Overwegingen bij COM(2023)644 - Standpunt EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de VN/ECE over voorstellen tot wijziging van VN-Reglementen, voor nieuwe VN-reglementen en tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad2 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.

(2) Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad3 is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.

(3) Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad4 bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

(4) Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 van de VN/ECE op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging goedkeuren om wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN uit te werken, alsmede voorstellen voor de verlenging van machtigingen voor mondiale technische reglementen van de VN.

(5) WP.29 kan tijdens de 191e zitting van het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van 14 tot en met 16 november 2023 de volgende voorstellen aannemen:

voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 14, 16, 17, 24, 43, 48, 53, 74, 86, 90, 94, 95, 100, 122, 129, 134, 135, 137, 145, 149, 153, 154, 157, 160, 161 en 162;

voorstellen voor een nieuw VN-reglement inzake gegevensrecorders voor incidenten voor zware bedrijfsvoertuigen en een nieuw VN-reglement inzake kinderbeveiligingssystemen voor veiliger vervoer van kinderen in bussen; en

een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN.

(6) De VN-reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de VN-resolutie zullen zij een beslissende invloed hebben op de inhoud van het Unierecht op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen.

(7) In het licht van de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN-Reglementen nrs. 0, 14, 16, 17, 24, 43, 48, 53, 74, 86, 90, 94, 95, 100, 122, 129, 134, 135, 137, 145, 149, 153, 154, 157, 160, 161 en 162 en door Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN worden gewijzigd of aangevuld.

(8) Om rekening te houden met de technische vooruitgang en de veiligheid te verbeteren, moeten een nieuw VN-reglement inzake gegevensrecorders voor incidenten voor zware bedrijfsvoertuigen en een nieuw VN-reglement inzake kinderbeveiligingssystemen voor veiliger vervoer van kinderen in bussen worden aangenomen.

(9) Deze voorstellen zijn in overeenstemming met het internemarktbeleid van de EU voor de automobielindustrie op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met het vervoers-, klimaat- en energiebeleid van de Unie, en hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielsector in de EU en op de internationale handel.

(10) Gezien de genoemde voordelen wordt voorgesteld om voor deze voorstellen te stemmen.