Overwegingen bij COM(2024)486 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2024)486 - .
document COM(2024)486
datum 22 oktober 2024
 
(1) De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad2 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.

(2) Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad3 is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.

(3) Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad4 bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en afzonderlijke technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

(4) Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE‑Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN‑reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN‑resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN‑reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN‑resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 van de VN/ECE op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging goedkeuren om wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN uit te werken, alsook voorstellen voor de verlenging van machtigingen voor mondiale technische reglementen van de VN.

(5) WP.29 kan tijdens de 194e zitting van het VN/ECE‑Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van 12 tot en met 15 november 2024 de volgende voorstellen aannemen: voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 32, 33, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171; voorstellen voor een nieuw VN‑reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix‑kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN‑reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN‑reglement betreffende uniforme bepalingen inzake de goedkeuring van de acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten, en een nieuw VN‑reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld; voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN; een voorstel tot wijziging van de geconsolideerde Resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën; een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN, en een voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische controles.

(6) De VN‑reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de VN‑resoluties en de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van de EU‑wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen5.

(7) In het licht van de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN‑Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171 en de Mondiale Technische Reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN, de geconsolideerde resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën, en Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN worden gewijzigd of aangevuld.

(8) In het licht van de technische vooruitgang en met het oog op meer veiligheid moet een nieuw VN-reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN‑reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN‑reglement betreffende uniforme bepalingen inzake de goedkeuring van acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten, en een nieuw VN‑reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld worden vastgesteld.

(9) Om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties met betrekking tot de conformiteit van voertuigen gedurende de gehele levensduur worden voortgezet, moet het Finse voorstel voor een taakomschrijving worden goedgekeurd, waarbij de voorstellen voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties en de Russische Federatie worden verworpen.

(10) Deze voorstellen zijn in overeenstemming met het internemarktbeleid van de EU voor de automobielsector op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met haar beleid op het gebied van geopolitiek, vervoer, klimaat en energie, en hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielsector in de EU en op de internationale handel.

(11) Gezien de genoemde voordelen wordt voorgesteld om voor deze voorstellen te stemmen,