Overwegingen bij COM(2023)746 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 8091/22 INIT; ST 8091/22 ADD 1) van 4 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Bulgarije - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)746 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 8091/22 INIT; ST 8091/22 ADD 1) van 4 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de ... |
---|---|
document | COM(2023)746 ![]() ![]() |
datum | 21 november 2023 |
(2) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun van elke lidstaat uiterlijk op 30 juni 2022 worden bijgewerkt aan de hand van de daarin vastgestelde methode. Op 30 juni 2022 heeft de Commissie de bijgewerkte resultaten van die update aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.
(3) Op 29 september 2023 heeft Bulgarije een gewijzigd nationaal herstel- en veerkrachtplan ingediend bij de Commissie. In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt rekening gehouden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Het plan bevat een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie om de Raad voor te stellen het uitvoeringsbesluit van de Raad overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 te wijzigen omdat het herstel- en veerkrachtplan door objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. De door Bulgarije ingediende wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan hebben betrekking op 22 maatregelen.
(4) Op 14 juli 2023 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen gericht tot Bulgarije. In het bijzonder heeft de Raad Bulgarije aanbevolen de steunmaatregelen voor energie eind 2023 af te bouwen een prudent begrotingsbeleid te voeren. Voor de periode na 2024 heeft de Raad Bulgarije aanbevolen te blijven streven naar een begrotingsstrategie op middellange termijn van geleidelijke en duurzame consolidatie, in combinatie met investeringen en hervormingen die bevorderlijk zijn voor duurzame groei, onder meer via de financiering in het kader van het herstel- en veerkrachtplan om groene en digitale transities te ondersteunen. Om een doeltreffende governancestructuur te waarborgen, heeft de Raad Bulgarije aanbevolen zijn administratieve capaciteit te versterken, mede met het oog op de snelle uitvoering van zijn herstel- en veerkrachtplan inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, en een vlotte uitvoering van zijn cohesiebeleid. Voorts heeft de Raad Bulgarije aanbevolen om zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en de transitie richting schone en hernieuwbare energie te versnellen, de energie-efficiëntie te verbeteren en de energiearmoede terug te dringen, alsmede beleid te ontwikkelen voor de verwerving van vaardigheden om de groene transitie te versnellen.
(5) Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren.
Wijzigingen op basis van artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241
(6) In het door Bulgarije ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan zijn 14 maatregelen gewijzigd om rekening te houden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage. Bulgarije heeft uitgelegd dat aangezien de maximale financiële bijdrage is gedaald van 6 267 312 124 EUR 3 tot 5 688 778 600 EUR 4 , het plan moet worden gewijzigd door zes maatregelen te schrappen en acht maatregelen terug te schroeven.
(7) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan bevat niet langer bepaalde maatregelen onder component 5 (Biodiversiteit), component 7 (Digitale connectiviteit), component 8 (Vervoersconnectiviteit), component 9 (Lokale ontwikkeling) en component 10 (Ondernemingsklimaat) als bedoeld in de bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 4 mei 2022.
(8) Deze maatregelen betreffen investering C5.I2 “Herstel van klimaatsleutelecosystemen in overeenstemming met de EU-biodiversiteitsstrategie en de doelstellingen van de Europese Green Deal” in verband met het herstel van ecosystemen en het genereren van meer ecosysteemgoederen en -diensten; investering C7.I3 “Digitale transformatie van de Bulgaarse posterijen en verlening van complexe administratieve diensten”, in verband met de modernisering van geselecteerde postkantoren in afgelegen plattelandsgebieden alsook de digitale transformatie van de Bulgaarse post en de invoering van een proefsysteem voor telegeneeskunde en de proefuitrol van oplaadpunten voor elektrische voertuigen; investering C8.I3 “Digitalisering van het spoorvervoer en ERTMS”, in verband met de uitrol van het Europees beheersysteem voor het spoorverkeer (ERTMS) op het TEN-T-kernnetwerk in Bulgarije; investering C8.I4 “Intermodale terminal in Ruse” waaronder de bouw van een nieuwe intermodale terminal die de verschillende vervoerswijzen en de bijbehorende infrastructuur voor containers in Ruse integreert; investering C9.I2 “Digitalisering voor geïntegreerd beheer, controle en efficiënt gebruik van water” om het beheer van de waterkwantiteit te verbeteren door het te digitaliseren en het watergebruik beter te controleren; en investering C10.I5 “Steun voor de invoering van verplichte gerechtelijke bemiddeling” door het netwerk van bemiddelingscentra en het opleidingsaanbod uit te breiden. De beschrijving van deze maatregelen en de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen wordt geschrapt. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(9) Voorts bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan teruggeschroefde maatregelen onder de componenten C2 (Onderzoek en innovatie), C3 (Slimme industrie), C4 (Koolstofarme economie), C6 (Duurzame landbouw), C8 (Duurzaam vervoer), C10 (Ondernemingsklimaat) en C12 (Gezondheidszorg) om rekening te houden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(10) Met name de volgende mijlpalen en streefdoelen worden gewijzigd nu het vereiste uitvoeringsniveau is verlaagd ten opzichte van het oorspronkelijke plan om de lagere toewijzing te weerspiegelen: mijlpaal 27, streefdoel 28 en streefdoel 30 van investering C2.I1 “Programma om het economische herstel en de transformatie te versnellen door middel van onderzoek en innovatie” onder component 2 (Onderzoek en innovatie); mijlpaal 53 van investering C3.I2 2.2.a “Subsidieregeling voor de combinatie van hernieuwbare energiebronnen met lokale opslag” onder component 3 (Slimme industrie); mijlpaal 68 en streefdoel 75 van investering C4.I1 “Steun voor de renovatie van het gebouwenbestand” onder component 4 (Koolstofarme economie); mijlpalen met volgnummer 109 en 110 en streefdoel 111 van investering C4.I5 “Proefprojecten voor de productie van groene waterstof en biogas” onder component 4 (Koolstofarme economie), mijlpaal 133 en streefdoel 134 van investering C6.I1 “Fonds ter bevordering van de technologische en ecologische transitie van de landbouw” onder component 6 (Duurzame landbouw); mijlpaal 188 en streefdoelen 189 en 190 van investering C8.I2 “Boordapparatuur van het European Train Control System” onder component 8 (Duurzaam vervoer); streefdoelen 276 en 277 van investering C10.I9 “Digitalisering van gegevens in de administratie met papieren registers” onder component 10 (Ondernemingsklimaat); mijlpaal 329 van investering C12.I1 “Modernisering van ziekenhuisfaciliteiten” onder component 12 (Gezondheidszorg).
(11) De volgende mijlpalen en streefdoelen worden volledig geschrapt om de verlaagde toewijzing te weerspiegelen: mijlpaal 112 van investering C4.I5 “Proefprojecten voor de productie van groene waterstof en biogas” onder component 4 (Koolstofarme economie); streefdoel 129 en 130 van investering C5.I2: “Herstel van klimaatsleutelecosystemen in overeenstemming met de EU-biodiversiteitsstrategie en de doelstellingen van de Europese Green Deal” onder component 5 (Biodiversiteit); mijlpalen 151, 152 en 154 en streefdoelen 153, 155, 156, 157, 158, 159 en 160 van investering C7.I3 “Digitale transformatie van de Bulgaarse posterijen en verlening van complexe administratieve diensten” onder component 7 (Digitale connectiviteit); mijlpalen 191 en 192 van investering C8.I3 “Digitalisering van het spoorvervoer en ERTMS” onder component 8 (Duurzaam vervoer); mijlpalen 193, 194, 195 en 196 van investering C8.I4 “Intermodale terminal in Ruse” onder component 8 (Duurzaam vervoer); mijlpalen 211 en 212 van investering C9.I2 “Digitalisering voor geïntegreerd beheer, controle en efficiënt gebruik van water” onder component 9 (Lokale ontwikkeling); mijlpaal 269 en streefdoel 268 van investering C10.I5 “Steun voor de invoering van verplichte gerechtelijke bemiddeling” onder component 10 (Ondernemingsklimaat); mijlpaal 331 van investering C12.I1 “Modernisering van ziekenhuisfaciliteiten” onder component 12 (Gezondheidszorg).
(12) Voort wordt maatregel C2.I1 “Programma om het economische herstel en de transformatie te versnellen door middel van onderzoek en innovatie” onder component 2 (Onderzoek en innovatie) in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan weliswaar op hoofdlijnen teruggeschroefd, maar de autoriteiten zijn in staat om één extra instelling voor hoger onderwijs te financieren ten opzichte van wat oorspronkelijk in het kader van de maatregel werd verwacht. Derhalve werd in het kader van de investering een nieuwe mijlpaal 29a toegevoegd.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(13) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Bulgarije op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op één maatregel.
(14) Bulgarije heeft uitgelegd dat één maatregel niet langer volledig haalbaar is in zijn oorspronkelijke opzet vanwege prijsstijgingen en onverwachte technische problemen die hebben geleid tot hogere kosten per eenheid en de noodzaak om de ambitie te verlagen. Bulgarije heeft wijzigingen in het herstel- en veerkrachtplan ingediend om de beschrijving van de maatregel te veranderen, mijlpaal 122 en streefdoel 125 te wijzigen, en om mijlpalen 123 en 124 van investering C4.I8 "Nationale infrastructuur voor de opslag van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen (RESTORE)” onder component 4 (Koolstofarme economie) te schrappen. Op basis hiervan heeft Bulgarije verzocht de bovengenoemde mijlpalen en streefdoelen te wijzigen en de bovengenoemde veranderingen door te voeren. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(15) De Commissie is van oordeel dat de door Bulgarije aangevoerde redenen de actualisering overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 en de wijziging op grond van artikel 21, lid 2, van die verordening rechtvaardigen.
(16) De bovengenoemde wijzigingen in deel 1 van de bijlage bij uitvoeringsbesluit van de Raad van 4 mei 2022 moeten ook worden weerspiegeld in deel 2 van die bijlage, die het bedrag van elke tranche specificeert. Naar aanleiding van het schrappen en wijzigen van de bovengenoemde mijlpalen en streefdoelen moeten de bedragen voor elke tranche ook worden gewijzigd om rekening te houden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241.
(17) De door Bulgarije voorgestelde beperkte wijzigingen hebben geen gevolgen voor de eerdere positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie of samenhang ervan.
Correctie van schrijffouten
(18) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn tien schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor zeven mijlpalen en vier streefdoelen, en in het algemeen voor tien maatregelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om de schrijffouten te corrigeren die niet overeenstemmen met de inhoud van het herstel- en veerkrachtplan dat op 15 oktober 2021 bij de Commissie is ingediend, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Bulgarije.
(19) Deze schrijffouten hebben betrekking op de maatregelbeschrijving van hervorming 1 “Hervorming van voorschools en schoolonderwijs en levenslang leren” onder component 1 (Onderwijs en vaardigheden), mijlpaal 5 van hervorming 2 “Hervorming van het hoger onderwijs” onder component 1 (Onderwijs en vaardigheden), de maatregelbeschrijving en mijlpaal 12, streefdoel 13, streefdoel 14, streefdoel 15 en streefdoel 16 van investering 2 “Modernisering van de onderwijsinfrastructuur” onder component 1 (Onderwijs en vaardigheden), mijlpaal 50 van investering 2.1e “Innovatiepool (Eigenvermogensinstrumenten voor innovatie)” onder component 3 (Slimme industrie); mijlpalen 68 en 75 van investering 2 “Steun voor de renovatie van het gebouwenbestand” onder component 4 (Koolstofarme economie), mijlpaal 187 van investering 2 “Boordapparatuur van het European Train Control System” onder component 8 (Duurzaam vervoer); de maatregelbeschrijving en mijlpaal 222 van hervorming 2 “Corruptiebestrijding”, mijlpaal 240 van hervorming 8 “Versterking van het kader voor de bestrijding van het witwassen van geld” onder component 10 (Ondernemingsklimaat), en mijlpaal 316 van hervorming 1 “Verbetering van het strategisch kader van de gezondheidszorg” onder component 12 (Gezondheidszorg). Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregelen.
(20) Bulgarije heeft onder de aandacht gebracht bij de Commissie dat een element van mijlpaal 231 van hervorming 6 “Hervorming van het register om het potentieel van e-overheid te ontsluiten”, gekoppeld aan de definitie van informatiesysteem, is uitgevoerd vóór de in aanmerking komende periode van de faciliteit waarnaar wordt verwezen in artikel 17, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Dit element moet derhalve worden geschrapt uit het uitvoeringsbesluit van de Raad van 4 mei 2022.
Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen
(21) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.2 van bijlage V daarbij zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de tot Bulgarije gerichte landspecifieke aanbevelingen, met inbegrip van de begrotingsaspecten daarvan.
(22) Alle hervormingen in het kader van de groene-transitiecomponent worden gehandhaafd. Hetzelfde geldt voor andere belangrijke investeringen om het koolstofvrij maken van de economie te ondersteunen zoals investeringen in energie-efficiëntie en hernieuwbare energie om in vergelijking met het niveau van 2022 ten minste 3 500 MW extra netwerkcapaciteit te genereren voor hernieuwbare energie (wind- en zonne-energie). Hoewel component 4 (Koolstofarme economie) is gewijzigd door het terugschroeven van de investering in verband met energieopslag (RESTORE) en het schrappen van het element biogas in het proefproject inzake biogas en waterstof, blijft het een van de grootste componenten van het plan.
Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit
(23) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of tot de aanpak van de uitdagingen die uit de hervorming voortvloeien. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 57,5 % van de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.
(24) De klimaatambitie van het gewijzigde plan valt iets lager uit vergeleken met het oorspronkelijke plan, voornamelijk vanwege de daling van het vereiste uitvoeringsniveau van sommige maatregelen na de verlaging van de maximale financiële bijdrage die aan Bulgarije ter beschikking wordt gesteld, en bedraagt 57,5 % van het herziene plan, vergeleken met 58,9 % voor het oorspronkelijke plan.
(25) De doorgevoerde wijzigingen om rekening te houden met de actualisering van de maximale financiële bijdrage hebben geen gevolgen voor de eerdere positieve beoordeling van de bijdrage aan de groene transitie. Aanzienlijke hervormingen en investeringen uit het herstel- en veerkrachtplan kunnen bijdragen tot het koolstofvrij maken van de economie door de toegenomen uitrol van de opwekking en opslag van hernieuwbare energie te ondersteunen, de energie-efficiëntie te verhogen en bij te dragen tot duurzame weg- en spoormobiliteit alsmede aan duurzame landbouw en waterbeheer.
Bijdrage aan de digitale transitie
(26) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.6 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of tot de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de digitale doelstellingen zijn goed voor 23,1% van de totale toewijzing van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.
(27) De ambitie van het gewijzigde plan richting digitale transitie is iets lager dan in het oorspronkelijke plan, voornamelijk vanwege de daling van het vereiste uitvoeringsniveau van sommige maatregelen na de verlaging van de maximale financiële bijdrage die aan Bulgarije ter beschikking wordt gesteld, en bedraagt 23,1 % in het herziene plan, vergeleken met 25,8 % voor het oorspronkelijke plan.
(28) De aangebrachte wijzigingen om rekening te houden met de actualisering van de maximale financiële bijdrage hebben geen gevolgen voor de eerdere positieve beoordeling van de bijdrage aan de digitale transitie. Investeringen om de verwerving van digitale vaardigheden te bevorderen, de digitalisering van de overheidssector, bedrijven en onderzoeksorganisaties, en investeringen in digitale connectiviteit zullen naar verwachting de efficiëntie in die sectoren blijvend verder verhogen.
Eventuele andere beoordelingscriteria
(29) De Commissie is van oordeel dat de door Bulgarije voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in het uitvoeringsbesluit van de Raad van 4 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Bulgarije met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), c), d), g), h), i), j), en k) van Verordening (EU) 2021/241.
Positieve beoordeling
(30) Nu de Commissie het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief heeft beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241, moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan noodzakelijke hervormings- en investeringsprojecten worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(31) De geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Bulgarije bedragen 12 097 344 253 BGN, hetgeen overeenstemt met 6 185 273 901 EUR op basis van de EUR/BGN-referentiekoers van de ECB op 15 oktober 2021. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Bulgarije beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 11 berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Bulgarije is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Bulgarije beschikbaar is. Dit bedrag is gelijk aan 5 688 778 600 EUR.