Bijlagen bij COM(2006)819 - Actieplan inzake de capaciteit, efficiëntie en veiligheid van de Europese luchthavens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage) is gestreefd naar een evenwicht tussen wetgevingsvoorstellen, financiële steun en het bevorderen van een beter gecoördineerde planning.

61. Alle actoren dienen samen te werken om de luchtvaart efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker te maken zodat zij beantwoordt aan de ambitieuze doelstellingen van de Lissabonstrategie.

62. BIJLAGE

De Commissie verleent Eurocontrol het mandaat om geharmoniseerde instrumenten voor de bepaling van capaciteit te ontwikkelen. | Begin 2007 |

Door de publicatie van een jaarlijks verslag zal het waarnemingscentrum dat onder leiding van de Commissie zal instaan voor de planning van luchthavencapaciteit op middellange termijn het bewustzijn en de informatie inzake regionale capaciteitsbehoeften verbeteren. | 2007 |

In het kader van haar opdracht op het gebied van ATFM-maatregelen zal Eurocontrol oplossingen voorstellen om de luchthavenslots en vluchtplannen op elkaar af te stemmen alsmede de daartoe noodzakelijke wijzigingen van de toepasselijke wetgeving. | 1ste kwartaal 2007 resultaten van het mandaat - 2008 aanpassing van de wetgeving |

Wetgevingsvoorstel betreffende de uitbreiding van de EASA tot luchthavenoperaties. | Begin 2008 |

De Commissie zorgt voor de certificering van het EGNOS/Galileo-signaal in de ruimte en neemt de exploitatie van GNSS op in het Europees radionavigatieplan. | Vanaf 2008 |

Het SESAR-programma zal wellicht leiden tot een volledige integratie van GNSS in de operationele ATM-processen. | 2007 |

Financiering via de TEN-V-middelen, en in het kader van het Europees Cohesiebeleid via de fondsen voor Regionale ontwikkeling en Cohesie voor projecten op het gebied van comodaliteit. | Vanaf 2007 |

De Commissie wil ticketintegratie tussen trein en vliegtuig aanmoedigen en zal hierover een raadplegingsdocument publiceren. | Begin 2007 |

Opstellen van een verslag over de tenuitvoerlegging van de lawaairichtlijn met het oog op eventuele noodzakelijke wijzigingen daarvan. | 2007 - 2008 |

Richtsnoeren inzake beste praktijken en de ontwikkeling van vereenvoudigde procedures om de coördinatie van luchthavenplannen te bevorderen. | 2007 |

Een snelle invoering van rijpe technologieën zoals de A-SMGCS toezichts- en controlefuncties op de Europese luchthavens. | Vanaf 2007 |

In het kader van het SESAR-programma worden nieuwe instrumenten en systemen ontwikkeld die de luchthavencapaciteit aanzienlijk zullen doen toenemen. | 2007 - 2013 |

De Commissie zal tevens een beoordeling maken van de resultaten en mogelijke effecten van het voortgangsverslag van 2007 inzake de invoering van het gemeenschappelijk Europees luchtruim inzake luchthavenexploitatie. | Vanaf midden 2007 |

De Commissie verleent Eurocontrol het mandaat om uitvoeringsmodaliteiten te ontwikkelen voor de invoering van CDM-besluitvorming op Europese luchthavens. | 2008 |

[1] COM(2006) 314.

[2] Een laadeenheid is een passagier of 0,1 ton vracht.

[3] Airports Council International and York Aviation, “The social and economic impact of airports in Europe”, 2004.

[4] Gezamenlijke studie van het ECAC en Eurocontrol inzake luchthavencapaciteit: “Challenges to Growth”, 14 december 2004, gepubliceerd op de website van Eurocontrol: http://www.eurocontrol.int/eatm/gallery/content/public/library/CTG04_report.pdf

[5] Het raadplegingsdocument en de reacties zijn beschikbaar op: http://europa.eu.int/comm/transport/air/consultation/2005_11_30_en.htm

[6] Artikelen 87 t.e.m. 89 van de EG-Verdragen en de communautaire richtsnoeren voor financiering van luchthavens en aanloopsteun van de overheid voor luchtvaartmaatschappijen met een regionale luchthaven als thuishaven – PB C 312 van 9.12.2005.

[7] Van 50% van de ATFM-vertragingen in Europa ligt de oorzaak op de luchthaven.

[8] Artikel 9 van de luchtruimverordening: Verordening (EG) nr. 551/2004 van 31.3.2004.

[9] Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op communautaire luchthavens (PB L 793 van 21.4.2004)

[10] Artikel 12, lid 2, van verordening (EG) nr. 549/2004 van 10 maart 2004 tot vaststelling van het kader voor de totstandbrenging van het gemeenschappel3[pic]k Eurijk Europees luchtruim.

[11] Report on Punctuality Drivers at Major European Airports, blz. 48, opgesteld door de Performance Review Unit – mei 2005

[12] De GASR is opgericht in 1996 en bestaat vandaag uit 27 Europese landen.

[13] Bijlage 14, hoofdstuk I, afdeling 1.3 van de “Manual on Certification of Aerodromes” (doc nr. 9774 van oktober 2001).

[14] Mededeling betreffende de uitbreiding van de taakstelling van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart – Agenda voor 2010, COM(2005) 578 van 15 november 2005.

[15] Richtlijn 2002/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 maart 2002 betreffende de vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van geluidgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Gemeenschap, PB L 85, blz. 40 van 28.3.2002.

[16] Zie bijvoorbeeld het door de EU gefinancierde OpTag project: http://www.optagconsortium.com/presentation1.htm

[17] Deze aspecten en factoren zullen aan bod komen tijdens de stappen die volgen op de publieke consultatie van de Europese Commissie inzake radio frequentie-identificatiesystemen (www.rfidconsultation.eu)