Overwegingen bij COM(2024)583 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2024)583 - .
document COM(2024)583
datum 19 december 2024
 
(1) Bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1491 van de Raad16 was Spanje overeenkomstig artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG tot en met 31 december 2024 gemachtigd een verlaagd accijnstarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen, met uitzondering van particuliere pleziervaartuigen, die zijn afgemeerd op een ligplaats in een haven (“walstroom”).

(2) Bij brief van 27 februari 2024 heeft Spanje verzocht overeenkomstig artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG te worden gemachtigd om een verlaagd tarief van elektriciteitsbelasting op walstroom te mogen blijven toepassen. Bij brieven van 11, 14 en 15 oktober 2024 hebben de Spaanse autoriteiten aanvullende informatie in verband met het verzoek verstrekt.

(3) Met dit verlaagde belastingtarief wil Spanje het gebruik van walstroom blijven stimuleren. Dergelijke stroom wordt beschouwd als een minder milieubelastende manier om schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd, van stroom te voorzien dan het gebruik van bunkerbrandstoffen door die schepen.

(4) Omdat het gebruik van walstroom de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door de verbranding van bunkerbrandstoffen voorkomt, draagt de maatregel bij tot de verbetering van de lokale luchtkwaliteit in havensteden en tot minder geluidsoverlast. De maatregel zal daarom naar verwachting bijdragen tot de doelstellingen van het milieu-, gezondheids- en klimaatbeleid van de Unie.

(5) De machtiging van Spanje om een verlaagd belastingtarief op walstroom toe te passen, gaat niet verder dan wat nodig is om het gebruik van die elektriciteit te bevorderen, aangezien stroomopwekking aan boord vanuit het oogpunt van concurrentie in de meeste gevallen nog altijd het interessantste alternatief zal zijn. Om dezelfde reden, en ook omdat de technologie momenteel nog niet wijdverbreid is op de markt, valt niet te verwachten dat de maatregel gedurende de toepassingsperiode ervan tot grote concurrentieverstoringen zal leiden en de goede werking van de interne markt zal belemmeren.

(6) Overeenkomstig artikel 19, lid 2, van Richtlijn 2003/96/EG moet iedere uit hoofde van die bepaling verleende machtiging strikt beperkt in de tijd te zijn. Om te garanderen dat de machtiging lang genoeg geldt om de betrokken marktdeelnemers er niet van te weerhouden de noodzakelijke investeringen te doen, is het passend de machtiging voor een termijn van vier jaar te verlenen. De machtiging komt echter te vervallen op de datum van toepassing van algemene bepalingen betreffende belastingvoordelen voor walstroom die de Raad op grond van artikel 113 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie of een andere bepaling van het Verdrag zou vaststellen, indien die bepalingen gedurende de periode van de machtiging van toepassing worden.

(7) Om scheepsexploitanten en havenbeheerders rechtszekerheid te bieden en een mogelijke toename van de administratieve lasten voor elektriciteitsdistributeurs of -herdistributeurs te voorkomen, moet ervoor worden gezorgd dat Spanje het verlaagde belastingtarief voor walstroom kan blijven toepassen. De gevraagde machtiging moet daarom met ingang van 1 januari 2025 worden verleend en daarmee naadloos aansluiten op de eerdere regeling overeenkomstig Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1491.

(8) Dit besluit laat de toepassing van de Unieregels betreffende staatssteun onverlet.