Overwegingen bij COM(2024)219 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2024)219 - .
document COM(2024)219
datum 18 juni 2024
 
(1) De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad2 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.

(2) Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad3 is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.

(3) Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad4 bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en afzonderlijke technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN‑reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

(4) Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE‑Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN‑reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN‑resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN‑reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN‑resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 van de VN/ECE op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging aannemen om wijzigingen van mondiale technische reglementen uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN te ontwikkelen, alsook voorstellen voor de verlenging van dergelijke machtigingen.

(5) WP.29 kan tijdens de 193e zitting van het VN/ECE‑Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van 25 tot en met 28 juni 2024 de volgende voorstellen aannemen: voorstellen tot wijziging van de VN‑Reglementen nrs. 13, 13‑H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155; een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden; voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1.

(6) De VN-reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de VN‑resolutie en de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van de EU‑wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen.

(7) In het licht van de opgedane ervaring in het veld en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN-Reglementen nrs. 13, 13‑H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 en Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24 van de VN, gewijzigd of aangevuld worden.

(8) Om ruimte te bieden aan de technische vooruitgang en om de veiligheid te verbeteren en de milieuvoetafdruk te verkleinen, moet een nieuw VN‑reglement worden vastgesteld over de prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden.

(9) Deze voorstellen zijn in overeenstemming met het internemarktbeleid van de EU voor de automobielsector op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met het vervoers‑, klimaat‑ en energiebeleid van de Unie, en hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielsector in de EU en op de internationale handel.

(10) Gezien de genoemde voordelen wordt voorgesteld om voor deze voorstellen te stemmen.