Bijlagen bij COM(2007)558 - Actieplan inzake volwasseneneducatie - het is nooit te laat om te leren

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2007)558 - Actieplan inzake volwasseneneducatie - het is nooit te laat om te leren.
document COM(2007)558 NLEN
datum 27 september 2007
BIJLAGE: ROUTEKAART VAN HET RAADPLEGINGSPROCES

1. Vier bijeenkomsten van de deskundigengroep in Brussel , onder deelneming van vertegenwoordigers van de diensten van de Europese Commissie (DG EMPL, DG ENTR, DG JLS), de sociale partners (EVV, EuroBusiness), internationale organisaties (OESO, Unesco), belanghebbenden en deskundigen uit de "vier regio's" en een vertegenwoordiger van de European Association for the Education of Adults.

2. Vier transnationale raadplegingsbijeenkomsten met de lidstaten, de EER-landen en Turkije , onder deelneming van vertegenwoordigers van de ministeries van onderwijs en werkgelegenheid, de sociale partners en andere belanghebbenden.

3. Helsinki, 22-23 februari 2007 Uitgenodigde landen: Denemarken, Estland, Finland, IJsland, Letland, Litouwen, Noorwegen, Zweden

4. Bonn, 12-13 maart 2007 Uitgenodigde landen: België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Verenigd Koninkrijk

5. Ljubljana, 26-27 maart 2007 Uitgenodigde landen: Bulgarije, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië

6. Lissabon, 3-4 april 2007 Uitgenodigde landen: Cyprus, Griekenland, Italië, Malta, Portugal, Spanje, Turkije

7. Overleg op hoog niveau met vertegenwoordigers van de lidstaten

8. Heidelberg, 1-2 maart 2007 Informele ministersbijeenkomst

9. Hamburg, 22-23 mei 2007 Vergadering van de directeuren-generaal voor beroepsopleiding

10. Brussel, 14-15 juni 2007 Vergadering van het Raadgevend Comité voor de beroepsopleiding

11. Informeel overleg met de lidstaten en andere belanghebbenden

12. Informeel overleg met de "nationale aanspreekpunten". De nationale autoriteiten van de lidstaten, de EER-landen en Turkije werd verzocht in de periode van 26 april tot 22 mei 2007 nationaal overleg te organiseren met belanghebbenden.

13. Verder informeel overleg bij andere gelegenheden (bijeenkomsten van de sociale partners, conferenties, seminars en rondetafels over volwasseneneducatie).


[1] Het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, http://europa.eu/eur-lex/nl/treaties/dat/C_2002325NL.003301.html.

[2] Mededeling van de Europese Commissie: Een Europese ruimte voor levenslang leren realiseren, http://ec.europa.eu/education/policies/lll/life/communication/com_nl.pdf.

[3] Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: Naar gemeenschappelijke beginselen inzake flexizekerheid: meer en betere banen door flexibiliteit en zekerheid, http://ec.europa.eu/employment_social/news/2007/jun/flexicurity_en.pdf.

[4] In de mededeling van de Europese Commissie "Volwasseneneducatie: een mens is nooit te oud om te leren", wordt onder volwasseneneducatie verstaan alle vormen van educatie die volwassenen na voltooiing van hun initiële opleiding volgen.

[5] Mededeling van de Europese Commissie "Volwasseneneducatie: een mens is nooit te oud om te leren", COM(2006) 614 van 23.10.2006, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/nl/com/2006/com2006_0614nl01.pdf.

[6] 6 miljoen in 2005: werkdocument van de diensten van de Commissie ‘Progress towards the Lisbon objectives in education and training – Report based on indicators and benchmarks – Report 2006’, SEC(2006) 639.

[7] Ontwerpvoortgangsverslag 2007.

[8] Bij de raadpleging waren de 27 lidstaten, de drie EER-landen en Turkije betrokken.

[9] ESF060603-ESF Support to Education and Training Background Document.

[10] Promoting adult learning, OESO, 2005, ISBN: 9264010939.

[11] Aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren (2006/962/EG), PB L 394 van 30.12.2006, blz. 10.

[12] Mededeling van de Commissie "Doelmatigheid en rechtvaardigheid in de Europese onderwijs- en opleidingsstelsels", COM(2006) 481 definitief van 8.9.2006, http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/comm481_nl.pdf

[13] Zie voor de definities het "Memorandum over levenslang leren" (SEC(2000) 1832 van 30.10.2000) en ander werk zoals de Classification of Learning Activities van Eurostat.

[14] Flash Eurobarometer 192: 87 % van de onderwijsgevenden aan universiteiten in de EU is van mening dat de universiteiten zich open moeten stellen voor volwassen lerenden.

[15] Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: Het leren van talen en de taalverscheidenheid bevorderen: actieplan 2004 – 2006, http://ec.europa.eu/education/doc/official/keydoc/actlang/act_lang_nl.pdf.

[16] Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, PB L 255 van 30.9.2005, blz. 22.

[17] Een samenhangend kader van indicatoren en benchmarks voor de toetsing van de vorderingen met de Lissabondoelstellingen op onderwijs- en opleidingsgebied. COM(2007) 61 definitief.