Bijlagen bij COM(2007)270 - Toepassing door de lidstaten van richtlijn 2000/30/EG betreffende de technische controle langs de weg van Bedrijfsvoertuigen DIE in de EG Deelnemen aan het verkeerdie in de gemeenschap deelnemen aan het verkeer

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I van de richtlijn:

1. Remsysteem en haar onderdelen;

2. Uitlaatsystemen;

3. Opaciteit (diesel);

4. Gasemissies (benzine, aardgas of vloeibaar petroleumgas (LPG)];

5. Stuurinrichting;

6. Lampen, verlichting en lichtsignaalinrichtingen;

7. Wielen/banden;

8. Ophanging (zichtbare gebreken);

9. Chassis (zichtbare gebreken);

10. Tachograaf (installatie);

11. Snelheidsbegrenzer (installatie);

12. Sporen van brandstof- en/of olielekkage;

5. STATISTISCHE GEGEVENS

Algemene gegevens

Gecontroleerde voertuigen

Het aantal in de periode 2003-2004 gecontroleerde in de Europese Unie ingeschreven voertuigen varieert sterk per lidstaat (zie onderstaande tabel 1).

Tabel 1: Lidstaten gerangschikt in dalende volgorde van het aantal uitgevoerde technische controles langs de weg

Aangevende lidstaat | Aantal in de EU ingeschreven gecontroleerde voertuigen | Wegverkeer 2003-20042 (in miljoen voertuigen*km) | Verhouding gecontroleerde voertuigen/verkeer (x100) |

Totaal | waarvan bussen |

Duitsland | 1.826.219 | 78.873 | 1.379.363 | 132 |

Hongarije | 670.225 | 65.891 | n.b. | n.b. |

Verenigd Koninkrijk | 221.875 | 34.255 | 988.933 | 22 |

België1 | 104.621 | 6.211 | 187.634 | 56 |

Oostenrijk | 53.942 | 4.814 | 160.708 | 34 |

Zweden | 41.903 | 2.310 | 148.459 | 28 |

Finland | 7.804 | 21 | 100.680 | 8 |

Slowakije | 4.853 | 20 | n.b. | n.b. |

Italië | 2.633 | 1.082 | n.b. | n.b. |

Nederland | 1.730 | 1 | 269.980 | 1 |

Estland | 1.705 | 144 | n.b. | n.b. |

Denemarken | 1.485 | 13 | 95.880 | 2 |

Slovenië | 1313 | 182 | 29.625 | 4 |

Litouwen | 458 | 0 | n.b. | n.b. |

Griekenland | 306 | n.b. | n.b. | n.b. |

Malta | 137 | 13 | n.b. | n.b. |

Luxemburg | 40 | 2 | n.b. | n.b. |

1 België voert een groot aantal controles langs de weg uit die echter niet allemaal een technische controle langs de weg omvatten, zoals hieronder uitgelegd.

2 Bron: International Road Traffic and Accident Database van de OESO.

n.b.: niet beschikbaar.

Het aantal technische controles langs de weg hangt samen met de omvang van het wegverkeer in elke lidstaat, behalve in Nederland, dat qua wegverkeersvolume op de derde of vierde plaats komt (cijfers voor het wegverkeer van Hongarije zijn niet beschikbaar). Behalve Nederland voeren ook Finland, Denemarken en Slovenië in verhouding tot het volume van hun wegverkeer relatief weinig technische controles langs de weg uit. Onder de zes lidstaten die de meeste technische controles langs de weg uitvoeren, variëren de verhoudingen controle-intensiteit/wegverkeersvolume met een factor 1 tot 6.

Over het algemeen is het door elke lidstaat gecontroleerde aantal bussen ten opzichte van het totale aantal gecontroleerde voertuigen laag. Slechts in Slovenië (11,4 %), het Verenigd Koninkrijk (15,4 %) en Italië (37,6 %) zijn meer dan 10% van het aantal gecontroleerde voertuigen bussen. Bussen vertegenwoordigen minder dan 1 % van het totale aantal gecontroleerde voertuigen in Letland, Nederland, Finland, Slowakije en Denemarken.

Inschrijving van gecontroleerde voertuigen

Het aantal in de lidstaat ingeschreven gecontroleerde voertuigen in verhouding tot het totale aantal bij technische controles langs de weg gecontroleerde voertuigen varieert sterk per lidstaat (zie onderstaande tabel 2).

Zes van de veertien lidstaten waarvoor alle informatie betreffende de landen van inschrijving beschikbaar is, controleren meer dan 80 % van de op hun grondgebied ingeschreven voertuigen. Algemene statistische gegevens ontbreken om deze informatie te vergelijken met het door elke lidstaat naargelang van het land van inschrijving van de voertuigen geregistreerde wegverkeersvolume.

Tabel 2: Inschrijving van gecontroleerde voertuigen

Aangevende lidstaat | In de lidstaat ingeschreven | In de EU ingeschreven | Buiten de EU ingeschreven | Totaal | % voertuigen van de lidstaat |

België | 54.356 | 50.265 | 7.358 | 111.979 | 48,54% |

Denemarken | 1.398 | 87 | 7 | 1.492 | 93,70% |

Duitsland | 1.414.943 | 411.276 | 226.046 | 2.052.265 | 68,95% |

Estland | 1.235 | 470 | n.b. | n.b. | n.b. |

Griekenland | 299 | 7 | 286 | 592 | 50,51% |

Italië | 2.337 | 296 | 247 | 2.880 | 81,15% |

Letland | 349 | 109 | 99 | 557 | 62,66% |

Luxemburg | 14 | 26 | 0 | 40 | 35,00% |

Hongarije | 653.041 | 17.184 | n.b. | n.b. | n.b. |

Malta | 137 | 0 | 0 | 137 | 100,00% |

Nederland | 1.607 | 123 | 6 | 1.736 | 92,57% |

Oostenrijk | 35.319 | 18.623 | 11.701 | 65.643 | 53,80% |

Slovenië | 1.140 | 173 | 285 | 1.598 | 71,34% |

Slowakije | 3.972 | 881 | 85 | 4.938 | 80,44% |

Finland | 6.993 | 811 | 2.234 | 10.038 | 69,67% |

Zweden | 34.702 | 7.201 | 1.016 | 42.919 | 80,85% |

Verenigd Koninkrijk | 211.822 | 10.053 | n.b. | n.b. | n.b. |

Niet-conforme voertuigen

Uit de door de lidstaten aan de Commissie meegedeelde informatie blijkt dat de verhouding van de niet conform met de eisen van Richlijn 2000/30/EG geachte voertuigen tot alle in de Europese Unie ingeschreven gecontroleerde voertuigen sterk varieert per lidstaat, gaande van de hoge waarde 72,1 % voor Denemarken tot slechts 2,6 % voor België (zie onderstaande tabel 3).

Tabel 3: Verhouding van de niet-conforme voertuigentot alle gecontroleerde voertuigen

Aangevende lidstaat | In de EU ingeschreven voertuigen (inclusief aangevende LS) | In de aangevende lidstaat ingeschreven voertuigen |

Gecontroleerde voertuigen | % niet-conforme voertuigen | Gecontroleerde voertuigen | % niet-conforme voertuigen |

Denemarken | 1.485 | 72,1 % | 1.398 | 73,0 % |

Malta | 137 | 65,0 % | 137 | 65,0 % |

Zweden | 41.903 | 46,9 % | 34.702 | 47,6 % |

Verenigd Koninkrijk | 221.875 | 36,9 % | 211.822 | 35,5 % |

Estland | 1.705 | 11,9 % | 1.235 | n.b. |

Slovenië | 1.313 | 11,0 % | 1.140 | 9,8 % |

Hongarije | 670.225 | 10,4 % | 653.041 | 10,6 % |

Duitsland | 1.826.219 | 10,3 % | 1.414.943 | 10,1 % |

Luxemburg | 40 | 10,0 % | 14 | n.b. |

Letland | 458 | 8,5 % | 349 | 10,6 % |

België | 104.621 | 2,6 % | 54.356 | 4,9 % |

Oostenrijk | 53.942 | n.b. | 35.319 | n.b. |

Finland | 7.804 | n.b. | 6.993 | n.b. |

Slowakije | 4.853 | n.b. | 3.972 | n.b. |

Italië | 2.633 | n.b. | 2.337 | n.b. |

Nederland | 1.730 | n.b. | 1.607 | n.b. |

Griekenland | 306 | n.b. | 299 | n.b. |

n.b. niet beschikbaar.

Dergelijke verschillen kunnen een weerspiegeling zijn van het relatieve gewicht dat door elke lidstaat gehecht wordt aan de technische controles langs de weg ten opzichte van de andere controles langs de weg die betrekking hebben op andere aspecten van het wegvervoer. Aldus heeft het door België meegedeelde verslag niet uitsluitend betrekking op de technische controles langs de weg, maar omvat het alle controles langs de weg: in het verslag wordt over het algemeen een onderscheid gemaakt tussen de controles uit hoofde van de sociale reglementering, het uitzonderlijk vervoer, het vervoer van gevaarlijke goederen, het Eurovignet en de overige. De technische controles langs de weg worden over het algemeen niet gespecificeerd en de desbetreffende informatie niet gedetailleerd.

Van de elf lidstaten die informatie hebben verstrekt over het aantal niet-conforme voertuigen en het totale aantal in de Europese Unie ingeschreven gecontroleerde voertuigen hebben er zes niet-conformiteitspercentages tussen 8,5 % en 11,9 % (zie tabel 3).

Belangrijke percentages niet-conforme voertuigen worden worden geregistreerd door Denemarken (72,1%), Malta (65,0%), Zweden (46,9%) en het Verenigd Koninkrijk (36,9%). Terwijl Denemarken en Malta relatief weinig voertuigen controleren, hebben de door Zweden en het Verenigd Koninkrijk meegedeelde statistieken over de technische controles langs de weg betrekking op een groot aantal voertuigen, respectievelijk 41.903 en 221.875 in de Europese Unie ingeschreven gecontroleerde voertuigen. De relatief hoge verhouding van niet-conform geachte voertuigen tot alle gecontroleerde voertuigen zou het gevolg kunnen zijn van een specifieke doelgroepbepaling door deze twee lidstaten voor de voertuigen die aan technische controles langs de weg zijn onderworpen. Het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, dat erop bedacht is dat het tot staan brengen van een voertuig voor een technische controle langs de weg belangrijke economische gevolgen kan hebben met het oog op de algehele verbreiding van het algemene beheerssysteem van just-in-time productie, ontwikkelt een aanpak die gebaseerd is op de analyse van de risico's die de marktdeelnemers vormen op basis van parameters die een weerspiegeling zijn van hun vroegere prestaties.

Gegevens per lidstaat

De gegevens per lidstaat betreffende de technische controles langs de weg van de in de andere lidstaten ingeschreven voertuigen hebben, wanneer ze beschikbaar zijn, over het algemeen slechts betrekking op kleine aantallen voertuigen en er kunnen geen statistisch relevante conclusies uit worden getrokken over de gemiddelde fysieke staat van de voertuigen die buiten hun land van inschrijving aan het verkeer deelnemen. De conclusies die uit sommige van deze gegevens op nationaal niveau kunnen worden getrokken, lijken inderdaad in tegenspraak te zijn met de meest recente en diepgaande studies[5], waaruit blijkt dat voertuigen die buiten hun land van inschrijving aan het verkeer deelnemen, in minder goede technische staat zijn.

Hongarije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk verstrekken statistieken per lidstaat van inschrijving die betrekking hebben op een een relatief hoog aantal voertuigen.

Voor Hongarije (zie onderstaande tabel 4) zijn de verhoudingen niet-conforme voertuigen / gecontroleerde voertuigen per lidstaat van inschrijving over het algemeen kleiner dan de overeenkomstige verhouding voor de in Hongarije ingeschreven voertuigen (10,6 %). Het aantal controles van niet in Hongarije ingeschreven EU-voertuigen (17.184) is evenwel laag ten opzichte van alle door de Hongaarse instanties aangegeven technische controles langs de weg (670.225).

Tabel 4: Door Hongarije gecontroleerde voertuigen

Staat van inschrijving | Gecontroleerde voertuigen | Niet-conforme voertuigen | Verhouding niet-conforme voertuigen / gecontroleerde voertuigen |

België | 34 | 0 | 0,0 % |

Tsjechië | 1.272 | 13 | 1,0 % |

Denemarken | 167 | 0 | 0,0 % |

Duitsland | 634 | 4 | 0,6 % |

Estland | 317 | 7 | 2,2 % |

Griekenland | 27 | 1 | 3,7 % |

Spanje | 41 | 0 | 0 % |

Frankrijk | 13 | 0 | 0 % |

Ierland | 0 | n.v.t. | n.v.t. |

Italië | 162 | 5 | 3,1 % |

Cyprus | 0 | n.v.t. | n.v.t. |

Letland | 246 | 6 | 2,4 % |

Litouwen | 225 | 4 | 1,8 % |

Luxemburg | 31 | 0 | 0 % |

Hongarije | 653.041 | 69.438 | 10,6 % |

Malta | 0 | n.v.t. | n.v.t. |

Nederland | 1.202 | 7 | 0,6 % |

Oostenrijk | 122 | 0 | 0,0 % |

Polen | 2.010 | 13 | 0,6 % |

Portugal | 36 | 0 | 0,0 % |

Slovenië | 4.565 | 13 | 0,3 % |

Slowakije | 5.979 | 25 | 0,4 % |

Finland | 21 | 0 | 0,0 % |

Zweden | 79 | 0 | 0,0 % |

Verenigd Koninkrijk | 1 | 0 | 0,0 % |

Totaal EU | 670.225 | 69.536 | 10,4 % |

N.v.t.: niet van toepassing .

Voor Zweden (zie tabel 5) variëren de verhoudingen niet-conforme voertuigen / gecontroleerde voertuigen per lidstaat tussen 24,2% voor de in Oostenrijk ingeschreven voertuigen (95 gecontroleerde voertuigen) en 91,7% voor Ierland (12 gecontroleerde voertuigen). De verhouding voor de in Zweden ingeschreven voertuigen bedraagt 47,6%. Toch hebben de gegevens per lidstaat van inschrijving over het algemeen slechts op een klein aantal gecontroleerde voertuigen betrekking en kunnen er geen statistisch relevante conclusies uit worden gereokken. Er dient evenwel, bij een relatief groot aantal gecontroleerde voertuigen, te worden gewezen op de hoge verhouding van door de Zweedse instanties niet-conform geachte voertuigen voor de in Polen, Letland, Estland en Litouwen ingeschreven voertuigen.

Tabel 5: Door Zweden gecontroleerde voertuigen

Staat van inschrijving | Gecontroleerde voertuigen | Niet-conforme voertuigen | Verhouding niet-conforme voertuigen / gecontroleerde voertuigen |

België | 94 | 48 | 51,1 % |

Tsjechië | 55 | 17 | 30,9 % |

Denemarken | 1.536 | 536 | 34,9 % |

Duitsland | 587 | 208 | 35,4 % |

Estland | 285 | 159 | 55,8 % |

Griekenland | 6 | 2 | 33,3 % |

Spanje | 50 | 22 | 44,0 % |

Frankrijk | 26 | 7 | 26,9 % |

Ierland | 12 | 11 | 91,7 |

Italië | 28 | 15 | 53,6 % |

Cyprus | 0 | n.v.t. | n.v.t. |

Letland | 186 | 106 | 57,0 % |

Litouwen | 373 | 203 | 54,4 % |

Luxemburg | 1 | 0 | 0,0 % |

Hongarije | 34 | 14 | 41,2 % |

Malta | 0 | n.v.t. | n.v.t. |

Nederland | 558 | 230 | 41,2 % |

Oostenrijk | 95 | 23 | 24,2 % |

Polen | 1.281 | 766 | 59,8 % |

Portugal | 16 | 4 | 25,0 % |

Slovenië | 38 | 25 | 65,8 % |

Slowakije | 18 | 13 | 72,2 % |

Finland | 1.865 | 700 | 37,5 % |

Zweden | 34.702 | 16.514 | 47,6 % |

Verenigd Koninkrijk | 57 | 31 | 54,4 % |

Totaal EU | 41.903 | 19.654 | 46,9 % |

n.v.t.: niet van toepassing.

Voor alle in een andere lidstaat ingeschreven in het Verenigd Koninkrijk gecontroleerde voertuigen (zie tabel 6) overschrijden de verhoudingen betreffende de niet-conforme voertuigen en de niet tot het verkeer toegelaten voertuigen nog altijd de overeenkomstige verhoudingen voor de in het Verenigd Koninkrijk ingeschreven voertuigen, die respectievelijk 35,5% en 27,5% bedragen.Dit is, bij een relatief groot aantal in het Verenigd Koninkrijk gecontroleerde voertuigen, met name het geval met de in Portugal, Spanje, Ierland, Italië, België, Tsjechië, Polen en Frankrijk ingeschreven voertuigen.

.

Tabel 6: Door het Verenigd Koninkrijk gecontroleerde voertuigen

Staat van inschrijving | Gecontro-leerde voertuigen | Niet-conforme voertuigen | Verhou-ding niet-conforme voertuigen/ gecontro-leerde voertuigen | Niet tot het verkeer toegelaten voertuigen | Verhou-ding niet tot het verkeer toegelaten voertuigen/ gecontro-leerde voertuigen |

België | 699 | 521 | 74,5 % | 428 | 61,2 % |

Tsjechië | 181 | 128 | 70,7 % | 105 | 58,0 % |

Denemarken | 60 | 23 | 38,3 % | 22 | 36,7 % |

Duitsland | 797 | 324 | 40,7 % | 287 | 36,0 % |

Estland | 26 | 16 | 61,5 % | 10 | 38,5 % |

Griekenland | 34 | 29 | 85,3 % | 24 | 70,6 % |

Spanje | 476 | 405 | 85,1 % | 341 | 71,6 % |

Frankrijk | 885 | 446 | 50,4 % | 398 | 45,0 % |

Ierland | 3.480 | 2.894 | 83,2 | 2.250 | 64,7 % |

Italië | 448 | 355 | 79,2 % | 301 | 67,2 % |

Cyprus | 2 | 2 | 100.0 % | 2 | 100,0 % |

Letland | 18 | 11 | 61,1 % | 10 | 55,6 % |

Litouwen | 87 | 59 | 67,8 % | 46 | 52,9 % |

Luxemburg | 75 | 32 | 42,7 % | 29 | 38,7 % |

Hongarije | 134 | 51 | 38,1 % | 46 | 34,3 % |

Malta | 6 | 6 | 100.0 % | 6 | 100,0 % |

Nederland | 1.750 | 891 | 50,9 % | 712 | 40,7 % |

Oostenrijk | 172 | 70 | 40,7 % | 64 | 37,2 % |

Polen | 397 | 258 | 65,0 % | 210 | 52,9 % |

Portugal | 193 | 172 | 89,1 % | 132 | 68,4 % |

Slovenië | 51 | 30 | 58,8 % | 25 | 49,0 % |

Slowakije | 65 | 40 | 61,5 % | 33 | 50,8 % |

Finland | 0 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. % |

Zweden | 17 | 11 | 64,7 % | 6 | 35,3 % |

Verenigd Koninkrijk |211.822 |75.151 |35,5 % |58.229 |27,5 % | | Totaal EU |221.875 |81.925 |36,9 % |63.716 |28,7 % | | n.v.t.: niet van toepassing.

6. TYPES VAN SANCTIES

De richtlijn voorziet niet in een systeem van sancties naargelang van de geconstateerde inbreuken. De sancties worden door de lidstaten ingesteld zonder discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of van het land waar het bedrijfsvoertuig is ingeschreven of in het verkeer gebracht.

Richtlijn 2000/30/EG staat de instantie of de inspecteur die de technische controle langs de weg uitvoert toe het gebruik van een voertuig op te schorten totdat de ontdekte gevaarlijke gebreken gerepareerd zijn indien het duidelijk wordt dat het bedrijfsvoertuig een belangrijk risico vormt voor de inzittenden ervan of voor de andere weggebruikers.

Ernstige gebreken aan een bedrijfsvoertuig dat een niet-ingezetene toebehoort, met name gebreken die tot opschorting van het gebruik ervan hebben geleid, moeten worden gemeld aan de bevoegde instanties van de lidstaat van inschrijving.

De bevoegde instanties van de lidstaat waar een ernstig gebrek aan een bedrijfsvoertuig van een niet-ingezetene is vastgesteld, kunnen de bevoegde instanties van de lidstaat van inschrijving verzoeken om passende maatregelen te nemen ten aanzien van de overtreder, bijvoorbeeld om het voertuig opnieuw aan een technische controle te onderwerpen.

7. CONCLUSIES

1. De meeste lidstaten passen de statistische en informatieverstrekkingsverplichtingen van Richtlijn 2000/30/EG slecht toe:

- de gegevens worden niet door alle lidstaten meegedeeld;

- wanneer zij worden meegedeeld, gebeurt dat niet voldoende gedetailleerd waardoor een fijne evaluatie van de doeltreffendheid van de communautaire beleidslijnen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieubeschermingniet mogelijk is.

De Commissie leidt vanaf nu inbreukprocedures in wegens niet-nakoming van hun verplichtingen krachtens Richtlijn 2000/30/EG tegen de lidstaten die de door de genoemde richtlijn vereiste gegevens niet of onvolledig meegedeeld hebben (Inbreuken 2007-2041 tot 2007-2045).

2. De richtlijn stelt het individuele verslagmodel voor technische controle langs de weg vast. Het blijkt gezien de ervaring dat dit formulier zich als zodanig niet gemakkelijk leent voor een geautomatiseerde doorgifte van alle statistische gegevens aan de Commissie. Aangezien de richtlijn geen doorgifteformaat voor alle statistische gegevens preciseert, delen de lidstaten de informatie in sterk uiteenlopende formaten mee die de consolidering van de resultaten bemoeilijken.

In de toekomst zouden de gegevens beter meegedeeld worden in een voor de computer leesbare vorm. Dit vereist dat een gemeenschappelijk uitwisselingsformaat wordt gedefinieerd. Op basis van de ervaring tijdens deze eerste ronde zou de Commissie een gemeeschappelijk formaat voor de mededeling langs elektronische weg van de statistische gegevens aan de Commissie kunnen voorstellen.

Hoewel de richtlijn de mededeling van de gegevens met een bepaalde gedetailleerdheid vereist (per categorie en land van inschrijving geklasseerde voertuigen, details over de gecontroleerde punten en geconstateerde gebreken op basis van bijlage I van Richtlijn 2000/30/EG), wordt de informatie vaak buitengewoon samengevoegd doorgezonden, waardoor geen fijne analyse mogelijk is.

De diensten van de Commissie zouden kunnen overwegen het "Comité voor de aanpassing aan de vooruitgang van de techniek" samen te roepen dat belast is met het bijstaan van de Commissie in de uitvoering van Richtlijn 2000/30/EG om oplossingen te zoeken voor de moeilijheden van de lidstaten bij het verzamelen, compileren en meedelen van de statistische gegevens betreffende de technische controles langs de weg, inclusief eventuele wijzigingen van het verslagmodel voor technische controle langs de weg in bijlage I van Richtlijn 2000/30/EG. De waargenomen grote variaties in non-conformiteitspercentages tussen de lidstaten vallen niet te verklaren uit de analyse van de meegedeelde informatie. Er zal samen met de lidstaten naar een verklaring worden gezocht.

3. Veel lidstaten controleren vooral de op hun grondgebied ingeschreven voertuigen. De verhouding van de niet op hun grondgebied ingeschreven voertuigen tot alle door de lidstaten gecontroleerde voertuigen is zeer variabel (zie tabel 2). De lidstaten dienen erop te worden geattendeerd dat controles van de niet op hun grondgebied ingeschreven voertuigen bijdragen tot de algehele verbreiding van de beste praktijken. Deze verhouding zou derhalve zo hoog mogelijk moeten zijn in relatie tot de geregistreerde wegverkeersstromen.

[1] Richtlijn 96/26/EG van de Raad van 29 april 1996 inzake de toegang tot het beroep van ondernemer van goederen-, respectievelijk personenvervoer over de weg, nationaal en internationaal, en inzake de wederzijdse erkenning van diploma's, certificaten en andere titels ter vergemakkelijking van de uitoefening van het recht van vrije vestiging van bedoelde vervoerondernemers, PB L 124 van 23.5.1996, blz. 1 - ….

[2] Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens, PB L 46 van 17.2.1997, blz. 1 - 19.

[3] Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 juni 2000 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan blz. 1 - 19.

[4] Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 juni 2000 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan het verkeer PB L 203 van 10.8.2000, blz. 1 - 8.

[5] Richtlijn 2003/26/EG van de Commissie van 3 april 2003 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad voor wat betreft snelheidsbegrenzers en uitlaatemissies van bedrijfsvoertuigen; PB L 90 van 8.4.2003, blz. 37 - 40.

[6] " South East International Pilot " verricht door het Vehicle and Operator Services Agency en het Highway Agency in 2005 en 2006. Uit deze studie blijkt dat 30,60% van de niet-Britse vrachtwagens en 42,79% van de niet-Britse aanhangwagens niet aan de normen voldoen, terwijl dit voor de Britse vracht- en aanhangwagens respectievelijk 24,60% en 30,10% is.