Bijlagen bij COM(2006)334 - Herziening van het regelgevingskader van de EU voor elektronische communicatienetwerken en diensten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage I van de effectbeoordeling.

[2] COM(2005) 24 van 2.2.2005.

[3] Aanbeveling van de Commissie betreffende relevante producten- en dienstenmarkten in de elektronische communicatiesector die aan regelgeving ex-ante kunnen worden onderworpen.

[4] Werkdocument van de diensten van de Commissie over de aanbeveling betreffende relevante markten.

[5] COM(2006) 28 van 6.2.2006.

[6] COM(2006) 68 van 20.2.2006.

[7] De antwoorden zijn te vinden ophttp://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/info_centre/documentation/public_consult/review/index_en.htm.

[8] De Radiospectrumbeschikking 676/2002/EG voorziet in technische harmonisatiemaatregelen van het radiospectrumgebruik (via het Radiospectrumcomité) en in strategisch advies over het radiospectrumbeleid via de Radiospectrumbeleidsgroep

[9] Zie voetnoot 6.

[10] London Economics in association with PricewaterhouseCoopers, studie voor DG Informatiemaatschappij en media van de Europese Commissie getiteld ‘An assessment of the Regulatory Framework for Electronic Communications - Growth and Investment in the EU e-communications sector’ (moet nog gepubliceerd worden).

[11] Zie begeleidend werkdocument van de Commissie, deel 2.

[12] ibid.

[13] Overweging 27 van de kaderrichtlijn.

[14] De drie criteria zijn: a) de markt is onderworpen aan hoge toegangsbelemmeringen die niet van voorbijgaande aard zijn: b) de markt heeft dusdanige kenmerken dat zich hierop in de loop der tijd geen daadwerkelijke concurrentie zou ontwikkelen; c) de mededingingsvoorschriften zijn op zich onvoldoende om een eind te maken aan het falen van de markt (ex-ante regelgeving ontbreekt). Zie het werkdocument van de diensten van de Commissie inzake de Aanbeveling betreffende relevante markten.

[15] Artikel 12, lid 2, van de toegangrichtlijn .

[16] Ibid.

[17] COM(2005) 411van 6.9.2005.

[18] Zie de studie die werd uitgevoerd door Analysys et al. ‘Conditions and options in introducing secondary trading of radio spectrum in the European Community’ (2004), blz. 12.

[19] Zie voetnoot 5.

[20] De Richtlijn Radio- en telecommunicatie-eindapparatuur 1999/5/EG (PB L 91 van 7.4.1999, blz. 10) harmoniseert de eisen met betrekking tot apparatuur maar niet de spectrumtoewijzing.

[21] Zie voetnoot 5.

[22] Bijvoorbeeld in een geval waarin de afhandelingstarieven op het mobiele net uitsluitend werden gereguleerd voor gesprekken afkomstig van mobiele netwerken of uit het buitenland, maar niet voor gesprekken afkomstig van vaste netwerken.

[23] Zoals in gevallen waarin de prijsregulering niet op het meest geschikte kostenmodel berustte of de keuze van het kostenmodel en de kostenberekeningsregels aan de betrokken ondernemingen werd overgelaten.

[24] Zoals in een geval waarin de vaststelling van de kostengeoriënteerde afhandelingstarieven voor mobiele gesprekken op basis van een LRIC-kostenmodel in eerste instantie aan onderhandelingen tussen de exploitanten werd overgelaten, en de regelgever pas zou optreden als zij geen overeenstemming bereikten.

[25] COM(2005) 203 van 24.5. 2005.

[26] PB L 336 van 30.12.2000 blz 4.