Overwegingen bij COM(2025)49 - Standpunt EU in het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken, opgericht bij de Associatieovereenkomst met Oekraïne met betrekking tot de wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij die overeenkomst

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
1) De Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds0 (“de Overeenkomst”), is op 1 september 2017 in werking getreden.

2) Overeenkomstig artikel 11 van bijlage XVII bij de Overeenkomst kan het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken besluiten bijlage XVII bij die Overeenkomst te wijzigen.

3) Het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken moet de beoogde handeling tot wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) in de loop van 2025 vaststellen.

4) Zoals vermeld in de preambule van de Overeenkomst en overeenkomstig artikel 124 van de Overeenkomst, erkennen de partijen bij de Overeenkomst het belang van de aanpassing van de bestaande wetgeving van Oekraïne aan die van de Europese Unie, wat betekent dat Oekraïne ervoor zorg moet dragen dat de bestaande en toekomstige wetgeving van Oekraïne geleidelijk in overeenstemming met het acquis van de Unie wordt gebracht.

5) Oekraïne heeft verzocht om verdere integratie met betrekking tot de roamingsector in de Europese Unie, met name door internemarktbehandeling voor roamingdiensten.

6) Daarom moet deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Overeenkomst worden gewijzigd in het kader van de aanpassing aan nieuwe omstandigheden en teneinde rechtszekerheid te waarborgen.

7) Met het oog op rechtszekerheid met betrekking tot het toepassingsgebied van het acquis van de Unie op het gebied van roaming moet worden gespecificeerd welke bepalingen voor dit doel relevant zijn. Gezien de bijzondere moeilijkheden waarmee Oekraïne als gevolg van de Russische aanvalsoorlog wordt geconfronteerd, moet Oekraïne in voorkomend geval extra tijd krijgen om volledig uitvoering te geven aan het acquis van de Unie op het gebied van roaming. Aangezien het tijdschema voor de omzetting van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad0 is verstreken, moet Oekraïne in dit verband een nieuw tijdschema krijgen. Om de toepassing van wederkerigheid voor eventuele nieuwe gemiddelde wholesaleroamingtarieven of -afgiftetarieven van de Unie te waarborgen, moeten specifieke regels worden vastgesteld. Gezien de bestaande tekstuele discrepanties moet ervoor worden gezorgd dat de verordeningsteksten van de Unie prevaleren boven de handeling(en) waarin deze in de Oekraïense rechtsorde worden opgenomen.

8) Het is daarom passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken, aangezien de beoogde handeling tot wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Overeenkomst voor de Unie bindend zal zijn.