Overwegingen bij COM(2025)99 - Wijziging van Verordening (EU) 2017/1938 wat betreft de rol van gasopslag voor het veiligstellen van de gasvoorziening in de aanloop naar het winterseizoen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)99 - Wijziging van Verordening (EU) 2017/1938 wat betreft de rol van gasopslag voor het veiligstellen van de gasvoorziening in de ... |
---|---|
document | COM(2025)99 |
datum | 5 maart 2025 |
(2) Bij Verordening (EU) 2022/1032 is Verordening (EU) 2017/1938 gewijzigd door de invoering van een tijdelijk rechtskader voor maatregelen met betrekking tot het vulniveau van ondergrondse opslaginstallaties ter versterking van de gasvoorzieningszekerheid in de Unie, met name de gaslevering aan beschermde afnemers.
(3) Gasopslaginstallaties dekken 30 % van het gasverbruik van de Unie tijdens de wintermaanden en goed gevulde ondergrondse gasopslaginstallaties dragen aanzienlijk bij tot de gasvoorzieningszekerheid door extra gas te leveren in geval van grote vraag of verstoringen van de voorziening.
(4) De vaststelling van een verplicht streefcijfer om ervoor te zorgen dat gasopslaginstallaties tegen 1 november voor 90 % gevuld zijn (vuldoelstelling), met een reeks tussentijdse streefdoelen voor elke lidstaat in februari, mei, juli en september van het jaar daarna (vultraject), bleek van fundamenteel belang te zijn tijdens de energiecrisis die is veroorzaakt door de inzet van Russische gasleveringen als wapen en de invasie van Oekraïne, zowel om: i) het hoofd te bieden aan de gasleveringstekorten, als om ii) de marktonzekerheden en prijsvolatiliteit terug te dringen.
(5) Ondanks de aanzienlijke verbetering van de situatie op de gasmarkt ten opzichte van de periode 2022-2023 blijft de Europese gasmarkt krap. De toegenomen concurrentie om wereldwijde lng-leveringen kan de blootstelling van de lidstaten aan prijsvolatiliteit vergroten. De ontwikkeling van de gasprijzen tijdens de winter van 2024/2025 lijkt die trend te bevestigen. In een dergelijke situatie blijft gasopslag uiterst belangrijk. Voorspelbare vultrajecten vergroten de transparantie en voorkomen marktverstoringen.
(6) Op grond van Verordening (EU) 2017/1938 vervalt de verplichting voor de lidstaten om een jaarlijks vultraject te volgen en ervoor te zorgen dat de vuldoelstelling uiterlijk op 1 november van elk jaar wordt gehaald, op 31 december 2025.
(7) Tegelijkertijd moet het algemene kader om dit 1 november-doel te halen, flexibel genoeg zijn tijdens het vulseizoen, zodat snel kan worden gereageerd op voortdurend veranderende marktomstandigheden en met name kan worden geprofiteerd van de beste aankoopvoorwaarden.
(8) De tussentijdse vuldoelen, die elk jaar door de lidstaten worden overeengekomen, zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat het verplichte 1 november-doel wordt gehaald. Deze vuldoelen zijn echter indicatief en moeten de marktdeelnemers voldoende flexibiliteit bieden voor het vullen van de opslag gedurende het hele jaar overeenkomstig Aanbeveling XXX.
(9) De beoordeling door de Commissie van het huidige kader voor energiezekerheid heeft het positieve effect van de vereisten inzake het vullen van de opslag op de gasvoorzieningszekerheid bevestigd en deze positieve effecten moeten ook na 2025 behouden blijven.
(10) Daarom moeten de relevante bepalingen betreffende het vullen van de gasopslag, die voorspelbaarheid en transparantie bieden met betrekking tot het gebruik van gasopslaginstallaties in de hele Unie, met twee jaar worden verlengd.
(11) Verordening (EU) 2017/1938 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.