Overwegingen bij COM(2024)210 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2024)210 - .
document COM(2024)210
datum 10 juni 2024
 
(1) De Unie is toegetreden tot het Verdrag betreffende het internationale spoorwegvervoer van 9 mei 1980, zoals gewijzigd bij het Protocol van Vilnius van 3 juni 1999 (het “Cotif”), overeenkomstig Besluit 2013/103/EU9 van de Raad en de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer tot toetreding van de Europese Unie tot het Cotif (“de overeenkomst”)10.

(2) Op grond van artikel 13, §1, f), van het Cotif is de Commissie van technisch deskundigen (CTE) van de OTIF opgericht.

(3) Overeenkomstig artikel 20, §1, b), van het Cotif en artikel 6, lid 1, van de Uniforme Regelen betreffende de verbindendverklaring van technische normen en de aanneming van uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op spoorwegmaterieel bestemd voor gebruik in internationaal verkeer (APTU) – Aanhangsel F van het Cotif, is de CTE bevoegd om onder meer de uniforme technische voorschriften (UTP’s) betreffende het subsysteem “Rollend materieel - goederenwagons” (UTP WAG), het subsysteem “Rollend materieel - geluidsemissies” (UTP geluid), treinsamenstelling en de controle van de compatibiliteit met de geplande trajecten (UTP TCRC) en telematicatoepassingen voor het goederenvervoer (UTP TAF) vast te stellen of te wijzigen.

(4) Op de agenda van de 16de zitting van de CTE, die op 11 en 12 juni 2024 plaatsvindt, staat een voorstel voor besluiten tot herziening van de UTP WAG, de UTP geluid en de UTP TCRC, en tot wijziging van aanhangsel I van de UTP TAF.

(5) Aangezien de voorgestelde besluiten bindend zullen zijn voor de Unie krachtens artikel 6, lid 1, APTU en artikel 35, leden 3 en 4, Cotif, is het passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in de CTE moet worden ingenomen.

(6) Deze besluiten hebben tot doel de UTP WAG, de UTP geluid en de UTP TCRC in overeenstemming te brengen met Uitvoeringsverordening (EU) 2023/169411 van de Commissie, en om de in aanhangsel I van UTP TAF vermelde verwijzingen naar de technische ERA-documenten van de TSI TAF in overeenstemming te brengen.

(7) Doordat ze bijdragen tot de afstemming van de OTIF-regelgeving op de gelijkwaardige bepalingen van het Unierecht, zijn de beoogde besluiten van de OTIF in overeenstemming met het recht en de strategische doelstellingen van de Unie en moeten ze derhalve door de Unie worden gesteund.