Bijlagen bij COM(2012)179 - Strategie voor e-aanbesteding

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2012)179 - Strategie voor e-aanbesteding.
document COM(2012)179 NLEN
datum 20 april 2012
bijlagen, hetgeen tot een substantiële vermindering van menselijke fouten leidt. Bovendien is sinds begin 2012 e-facturering (en geleidelijk aan andere e‑aanbestedingsprocessen) verplicht voor andere directoraten-generaal van de Commissie en Europese agentschappen die gebruikmaken van de raamcontracten van DIGIT.

Voorts zal de volgende ontwikkelingsfase geconcentreerd zijn op de levering van een systeem voor elektronische inschrijving ­­– waarschijnlijk het meest uitdagende aspect van de fase vóór de gunning. Een haalbaarheidsstudie en een daarop volgende proefimplementatie van deze e‑inschrijvingsfase zijn vóór het einde van 2012 gepland. De bedoeling is dat het systeem volledig interoperabel is met de in het kader van het PEPPOL-project ontwikkelde infrastructuur. Bovendien is de software op openbronbasis beschikbaar gesteld en wordt deze verder beschikbaar gesteld voor externe gebruikers en ontwikkelaars. Momenteel wordt door aanbestedende diensten in verschillende landen zoals Griekenland, Noorwegen en Portugal open e-Prior getest of wordt de implementatie ervan bekeken.

De Europese Commissie is voornemens de overschakeling op een volledig elektronisch aanbestedingssysteem, inclusief de fase vóór en na de gunning, eind juni 2015 te voltooien – en haar toezeggingen in de Digitale agenda voor Europa en het Actieplan inzake e-overheid waar te maken. Het IT-Comité op hoog niveau (HLCIT) van de Commissie heeft in december 2011 besloten met de noodzakelijke voorbereidende werkzaamheden van start te gaan. Ook zal de Europese Commissie andere EU-instellingen, ‑organen en ‑agentschappen van nabij helpen bij de mogelijke integratie van e‑aanbestedingsoplossingen in hun bestaande aanbestedingsprocedures.

Hoofdacties:

(13) Implementatie door de Europese Commissie van volledig elektronische aanbesteding tegen medio 2015 (één jaar voor de termijn voor de lidstaten).

(14) Beschikbaarstelling door de Europese Commissie van haar e‑aanbestedingsoplossingen voor lidstaten die momenteel hun infrastructuur opbouwen, om de investeringskosten te verminderen.

5. de internationale dimensie van e-aanbesteding

De huidige tekst van de GPA (Overeenkomst inzake overheidsopdrachten) van de WTO (Wereldhandelsorganisatie) bevat zeer beperkte bepalingen betreffende e-aanbesteding en bepaalt alleen dat de partijen regelmatig over ontwikkelingen op dit gebied overleggen. De recentelijk overeengekomen GPA-tekst vormt een doorbraak omdat daarin het belang wordt erkend van het gebruiken en het stimuleren van het gebruik van elektronische middelen voor aanbesteding, terwijl langs elektronische weg gegunde opdrachten nu expliciet onder het toepassingsgebied van de overeenkomst vallen. Er zijn algemene beginselen betreffende het gebruik van elektronische middelen vastgesteld terwijl onder meer voor de elektronische bekendmaking van aankondigingen en het gebruik van elektronische veilingen specifieke regels gelden. Naast deze wettelijke bepalingen zal informeel overleg onder rechtscolleges over het gebruik van e‑aanbestedingssystemen belangrijk worden om nieuwe hinderpalen voor grensoverschrijdende opdrachten te vermijden. Gemeenschappelijk vertrouwen in kwaliteitsvolle internationale normen moet het pad effenen voor het verwezenlijken van de noodzakelijke mate van openheid en interoperabiliteit.

Gelet op het groeiende belang van de internationale dimensie in e‑aanbesteding moet openheid van e-aanbestedingssystemen voor inschrijvers uit alle rechtsgebieden, met name de GPA-leden van de WTO, worden verzekerd. De Europese Commissie zal er dan ook naar streven haar deelname aan de desbetreffende internationale normalisatiefora op te voeren en e‑aanbesteding meer systematisch op de agenda van bilaterale dialogen over regulering met haar voornaamste handelspartners te plaatsen.

Hoofdacties:

(15) Bevordering van internationale dialogen over regulering inzake open e‑aanbestedingssystemen en actief volgen van relevante internationale normalisatiewerkzaamheden door de Europese Commissie.

6. Conclusie

De overschakeling op volledig elektronische aanbesteding is niet in de eerste plaats een technische of technologische uitdaging. Het is bovenal een economische en politieke uitdaging, die niet kan worden overwonnen zonder een sterke betrokkenheid op het hoogste politieke niveau. De Commissie nodigt de lidstaten en het Europees Parlement dan ook uit een helder politiek signaal af te geven van hun vastbeslotenheid om deze uitdaging aan te gaan, met name door het herziene wetgevingspakket overheidsaanbestedingen aan te nemen vóór het einde van dit jaar zodat de overschakeling op volledig elektronische aanbesteding in de EU tegen medio 2016 succesvol wordt voltooid.

[1]               Het gebruik van elektronische communicatie en transactieverwerking door organisaties uit de overheidssector bij de inkoop van goederen en diensten of bij de aanbesteding van openbare werken.

[2]               COM(2010) 245.

[3]               COM(2010) 743 van 15 december 2010.

[4]               Volgens de ministeriële verklaring van Manchester van 24 november 2005 zullen tegen 2010 alle overheidsdiensten in Europa 100% van hun aanbestedingen elektronisch kunnen uitvoeren en zal ten minste 50% van de overheidsaanbestedingen boven de EU-drempel voor overheidsaanbestedingen elektronisch kunnen worden uitgevoerd: http://ec.europa.eu/information_society/activities/egovernment/docs/pdf/manchester_declaration.pdf

[5]               Zie: http://www.pps.go.kr/english/ voor verdere informatie.

[6]               Voorstellen van 20 december 2011: COM(2011) 895 definitief; COM(2011) 896 definitief en COM(2011) 897 definitief.

[7]               In de Akte voor de interne markt wordt een reeks maatregelen geïdentificeerd om de Europese economie te stimuleren en banen te creëren.

[8]               De voorstellen voorzien in verplicht gebruik van e-aanbesteding uiterlijk twee jaar na de omzettingstermijn, waardoor onder het huidige tijdschema voor aanneming uitvoering tegen medio 2016 mogelijk moet zijn.

[9]               Het aanbestedingsproces bestaat uit twee hoofdfasen: de fase vóór de gunning en de fase na de gunning. De fase vóór de gunning omvat alle subfasen van de aanbesteding tot aan de gunning van de opdracht (bekendmaking van aankondigingen, toegang tot aanbestedingsdocumenten, indiening van inschrijvingen, evaluatie van de voorstellen en gunning van de opdracht). De fase na de gunning omvat alle subfasen van de aanbesteding na de gunning van de opdracht (bestelling, facturering en betaling).

[10]             Zie het rapport van de Europese Commissie over indicatoren voor overheidsaanbestedingen van 2010: http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/docs/indicators2010_en.pdf

[11]             Volgens aanbestedende diensten en entiteiten die reeds op e-aanbesteding zijn overgestapt, wordt vooral als gevolg van prijsdalingen vaak 5 à 20% bespaard.

[12]             Zie Lukas Vogel, Macroeconomic effects of cost savings in public procurement, Economic Papers 389, november 2009 (DG Economische en Financiële Zaken, Europese Commissie): http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/publication16259_en.pdf

[13]             Zie E-procurement - Public procurement worth two trillion euros needs smarter spending, Deutsche Bank Research (februari 2011). Zie: http://www.dbresearch.de/PROD/DBR_INTERNET_DE-PROD/PROD0000000000269867.PDF

[14]             Op deze voorbeelden kon de Europese Commissie de hand leggen via directe contacten met diverse overheden en stakeholders.

[15]             Samenvatting van de antwoorden op het groenboek over uitbreiding van het gebruik van e-aanbesteding in de EU: http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/docs/2010/e-procurement/synthesis_en.pdf

[16]             Zie het actieplan en gerelateerde documenten, inclusief de evaluatie ervan in 2010 op: http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/e-procurement/documents/index_en.htm

[17]             Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het gunnen van overheidsopdrachten, (COM(2011) 896 definitief).

[18]             TED (Tenders Electronic Daily) is de online versie van het 'Supplement bij het Publicatieblad van de Europese Unie', dat specifiek op Europese overheidsaanbestedingen betrekking heeft.

[19]             Meer informatie over e-CERTIS is beschikbaar op de website Europa op: http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/e-procurement/e-certis/index_en.htm

[20]             Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het gunnen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten (COM(2011) 895 definitief).

[21]             Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de gunning van concessieopdrachten, (COM(2011) 897 definitief).

[22]             Digital Agenda Europe Action "Guidance on link between ICT standardisation and public procurement".

[23]             http://www.peppol.eu/

[24]             Zie http://ec.europa.eu/information_society/activities/ict_psp/projects/index_en.htm

[25]             De CEF is in 2011 voorgesteld als het gemeenschappelijke financieringsinstrument voor trans-Europese netwerken: zie mededeling van de Commissie "Een groeipakket voor geïntegreerde Europese infrastructuur", COM(2011) 676; zie ook voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de Connecting Europe Facility, COM(2011) 665.

[26]             COM(2010) 245 van 19 mei 2010.

[27]             COM(2010) 743 van 15 december 2010.

[28]             https://etendering.ted.europa.eu/

[29]             e-PRIOR is een binnen de Europese Commissie ontwikkelde oplossing. Het werd als openbronoplossing (“Open e-PRIOR”) voor externe gebruikers beschikbaar gesteld. Zie https://joinup.ec.europa.eu/software/openeprior/description/

[30]             http://ec.europa.eu/isa/