Overwegingen bij COM(2023)743 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 11046/21 INIT; ST 11046/21 ADD 1) van 8 september 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Ierland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1)Nadat Ierland op 28 mei 2021 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan had ingediend, heeft de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voorgelegd. De Raad heeft de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Ierland goedgekeurd door middel van het Uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 2 .

(2)Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun van elke lidstaat uiterlijk op 30 juni 2022 worden geactualiseerd volgens de daarin vastgestelde methode. Op 30 juni 2022 heeft de Commissie de bijgewerkte resultaten aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.

(3)Op 22 mei 2023 heeft Ierland in overeenstemming met artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend bij de Commissie. Nadat Ierland het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan had ingediend, heeft de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voorgelegd. De Raad heeft de positieve beoordeling goedgekeurd bij uitvoeringsbesluit van de Raad van 14 juli 2023 3 .

(4)Op 14 juli 2023 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen aan Ierland gericht. De Raad beval Ierland met name aan om de budgettaire houdbaarheid van het openbare pensioenstelsel te verzekeren en om investeringen om de circulaire economie te versnellen en in de drinkwater- en afvalwaterinfrastructuur te bespoedigen. Voorts beval de Raad Ierland aan om de totale afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, inspanningen te richten op verbetering van de flexibiliteit van het elektriciteitssysteem en op verbetering van de integratie van het energiesysteem, en tegelijkertijd het plannings- en vergunningskader voor hernieuwbare energiebronnen, opslag en netaansluitingen te stroomlijnen. De Raad beval Ierland ook aan om aanvullende maatregelen uit te voeren ter ondersteuning van het energierendement in gebouwen, de installatie van openbare oplaadpunten voor emissieloze voertuigen te versnellen en aandacht te schenken aan de vaardigheden die nodig zijn voor de groene transitie.

(5)Op 25 oktober 2023 heeft Ierland bij de Commissie een tweede gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend. In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt ook rekening gehouden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Het plan bevat een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie om het uitvoeringsbesluit van de Raad overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 te wijzigen, aangezien het herstel- en veerkrachtplan door objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. De door Ierland ingediende wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan hebben betrekking op zeven maatregelen. 

(6)De samenvatting van de raadplegingen is samen met het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan ingediend. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren. 

Actualisering op basis van artikel 18 van Verordening (EU) 2021/241

(7)In het door Ierland ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan zijn twee maatregelen geactualiseerd om rekening te houden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage. Ierland heeft uitgelegd dat omdat de maximale financiële bijdrage is verlaagd van 988 966 534 EUR naar 914 368 618 EUR, twee maatregelen in het kader van component 1 “De groene transitie bevorderen” en component 3 “Sociaal en economisch herstel en het scheppen van werkgelegenheid”, zoals vermeld in de bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 September 2021, uit het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan moeten worden geschrapt.

(8)De maatregelen hebben betrekking op investering 1.1 “Het aanleggen van een regeling voor een lening met een lage kostprijs voor het terugbetalen van woningen” in het kader van component 1, die erop gericht is particuliere investeringen in energie-efficiëntie aan te moedigen door een regeling voor woningkrediet met lage rente op te zetten op basis van een door de staat aan deelnemende retailbanken en andere kredietinstellingen te verstrekken leninggarantie, en investering 3.1 “Work Placement Experience Programme” in het kader van component 3, met betrekking tot de financiering van het ondersteunen van de toegang tot de arbeidsmarkt voor werkzoekenden die zes maanden of langer werkloos zijn. De beschrijving van deze maatregelen en de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen 1, 2, 3, 78 en 79 moet daarom uit het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 worden geschrapt.

Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241

(9)Ierland heeft het vanwege objectieve omstandigheden gewijzigde herstel- en veerkrachtplan ingediend met betrekking tot vijf maatregelen.

(10)De eerste wijziging heeft betrekking op investering 1.2 “Versnellen van de decarbonisatie van de bedrijfssector” in het kader van component 1 “De groene transitie bevorderen”. Deze investering bestaat uit het koolstofvrij maken van ondernemingen door de installatie van energiemeet- en monitorcontrolesystemen te stimuleren en het gebruik van koolstofneutrale verwarming bij lage en gemiddelde temperatuur in de verwerkende industrie te bevorderen. Ierland heeft toegelicht dat streefdoel 5 in het kader van deze investering is gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Zo kan met name een grotere hoeveelheid CO2-emissies worden teruggedrongen door ondersteuning te bieden aan minder, maar grootschaligere projecten omdat kleinere projecten naar verwachting hogere kosten per ton teruggedrongen CO2 met zich brengen. Op basis daarvan heeft Ierland gevraagd het beoogde aantal ondernemingen naar beneden bij te stellen van 750 naar 150 en dit streefdoel te koppelen aan het lagere aantal projecten dat meer steun krijgt, hetgeen beter geschikt is om het doel van de maatregel te bereiken. Voorts heeft Ierland verzocht om streefdoel 6 van dezelfde maatregel te wijzigen om een schrijffout recht te zetten die ervoor zorgde dat het reductiepotentieel van de maatregel in het oorspronkelijke plan verkeerd werd voorgesteld. Ierland heeft bewijsmateriaal overgelegd dat — in combinatie met voornoemde wijziging van streefdoel 5 — een wijziging van streefdoel 6 rechtvaardigt om het totale reductievolume op 40 000 ton CO2 te brengen. Om dezelfde redenen heeft Ierland voorts verzocht de beschrijvingen van zowel submaatregel 1.2.1 als submaatregel 1.2.2 te wijzigen, evenals de beschrijvingen van de mijlpalen en streefdoelen 4, 5, 6, 7 en 8, de kwalitatieve indicator voor de mijlpalen 4 en 7 en de bijbehorende maatregel voor mijlpaal 7 en streefdoel 8. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(11)De tweede wijziging betreft investering 1.3 “Project Retrofit Pathfinder publieke sector” in het kader van component 1. Het doel van deze investering is de financiering van een belangrijke modernisering van openbare kantoorgebouwen door te investeren in energie-efficiëntie en moderniseringsverbeteringen om hun koolstofvoetafdruk aanzienlijk te verkleinen en hun nuttige levensduur te verlengen. Ierland heeft uitgelegd dat mijlpaal 10 van de maatregel niet langer haalbaar is binnen de vooropgestelde termijn vanwege het grote aantal vluchtelingen dat huisvestingsoplossingen nodig heeft door de Russische agressie tegen Oekraïne. De inspanningen van de overheid om de effecten van de humanitaire crisis aan te pakken, hebben administratieve middelen weggehaald van de uitvoering van mijlpaal 10 naar het beheer van de dringende behoeften aan huisvesting en accommodatie van aankomende Oekraïense vluchtelingen. Aangezien het Office for Public Works (OPW) de opdracht heeft gekregen noodaccommodatie voor Oekraïense vluchtelingen te regelen en te bouwen, moest een aanzienlijk deel van zijn administratieve middelen op korte termijn worden herbestemd voor deze inspanningen. Dit was een onvoorziene omstandigheid die voorrang kreeg op de reguliere werkzaamheden van het OPW, waardoor de uitvoering van investering 1.3 vertraging opliep. Op basis hiervan heeft Ierland verzocht de indicatieve termijn voor de voltooiing van mijlpaal 10 uit te stellen naar het vierde kwartaal van 2025 en de beschrijving van de mijlpaal te wijzigen. Om dezelfde redenen heeft Ierland voorts verzocht de beschrijving van de maatregel van investering 1.3, de beschrijving en kwalitatieve indicator van de mijlpalen 9, 10 en 11 en de naam van mijlpaal 10 te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(12)De derde wijziging heeft betrekking op investering 1.4 “Elektrificatie in de toekomst mogelijk maken door gerichte investeringen in het spoorvervoer van Cork” in het kader van component 1. Investering 1.4 is bedoeld om het beleid inzake duurzame mobiliteit in de regio Cork uit te breiden, het autogebruik te verminderen en het gebruik van het openbaar vervoer te vergroten, en zo bij te dragen tot een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Hieronder vallen drie submaatregelen: i) Enable Future Electrification through Targeted Investment in Cork Commuter Rail — Creatie van een extra doorgaande lijn met een extra perron bij Kent Station, ii) Enable Future Electrification via gerichte investeringen in Cork Commuter Rail — Double tracking van de huidige enkele lijn tussen Glounthaune en Midleton, iii) Enable Future Electrification door middel van gerichte investeringen in Cork Commuter Rail — Re-signalisatie van de lijnen. Ierland heeft toegelicht dat de vereisten zoals opgenomen in de beschrijving met betrekking tot de bouw van een voetgangersvoetgangersbrug in de eerste submaatregel, waarbij is voorzien in de creatie van een extra doorgaande lijn met een extra met een extra perron bij Kent Station, is gewijzigd om betere alternatieven toe te passen teneinde de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te verwezenlijken. De uitbreiding van een bestaand perron werd na haalbaarheids- en ontwerpstudies door een onafhankelijke derde partij aanbevolen als voorkeursoptie. Dat de uitbreiding van een bestaand perron als voorkeursoptie zou worden aangeduid, was niet voorzien bij de indiening van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan. Daarom heeft Ierland verzocht om de naam van de maatregel en de beschrijving van de maatregel te wijzigen, evenals de gerelateerde maatregel voor de mijlpalen 14, 15 en 16 en de beschrijving van mijlpaal 16, om rekening te houden met het feit dat het station extra capaciteit kan krijgen met inachtneming van de toegankelijkheidseisen, waardoor de aanleg van een voetgangersbrug niet langer nodig is. Om dezelfde redenen heeft Ierland voorts verzocht om wijziging van de maatregelbeschrijvingen voor de drie subinvesteringen 1.4.1, 1.4.2 en 1.4.3 en van de naam en de kwalitatieve indicator van de
mijlpalen 12 en 22. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(13)De vierde wijziging betreft investering 2.1 Ontwikkeling van een gemeenschappelijk gegevenscentrum voor de overheid in het kader van component 2 (Digitale hervormingen en transformatie versnellen en uitbreiden). De investering bestaat uit de ontwikkeling van een gedeeld gegevenscentrum voor de overheid. Ierland heeft uitgelegd dat mijlpaal 54 en streefdoel 55 van de maatregel niet langer haalbaar zijn vanwege de verstoringen van de toeleveringsketen als gevolg van de Russische agressie tegen Oekraïne en vanwege de inflatie, die van invloed is op de prijzen van bouwmaterialen en de stijgende energiekosten. Door de stijgende kosten heeft de aanbestedingsprocedure vertraging opgelopen, omdat de businesscase voor de bouw van het gegevenscentrum moest worden herzien, aanvullende financiering moest worden gevonden en de goedkeuring van de overheid moest worden verkregen alvorens de opdracht kon worden gegund. Daarnaast heeft Ierland uitgelegd dat het vereiste van streefdoel 55 betreffende de migratie van de servers en diensten van vier organisaties naar het nieuwe gegevenscentrum van de overheid niet langer haalbaar is vanwege de bovengenoemde vertragingen, waardoor er slechts één jaar tussen de voltooiing van de bouw en het einde van de herstel- en veerkrachtfaciliteit zou zitten. Op basis hiervan heeft Ierland verzocht de voltooiing van mijlpaal 54 en streefdoel 55 uit te stellen tot respectievelijk het tweede kwartaal van 2025 en het tweede kwartaal van 2026 en om streefdoel 55 te verlagen van vier organisaties die hun servers en diensten naar het nieuwe gegevenscentrum van de overheid migreren naar twee organisaties die hun servers en diensten migreren. Om dezelfde redenen heeft Ierland voorts verzocht om wijziging van de beschrijving van maatregel 2.1 en de beschrijving van streefdoel 55. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(14)De vijfde wijziging betreft investering 3.2 SOLAS-programma voor herstel van vaardigheden in het kader van component 3. De investering bestaat uit het verstrekken van financiering om omscholing en bijscholing te ondersteunen om deelnemers toe te rusten met de vaardigheden die relevant zijn voor de tweelingstransitie en in sectoren met werkgelegenheidskansen. Ierland heeft uitgelegd dat de streefdoelen 82 en 83 van deze maatregel niet langer haalbaar zijn binnen de in het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 vastgestelde termijn vanwege een laag werkloosheidspercentage ten gevolge van de onverwachte veerkracht van de werkgelegenheid na de door de pandemie veroorzaakte crisis. Hoewel deze ontwikkelingen zeer positief zijn voor Ierland, zijn zij van invloed geweest op het vermogen van de sector vervolgonderwijs- en opleiding om de streefdoelen voor deze maatregel te halen. Daarnaast heeft Ierland uitgelegd dat het vereiste van streefdoel 83 dat ten minste 20 % van de deelnemers die zijn ingeschreven in het initiatief “Vaardigheden voor concurrentie” vrouwen jonger dan 30 jaar met een opleidingsniveau van niveau 5 of lager moeten zijn, om voornoemde redenen ook niet langer haalbaar is. Op basis hiervan heeft Ierland verzocht om de indicatieve voltooiingsdatum voor de streefdoelen 82 en 83 uit te stellen tot het vierde kwartaal van 2024 en om de waarde en de beschrijving van streefdoel 83 te wijzigen. In plaats van te streven naar een streefdoel van 20 % vrouwen die jonger zijn dan 30 jaar en een opleidingsniveau van niveau 5 of lager hebben volgens het nationale kwalificatiekader die zijn ingeschreven in het initiatief “Vaardigheden voor concurrentie”, wordt het streefdoel uitgesteld naar het vierde kwartaal van 2024 en is de definitie verbreed naar alle vrouwen, ongeacht hun leeftijd en opleidingsniveau, wat heeft geleid tot een participatiegraad van 50 % vrouwen die zijn ingeschreven voor ten minste één van de mogelijkheden voor het aanbieden van vaardigheden in het kader van het initiatief “Vaardigheden voor concurrentie”. Om dezelfde redenen heeft Ierland verzocht om wijziging van de beschrijving van maatregel 3.2 en van de naam en de beschrijving van de mijlpalen en streefdoelen 80, 81, 82 en 83 en de kwalitatieve indicator van de mijlpalen 80 en 81. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(15)De Commissie is van oordeel dat de door Ierland aangevoerde redenen de actualisering overeenkomstig artikel 18, lid 2, en de wijzigingen overeenkomstig artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen.

(16)De beperkte wijzigingen die Ierland voorstelt, hebben geen invloed op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan wat betreft de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het plan.

Correctie van schrijffouten

(17)In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 is één schrijffout vastgesteld, die gevolgen heeft voor drie mijlpalen en streefdoelen en één maatregel. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van de schrijffout die niet de inhoud weerspiegelt van het op 28 mei 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Ierland.

(18)De schrijffout betreft de beschrijving van hervorming 3.6 Agressieve fiscale planning en mijlpaal 96 in component 3. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregel.

Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen

(19)Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt b), van en criterium 2.2 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting blijven bijdragen tot de aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen aan Ierland, met inbegrip van begrotingsaspecten daarvan.

(20)Hoewel investering 1.1 Het aanleggen van een regeling voor een lening met een lage kostprijs voor het terugbetalen van woningen is geschrapt, blijft het geactualiseerde herstel- en veerkrachtplan met name bijdragen aan de aanpak van uitdagingen in verband met de groene transitie. Het geactualiseerde herstel- en veerkrachtplan bevat nog steeds een zeer breed scala aan groene maatregelen, die de energierenovatie van openbare gebouwen bevorderen, erop gericht zijn ondernemingen koolstofvrij te maken, duurzaam vervoer te bevorderen en de biodiversiteitsuitdagingen aan te pakken door het herstel van veengebieden en de verbetering van de waterzuivering. Ondanks de schrapping van investering 3.1 Work Placement Experience Programme, blijft het geactualiseerde herstel- en veerkrachtplan voorts bijdragen aan de aanpak van uitdagingen met betrekking tot het ondersteunen van de werkgelegenheid via actieve integratiesteun en bijscholing, via investering 3.2 SOLAS-programma voor herstel van vaardigheden.

Bijdrage tot groeipotentieel, werkgelegenheid en economische, sociale en institutionele veerkracht

(21)Overeenkomstig artikel 19, lid 30, punt c), van en criterium 2.3 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting een hoge impact blijven hebben op de versterking van het groeipotentieel, op het scheppen van banen en op de economische, sociale en institutionele veerkracht van Ierland, waarmee wordt bijgedragen tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door de bevordering van beleid inzake kinderen en jongeren, en op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID-19-crisis, waardoor de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie binnen de Unie worden bevorderd.

(22)Ondanks de schrapping van de maatregel investering 3.1 Work Placement Experience Programme in component 3 Sociaal en economisch herstel en het scheppen van werkgelegenheid, bevat het geactualiseerde herstel- en veerkrachtplan met name nog steeds maatregelen die naar verwachting de sociale cohesie zullen versterken door de werkgelegenheid te ondersteunen, met name via het creëren van mogelijkheden voor omscholing en bijscholing en investeringen in onderwijs.

Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit

(23)In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen vertegenwoordigen 42 % van de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan, berekend overeenkomstig de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 uiteengezette methode.

(24)De ambitie van het gewijzigde plan met betrekking tot de groene transitie wordt gehandhaafd ten opzichte van het oorspronkelijke plan, hoofdzakelijk doordat de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan evenredig afneemt met de daling van de bijdrage aan de klimaatdoelstellingen naar aanleiding van de verlaging van de maximale financiële bijdrage waarover Ierland kan beschikken, en bedraagt 42 % van het herziene plan, in vergelijking met 42 % van het oorspronkelijke plan.

(25)De wijzigingen die zijn doorgevoerd om rekening te houden met de actualisering van de maximale financiële bijdrage en de objectieve omstandigheden hebben geen invloed op de eerdere positieve beoordeling van de bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of aan de aanpak van de uitdagingen die daaruit voortvloeien. De aanzienlijke investeringen in het herstel- en veerkrachtplan kunnen bijdragen tot het koolstofvrij maken van de economie door de energie-efficiëntie van openbare gebouwen te verbeteren, ondernemingen koolstofvrij te maken, duurzaam spoorvervoer te bevorderen, de biodiversiteit te herstellen via het herstel van veengebieden, de waterzuivering te verbeteren en groen onderzoek en groene innovatie te bevorderen. Ierland heeft maatregelen opgenomen waarin is voorzien in de inwerkingtreding van de wijzigingen van de klimaatwet en de bijbehorende verhoging van de klimaatstreefdoelen en in een aanzienlijke verhoging van de koolstofbelasting gedurende de periode van de herstel- en veerkrachtfaciliteit.

Bijdrage aan de digitale transitie

(26)Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van en criterium 2.6 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of tot de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 34,2 % van de totale toewijzing voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.

(27)De ambitie van het gewijzigde plan ten aanzien van de digitale transitie wordt licht verhoogd ten opzichte van het oorspronkelijke plan, hoofdzakelijk doordat de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan meer dan evenredig afneemt met de daling van de bijdrage aan de digitale transitie naar aanleiding van de verlaging van de maximale financiële bijdrage waarover Ierland kan beschikken, en bedraagt 34,2 % van het herziene plan, in vergelijking met 32 % van het oorspronkelijke plan.

(28)De wijzigingen die zijn doorgevoerd om rekening te houden met de actualisering van de maximale financiële bijdrage en de objectieve omstandigheden hebben geen invloed op de eerdere positieve beoordeling van de bijdrage aan de digitale transitie of aan de aanpak van de uitdagingen die daaruit voortvloeien. Verscheidene maatregelen hebben tot doel bij te dragen tot de digitale transitie door de digitalisering van ondernemingen te ondersteunen, het risico op een digitale kloof aan te pakken, ook in het onderwijs, de digitale vaardigheden te verbeteren en de ontwikkeling van digitale infrastructuur en digitale openbare dienstverlening te ondersteunen.

Bescherming van de financiële belangen van de Unie

(29)Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van en criterium 2.10 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, werden de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen als passend (score A) beoordeeld om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die afkomstig zijn van die verordening te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, waaronder regelingen die gericht zijn op het voorkomen van dubbele financiering van de verordening en andere Unieprogramma’s. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het Unierecht te bevorderen en te handhaven, onder meer voor het voorkomen, opsporen en rechtzetten van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de begroting van de Unie, overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad 4 .

(30)In de beoordeling van het oorspronkelijke Ierse herstel- en veerkrachtplan, overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van en criterium 2.10 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, werden de in dat plan voorgestelde regelingen passend (score A) bevonden om corruptie, fraude en belangenconflicten te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, indien tijdig zou zijn voldaan aan de twee mijlpalen 108 en 109. Deze mijlpalen hebben betrekking op: i) de gegevensbank voor audit en controle; ii) de administratieve capaciteit van het uitvoeringsorgaan en het auditorgaan.

(31)Sinds de oorspronkelijke beoordeling heeft de Commissie toegang gekregen tot informatie over de feitelijke verwezenlijking. Het gaat dan onder meer om de bevindingen van de audit inzake de bescherming van de financiële belangen van de Unie die de Commissie in Ierland heeft verricht.

(32)In het licht van deze informatie is de Commissie van oordeel dat het interne controlesysteem van het Ierse herstel- en veerkrachtplan over het algemeen toereikend is, maar enkele tekortkomingen vertoont die moeten worden verholpen door middel van een specifieke audit- en controlemijlpaal. Deze houdt verband met de noodzaak van instructies van het uitvoeringsorgaan (departement overheidsuitgaven en hervormingen) aan de aansprakelijke departementen om het kader verder te versterken om ernstige onregelmatigheden zoals fraude, belangenconflicten, corruptie en dubbele financiering te voorkomen, op te sporen en recht te zetten.

(33)Het in het Ierse gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beschreven interne controlesysteem is gebaseerd op robuuste processen en structuren die zijn opgezet om fraude, belangenconflicten, corruptie en dubbele financiering te voorkomen en op te sporen. Duidelijk geïdentificeerde departementen en agentschappen zijn, overeenkomstig hun bevoegdheidsgebied, verantwoordelijk en aansprakelijk voor de uitvoering van en rapportering over de individuele investerings- en hervormingsverbintenissen in het herstel- en veerkrachtplan en voor het bereiken van de beoogde resultaten. Het inzamelen en beschikbaar stellen van gestandaardiseerde gegevenscategorieën overeenkomstig artikel 22, lid 2, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 door het RRF-informatiesysteem is toereikend. Het uitvoeringsorgaan, dat onder meer belast is met het toezicht op de uitvoering van de controlemaatregelen, beschikt over de nodige administratieve capaciteit om taken uit te voeren. De auditautoriteit van het EFRO heeft de wettelijke bevoegdheid om haar taken uit te oefenen doordat zij onder het rechtstreekse gezag van de minister van Overheidsuitgaven en hervormingen en onder het algemene toezicht en de leiding van het auditcomité van het departement overheidsuitgaven en hervormingen staat.

(34)Er moet een extra mijlpaal op het gebied van audit en controle worden ingevoerd. Die moet inhouden dat van het uitvoeringsorgaan (departement overheidsuitgaven en hervormingen) wordt verlangd dat het de aansprakelijke departementen instructies geeft over controles vooraf inzake belangenconflicten en dubbele financiering, over frauderisicobeoordeling en over controles ter plaatse. De mijlpaal moet uiterlijk bij de indiening van het tweede betalingsverzoek aan de Commissie zijn gehaald.

Eventuele andere beoordelingscriteria

(35)Wat de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), d), g), i) en k), van Verordening (EU) 2021/241 betreft, hebben de beperkte wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan geen invloed op de positieve beoordeling van het oorspronkelijke plan.

Positieve beoordeling

(36)De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsmaatregelen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

(37)De geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan van Ierland bedragen 923 158 300 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Ierland beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 11 berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Ierland is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Ierland beschikbaar is. Dit bedrag is gelijk aan 914 368 618 EUR.

(38)Uitvoeringsbesluit 11046/21 van de Raad van 8 september 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Ierland moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen,