Bijlagen bij COM(2006)723 - ECall terug op schema brengen - Actieplan (Derde Mededeling over eSafety)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE 1 GLOSSARIUM VAN TERMEN

112 | Gemeenschappelijk Europees oproepnumer voor hulpdiensten, ingevoerd bij Beschikking 91/396/EEG van de Raad |

ACEA | Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (Vereniging van Europese autofabrikanten) |

CEN | Comité Européen de Standardisation (Europees Comité voor Normalisatie) |

E112 | Locatie-uitgebreide noodoproep. De Universeledienstrichtlijn vereist dat alle exploitanten van mobiele en vaste telefonie locatie-informatie beschikbaar stellen voor elke noodoproep. E112 voor mobiele oproepen is vooral relevant voor eCall. |

eCall | Een in het voertuig ingebouwd pan-Europees systeem voor noodoproepen. Het wordt na een ongeval hetzij met de hand door de inzittenden, hetzij automatisch door in het voertuig ingebouwde detectoren geactiveerd. Na de activering brengt de eCall-boordapparatuur rechtstreeks een spraak- en dataverbinding tot stand met de dichtstbijzijnde PSAP |

EGEA | Expert Group on Emergency Access (Deskundigengroep inzake Noodtoegang) |

ETSI | Europees Instituut voor Telecommunicatienormen |

EU | Europese Unie |

Eurobarometer | Onderzoeken van de Europese Commissie naar de opinie van de Europese burgers. De enquête over eCall was gebaseerd op 13 500 interviews van alle lidstaten |

ICT | Informatie- en communicatietechnologieën |

JAMA | Japanese Automobiles Manufacturers Association (Vereniging van Japanse automobielproducenten) |

KAMA | Korean Automobiles Manufacturers Association (Vereniging van Koreaanse automobielproducenten) |

KP6 | Zesde kaderprogramma van de Europese Unie voor onderzoek en technologische ontwikkeling |

MNO | Mobile Network Operator (mobiele netwerkexploitant) |

MoU | MvO |

MSD | Minimum Set of Data (minimumdataset) |

PSAP | Public Safety Answering Point (alarmcentrale), belast met het beantwoorden van noodoproepen. Een PSAP kan een overheid of een private dienstverlener onder overheidstoezicht zijn |

SIM | Subscriber Identification Module (identiteitsmodule abonnee) |

VoIP | Voice over Internet Protocol |

[1] COM(2001)370 van 12.9.2001: Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen.

[2] COM(2003)311 van 2.6.2003: Europees Actieprogramma voor verkeersveiligheid: Terugdringing van het aantal verkeersslachtoffers in de Europese Unie met de helft in de periode tot 2010: een gedeelde verantwoordelijkheid.

[3] COM(2003)542 van 15.9.2003: Informatie- en communicatietechnologie voor veilige en intelligente voertuigen.

[4] COM(2005)431 van 14.9.2005: eCall naar de burger brengen.

[5] COM(2006)59 van 12.2.2006: over het initiatief "De intelligente auto" ”ICT-promotie ten behoeve van slimmere, veiligere en schonere voertuigen”.

[6] Eurobarometer-studie over de perceptie van verkeersveiligheid door de burger en intelligente veiligheidssystemen voor het wegverkeer.

[7] ACEA heeft in een brief aan de Commissie te kennen gegeven geen verdere stappen te zullen ondernemen totdat de lidstaten een duidelijke verbintenis aangaan.

[8] http://europa.eu.int/information_society/activities/esafety/forum/ecall/index_en.htm

[9] Door de apparatuur in het voertuig aan de alarmcentrales (PSAP) verzonden data over het ongeval, inclusief accurate locatie-informatie.

[10] Rapport op eigen initiatief van het Europees Parlement, ref. A6-0072/2006, rapporteur Gary Titley, www.europarl.europa.eu/registre/seance_pleniere/textes_deposes/rapports/2006/0072/P6_A(2006)0072_NL.doc.

[11] In het kader van het Communicatiecomité (samengesteld uit deskundigen op het gebied van telecommunicatie en civiele bescherming) opgerichte Groep van deskundigen die gaat over 112 en gerelateerde toekomstgerichte kwesties.

[12] Informele Groep van deskundigen (bestaande uit PSAP-deskundigen) voor het bespreken en uitwisselen van beste praktijken over 112-gerelateerde kwesties met de nadruk op eCall.

[13] In het kader van KP6 gefinancierde studie, 24 maanden: www.eimpact.info.

[14] In het kader van KP6 gefinancierde specifieke ondersteuningsactie ter ondersteuning van de werkzaamheden van het eSafety Forum: www.esafetysupport.org.

[15] Bij Richtlijn 95/46/EG opgerichte werkgroep betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens.

[16] Subproject van het in het kader van KP6 gefinancierde geïntegreerde project "Global System for Telematics". www.gstproject.org.

[17] Voor mobiele oproepen.

[18] Er zijn twee mechanismen om de locatie van de oproeper aan de PSAP door te geven:

Push: de locatie van de oproeper wordt door de mobiele netwerkexploitant met de spraakoproep aan de PSAP meegezonden

Pull: de PSAP moet aan de mobiele netwerkexploitant vragen de gegevens over de locatie van de oproeper door te zenden

Het push-mechanisme, dat wordt aanbevolen in Commissieaanbeveling C(2003) 2657 van 25.7.2003 betreffende de verwerking van locatie-informatie over de oproeper in elektronische communicatienetwerken met het oog op locatie-uitgebreide noodoproepdiensten, is nodig voor de introductie van eCall.

[19] Push-mechanisme enkel in sommige regio's operationeel.

[20] Zie bijvoorbeeld de Finse AINO-studie, www.aino.info/.

[21] http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/index_en.html.

[22] Voertuigidentificatienummer. Toegang is vereist voor het extraheren van informatie over het voertuigtype, die nodig is bij hulpverleningsoperaties.

[23] Een voorziening waarmee eCall manueel of automatisch kan worden ingeschakeld, de precieze locatie kan worden bepaald en de minimumdataset volgens overeengekomen protocol via de spraakcommunicatieverbinding aan de PSAP kan worden meegezonden.

[24] Working document on data protection and privacy implications in eCall initiative: http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/docs/wpdocs/2006/wp125_en.pdf.

[25] COM(2006) 334 van 29.6.2006: Herziening van het regelgevingskader van de EU voor elektronische communicatienetwerken en diensten.

[26] Een platform gericht op voorlichting van gebruikers over intelligente veiligheidssystemen voor voertuigen, dat momenteel wordt opgezet op basis van de werkzaamheden van het eSafety-Forum.