Bijlagen bij COM(2007)127 - Follow-up van het Groenboek - Europees transparantie-initiatief

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2007)127 - Follow-up van het Groenboek - Europees transparantie-initiatief.
document COM(2007)127 NLEN
datum 21 maart 2007
bijlage opgenomen.

2.3.2. Praktische uitvoering

Het inschrijven van de bepalingen in de relevante wetgeving is slechts de eerste stap in hetgeen onvermijdelijk een complexe onderneming zal zijn, die uitgebreide samenwerking met een hele reeks uitvoeringsorganen in de hele EU zal vereisen alsook een stapsgewijze aanpak.

In een aantal in de context van de raadplegingsprocedure over het groenboek ontvangen opmerkingen wordt gewezen op de wenselijkheid van een door de Commissie beheerde gecentraliseerde, doorzoekbare databank die alle relevante informatie bevat over begunstigden.

In werkelijkheid worden de gegevens over begunstigden echter verzameld door de uitvoeringsorganen in de lidstaten, waaraan het beheer werd gedelegeerd. Op het gebied van rechtstreekse GLB-steun en marktmaatregelen wordt de informatie naar de Commissie gezonden onder de verantwoordelijkheid van die organen en de Commissie beschikt niet over de mogelijkheid om de betrouwbaarheid van elk ontvangen gegeven te controleren. De Commissie heeft echter pas een voorstel tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1290/2005 goedgekeurd om de lidstaten te verplichten deze gegevens openbaar te maken inclusief uitgaven voor plattelandsontwikkeling. Op het gebied van structuurfondsen wordt in Verordening (EG) nr. 1828/2006 van de Commissie tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad betreffende de structuurfondsen en het Cohesiefonds, duidelijk bepaald dat de verantwoordelijkheid voor het verzamelen en bekendmaken van informatie over begunstigden bij de lidstaten ligt en dat de Commissie de betrokken informatie zelfs niet ontvangt. Voorts doet de Commissie al het mogelijke om van de Europese Rekenkamer een positieve “betrouwbaarheidsverklaring” te krijgen, zoals is vereist door artikel 248 van het EG-Verdrag. Dit vereist ernstige inspanningen van de Commissie, in het bijzonder wat rechtstreeks beheer betreft, maar de lidstaten zullen een cruciale rol spelen in het aanpakken van de door de Rekenkamer vastgestelde tekortkomingen op het gebied van gedeeld beheer. Daarom wil de Commissie het belang benadrukken van de verantwoordelijkheden van de lidstaten voor de tenuitvoerlegging van de maatregelen onder gedeeld beheer.

Om de doelstelling om vanaf 2008 de informatie bekend te maken, te bereiken, lijkt de volgende procedure, in samenwerking met de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming, daarom de meest geschikte:

Stap 1: De informatie bekendmaken in de huidige vorm

Overeenkomstig de bepalingen van het gewijzigd financieel reglement en de specifiek op de sector toepasselijke wetgeving, moeten de lidstaten die dat nog niet hebben gedaan, de informatie voor het publiek toegankelijk maken, via nationale websites en andere middelen die zij geschikt vinden, voor alle programma’s met gedeeld beheer.

De Commissie zal een centrale portaalsite hosten met links naar de betrokken websites in de lidstaten. Deze site zal op zijn beurt worden gelinkt aan de website over EU-gelden onder rechtstreeks beheer, die in 2006 door de Commissie is opgestart. Dat zal de gelijke behandeling waarborgen tussen programma’s onder rechtstreeks beheer en die onder gedeeld beheer.

Stap 2: De vergelijkbaarheid en “doorzoekbaarheid” van de informatie

De Commissie erkent ten volle de behoefte aan doorzoekbare en vergelijkbare informatie en zal, als een volgende stap, in het najaar van 2007 een gemeenschappelijke norm voorstellen voor de bekendmaking van informatie over gedeeld beheer, zodat de belanghebbende partijen in de hele EU consistente onderzoeken kunnen doen, door de toegang tot de door de lidstaten via de centrale portaalsite van de Commissie bekendgemaakte informatie. Deze gemeenschappelijke norm zal rekening houden met de specifieke kenmerken van het uiteenlopend beleid onder gedeeld beheer.

3. Conclusies

Als follow-up bij haar groenboek over het Europees transparantie-initiatief zal de Commissie:

· in het voorjaar van 2008 een nieuw op vrijwilligheid gebaseerd register van belangenvertegenwoordigers met een waarschuwingsfunctie tot stand brengen en in werking stellen (de bestaande CONECCS-databank zal worden afgewikkeld);

· de transparantie doen toenemen via een versterkte toepassing van de raadplegingsnormen van de Commissie die met name gebaseerd zijn op een standaardwebsite voor internetraadplegingen en met inbegrip van een nauwkeurig toezicht over de deelnemers. Dit instrument zou aan het register worden gekoppeld;

· een gedragscode opstellen die in 2007 met de belanghebbenden moet worden besproken. Het naleven van de code zal een vereiste zijn om in het register te worden opgenomen en zal door de Commissie worden gecontroleerd;

· de toepassing van de raadplegingsnormen van de Commissie versterken door een reeks praktische , in-house maatregelen (zie deel 2.2.);

· haar beleid inzake de bekendmaking van de begunstigden van EU-gelden voorzetten en toepassen.

BIJLAGE

Begunstigden van EU-gelden – Wijziging van wetgeving

1. Wijziging van het Financieel Reglement

In de overwegingen van Verordening nr. 1995/2006 tot wijziging van Verordening nr. 1605/2002 houdende het Financieel Reglement wordt bepaald:

“Overwegende hetgeen volgt:

(6) Teneinde met betrekking tot het gebruik van begrotingsmiddelen de nodige transparantie te garanderen, is het noodzakelijk om, binnen bepaalde grenzen die nodig zijn ter bescherming van legitieme openbare en particuliere belangen, informatie ter beschikking te stellen over de begunstigden van die middelen, rekening houdend met het bijzondere karakter van het landbouwjaar en de gevolgen daarvan voor het Europees Landbouwgarantiefonds.”

Een nieuw lid 3 van artikel 30 vereist de bekendmaking van informatie over begunstigden bij alle soorten programmabeheersvormen:

“[…] ingeval van andere beheersvormen stelt de Commissie de informatie over de begunstigden van middelen ter beschikking die haar wordt toegezonden door de instanties waaraan taken met betrekking tot de uitvoering van de begroting zijn gedelegeerd.

Deze informatie wordt ter beschikking gesteld met inachtneming van de geheimhoudingsvereisten, met name de bescherming van persoonsgegevens als vastgesteld in Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en met inachtneming van de beveiligingsvereisten, rekening houdend met het bijzondere karakter van elk van de in artikel 53 genoemde beheersvormen en, voor zover van toepassing, in overeenstemming met de toepasselijke sectorale voorschriften.”

In een nieuw artikel 53 ter wordt de frequentie van de bekendmaking vastgesteld en wordt bepaald dat in de relevante sectorale verordeningen uitvoeringsvoorschriften moeten worden vastgesteld:

“Artikel 53 ter

1. Wanneer de Commissie de begroting onder gedeeld beheer uitvoert, worden de taken tot uitvoering van de begroting aan de lidstaten gedelegeerd. Deze methode geldt in het bijzonder voor de in deel II, titels I en II, bedoelde acties.

2. Onverminderd aanvullende bepalingen van de desbetreffende sectorale verordeningen, en om bij gedeeld beheer ervoor te zorgen dat de middelen overeenkomstig de toepasselijke voorschriften en beginselen worden gebruikt, nemen de lidstaten […]

d) door middel van relevante sectorale verordeningen en in overeenstemming met artikel 30, lid 3, te zorgen voor een adequate jaarlijkse bekendmaking achteraf van de begunstigden van begrotingsmiddelen.”

Op grond van een specifieke overgangsbepaling worden de begunstigden van steun van het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) pas bekendgemaakt vanaf de betalingen ten laste van de begroting 2008:

“Artikel 181

4. Artikel 30, lid 3, is voor het in artikel 148, lid 1, genoemde fonds voor het eerst van toepassing met betrekking tot de betalingen ten laste van de begroting 2008.”

2. Sectorale wetgeving

2.1. Europees Visserijfonds (EVF)

Verordening (EG) nr. 1198/2006 van de Raad tot invoering van het EFF werd op 27 juli 2006 goedgekeurd. De verplichting voor de beheersautoriteit om de publicatie van een lijst van begunstigden, de namen van de concrete acties en de daarvoor uitgetrokken bedragen aan overheidsgelden te organiseren, wordt duidelijk vermeld in de ontwerp-uitvoeringsverordening (artikel 31), die wellicht door -de Commissie zal worden vastgesteld tegen eind maart 2007. Er is echter reeds een politiek akkoord van de lidstaten in het EVF-comité.

2.2. Structuurfondsen – EFRO, Europees Sociaal Fonds en het Cohesiefonds

Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad bevat algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds en het Cohesiefonds. Artikel 7, lid 2, onder d), van Verordening (EG) nr. 1828/2006 van de Commissie van 8 december 2006 waarin de uitvoeringsbepalingen voor de drie fondsen worden vastgesteld, bepaalt dat de beheersautoriteit verantwoordelijk is voor de organisatie van […] “de publicatie, elektronisch of anderszins, van de lijst van begunstigden, de namen van de concrete acties en de daarvoor uitgetrokken bedragen aan overheidsgelden. De namen van deelnemers aan een concrete actie van het ESF worden niet vermeld.”

2.3. Gemeenschappelijk landbouwbeleid (directe steun en marktmaatregelen; plattelandsontwikkeling)

De Commissie heeft pas een voorstel goedgekeurd tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1290/2005 waarin regels worden vastgesteld betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid zowel op het gebied van rechtstreekse betalingen, marktmaatregelen als plattelandsontwikkeling, met het oog op de invoering van een bepaling die de publicatie van de namen van begunstigden verplicht maakt. Zodra de verordening door de Raad is goedgekeurd, moet deze worden aangevuld met de betrokken uitvoeringsbepalingen.

FINANCIEEL MEMORANDUM

(zie artikel 16 van de interne regels)

Beleidsgebied: Beleidscoördinatie en juridisch advies van de CommissieActiviteiten: Betrekkingen met de civiele samenleving, openheid en informatieverstrekking |

|

Werkprogramma voor: 2007-2008 |

1. BEGROTINGSONDERDELEN EN TITEL

– 25.02.04.02 Algemene publicaties

– en een begrotingsonderdeel voor hulpfunctionarissen en contractanten.

2. RECHTSGRONDSLAG

Taken die voortvloeien uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel vlak.

3. ALGEMENE KWANTITATIEVE GEGEVENS VOOR HET BEGROTINGSJAAR (in Euro)

◘ 3.a – Lopend jaar: 2007

| | VK |

Aanvankelijke kredieten voor het begrotingsjaar | | 2 200 000 |

Overschrijvingen | | --- |

Aanvullend krediet | | --- |

Totaal krediet | | 2 200 000 |

Reeds uit hoofde van een ander werkprogramma gereserveerde kredieten | | 2 200 000(APP 2007) |

Beschikbaar saldo | | |

Bedrag van de voorgestelde actie | | 75 000 (reeds opgenomen in APP 2007)+300 000 |

◘ 3.b – Overgedragen kredieten

| | VK |

Overgedragen kredieten | | --- |

Reeds uit hoofde van een ander werkprogramma gereserveerde kredieten | | --- |

Beschikbaar saldo | | --- |

Bedrag van de voorgestelde actie | | --- |

◘ 3.c – Volgend begrotingsjaar: 2008

Bedrag dat moet worden ingevoegd bij de opstelling van het VOB 2008

| | VK |

Aanvankelijke kredieten voor het begrotingsjaar | | Op te stellen VOB 2008 |

Overschrijvingen | | |

Aanvullend krediet | | |

Totaal krediet | | |

Reeds uit hoofde van een ander werkprogramma gereserveerde kredieten | | |

Beschikbaar saldo | | |

Bedrag van de voorgestelde actie | | 450 000 |

4. BESCHRIJVING VAN DE ACTIE

Op 3 mei 2006 heeft de Commissie een groenboek - COM(2006) 194 - vastgesteld om haar “Europees transparantie-initiatief” (ETI) te bevorderen. De doelstelling was een brede publieke discussie op gang te brengen met name over de behoefte aan een beter gestructureerd kader voor de activiteiten van belangenvertegenwoordigers (lobbyisten). Na deze raadpleging zal de Commissie een nieuw vrijwillig register voor lobbyisten oprichten met een waarschuwingsfunctie.

Deze actie brengt twee soorten kosten met zich:

· Kosten in het kader van begrotingsonderdeel 25.02.04.02 om de totstandbrenging van het elektronisch systeem en het onderhoud ervan te dekken.

· Kosten van twee contractanten equivalent aan niveau A. Dit is een aanvullende kost die nog niet wordt gedekt door voor het secretariaat-generaal uitgetrokken kredieten.

– Een contractant om te helpen bij de ontwerp-, coördinatie- en controletaken van het gehele project

– Een deskundige voor alle specifieke IT-gerelateerde taken van het project

5. BEREKENINGSWIJZE (in Euro)

Personeel |

2007 | 8 maanden | 2 personeelsleden | 84 376 |

2008 | Volledig jaar | 2 personeelsleden | 127 104 |

2009 | | 1 voor 6 maanden, 1 voor 12 maanden | 95 328 |

Voorbereiding en ontwikkeling van het register |

2007 | Analyse, visiedocument, haalbaarheidsstudie, enz. 1 overeenkomst | 75 000 |

| Ontwikkeling van de beheersmodule, de verspreidingsmodule: Eerste fase | 300 000 |

2008 | Ontwikkeling van de tweede fase (incl. ontwerpen van versie 1 en voorbereiding van versie 2): overeenkomst | 450 000 |

2009 en daarna | Onderhoudskosten | 50 000 per jaar |

TOTAAL |

Jaar | Personeelsleden | Ontwikkeling |

2007 | 84 376 | 375 000 |

2008 | 127 104 | 450 000 |

2009 | 95 328 | 50 000 |


6. WIJZE VAN BETALING (in Euro)

Rubriek | Kredieten | Betalingen |

| | | 2007 | 2008 |

25.02.04.02 | 2007 | 375 000 | 375 000 | |

| 2008 | 450 000 | | 450 000 |

| Totaal | 825 000 | 375 000 | 450 000 |

Personeelsle-den | 2007 | 84 376 | 84 376 | |

| 2008 | 127 104 | | 127 104 |

| Totaal | 211 480 | 84 376 | 127 104 |

In de behoeften aan personele en administratieve middelen wordt voorzien uit de toewijzing voor de beherende dienst in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure.

Gelet op het feit dat de begroting 2007 en de JBS 2008 reeds werden vastgesteld, wordt in de nieuwe behoeften aan personele middelen voorzien via herindeling van het personeel of via gebruikmaking van bestaande kredieten voor extern personeel.

[1] COM(2006) 194.

[2] SEC(2005) 1300.

[3] COM(2002) 704.

[4] http://eesc.europa.eu/sco/events/11_07_06_transparency/minutes-en.pdf

[5] http://ec.europa.eu/transparency/eti/index_en.htm

[6] CESE 1373/2006.

[7] CoR 235/2006.

[8] COM(2002) 704.

[9] De bijdragen zijn beschikbaar op: http://ec.europa.eu/comm/eti/contributions.htm

[10] Onverminderd eventuele maatregelen die nodig zijn voor de uitvoering van Verordening nr. 1367/2006 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de toepassing van de bepalingen van het Verdrag van Aarhus betreffende toegang tot informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden op de communautaire instellingen en organen.

--------------------------------------------------