Bijlagen bij COM(2005)234 - Naar een wereldwijd partnerschap in de informatiemaatschappij: de bijdrage van de EU aan de tweede fase van de Wereldtop over de informatiemaatschappij (WSIS)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 2). Voorts zijn de WTO-richtlijnen voor de liberalisering van de telecommunicatiesector en aanverwante sectoren, alsmede de activiteiten van de Wereldbank doeltreffend gebleken voor het bevorderen van een bredere toepassing van de ICT. Zij zijn daarom ook van direct belang voor het werk van de WSIS.

Als belangrijkste uitvoerders van het Actieplan zullen de overheden, de particuliere sector en de civiele samenleving activiteiten moeten ontplooien. Het Actieplan en de slotdocumenten die in Tunis zullen worden vastgesteld, zullen als referentiekader dienen, maar het is de vraag hoe de diverse initiatieven kunnen worden gecoördineerd teneinde de synergie te verhogen.

De EU heeft duidelijk gemaakt dat een dergelijk mechanisme eenvoudig en efficiënt moet zijn en op gedecentraliseerde activiteiten binnen het huidige VN-systeem moet zijn gebaseerd. Het dient te berusten op een open coördinatiemethode[14] en moet de synergie met andere initiatieven bevorderen teneinde zoveel mogelijk te profiteren van het ICT-potentieel.

4.2. De inventarisatie

Het Uitvoerend secretariaat is gestart met een inventarisatie van de activiteiten van de diverse stakeholders in verband met het Actieplan. De EU heeft meegewerkt aan een document waarin een beschrijving wordt gegeven van allerlei activiteiten die op EU-niveau en in de lidstaten aan de gang zijn. Deze EU-bijdrage is opgenomen in de ITU/WSIS-database die kan worden gedownload[15].

Deze inventarisatie is de eerste stap van het implementatieproces en moet ook na de Wereldtop van Tunis doorgaan, zoals het WSIS-Secretariaat heeft gepland. Wellicht dient echter de opzet van de database en de desbetreffende publicaties te worden verbeterd. Voorts dient in het eindverslag over de inventarisatie een uitvoerige analyse te worden gemaakt van de mogelijke impact van deze database als referentiepunt voor het beleid van de stakeholders.

4.3. De follow-up van WSIS

Behalve het implementatiemechanisme zal op de volgende PrepCom-vergadering ook de follow-up van de WSIS-bijeenkomsten van Genève en Tunis aan de orde komen. Zoals zij al eerder heeft duidelijk gemaakt is de Commissie er geen voorstander van om over vijf of tien jaar automatisch een vervolgconferentie te organiseren. Zij geeft de voorkeur aan ad hoc -inventarisaties, onder meer op het gebied van internetbeheer, op basis van de behoefte. Zij is van mening dat de problematiek van de digitale kloof in nauwe samenhang met de MOD's moet worden aangepakt. Daarom dient zij te worden opgenomen in het grotere geheel van het MOD-proces.

De EU dient de besluiten van het Secretariaat-generaal van de VN hierover op de voet te volgen en haar eigen standpunt terzake te coördineren.

5. CONCLUSIES

Net als in de vorige fase zal de EU erin slagen bij de voorbereiding van de WSIS-conferentie en op conferentie zelf met één stem te spreken en invloed uit te oefenen op het verloop van de discussie. We staat nu voor de uitdaging onze partners ervan te overtuigen dat de informatiemaatschappij geen onwrikbaar concept is en dat we ons moeten voorbereiden op een verdere evolutie naar een kennismaatschappij. In dit verband moet prioriteit worden gegeven aan het omzetten van de reeds afgesproken beginselen in tastbare resultaten zodat de burgers de vruchten kunnen plukken van de ICT en zich kunnen voorbereiden op de uitdagingen die hun te wachten staan als gevolg van de economische, technologische en maatschappelijke veranderingen en de menselijke creativiteit.

Bijlage 1 Belangrijkste gebeurtenissen in het kader van de voorbereiding van de tweede bijeenkomst van de Wereldtop over de informatiemaatschappij (WSIS)

18-20 april 2005 | Derde vergadering van de Werkgroep Internetbeheer (WGIG), Genève |

mei 2005 | Geplande start van intersessie-activiteiten ("Groep van vrienden van de voorzitter", onderhandelingen over het WSIS-implementatiemechanisme), Genève |

14-17 juni 2005 | Laatste vergadering van de Werkgroep Internetbeheer (WGIG), Genève |

1 juli 2005 | Geplande publicatie van het WGIG-verslag |

18 juli 2005 | Presentatie van het WGIG-verslag aan het publiek |

15 augustus 2005 | Deadline voor het indienen van reacties op het WGIG-verslag door de stakeholders |

19-30 september 2005 | PrepCom-3, Genève |

16-18 november 2005 | Tweede fase van de Wereldtop over de informatiemaatschappij (WSIS), Tunis |

Bijlage 2VN-lichamen die deelnemen aan het WSIS-proces en hun mogelijk rol bij de uitvoering

VN-lichaam/agentschap | Volledige naam | Eventueel bevoegdheidsterreinen[16] |

UN SG | Secretariaat-generaal van de Verenigde Naties | Algehele verantwoordelijkheid voor de Wereldtop over de informatiemaatschappij (WSIS) |

UN GA | Algemene vergadering van de Verenigde Naties | De organisatie van de WSIS is goedgekeurd bij Resolutie 56/183 van de Algemene vergadering van de VN van 21 december 2001. |

UNDESA | Afdeling economische en sociale zaken van de Verenigde Naties | Algehele coördinatie, e-overheid |

ITU | Internationale Telecommunicatie-unie | ICT-infrastructuur, capaciteitsopbouw, vertrouwen en veiligheid, internationale en regionale samenwerking |

Unesco | Organisatie van de Verenigde Naties voor onderwijs, wetenschap en cultuur | Toegang tot informatie en kennis, capaciteitsopbouw, e-wetenschap, culturele en taalkundige verscheidenheid, media, ethische dimensie van de informatiemaatschappij |

WGIG | Werkgroep Internetbeheer | Door het secretariaat-generaal van de VN opgerichte ad hoc-groep voor de ontwikkeling van gemeenschappelijke opvattingen over internetbeheer |

TFFM | Task force Financiële Mechanismen | Door het secretariaat-generaal van de VN opgerichte ad hoc-groep voor de herziening van de financiële mechanismen voor de ICT |

UNDP | Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties | Millenniumontwikkelingsdoelstellingen, internationale en regionale samenwerking |

UN ICT TF | Task force van de VN voor de ICT N.B.: Het mandaat van deze task force verstrijkt eind 2005. Er worden besprekingen gevoerd over de oprichting van een Wereldwijde alliantie voor ICT en ontwikkeling als die het werk van de task force moet voortzetten. | Millenniumontwikkelingsdoelstellingen, internationale en regionale samenwerking |

FAO | Voedsel- en landbouworganisatie | E-landbouw |

ILO | Internationale Arbeidsorganisatie | E-werkgelegenheid |

WHO | Wereldgezondheidsorganisatie | E-gezondheidszorg, e-milieu |

WIPO | Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom | Vertrouwen en veiligheid |

WMO | Wereld Meteorologische Organisatie | Rampenbestrijding |

UNCTAD | Conferentie van de Verenigde Naties voor Handel en Ontwikkeling | Ontwikkelingssamenwerking |

UNITAR | Instituut van de Verenigde Naties voor Opleiding en Onderzoek | Samenwerking met lokale autoriteiten |

UNEP | Milieuprogramma van de Verenigde Naties | E-milieu |

[1] Voor i2010 en KP7, vide infra . In het voor het ICT-beleid specifieke programma van het PCI wordt ¬ 800 miljoen uitgetrokken voor de periode 2007-2013 teneinde de acceptatie en de toepassing vaIn het voor het ICT-beleid specifieke programma van het PCI wordt € 800 miljoen uitgetrokken voor de periode 2007-2013 teneinde de acceptatie en de toepassing van de ICT te bevorderen (zie persbericht IP/05/391 van 7 april 2005).

[2] Sneller vorderingen boeken om de millenniumdoelstellingen voor de ontwikkeling te bereiken – De bijdrage van de Europese Unie, COM(2005) 132 def.; Sneller vorderingen boeken om de millenniumdoelstellingen voor de ontwikkeling te bereiken – Financiering met het oog op de doeltreffendheid van de ontwikkelingshulp, COM(2005) 133 def.; Sneller vorderingen boeken om de millenniumdoelstellingen voor de ontwikkeling te bereiken – Samenhang in het ontwikkelingsbeleid, COM(2005) 134 def.; alle van 12 april 2005.

[3] http://www.itu.int/wsis/index.html.

[4] Telecommunicatieraad van 9 december 2004, http://www.eu2004.nl/default.asp?CMS_TCP=tcpAsset&id=B44C0E30C17A46DA81E62332EA6C2B7AX1X51359X3 blz. 16 e.v.

[5] Van de Ad hoc-commissie van deskundigen op het gebied van de informatiemaatschappij (CAHSI): http://www.coe.int/t/e/integrated_projects/democracy/02_Activities/00_CAHSI/.

[6] Zie de EU-slotverklaring over de vijfde Associatieraad EU-Tunesië van 31 januari 2005.

[7] Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad betreffende het zevende kaderprogramma van de Europese Gemeenschap voor activiteiten op het gebied van onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (2007 tot 2013), COM(2005) 119 def. van 6 april 2005.

[8] Het Strategisch raamwerk voor Afrikaanse vernieuwing, waartoe op de 37e topconferentie van de Organisatie van Afrikaanse Eenheid van juli 2001 de aanzet is gegeven, zie http://www.nepad.org.

[9] Zie http://www.dsf-fsn.org/eu/15c-en.htm.

[10] http://register.consilium.eu.int/pdf/nl/05/st06/st06141.nl05.pdf, blz. 19 e.v.

[11] Zie http://www.itu.int/wsis/index.html.

[12] Naar een wereldwijd partnerschap in de informatiemaatschappij: Opvolging van de Top van Genève van de Wereldtop over de informatiemaatschappij (WSIS), COM(2004) 111 def. van 17 februari 2004.

[13] Document 13085/04 TELECOM 148.

[14] Dit mechanisme werd in de EU geïntroduceerd op de Europese Raad van Lissabon van maart 2000 als een instrument om de beste praktijken te verspreiden en te bereiken dat er convergentie optreedt naar een vooraf gedefinieerde strategische doelstelling. Zie de conclusies van de Europese Raad van Lissabon: http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/nl/ec/00100-r1.nl0.htm.

[15] http://www.itu.int/wsis/index.html.

[16] Dit is een indicatieve lijst waarmee niet vooruitgelopen wordt op het eventuele EU-standpunt over de opzet van het WSIS-implementatiemechanisme.