Overwegingen bij COM(2024)391 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)391 - . |
---|---|
document | COM(2024)391 |
datum | 8 oktober 2024 |
(2) In Richtlijn (EU) 2016/16291 wordt verwezen naar de meest recente Cesni-standaarden inzake technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN). De CCR verwijst ook naar de meest recente standaarden in haar Rijnreglement. Op grond van artikelen 22 en 23 van de akte kan de CCR bindende besluiten aannemen tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen in de Rijnvaart. Zodra in de desbetreffende bindende besluiten van de CCR naar de door het Cesni aan te nemen standaarden wordt verwezen, worden deze standaarden derhalve ook bindend.
(3) Volgens de akte kan de CCR haar regelgevingskader voor rivierinformatiediensten (RIS) wijzigen door te verwijzen naar de standaarden die zijn goedgekeurd door het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (Cesni) en die standaarden aldus verplicht te stellen in het kader van de toepassing van de akte.
(4) Het Cesni zal de bijgewerkte Europese standaard tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN 2025/1) en de Europese standaard voor de rivierinformatiediensten (ES-RIS 2025/1) goedkeuren op zijn vergadering van 17 oktober 2024. Na deze goedkeuring is de CCR voornemens tijdens haar plenaire vergadering van 5 december 2024 een besluit tot wijziging van het Rijnreglement aan te nemen om te verwijzen naar ES-TRIN 2025/1 en ES-RIS 2025/1, die respectievelijk ES-TRIN 2023/1 en ES-RIS 2023/1 vervangen.
(5) In ES-TRIN 2025/1 worden de eenvormige technische voorschriften vastgesteld die nodig zijn om de veiligheid van binnenschepen te verzekeren. De standaard bevat bepalingen met betrekking tot de bouw, inrichting en uitrusting van binnenschepen, speciale bepalingen voor specifieke categorieën van vaartuigen zoals passagiersschepen, duwstellen en containerschepen, bepalingen met betrekking tot AIS-apparatuur (Automatic Identification System), bepalingen met betrekking tot de identificatie van vaartuigen en modelcertificaten en het modelregister, overgangsbepalingen en instructies voor de toepassing van de technische norm.
(6) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in het Cesni en de CCR, aangezien ES-TRIN 2025/1 een beslissende invloed zal hebben op de inhoud van het recht van de Unie. Op grond van de artikelen 31 en 32 van Richtlijn (EU) 2016/1629 stelt de Commissie gedelegeerde handelingen vast waarin wordt verwezen naar de meest recente versie van de ES-TRIN-standaard, en stelt zij de datum van toepassing daarvan vast, mits de belangen van de Unie niet worden geschaad door wijzigingen in het besluitvormingsproces van het Cesni.
(7) ES-RIS 2025/1 stelt uniforme technische specificaties en standaarden vast om RIS te ondersteunen en de interoperabiliteit ervan te waarborgen. De technische specificaties en standaarden van ES-RIS 2025/1 stemmen overeen met de technische specificaties en standaarden die krachtens Richtlijn 2005/44/EG van het Europees Parlement en de Raad moeten worden vastgesteld7, met name op de volgende gebieden: het systeem voor elektronische weergave van binnenvaartkaarten en de daaraan verbonden informatie, elektronische scheepsmelding, berichten aan de scheepvaart, tracking- en tracingsystemen voor schepen en compatibiliteit van de voor het gebruik van RIS noodzakelijke apparatuur.
(8) De technische specificaties voor RIS zijn gebaseerd op de technische beginselen van bijlage II bij Richtlijn 2005/44/EG en houden rekening met de werkzaamheden die op dat gebied zijn verricht door de betrokken internationale organisaties.
(9) Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in het Cesni moet worden ingenomen, aangezien ES-RIS 2025/1 een beslissende invloed kan hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk op de bindende technische specificaties die in het kader van Richtlijn 2005/44/EG zijn vastgesteld.
(10) De CCR zal naar verwachting tijdens een volgende plenaire zitting besluiten tot wijziging van de CCR-reglementen goedkeuren teneinde daarin een verwijzing naar ES-TRIN 2025/1 en ES-RIS 2025/1 op te nemen. Die wijziging zal overeenkomstig de artikelen 1 en 22 van de akte bindend zijn uit hoofde van het volkenrecht. Daarom is het ook passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in de CCR moet worden ingenomen.
(11) Om het hoogste veiligheidsniveau in de binnenvaart te bevorderen, de technische ontwikkelingen in deze sector te volgen en de verenigbaarheid van de voorschriften voor schepen en rivierinformatiediensten in Europa te verzekeren, is het van belang dat de technische voorschriften voor schepen en rivierinformatiediensten zo geharmoniseerd mogelijk zijn in het kader van verschillende wettelijke regelingen in Europa. In het bijzonder dienen lidstaten die ook leden van de CCR zijn, te worden gemachtigd besluiten te steunen die de CCR-regels in overeenstemming brengen met de regels die in de Unie worden toegepast.
(12) Het standpunt van de Unie moet worden uitgedrukt door de gezamenlijk in het belang van de Unie optredende lidstaten van de Unie die lid zijn van het Cesni en de CCR.