4 , is het volgens het land niet meer mogelijk alle maatregelen in het oorspronkelijke Sloveense herstel- en veerkrachtplan te financieren. Slovenië heeft uitgelegd dat bepaalde maatregelen moesten worden geschrapt of teruggeschroefd vanwege de verlaagde toewijzing en rekening houdend met de kostenstijgingen en de verstoringen van de toeleveringsketen die gevolgen hebben voor de uitvoering van die maatregelen.
(11) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan bevat niet langer zes maatregelen in het kader van component 6 (Digitale transformatie van de economie); 8 (O & O & I — onderzoek, ontwikkeling en innovatie); 10 (Arbeidsmarkt — maatregelen om het effect van negatieve structurele trends te verminderen); 15 (Sociale zekerheid en langdurige zorg). Deze maatregelen hebben betrekking op investering C (Totstandbrenging van hybride cloudinfrastructuur bij het ministerie van Economische Ontwikkeling en Technologie) van component 6, die tot doel had de toegang van bedrijven tot openbare diensten te vergemakkelijken door gebruik te maken van een digitale identiteit, met name door de procedures (aanbesteding, toepassing, monitoring, verificatie) bij de uitvoering van door de overheid gefinancierde programma’s te vereenvoudigen en digitale vaardigheden te verbeteren; investering F (Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten — Europese infrastructuur voor blockchaindiensten) van component 6, die tot doel heeft het gebruik van EBSI in de overheidssector te versterken, de bruikbaarheid van EBSI uit te breiden door integratie met nationale infrastructuren, innovatie te bevorderen, kennis en beste praktijken uit te wisselen en vaardigheden te verbeteren; investering E (Oprichting van het Nationaal Voedselinstituut als centrale pijler van het innovatie-ecosysteem in de voedselvoorzieningsketens) van component 8, die bestond uit de oprichting van een operationele instelling voor O & O & I en de overdracht van kennis en innovatie op het gebied van voedselvoorziening en -ontwikkeling en onderzoeksinfrastructuur in de levensmiddelensector; investering B (Ondersteuning van flexibelere arbeidsorganisatiemethoden) van component 10, die gericht was op het verschaffen van aanvullende richtsnoeren en online hulpmiddelen voor werkgevers en werknemers die gebruikmaken van telewerkregelingen om flexibelere werkwijzen te bevorderen en de arbeidsomstandigheden van werknemers die thuis werken te creëren en te verbeteren; investering E (Opleiding en scholing van werknemers) van component 10, die gericht was op de bij- en omscholing van werknemers en zelfstandigen, met name op het gebied van digitale vaardigheden; en investering B (Zorgen voor een geïntegreerde behandeling van personen die behoefte hebben aan hogere niveaus van langdurige zorg en complexere verpleegdiensten) van component 15, die bestond uit het oprichten van nieuwe verpleeghuizen. De beschrijving van deze maatregelen en de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen moet daarom uit het uitvoeringsbesluit van de Raad van 28 juli 2021 worden geschrapt.
(12) Bovendien worden in het door Slovenië ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan 24 maatregelen aangepast in het kader van component 1 (Hernieuwbare energie en energie-efficiëntie); 2 (Duurzame renovatie van gebouwen); 3 (Schone en veilige omgeving); 4 (Duurzaam vervoer); 5 (Circulaire economie — efficiënt gebruik van hulpbronnen); 6 (Digitale transformatie van de economie); 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur); 8 (O & O & I — onderzoek, ontwikkeling en innovatie); 9 (Verhoging van de productiviteit, een ondernemingsvriendelijk klimaat voor investeerders); 11 (Duurzame ontwikkeling van het Sloveense toerisme, met inbegrip van cultureel erfgoed); 12 (Versterking van de competenties, met name digitale vaardigheden die nodig zijn voor nieuwe beroepen en de groene transitie); en 14 (Gezondheid). Met name een deel van hervorming C (Energie-efficiëntie in de economie) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie), inclusief het schrappen van doelstelling T10; een deel van hervorming G (Investeringen ter verhoging van de energie-efficiëntie in de economie) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie), met inbegrip van de wijziging van doelstelling T9 en de schrapping van mijlpaal M11 en doelstelling T12; een deel van hervorming A (Hervorming van de planning en financiering van de energierenovatie van gebouwen in de publieke sector) van component 2 (Duurzame renovatie van gebouwen) en de herziening van mijlpaal M20; een deel van investering B (Duurzame renovatie van gebouwen) van component 2 (Duurzame renovatie van gebouwen), met inbegrip van de verlaging van de doelstellingen T24, T25 en T27, evenals het schrappen van doelstelling T28; een deel van investering F (Vermindering van overstromingsrisico’s en beperking van het risico op andere klimaatgerelateerde rampen) van component 3 (Schone en veilige omgeving), met inbegrip van de verlaging van de doelstellingen T34 en T35; een deel van investering I (Drinkwatervoorzienings- en besparingsprojecten) van component 3 (Schone en veilige omgeving), met inbegrip van de beperking van de reikwijdte van mijlpaal M42 en doelstelling T43; een deel van investering D (Digitalisering van spoor- en wegeninfrastructuur) van component 4 (Duurzaam vervoer), met inbegrip van het schrappen van doelstelling T61; een deel van investering B (Geïntegreerd strategisch project voor de decarbonisatie van Slovenië door de overgang naar een circulaire economie) van component 5 (Circulaire economie — efficiënt gebruik van hulpbronnen), met inbegrip van de verlaging van doelstelling T73; een deel van hervorming A (Ondernemingen met toegekende e-identiteit) van component 6 (Digitale transformatie van de economie), met inbegrip van de vertraging van doelstelling T79; een deel van investering B (Programma voor digitale transformatie industrie/bedrijfsleven) van component 6 (Digitale transformatie van de economie), met inbegrip van een verlaging van de toegewezen bedragen voor doelstelling T82; een deel van investering N (Digitalisering op het gebied van justitie) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur), met inbegrip van de verlaging van doelstelling T105, een deel van investering J (Digitalisering van onderwijs, wetenschap en sport) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur), met inbegrip van de verlaging van doelstelling T108; een deel van investering B (Medefinanciering van onderzoeksinnovatieprojecten ter ondersteuning van de groene transitie en digitalisering) van component 8 (O & O & I — onderzoek, ontwikkeling en innovatie), met inbegrip van de verlaging van de beschikbare financiering voor de mijlpalen M112, M113 en M114 en doelstelling T118; een deel van investering C (Medefinanciering van projecten ter bevordering van de internationale mobiliteit van Sloveense onderzoekers en onderzoeksorganisaties en ter bevordering van de internationale betrokkenheid van Sloveense aanvragers) van component 8 (O & O & I — onderzoek, ontwikkeling en innovatie), met inbegrip van de verlaging van doelstelling T119; een deel van investering D (Cofinanciering van investeringen in O & O & I-demonstratieprojecten en proefprojecten) van component 8 (O & O & I — onderzoek, ontwikkeling en innovatie), met inbegrip van de verlaging van de doelstellingen T121 en T122; een deel van investering C (Steun voor decarbonisatie, productiviteit en concurrentievermogen van bedrijven) van component 9 (Verhoging van de productiviteit, een ondernemingsvriendelijk klimaat voor investeerders), met inbegrip van de verlaging van de doelstellingen T131 en T132; een deel van investering D (Zorgen voor innovatieve ecosystemen van economische en bedrijfsinfrastructuur) van component 9 (Verhoging van de productiviteit, een ondernemingsvriendelijk klimaat voor investeerders), met inbegrip van de verlaging van doelstelling T134; een deel van investering B (Duurzame ontwikkeling van de toeristische accommodatie van Slovenië om de toegevoegde waarde van toerisme te verhogen) van component 11 (Duurzame ontwikkeling van het Sloveense toerisme, met inbegrip van cultureel erfgoed), met inbegrip van de verlaging van de doelstellingen T151 en T152; een deel van investering D (Duurzaam herstel en herstel van cultureel erfgoed en openbare culturele infrastructuur) van component 11 (Duurzame ontwikkeling van het Sloveense toerisme, met inbegrip van cultureel erfgoed), met inbegrip van de verlaging van het vereiste uitvoeringsniveau dat beschikbaar is voor doelstelling T155; een deel van investering G (Versterking van de samenwerking tussen het onderwijsstelsel en de arbeidsmarkt) en een deel van investering H (Vergroening van de onderwijsinfrastructuur in Slovenië) van component 12 (Versterking van de competenties, met name digitale vaardigheden die nodig zijn voor nieuwe beroepen en de groene transitie), met inbegrip van de beperking van de reikwijdte van mijlpaal M164, het schrappen van doelstelling T165 en de verlaging van doelstelling T166; een deel van investering D (Toegankelijkheid van het gezondheidsstelsel) van component 14 (Gezondheidszorg), met inbegrip van het schrappen van mijlpaal M188; een deel van investering E (Doeltreffende behandeling van overdraagbare ziekten) van component 14 (Gezondheidszorg), met inbegrip van het schrappen van de mijlpalen M193, M194 en M195, worden gewijzigd om het niveau van de te behalen resultaten te verlagen ten opzichte van het oorspronkelijke plan, om de verlaagde maximale financiële bijdrage te weerspiegelen.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(13) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Slovenië op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 33 maatregelen.
(14) Slovenië heeft uitgelegd dat elf maatregelen niet langer volledig haalbaar zijn, vooral vanwege de onverwacht hoge inflatie in de betreffende sector, met name de bouwsector. Dit betreft respectievelijk doelstelling T5 van investering D (Energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen met gebruikmaking van hernieuwbare energiebronnen) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie); doelstelling T7 van investering F (Versterking van het elektriciteitsdistributienet (transformatorstations)) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie); doelstelling T16 van investering E (Productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie); de doelstellingen T17 en T18 van investering F (Verdere versterking van het elektriciteitsdistributienet) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie); de doelstellingen T24, T25, T26 en T27 van investering B (Duurzame renovatie van gebouwen) van component 2 (Duurzame renovatie van gebouwen); doelstelling T34 van investering F (Vermindering van overstromingsrisico’s en beperking van het risico op andere klimaatgerelateerde rampen) van component 3 (Schone en veilige omgeving); de doelstellingen T65 en T66 van investering E (Bevordering van de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in het vervoer) van component 4 (Duurzame mobiliteit); doelstelling T99 van investering H (Gigabitinfrastructuur) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur); doelstelling T106 van investering J (Digitalisering van onderwijs, wetenschap en sport) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur); de doelstellingen T151 en T152 van investering B (Duurzame ontwikkeling van de toeristische accommodatie van Slovenië om de toegevoegde waarde van toerisme te verhogen) van component 11 (Duurzame ontwikkeling van het Sloveense toerisme, met inbegrip van cultureel erfgoed); en doelstelling T204 van investering C (Zorgen voor een veilige leefomgeving voor afhankelijke personen) van component 15 (Langdurige zorg). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om alle bovengenoemde doelstellingen te verlagen en om de doelstellingen T65, T66 en T152 te wijzigen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(15) Slovenië heeft uitgelegd dat er een beter alternatief bestaat waarmee beter kan worden voldaan aan het bereiken van de beleidsdoelstelling van één maatregel die van invloed is op mijlpaal M8 van hervorming C (Energie-efficiëntie in de economie) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om mijlpaal M8 te wijzigen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(16) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de stijging van de investeringskosten, wat gevolgen heeft voor mijlpaal M15 van investering E (Productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van mijlpaal M15 te verlengen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(17) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de vertragingen waarmee Sloveense bedrijven te maken krijgen als gevolg van de complexiteit en de duur van de procedure voor het opzetten van het meerlandenproject dat van invloed is op doelstelling T84 van investering D (Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten — Gemeenschappelijke Europese data-infrastructuur en -diensten) van component 6 (Digitale transformatie van de economie). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van doelstelling T84 te verlengen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(18) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk dat een beperkt aantal bedrijven een aanvraag heeft ingediend om deel te nemen aan het project, wat gevolgen heeft voor doelstelling T86 van investering E (Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten – Lagestroomprocessoren en halfgeleiderchips) van component 6 (Digitale transformatie van de economie). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om doelstelling T86 te verlagen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(19) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk een vertraging in het tijdschema voor het opzetten van een waardeketen tussen de individuele actoren die betrokken zijn bij het meerlandenproject dat van invloed is op doelstelling T86 van investering E (Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten – Lagestroomprocessoren en halfgeleiderchips) van component 6 (Digitale transformatie van de economie). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van doelstelling T86 te verlengen.
(20) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de sterke stijging van de inflatie die gevolgen heeft voor de doelstellingen T131 en T132 van investering C (Steun voor decarbonisatie, productiviteit en concurrentievermogen van bedrijven) van component 9 (Verhoging van de productiviteit, een ondernemingsvriendelijk klimaat voor investeerders). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de doelstellingen T131 en T132 te verlagen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(21) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de energiecrisis en de hoge inflatie, die van invloed zijn op mijlpaal M173 van hervorming B (Moderne en veerkrachtige overheidssector) van component 13 (Effectieve overheidsdiensten). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van mijlpaal M173 te verlengen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijziging, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(22) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de betrokkenheid van talrijke belanghebbenden bij de voorbereiding van de hervorming, die een substantiële inbreng hebben geleverd tijdens de openbare raadplegingen, waardoor het algemene proces dat van invloed was op mijlpaal M49 van hervorming D (Verbetering van de efficiëntie van de openbare milieubeschermingsdiensten) van component 3 (Schone en veilige omgeving), vertraging heeft opgelopen. Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van mijlpaal M49 te verlengen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijziging, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(23) Slovenië heeft uitgelegd dat vier maatregelen niet langer volledig haalbaar zijn vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de recente catastrofale overstromingen in Slovenië die hebben geleid tot vertragingen bij het opstellen van de projectdocumentatie, welke van invloed zijn op de mijlpalen M32 en M47bis, en op de doelstellingen T35, T47 en T48 van investering F (Vermindering van overstromingsrisico’s en beperking van het risico op andere klimaatgerelateerde rampen) van component 3 (Schone en veilige omgeving); mijlpaal M80 van investering B (Programma voor digitale transformatie industrie/bedrijfsleven) van component 6 (Digitale transformatie van de economie), doelstelling 106 van investering J (Digitalisering van onderwijs, wetenschap en sport) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur), doelstelling T109 van investering M (Digitalisering op het gebied van cultuur) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur); doelstellingen T169 en T170 van investering H (Vergroening van de onderwijsinfrastructuur in Slovenië) van component 12 (Versterking van de competenties, met name digitale vaardigheden die nodig zijn voor nieuwe beroepen en de groene transitie). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om doelstelling T169 te schrappen; om mijlpaal M80 en doelstelling T35 te wijzigen; om de termijn voor de verwezenlijking van mijlpaal M32 en de doelstellingen T106 en T109 te verlengen; om de doelstellingen T35, T47, T48 en T170 te verlagen; en om mijlpaal M47bis toe te voegen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(24) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de nietigverklaring van overheidsopdrachten als gevolg van een verzoek om herziening, ingediend door een verdediger van het openbaar belang, met gevolgen voor de mijlpalen M54 en M55 en doelstelling T56 van hervorming A (Hervorming van de organisatie van het openbaar personenvervoer) van component 4 (Duurzame mobiliteit). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van mijlpaal M55 en doelstelling T56 te verlengen; en om mijlpaal M54 te wijzigen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(25) Slovenië heeft uitgelegd dat zeven maatregelen niet langer volledig haalbaar zijn vanwege objectieve omstandigheden, namelijk dat Slovenië duidelijk betere alternatieven heeft gevonden voor de uitvoering van mijlpaal M92 van hervorming D (Oprichting van een kenniscentrum en vergroting van de vaardigheden van het personeel in het openbaar bestuur) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur); mijlpaal M135 van hervorming A (Structurele maatregelen ter versterking van de veerkracht van de arbeidsmarkt) van component 10 (Arbeidsmarkt — maatregelen om het effect van negatieve structurele trends te verminderen); doelstelling T143 van investering B (Invoering van flexibelere werkmethoden die zijn aangepast aan de behoeften van personen met een handicap in beschermde ondernemingen en werkgelegenheidscentra) van component 10 (Arbeidsmarkt — maatregelen om het effect van negatieve structurele trends te verminderen); mijlpaal M148 van hervorming A (Versterking van de duurzame ontwikkeling van het toerisme) van component 11 (Duurzame ontwikkeling van het Sloveense toerisme, met inbegrip van cultureel erfgoed); de mijlpalen M182 en M183 van hervorming A (Hervorming van het gezondheidszorgstelsel) van component 14 (Gezondheidszorg); mijlpaal M185 en doelstelling T186 van investering C (Digitale transformatie van de gezondheidszorg) van component 14 (Gezondheidszorg); en de mijlpalen M197 en M199 van hervorming A (Invoering van een uniform systeem van regelingen voor langdurige zorg) van component 15 (Langdurige zorg). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om mijlpaal M199 te schrappen; om de termijn voor de verwezenlijking van de mijlpalen M92, M135, T143, M148, M185, M197, M198 en doelstelling T186 te verlengen; en om de mijlpalen M92, M135, M182, M183 en M197 te wijzigen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(26) Slovenië heeft uitgelegd dat twee maatregelen niet langer volledig haalbaar zijn vanwege objectieve omstandigheden, namelijk verstoringen van de toeleveringsketens/arbeidsmarkten die van invloed zijn op mijlpaal M37 van investering G (Centrum voor zaden, kwekerijen en bosbeschermingscentra) van component 3 (Schone en veilige omgeving) en doelstelling T82 van investering B (Agenda voor de digitale transformatie van het industriële bedrijfsleven) van component 6 (Digitale transformatie van de economie). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de termijn voor de verwezenlijking van mijlpaal M37 en doelstelling T82 te verlengen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(27) Slovenië heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is vanwege objectieve omstandigheden, namelijk de noodzaak om de doelgroep uit te breiden die van invloed is op de doelstellingen T144 en T145 van investering D (Bevordering van de toegang van jongeren tot de arbeidsmarkt) van component 10 (Arbeidsmarkt — maatregelen om het effect van negatieve structurele trends te verminderen). Op basis hiervan heeft Slovenië verzocht om de doelstellingen T144 en T145 te wijzigen. Om rekening te houden met bovengenoemde wijzigingen, moet het uitvoeringsbesluit van de Raad dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(28) De Commissie is van oordeel dat de door Slovenië aangevoerde redenen de actualisering overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 en de wijziging op grond van artikel 21, lid 2, van die verordening rechtvaardigen.
Correcties van schrijffouten
(29) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 18 schrijffouten vastgesteld die betrekking hebben op 29 mijlpalen, 17 streefdoelen en de beschrijvingen van 10 maatregelen en 1 component. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om de schrijffouten te corrigeren die niet overeenstemmen met de inhoud van het herstel- en veerkrachtplan dat op 30 april 2021 bij de Commissie is ingediend, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Slovenië. Deze schrijffouten hebben betrekking op mijlpaal M4 van investering D (Energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen met gebruikmaking van hernieuwbare energiebronnen); mijlpaal M6 en doelstelling T18 van investering F (Versterking van het elektriciteitsdistributienet (transformatorstations)) en de mijlpalen M15 en M17 en doelstelling T16 van investering E (Productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen) van component 1 (Hernieuwbare energie en efficiënt gebruik van energie in de economie); de mijlpalen M21, M22 en M23 en de doelstellingen T24, T25, T26 en T27 van investering B (Duurzame renovatie van gebouwen) van component 2 (Duurzame renovatie van gebouwen); mijlpaal M32 van investering F (Vermindering van overstromingsrisico’s en beperking van het risico op andere klimaatgerelateerde rampen), de mijlpalen M38 en M50 van investering H (Projecten voor de lozing en behandeling van stedelijk afvalwater), mijlpaal M42 van investering I (Drinkwatervoorzienings- en besparingsprojecten) en mijlpaal M52 van investering I (Verdere projecten voor drinkwatervoorziening en -besparing) van component 3 (Schone en veilige omgeving); doelstelling T66 van investering E (Bevordering van de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in het vervoer) van component 4 (Duurzame mobiliteit); mijlpaal M72 van investering B (Geïntegreerd strategisch project voor de decarbonisatie van Slovenië door de overgang naar een circulaire economie) en mijlpaal M74 van investering C (Meer houtverwerking om de transitie naar een klimaatneutrale samenleving te versnellen) van component 5 (Circulaire economie — efficiënt gebruik van hulpbronnen); mijlpaal M91 van hervorming B (Creëren van een omgeving voor het gebruik van e-diensten door overheidsdiensten) en doelstelling T98 van investering G (Modernisering van de digitale omgeving van overheidsdiensten), doelstelling T105 van investering N (Digitalisering op het gebied van justitie), de doelstellingen T106 tot en met T109 van investering J (Digitalisering van onderwijs, wetenschap en sport) van component 7 (Digitale transformatie van de overheidssector en het openbaar bestuur); mijlpaal M124 van hervorming A (Versterking van de kapitaalmarkten); de mijlpalen M128 en M129 van investering C (Steun voor decarbonisatie, productiviteit en concurrentievermogen van bedrijven) en mijlpaal M133 van investering D (Zorgen voor innovatieve ecosystemen van economische en bedrijfsinfrastructuur) van component 9 (Verhoging van de productiviteit, een ondernemingsvriendelijk klimaat voor investeerders); de mijlpalen M137, M138 en M139 van hervorming A (Structurele maatregelen ter versterking van de veerkracht van de arbeidsmarkt); en mijlpaal M143 van investering C (Invoering van flexibelere werkmethoden die zijn aangepast aan de behoeften van personen met een handicap in beschermde ondernemingen en werkgelegenheidscentra) van component 10 (Arbeidsmarkt — maatregelen om het effect van negatieve structurele trends te verminderen); mijlpaal M150 van investering B (Duurzame ontwikkeling van de toeristische accommodatie van Slovenië om de toegevoegde waarde van toerisme te verhogen); en mijlpaal M154 van investering D (Duurzaam herstel en herstel van cultureel erfgoed en openbare culturele infrastructuur) van component 11 (Duurzame ontwikkeling van het Sloveense toerisme, met inbegrip van cultureel erfgoed); de doelstellingen T157 en T158 van investering E (De alomvattende transformatie van groen en digitaal onderwijs) en de doelstellingen T161 en T162 van investering F (Proefprojecten voor de hervorming van het hoger onderwijs met het oog op een groene en veerkrachtige transitie) van component 12 (Versterking van de competenties, met name digitale vaardigheden die nodig zijn voor nieuwe beroepen en de groene transitie); mijlpaal M182 van hervorming A (Hervorming van het gezondheidszorgstelsel) van component 14 (Gezondheidszorg); mijlpaal M198 van hervorming A (Invoering van een uniform systeem van regelingen voor langdurige zorg); en mijlpaal M203 van investering C (Zorgen voor een veilige leefomgeving voor afhankelijke personen) van component 15 (Langdurige zorg); mijlpaal M207 van investering B (Verstrekking van openbare huurwoningen) van component 16 (Betaalbare volkshuisvesting); hervorming B (Betere preventie om overstromingen veiliger te maken), hervorming C (Herstel en verzachting van de gevolgen van klimaatverandering en klimaatgerelateerde rampen voor veerkrachtige biodiversiteit in bossen) en investering F (Vermindering van overstromingsrisico’s en beperking van het risico op andere klimaatgerelateerde rampen) van component 3 (Schone en veilige omgeving); investering C (Verhoging van de capaciteit van de spoorweginfrastructuur) van component 4 (Duurzaam vervoer); investering B (Geïntegreerd strategisch project voor de decarbonisatie van Slovenië door de overgang naar een circulaire economie) en investering C (Meer houtverwerking om de transitie naar een klimaatneutrale samenleving te versnellen) van component 5 (Circulaire economie — efficiënt gebruik van hulpbronnen); investering B (Programma voor digitale transformatie industrie/bedrijfsleven) en investering D (Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten — Gemeenschappelijke Europese data-infrastructuur en -diensten) van component 6 (Digitale transformatie van de economie); investering H (Verdere vergroening van de onderwijsinfrastructuur in Slovenië) van component 12 (Versterking van de competenties, met name digitale vaardigheden die nodig zijn voor nieuwe beroepen en de groene transitie); en investering B (Verstrekking van openbare huurwoningen) van component 16 (Betaalbare volkshuisvesting); en component 6 (Digitale transformatie van de economie). Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregelen.
Het REPowerEU-hoofdstuk op basis van artikel 21 quater van Verordening (EU) 2021/241
(30) Het REPowerEU-hoofdstuk omvat twee nieuwe investeringen. De investeringen hebben betrekking op i) het koolstofvrij maken van de economie en ii) de versterking van het elektriciteitsdistributienet. De eerste investering ondersteunt bedrijven bij de toepassing van verschillende maatregelen om de economie koolstofvrij te maken, waaronder de invoering van hernieuwbare energiebronnen, de elektrificatie van productieprocessen en verbeteringen op het gebied van energie-efficiëntie; om zo bij te dragen aan de doelstelling van artikel 21 quater, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241. De tweede investering betreft de aanleg en modernisering van een elektriciteitsdistributienetwerk op middenspanning om de aansluiting mogelijk te maken van installaties voor het opwekken van hernieuwbare energie, evenals van warmtepompen en oplaadpunten voor elektrische voertuigen; om zo bij te dragen aan de doelstelling van artikel 21 quater, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241. De bijdrage van de REPowerEU-maatregelen tot de inzet van hernieuwbare energiebronnen en de versterking van het elektriciteitsdistributienetwerk zal naar verwachting de energie-invoer helpen terugdringen en daarmee het risico op hoge energieprijzen helpen verminderen. Dit zal naar verwachting alle consumenten, ook de meest kwetsbare, ten goede komen.
(31) Het REPowerEU-hoofdstuk omvat ook drie opgeschaalde maatregelen die gevolgen hebben voor component 1 (Duurzame energie en energie-efficiëntie) en component 4 (Duurzaam vervoer). De grootschalige hervorming heeft betrekking op de bevordering van hernieuwbare energiebronnen, terwijl de opgeschaalde investeringen betrekking hebben op de energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen. De grootschalige hervorming introduceert een substantiële verbetering van het ambitieniveau van hervorming A (Hervorming van de bevordering van hernieuwbare energiebronnen in Slovenië) in het kader van component 1, door regelgevende belemmeringen voor de inzet van zonne- en windinstallaties op bepaalde plekken, zoals bermen, wateroppervlakken en daken, weg te nemen. De eerste opgeschaalde investering in de energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen betreft investering D (Energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen met gebruikmaking van hernieuwbare energiebronnen) van component 1 en is gericht op het vergroten van de capaciteit voor hernieuwbare energie in stadsverwarmingssystemen. De tweede opgeschaalde investering in de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in het vervoer betreft investering E (Bevordering van de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in het vervoer) van component 4 en is gericht op de introductie van emissievrije voertuigen door middel van de uitrol van oplaad- of tankinfrastructuur voor emissievrije voertuigen, de invoering van een emissievrije lijn voor openbaar personenvervoer en de uitrol van particuliere emissievrije voertuigen. De opgeschaalde maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het ambitieniveau van de maatregelen die al in het nationale herstel- en veerkrachtplan zijn opgenomen.
(32) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
Evenwichtige respons die bijdraagt aan de zes pijlers
(33) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt a), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.1 van bijlage V daarbij, vormt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende op passende wijze bij aan elk van de zes pijlers in artikel 3 van die verordening, rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.
(34) Het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan bevatte een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt zodoende bij aan elk van de zes pijlers in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241, rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan Slovenië.
(35) Hoewel de substantiële verlaging van de financiële bijdrage en de onverwacht hoge inflatie sinds medio 2021 een verlaging van een aantal investeringen en de volledige afschaffing van enkele investeringen vereisten, blijft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan bijdragen aan de zes pijlers waarnaar in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 wordt verwezen. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat de meeste hervormingen die in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan waren opgenomen, ongewijzigd blijven, op slechts enkele uitzonderingen na die verband houden met kostenbesparingen en enkele vertragingen in de uitvoeringstermijnen op basis van objectieve omstandigheden. Aan de andere kant brengt het gewijzigde plan de cruciale pijler van de hervorming van de langdurige zorg naar voren, die op 3 augustus 2023 in werking is getreden. Bovendien versterkt het nieuwe REPowerEU-hoofdstuk de respons op pijler a), de groene transitie, aanzienlijk.
Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen
(36) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.2 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen aan Slovenië, met inbegrip van begrotingsaspecten daarvan, of uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die de Commissie in het kader van het Europees Semester officieel heeft goedgekeurd.
(37) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt met name rekening gehouden met landspecifieke aanbevelingen die formeel door de Raad zijn aangenomen vóór de beoordeling van het gewijzigde plan door de Commissie. Aangezien de omvang van het plan na een aanvraag voor een aanvullende lening is toegenomen, worden alle structurele aanbevelingen voor 2022 en 2023 in de algemene beoordeling in aanmerking genomen.
(38) Na de beoordeling van de voortgang bij de uitvoering van de relevante landspecifieke aanbevelingen ten tijde van de indiening van het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan, stelt de Commissie vast dat de aanbeveling inzake liquiditeit en financiering voor bedrijven en huishoudens (LSA 2020.3.1) en de aanbeveling om in 2022 een gunstige begrotingskoers te handhaven, met inbegrip van de impuls van de herstel- en veerkrachtfaciliteit, en de nationaal gefinancierde investeringen te behouden (LSA 2022.1.1), volledig zijn uitgevoerd. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt met betrekking tot de aanbevelingen over het verzachten van de gevolgen van de COVID-19-crisis voor de werkgelegenheid en de uitbouw van regelingen voor werktijdverkorting (LSA 2020.2.1, 2020.2.2), over het vervroegen van mature publieke investeringsprojecten (LSA 2020.3.3) en over het uitbreiden van publieke investeringen voor de groene en de digitale transitie en voor energiezekerheid (LSA 2022.1.2).
(39) In de cyclus van het Europees Semester 2022-2023 werd Slovenië aanbevolen de inspanningen voort te zetten om de invoer van aardgas te diversifiëren en de algemene afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen door de inzet van hernieuwbare energiebronnen te versnellen, met name door de vergunningsprocedures verder te vereenvoudigen en te verkorten en het stroomnet te versterken en het beheer ervan te verbeteren, onder meer door digitalisering. Bovendien werd Slovenië aanbevolen om de uitvoering van maatregelen voor energie-efficiëntie op te voeren, met name in de bouwsector, de elektrificatie van de vervoerssector te bevorderen en de beleidsinspanningen op te voeren die gericht zijn op het voorzien in en verwerven van vaardigheden die nodig zijn voor de groene transitie. Slovenië heeft ervoor gekozen om in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met daarin een REPowerEU-hoofdstuk, aandacht te besteden aan het verder vereenvoudigen van de vergunningsprocedures voor hernieuwbare energiebronnen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in de industrie en met betrekking tot stadsverwarming, het versterken van het elektriciteitsnet en het koolstofarm maken en elektrificeren van de vervoerssector. De door Slovenië voorgestelde hervorming en investeringen zijn gericht op de belangrijkste uitdagingen van de energiegerelateerde landspecifieke aanbevelingen voor 2023 en vormen een aanvulling op andere hervormingen en investeringen in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan.
(40) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat een uitgebreide lijst hervormingen en investeringen die elkaar versterken en die bijdragen aan een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de economische en sociale uitdagingen, zoals reeds door de Commissie is beschreven in haar landspecifieke aanbevelingen aan Slovenië in het kader van het Europees semester. Het gaat hierbij met name om het vereenvoudigen van de vergunningsprocedures voor hernieuwbare energiebronnen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, het versterken van het elektriciteitsnet en het koolstofarm maken en elektrificeren van de vervoerssector.
Bijdrage aan het groeipotentieel, het scheppen van banen en de economische, sociale en institutionele veerkracht
(41) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.3 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting een hoge impact (score A) hebben op de versterking van het groeipotentieel, op het scheppen van banen en op de economische, sociale en institutionele veerkracht van Slovenië, waarmee wordt bijgedragen tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer via de bevordering van beleid inzake kinderen en jongeren, en op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID-19-crisis, waardoor de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie binnen de Unie worden bevorderd.
(42) Uit simulaties van de diensten van de Commissie om de impact van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan van Slovenië te beoordelen, blijkt dat verwacht werd dat het oorspronkelijke plan het bbp van Slovenië tegen 2026 met 1,1 % tot 1,7 % zou kunnen doen stijgen. Na twintig jaar zou het bbp 0,5 % hoger kunnen liggen 5 . De economische impuls die het plan bood, zou naar verwachting ook de overheidsfinanciën ondersteunen. Verwacht werd dat het herstel- en veerkrachtplan van Slovenië de macro-economische prestaties van het land zou verbeteren, met name door de verhoging van de productiviteit van de economie en van de groei op de lange termijn en de opzet van innovatieve ecosystemen voor economische en zakelijke infrastructuur. Van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan werd verwacht dat het de uitdagingen op sociaal en werkgelegenheidsgebied zou aanpakken die relevant zijn voor de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten. Investeringen in en hervormingen op het gebied van betaalbare huisvesting dragen bij aan sociale inclusie en armoedebestrijding.
(43) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt rekening gehouden met de lagere maximale financiële bijdrage en de hoge inflatie sinds midden 2021. De ambitie van sommige maatregelen is daarom lichtjes naar beneden bijgesteld en sommige investeringen zijn geschrapt. Aan het REPowerEU-hoofdstuk zijn enkele bijkomende investeringen en één hervorming toegevoegd. Verwacht wordt dat het gewijzigde plan in vergelijking met het oorspronkelijke plan een iets geringer effect op de economische cohesie zal hebben en iets minder zal bijdragen aan het verhelpen van zwakke punten en kwetsbaarheden in de economie. In verhouding tot de verlaagde financiële bijdrage zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting toch een grote impact hebben aangezien het structurele hervormingen en investeringen omvat, die Slovenië in staat zullen stellen zijn economische potentieel te benutten en de veerkracht van zijn sociale stelsel te vergroten.
(44) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van een REPowerEU-hoofdstuk bevat een analyse van de algemene economische effecten van het plan. Overeenkomstig de analyse van het oorspronkelijke plan zijn de uitgaven uit het plan onderverdeeld in vier modelgroepen van maatregelen: investeringen in infrastructuur, diverse vormen van steun, O & O & I, en menselijk kapitaal. De modelanalyse van de macro-economische impact die in de wijziging is opgenomen, blijft aantonen dat de impact op de lange termijn duidelijk positief blijft ondanks de lagere toewijzing en hogere inflatie. Uit modelramingen door de Sloveense autoriteiten blijkt dat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Slovenië de economische groei zou stimuleren en het bbp ongeveer 0,7 % zou doen stijgen in 2026, wanneer de impact van het plan het grootst zou zijn. De positieve gevolgen van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan zouden behouden blijven na afloop van de maatregelen, aangezien uit ramingen blijkt dat het bbp gemiddeld ongeveer 0,5 % per jaar zou stijgen in de periode 2027-2040. In de gepresenteerde analyse wordt alleen rekening gehouden met de effecten van investeringsmaatregelen afzonderlijk, maar gezien de aanzienlijke betrokkenheid van Slovenië als kleine open economie bij internationale handelsstromen, kan worden verwacht dat de herstel- en veerkrachtplannen van andere landen aanzienlijke positieve overloopeffecten op de Sloveense economie zullen hebben.
(45) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat aanzienlijke investeringen en hervormingen om sociale uitdagingen aan te pakken, zoals het tekort aan betaalbare huisvesting en moeilijke toegang tot gezondheidszorg, en de sociale cohesie te verbeteren, met name ook door middel van onderwijs. De vlaggenschiphervormingen betreffen onder andere hervormingen op het gebied van pensioenen, gezondheidszorg en langdurige zorg. Het oorspronkelijke plan omvatte ook al investeringen in de modernisering en digitalisering van het zorgstelsel.
(46) Bij de wijziging van het herstel- en veerkrachtplan zijn de investeringen in een aantal van de bovengenoemde sociale en werkgelegenheidsprojecten verlaagd, waardoor de verwachte streefdoelen neerwaarts zijn bijgesteld. Zo zijn investeringen in een kliniek voor infectieziekten geschrapt. De oorspronkelijke positieve beoordeling van de sociale gevolgen van het plan voor de sociale cohesie blijft echter ongewijzigd. Met name wordt in het herstel- en veerkrachtplan nog steeds ingegaan op de uitdagingen die zijn vastgesteld in verschillende landenverslagen en landspecifieke aanbevelingen met betrekking tot hervormingen op het gebied van gezondheidszorg, langdurige zorg en pensioenen.
Geen ernstige afbreuk doen
(47) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.4 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 6 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).
(48) Veranderingen die in het kader van de wijziging van het plan in maatregelen zijn aangebracht, hebben geen invloed op de beoordeling die is uitgevoerd voor het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan, die geldig blijft.
(49) Wat de nieuwe hervorming en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk betreft, heeft Slovenië een systematische beoordeling van elke maatregel verstrekt aan de hand van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”, in overeenstemming met de technische richtsnoeren van de Commissie over de toepassing van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” in het kader van de verordening betreffende de faciliteit voor herstel en veerkracht (2021/C58/01). Op basis van de verstrekte informatie kan worden geconcludeerd dat het gewijzigde plan naar verwachting zal waarborgen dat geen enkele maatregel ernstige afbreuk doet in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852.
Bijdrage aan de REPowerEU-doelstellingen
(50) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d bis), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.12 van bijlage V daarbij, zal het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting in hoge mate (score A) effectief bijdragen tot de energiezekerheid, de diversificatie van de energievoorziening in de Unie, een toename van het gebruik van hernieuwbare energie, een verbetering van de energie-efficiëntie, een toename van de energieopslagcapaciteit of de noodzakelijke vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vóór 2030.
(51) De uitvoering van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk zal naar verwachting met name bijdragen tot de ondersteuning van de doelstellingen van artikel 21 quater, lid 3, punten b) en e), van Verordening (EU) 2021/241. Door hervorming A (Hervorming van de bevordering van hernieuwbare energiebronnen in Slovenië) van component 1 (Hernieuwbare energie en energie-efficiëntie) op te schalen en een nieuwe investering D in het koolstofvrij maken van de industrie van component 17 (REPowerEU) toe te voegen, samen met een opschaling van investering D (Energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen met gebruikmaking van hernieuwbare energiebronnen) van component 1 (Hernieuwbare energie en energie-efficiëntie), versterkt het REPowerEU-hoofdstuk de ambitie om de economie koolstofvrij te maken door de energie-efficiëntie en het aandeel hernieuwbare energie te verhogen in overeenstemming met de doelstelling van artikel 21 quater, lid 3, punt b).
(52) De opgeschaalde investering E (opgeschaalde maatregel: bevordering van de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in het vervoer) van component 17 (REPowerEU) steunt effectief de uitrol van emissievrij vervoer en de bijbehorende infrastructuur in overeenstemming met de doelstelling van artikel 21 quater, lid 3, punt e). De modernisering van het elektriciteitsdistributienet in het kader van de nieuwe investering C (Versterking van het elektriciteitsdistributienet (middenspanningsnet)) van component 17 (REPowerEU) zal naar verwachting de integratie van hernieuwbare energiebronnen versnellen door knelpunten in de elektriciteitsdistributie aan te pakken in overeenstemming met de doelstelling van artikel 21 quater, lid 3, punt e).
(53) Het REPowerEU-hoofdstuk is in overeenstemming met het Sloveense beleidskader dat erop gericht is de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en het aandeel van hernieuwbare energie te vergroten. De maatregelen versterken ook de maatregelen in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan ter bevordering van de energie-efficiëntie door het aandeel van hernieuwbare energie in stadsverwarmingssystemen te verhogen.
(54) In het REPowerEU-hoofdstuk wordt ook ingegaan op de noodzaak van diversificatie en het afschalen van het gebruik van fossiele brandstoffen, door de uitrol van hernieuwbare energiebronnen te versnellen en het koolstofvrij maken van de industrie en het vervoer te ondersteunen, en zo de energiezekerheid van Slovenië te vergroten.
Maatregelen met een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect
(55) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d ter), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.13 van bijlage V daarbij, wordt verwacht dat de in het REPowerEU-hoofdstuk opgenomen maatregelen in hoge mate (score A) een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect zullen hebben.
(56) De in het REPowerEU-hoofdstuk opgenomen investeringen met een meerlanden- en grensoverschrijdende dimensie ondersteunen het koolstofvrij maken van de industrie en de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in het vervoer door de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en de vraag naar energie in de industrie te verminderen. De investeringen in de modernisering van het elektriciteitsdistributienet en in de energie-efficiënte herstructurering van stadsverwarmingssystemen door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen hebben ook een grensoverschrijdende dimensie, aangezien zij naar verwachting de aansluiting op het net van een groter aandeel van hernieuwbare energie mogelijk zullen maken en de vraag naar fossiele brandstoffen zullen doen afnemen. Daarom zullen deze maatregelen bijdragen tot het veiligstellen van de energievoorziening in de Unie als geheel, onder meer door de uitdagingen aan te pakken die in de meest recente behoefteanalyse van de Commissie zijn vastgesteld, in overeenstemming met de doelstellingen van artikel 21 quater, lid 3, rekening houdend met de financiële bijdrage die de betrokken lidstaat ter beschikking staat en zijn geografische positie, en door de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en de vraag naar energie te reduceren.
(57) De kosten van deze maatregelen bedragen in totaal 122 miljoen EUR, wat neerkomt op 100 % van de geschatte kosten van het REPowerEU-hoofdstuk.
Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit
(58) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of tot de aanpak van de uitdagingen die daaruit voortvloeien. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen vertegenwoordigen 48,88 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 79,29 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij die verordening beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 is het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk consistent met de informatie in het nationale energie- en klimaatplan 2021-2030.
(59) Gezien de verlaagde financiële bijdrage van het herstel- en veerkrachtplan van Slovenië en de opname van nieuwe maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk die de klimaatdoelstellingen ondersteunen, is de klimaatbijdrage van het plan gestegen van 42,45 % tot 48,88 %.
(60) De ingetrokken of afgeslankte maatregelen hebben geen gevolgen voor de algemene ambitie van het plan met betrekking tot de groene transitie, terwijl het REPowerEU-hoofdstuk aanvullende steun biedt voor de groene transitie van Slovenië, aangezien de hervorming en alle investeringen integraal bijdragen tot het versnellen van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en zo de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en leiden tot meer energie-efficiëntie en energiebesparingen.
(61) Wat betreft de bijdrage aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en de doelstelling van klimaatneutraliteit van de EU tegen 2050 van de maatregelen van het REPowerEU-hoofdstuk in het herstel- en veerkrachtplan van Slovenië, zijn zij erop gericht de uitrol van hernieuwbare energiebronnen op bepaalde plaatsen gemakkelijker te maken, zoals langs wegen, op wateroppervlakken en daken overeenkomstig de milieuwetgeving van de Unie. Bovendien heeft Slovenië maatregelen gepland om de economie koolstofvrij te maken en voorziet het ook in een steunregeling voor emissievrije voertuigen, maatregelen om het middenspanningsnet voor elektriciteit te versterken en om bestaande stadsverwarmingssystemen te herstructureren met nieuwe technologieën op basis van hernieuwbare energiebronnen.
(62) Deze maatregelen zullen naar verwachting een blijvend effect hebben door de geleidelijke uitfasering van fossiele brandstoffen en de totstandbrenging van een duurzaam systeem voor hernieuwbare energie in Slovenië te versnellen. Zij zullen de broeikasgasemissies verminderen en het gebruik van hernieuwbare energie in Slovenië bevorderen en aldus bijdragen tot de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen voor 2030 en de doelstelling van een klimaatneutrale Unie tegen 2050.
Bijdrage aan de digitale transitie
(63) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.6 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate bijdragen tot de digitale transitie of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 20,01 % van de totale toewijzing voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.
(64) De wijziging van het herstel- en veerkrachtplan heeft geen gevolgen gehad voor de ambitie van Slovenië ten aanzien van de digitale transitie wat betreft de gewijzigde maatregelen. Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan blijft in aanzienlijke mate bijdragen tot de digitale transitie van het openbaar bestuur en het bedrijfsleven, onder meer door de nodige infrastructuur te ontwikkelen (verbetering van de connectiviteit, cloud en cyberbeveiliging), geavanceerde en gebruiksvriendelijke digitale oplossingen en diensten toe te passen, bedrijfsprocessen te transformeren en de digitale kloof voor meer traditionele bedrijven te dichten.
(65) Het REPowerEU-hoofdstuk zal naar verwachting bijdragen tot de digitale transitie en de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen door het middenspanningsnet voor elektriciteit te versterken door middel van nieuwe controlesystemen en sensortechnologieën die interactieve en intelligente monitoring, meting, kwaliteitscontrole of beheer van energieopwekking, -transmissie, -distributie of -verbruik binnen het distributienet mogelijk maken. Overeenkomstig artikel 21 quater, lid 5, van Verordening (EU) 2021/241 mogen hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk niet in aanmerking worden genomen bij de berekening van de totale toewijzing voor het plan met het oog op de toepassing van het bij die verordening vastgestelde vereiste van het digitale streefcijfer.
Blijvend effect
(66) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.7 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect sorteren voor Slovenië.
(67) De beoogde hervormingen van de stelsels voor gezondheidszorg, langdurige zorg en pensioenen, die reeds in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan waren opgenomen, zullen naar verwachting het socialezekerheidsstelsel in Slovenië blijvend verbeteren wat betreft de dienstverlening aan alle burgers en de efficiëntie, toereikendheid en financiële houdbaarheid ervan. Deze hervormingen zullen naar verwachting de belangrijkste sociaal-economische uitdagingen in verband met de snelle vergrijzing van de samenleving aanpakken. De hervormingen van het pensioenstelsel en de arbeidsmarktregelgeving zullen een langer arbeidsleven bevorderen en de houdbaarheid en toereikendheid van het pensioenstelsel op de middellange en de lange termijn waarborgen. De uitvoering van de andere hervormingen zal naar verwachting aanzienlijke structurele veranderingen in het openbaar bestuur teweegbrengen en de doeltreffendheid en efficiëntie ervan verbeteren. Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan heeft ook tot doel de digitale infrastructuur van het land veerkrachtiger te maken.
(68) Op het gebied van investeringen wordt verwacht dat de maatregelen ter bevordering van de productiviteit en investeringen van bedrijven tot een blijvende structurele verandering zullen leiden. Verdere investeringen moeten leiden tot een snellere digitale transformatie van de overheidssector en het bedrijfsleven. De grootste investering waarin het herstel- en veerkrachtplan voorziet, moet bijdragen aan de aanpassing aan de klimaatverandering, waarbij de nadruk ligt op civiele bescherming en voorkoming van overstromingen, terwijl vele van de andere investeringen rechtstreeks moeten bijdragen tot matiging van de klimaatverandering. Investeringen in duurzaam vervoer zullen naar verwachting bijdragen tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en de luchtverontreiniging door de vervoerssector, hetgeen tot een beter leefmilieu voor de bevolking en betere bedrijfsomstandigheden voor economische actoren moet leiden. Verdere maatregelen moeten ondersteuning bieden voor de energie-efficiëntie van de economie. Met belangrijke investeringen in de gezondheidszorg moet e-gezondheid worden gestimuleerd en moeten de infrastructuur alsook de behandeling van infectieziekten en overdraagbare ziekten worden verbeterd, hetgeen de paraatheid en veerkracht van het gezondheidsstelsel moet versterken.
Monitoring en uitvoering
(69) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.8 van bijlage V daarbij, zijn de regelingen die worden voorgesteld in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk toereikend (score A) om ervoor te zorgen dat het herstel- en veerkrachtplan doeltreffend wordt gemonitord en uitgevoerd, met inbegrip van het beoogde tijdschema, de beoogde mijlpalen en streefdoelen en de bijbehorende indicatoren.
(70) In het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan werden passende regelingen voorgesteld om ervoor te zorgen dat het herstel- en veerkrachtplan doeltreffend wordt gemonitord en uitgevoerd, met inbegrip van het beoogde tijdschema, de beoogde mijlpalen en streefdoelen en de bijbehorende indicatoren.
(71) De aard en omvang van de voorgestelde wijzigingen in het herstel- en veerkrachtplan van Slovenië hebben geen gevolgen voor de vorige beoordeling van de doeltreffende monitoring en uitvoering van het plan. Dezelfde structuur is met name belast met i) de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, ii) de monitoring van de voortgang inzake mijlpalen en streefdoelen, en iii) de verslaglegging. Voorts zijn de door Slovenië voorgestelde organisatorische regelingen voor de uitvoering van de hervormingen en investeringen (met inbegrip van bepalingen om ervoor te zorgen dat voldoende personeel wordt toegewezen) geloofwaardig. De mijlpalen en streefdoelen bij de gewijzigde maatregelen, waaronder de nieuwe maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, zijn duidelijk en realistisch en de voorgestelde indicatoren voor die mijlpalen en streefdoelen zijn relevant, acceptabel en robuust.
Kostenberekening
(72) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de motivering die in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk wordt verstrekt voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt zij met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.
(73) De in het oorspronkelijke plan verstrekte motivering van het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan was in redelijke mate redelijk en aannemelijk, en strookte met het kostenefficiëntiebeginsel, en de kosten waren in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect. Deze kreeg een score B. De conclusie blijft ongewijzigd aangezien de streefdoelen in het gewijzigde plan meestal proportioneel worden verlaagd gezien de daling van de maximale financiële bijdrage en, waar relevant, rekening houdend met onverwacht hoge inflatie. Er zijn verschillende prijsindexen geselecteerd en gepresenteerd om de hoger dan verwachte stijging van de prijzen aan te tonen.
(74) Uit de beoordeling van de kostenramingen voor de REPowerEU-maatregelen blijkt dat de meeste kosten redelijk en aannemelijk zijn, hoewel uit de gegevens blijkt dat de details en de grondigheid van de berekeningen uiteenlopen. Ook waren er slechts weinig verwijzingen naar reeds bestaande projecten, wat wordt verklaard door het doel om innovatieve projecten uit te voeren die nog niet eerder zijn uitgevoerd. In sommige gevallen waren er slechts beperkte details beschikbaar over de methodologie en aannames die werden gebruikt om de kostenramingen te maken, mede omdat de maatregelen nieuw zijn, en soms waren de details minder duidelijk, waardoor dit beoordelingscriterium geen score A heeft gekregen. Tot slot zijn de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel en staan zij in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.
Bescherming van de financiële belangen van de Unie
(75) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.10 van bijlage V daarbij, werden de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk voorgestelde regelingen als passend (score A) beoordeeld om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die afkomstig zijn van de faciliteit te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, waaronder regelingen die gericht zijn op het voorkomen van dubbele financiering van de faciliteit en andere Unieprogramma’s. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het Unierecht te bevorderen en te handhaven, onder meer voor het voorkomen, opsporen en rechtzetten van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de begroting van de Unie, overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad 7 .
(76) In het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan werden de rollen en verantwoordelijkheden voor de uitvoering ervan en de taken op het gebied van interne controle duidelijk uiteengezet. De desbetreffende functies zijn op passende wijze gescheiden. Er is een coördinerende instantie opgericht; deze heeft een nationaal besluit en richtsnoeren vastgesteld waarin de procedures voor het uitvoeren van audits en controles in overeenstemming met de toepasselijke Unie- en nationale wetgeving zijn uitgetekend. Het controlesysteem en andere relevante regelingen zijn toereikend voor het voorkomen, opsporen en rechtzetten van corruptie, fraude en belangenconflicten en het voorkomen van dubbele financiering. De actoren die verantwoordelijk zijn voor controles, beschikken over de wettelijke bevoegdheid en de administratieve capaciteit om de aan hen toebedeelde rollen en taken op zich te nemen. Het audit- en controlekader maakt deel uit van een specifieke mijlpaal op het gebied van controle- en auditsystemen, waaraan op bevredigende wijze is voldaan.
(77) Deze bepalingen voor de financiële belangen van de Unie zijn in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan niet ingrijpend gewijzigd. In het addendum wordt alleen verduidelijkt dat het Bureau voor de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan verantwoordelijk is voor betalingen op nationaal niveau en voor de voorbereiding en indiening van betalingsverzoeken bij de Europese Commissie. De nationale kostencoördinator is op zijn beurt verantwoordelijk voor de evaluatie vooraf en de goedkeuring van de kostenraming van maatregelen in geval van wijzigingen van het plan.
Coherentie van het herstel- en veerkrachtplan
(78) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.11 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van hervormingen en publieke investeringsprojecten die coherente acties vormen.
(79) Het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan was opgebouwd rond vier samenhangende clusters, die naar verwachting zullen bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van Verordening (EU) 2021/241. Elke cluster was opgebouwd rond een aantal componenten, waaronder consistente pakketten van zowel hervormingen als investeringen, waarbij complementaire doelstellingen en elkaar versterkende maatregelen werden nagestreefd. Op het algemene niveau van het herstel- en veerkrachtplan werden met alle clusters complementaire doelstellingen en samenhangende acties nagestreefd.
(80) Het gewijzigde plan behoudt de coherente structuur van het herstel- en veerkrachtplan en integreert het REPowerEU-hoofdstuk naadloos in de bestaande maatregelen in verband met klimaatverandering en energie-efficiëntie. Aangezien de wijzigingen van het plan voornamelijk betrekking hebben op investeringen, neemt het relatieve gewicht van de hervormingen in het gewijzigde plan zelfs toe. De wijzigingen van de bestaande componenten veranderen de algemene coherentie van het plan niet en hebben derhalve geen gevolgen voor de vorige beoordeling van de coherentie van het herstel- en veerkrachtplan.
Gelijkheid
(81) Slovenië heeft een aantal maatregelen die het potentieel hadden om bij te dragen tot de inspanningen op het gebied van gendergelijkheid en gelijke kansen, gewijzigd en geschrapt. Het land geeft echter aan dat deze maatregelen zullen worden uitgevoerd met financiering uit andere bronnen of intussen reeds achterhaald zijn omdat andere maatregelen met hetzelfde doel zijn genomen. Het verruimen van de maatregel die jongeren helpt om de arbeidsmarkt sneller te betreden, zou gelijke kansen moeten ondersteunen. Bijgevolg draagt het herstel- en veerkrachtplan nog altijd direct of indirect bij tot de uitvoering van de beginselen van de Europese pijler van sociale rechten, waardoor de sociale gevolgen van het herstel- en veerkrachtplan behouden blijven en gendergelijkheid en gelijke kansen voor iedereen gewaarborgd zijn.
Raadplegingsproces
(82) Tijdens de voorbereiding van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk heeft Slovenië een uitgebreide raadpleging gehouden via een schriftelijke feedbackprocedure en een openbare presentatie en debat georganiseerd. Belanghebbenden (vertegenwoordigers van ministeries, organisaties en verenigingen op het gebied van energie, vervoer, handel, milieu en het bedrijfsleven, alsook van lokale instellingen voor zelfbestuur en niet-gouvernementele organisaties) en het grote publiek konden opmerkingen maken over het voorstel voor het REPowerEU-hoofdstuk en er werd ook een openbaar evenement met een debat georganiseerd. De verantwoordelijke nationale instanties hebben de tijdens de raadpleging ontvangen opmerkingen beoordeeld en behandeld en de inhoud van het nieuwe REPowerEU-hoofdstuk geharmoniseerd. Voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan werd een ander openbaar evenement georganiseerd met een presentatie en debat over het plan, waaraan het publiek en andere relevante belanghebbenden hebben deelgenomen.
(83) Belanghebbenden, lokale autoriteiten, sociale partners en het grote publiek zijn regelmatig van de voortgang van de uitvoering van het plan op de hoogte gebracht tijdens het jaarlijkse evenement van Slovenië over de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan. In het gewijzigde plan wordt verder overleg overwogen met de sociale partners of relevante belanghebbenden over de uitvoering ervan, met name voordat relevante wetgeving inzake belangrijke hervormingen wordt vastgesteld. Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren, is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, worden betrokken bij de uitvoering van de investeringen en hervormingen in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk.
Positieve beoordeling
(84) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van die verordening en bijlage V daarbij, de hervormingen en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat de Unie in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun ter beschikking stelt voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk.
Financiële bijdrage
(85) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk van Slovenië worden geraamd op 2 158 318 340 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Slovenië beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 11 berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk van Slovenië is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk van Slovenië beschikbaar is. Dit bedrag is gelijk aan 1 490 956 633 EUR.
(86) Overeenkomstig artikel 21 bis, lid 5, van Verordening (EU) 2021/241 heeft Slovenië op 14 juli 2023 een verzoek ingediend tot toewijzing van de in artikel 21 bis, lid 1, van die verordening bedoelde ontvangsten, die over de lidstaten worden verdeeld op basis van de indicatoren die zijn vastgesteld in de methode van bijlage IV bis bij Verordening (EU) 2021/241. De totale kosten van de in artikel 21 quater, lid 3, punten b) tot en met f), bedoelde maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk worden geraamd op 121 991 707 EUR. Aangezien dit bedrag hoger is dan het voor Slovenië beschikbare toewijzingsaandeel, moet de aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun die voor Slovenië beschikbaar is, gelijk zijn aan het toewijzingsaandeel. Dit bedrag is gelijk aan 116 734 327 EUR.
(87) Daarnaast heeft Slovenië overeenkomstig artikel 4 bis van Verordening (EU) 2021/1755 8 op 28 februari 2023 een met redenen omkleed verzoek ingediend om zijn gehele resterende voorlopige toewijzing uit de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit, ten bedrage van 5 257 380 EUR, naar de faciliteit over te dragen. Dat bedrag moet als aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun beschikbaar worden gesteld ter ondersteuning van de hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk.
(88) De totale financiële bijdrage die voor Slovenië beschikbaar is, moet 1 612 948 340 EUR bedragen.
Lening
(89) Voorts heeft Slovenië bijkomende steun via leningen ten bedrage van 367 000 000 EUR aangevraagd om aanvullende hervormingen en investeringen in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk te ondersteunen voor een totaalbedrag van 1 072 370 000 EUR, met name ter ondersteuning van de hervormingen en investeringen in het herstel- en veerkrachtplan die geen deel uitmaken van het REPowerEU-hoofdstuk. Het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan is hoger dan de gecombineerde financiële bijdrage die voor Slovenië beschikbaar is, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk en de geactualiseerde maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun, de inkomsten uit het emissiehandelssysteem uit hoofde van Richtlijn 2003/87/EG en de middelen uit de reserve voor aanpassing aan de Brexit. Rekening houdend met de oorspronkelijke lening die aan Slovenië is verstrekt en dit bijkomende verzoek, bedraagt het maximumvolume van de door Slovenië gevraagde lening niet meer dan 6,8 % van zijn bruto nationaal inkomen in 2019 in lopende prijzen. In het licht van de massale overstromingen in augustus 2023 heeft Slovenië verzocht om aanvullende steun via leningen voor groenetransitie- en wederopbouwprojecten op het gebied van duurzame mobiliteit en energie-efficiëntie.
Voorfinanciering voor REPowerEU
(90) Slovenië heeft verzocht om de volgende financiering voor de uitvoering van zijn REPowerEU-hoofdstuk: 116 734 327 EUR uit de inkomsten uit het emissiehandelssysteem uit hoofde van Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en de overdracht van 5 257 380 EUR uit de voorlopige toewijzing uit de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit.
(91) Voor deze bedragen heeft Slovenië op 14 juli 2023 overeenkomstig artikel 21 quinquies van Verordening (EU) 2021/241 verzocht om 20 % van de gevraagde financiering voor te financieren. Onder voorbehoud van de beschikbare middelen moet die voorfinanciering ter beschikking van Slovenië worden gesteld, onder voorbehoud van de inwerkingtreding van en in overeenstemming met een overeenkomst tussen de Commissie en Slovenië overeenkomstig artikel 23, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 (de “financieringsovereenkomst”).
(92) Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10612/21 en ST 10612/21 ADD 1 van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Slovenië moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.