Bijlagen bij COM(2014)687 - Uitvoering, resultaten en algehele beoordeling van het Europees Jaar van de burger (2013) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2014)687 - Uitvoering, resultaten en algehele beoordeling van het Europees Jaar van de burger (2013). |
---|---|
document | COM(2014)687 |
datum | 31 oktober 2014 |
Op het einde van de reeks keurde het college een verslag[24] goed over de belangrijkste lessen die uit deze oefening kunnen worden getrokken.
Het ijs breken: de burgerdialogen
Op 27 maart 2014 sloot de Commissie de eerste reeks van 50 burgerdialogen af met een pan-Europees debat in Brussel. Dit evenement bracht 150 burgers uit heel Europa samen voor een gesprek over hun reële ervaringen als Europeaan; ze konden er hun bezorgdheid over en ambitie voor de toekomst van Europa en hun toekomst als Europees burger uitspreken.
Een van hen, een jonge Poolse met de naam Kamila, herhaalde wat ze tijdens haar vele gesprekken met klasgenoten over Europa had gezegd en sprak tijdens de dialoog enthousiast met Commissievoorzitter Barroso: 'Het is belangrijk dat jonge mensen beseffen dat ze burgers zijn van de EU en dat ze weten welke mogelijkheden ze daardoor krijgen. De EU zou in alle 28 lidstaten een onderdeel moeten worden van de leerstof.'
2.2.2. Maatschappelijke organisaties mobiliseren
Met de burgerdialogen wou men vooral de individuele burger bereiken, maar parallel daarmee trachtte men ook groepen uit het maatschappelijk middenveld uit de hele EU te betrekken bij de EJB2013-activiteiten via de EJBA-leden, netwerken op EU-niveau en hun nationale allianties/initiatieven in 23 lidstaten[25].
De nationale allianties van EJBA waren van meet af aan actief betrokken bij EJB2013: ze werkten, samen met de nationale contactpunten, bureaus van de EU-instellingen en partneragentschappen van de belangrijkste communciatiedienstverlener, aan gemeenschappelijke actieplannen voor de uitvoering van EJB2013.
De nationale, regionale en plaatselijke niveaus mobiliseren:
voorbeelden van enkele nationale allianties van EJBA
De kenmerkende eigenschap van EJBA was de mate waarin deze groepering haar nationale allianties in de meeste lidstaten mobiliseerde en bij de activiteiten betrok, alsook haar creativiteit. De nationale alliantie in het Verenigd Koninkrijk, een van de twee lidstaten die niet over een contactpunt beschikten, werkte nauw samen met de vertegenwoordigingen van de Commissie en de voorlichtingbureaus van het Europees Parlement in Londen, Glasgow en Cardiff. Samen organiseerden ze een serie seminars om thema's uit te diepen zoals sociale inclusie, vrijwilligerswerk en de instrumenten voor actieve burgerparticipatie.
De Bulgaarse nationale alliantie werkte samen met de bureaus van de EU-instellingen aan de organisatie van een wedstrijd als gevolg waarvan het kamp Wij zijn burgers van Europa[26] heeft plaatsgevonden, waarbij studenten uit het hele land de kans kregen om hun projecten te presenteren over een grotere participatie aan het politieke leven van de EU en de beschikbare financieringsmogelijkheden.
EJBA en het Europees Burgerforum publiceerden een document van 12 bladzijden in het Engels en het Frans, met bijzondere aandacht voor EJB2013 en de nood aan een grote communicatie-inspanning. Soortgelijke publicaties of columns werden ook verzorgd door andere EJBA-leden om EJB2013 bekender te maken en mensen aan te spreken en aan te moedigen tot deelname aan concrete discussies over het burgerschapsbeleid van de Unie.
De toetreding van Kroatië tot de Europese Unie gaf EJBA de gelegenheid om op 8 juli in Zagreb een conferentie op EU-niveau te organiseren, 'EU Citizenship: Crossing Perspectives', die de maatschappelijke organisaties uit de Westelijke Balkan inzicht bood in de reflectie over burgerschap die momenteel in Europa plaatsvindt. Het evenement werd bijgewoond door meer dan 150 deelnemers, met een goed evenwicht tussen vertegenwoordigers uit de Balkanlanden en andere Europese landen. De vele aanwezige journalisten volgden alle discussies op de voet. Het evenement ging over belangrijke vraagstukken van EJB2013 en sloot af met aanbevelingen die achteraf werden toegevoegd aan de algemene beleidsaanbevelingen van EJBA (zie verder).
In de loop van het Jaar namen EJBA en haar leden op EU- en nationaal niveau, in overeenstemming met de doelstellingen van EJB2013, deel aan een EU-debat over het burgerschapsbeleid (de rechten die samenhangen met het burgerschap van de EU, belemmeringen om van die rechten gebruik te maken, de manieren om die belemmeringen uit de weg te ruimen enz.).
Er werden drie werkgroepen opgericht, waarbij 100 vertegenwoordigers uit 80 maatschappelijke organisaties op nationaal en EU-niveau, afkomstig uit de meeste lidstaten, werden betrokken. Deze werkgroepen behandelden de volgende thema's:
1. participerend burgerschap en burgerdialoog;
2. economisch, sociaal en politiek burgerschap: een samenhangend geheel; en
3. een inclusief burgerschap voor alle inwoners van de EU.
Het resultaat van deze intensieve, inclusieve werkzaamheden was It's about Us, It's about Europe! Towards Democratic European Citizenship[27], een pakket van 98 beleidsaanbevelingen gericht aan de instellingen van de EU, de nationale overheden en de maatschappelijke organisaties zelf.
De beleidsaanbevelingen van EJBA: het standpunt van het georganiseerde maatschappelijk middenveld Een van de voornaamste doelstellingen van het brede sectoroverschrijdende en transnationale EJBA-netwerk bij de formulering van de beleidsaanbevelingen was ervoor te zorgen dat actief burgerschap in de Europese openbare orde wordt aangezien als een duurzaam transversaal thema. In haar aanbevelingen gaat EJBA uit van de brede opvatting dat het EU-burgerschap niet beperkt mag blijven tot een aanpak die uitgaat van individuele rechten, maar die sterk op waarden moet zijn gebaseerd om de Europeanen beter het idee te geven dat ze deel uitmaken van een gemeenschappelijk Europees project. De aanbevelingen vormen een aanvulling op en een versterking van de aanbevelingen in het Burgerschapsrapport 2013 van de Europese Commissie, en gaan met name uit van twee complementaire assen ter versterking van: 1) de betrokkenheid van de burgers bij het Europese project; en 2) het kader voor deelname aan de Europese besluitvorming.
3. Bouwen aan een duurzame nalatenschap op het vlak van beleidsontwikkeling 3.1. De EJB2013-conferenties op EU-niveau
Net zoals bij de vorige Europese Jaren werden de openings- en slotevenementen gehouden door de twee lidstaten die in de loop van het Jaar het Voorzitterschap van de EU bekleedden – in dit geval Ierland en Litouwen.
Op 10 januari 2013 verklaarden voorzitter Barroso, de Ierse Taoiseach Enda Kenny en Tánaiste Eamon Gilmore het jaar officieel voor geopend in het stadhuis van Dublin. De eerste burgerdialoog van het Jaar werd meteen daarna op dezelfde plaats gehouden, met de deelname van Viviane Reding, vicevoorzitter van de Commissie, en Lucinda Creighton, de Ierse onderminister voor Europese Zaken.
Het slotevenement vond plaats op 12 en 13 december 2013 in het parlement van Litouwen (Seimas) in Vilnius. Tijdens de openingsceremonie gaven vicevoorzitter Reding, de premier van Litouwen, Algirdas Butkevičius, de voorzitter van de Seimas, Loreta Graužinienė, en de Europese Ombudsman, Emily O’Reilly, plechtige toespraken. Tijdens het evenement werden de beleidsaanbevelingen van EJBA (zie hierboven) formeel overhandigd aan mevrouw Reding, die opnieuw deelnam aan een burgerdialoog, met name de laatste van het Jaar, in het stadhuis van Vilnius.
3.2. De belangrijkste documenten van EJB2013
Europese Jaren hebben doorgaans tot doel:
1) in de hele EU een bewustmakingscampagne te voeren betreffende een bepaald onderwerp; en
2) te dienen als katalysator voor beleidsontwikkeling op dat gebied.
EJB2013 vormde hierop geen uitzondering; wat beleidsontwikkeling betreft, waren de voornaamste resultaten:
· Europeans have their say - Analysis report of the public consultation EU citizens – your rights, your future[28], het analyseverslag van de openbare raadpleging die de Commissie van 9 mei tot 27 september 2012 over Europees burgerschap heeft gehouden en waaraan bijna 12 000 mensen en organisaties deelnamen, d.i. de tot dusver grootste openbare raadpleging van de Commissie;
· het verslag over het EU-burgerschap 2013 - EU burgers: uw rechten, uw toekomst[29]: een belangrijk document dat op 8 mei 2013 door de Commissie werd goedgekeurd en waarin twaalf maatregelen zijn voorgesteld om de obstakels uit de weg te ruimen die de burgers belemmeren hun EU-rechten uit te oefenen, gaande van het wegnemen van obstakels voor werknemers, studenten en stagiairs in de EU tot de vermindering van de administratieve rompslomp in de lidstaten en de bevordering van de deelname van de EU-burgers aan het democratische proces van de Unie;
· het verslag van de Commissie betreffende de burgerdialogen - Dialogen met de burgers als bijdrage aan de ontwikkeling van een Europese openbare ruimte[30]: inzichten die werden verworven en lessen die werden getrokken uit de reeks informele debatten die in de hele EU werd gehouden tussen september 2012 en einde maart 2014; en
· in december 2013 (tijdens het voorzitterschap van Litouwen), een reeks conclusies van de Raad[31] die het EU-burgerschapsverslag 2013 ondersteunen en ertoe oproepen om de aanbevelingen van het verslag uit te voeren.
4. Follow-up van EJB2013 4.1. Verlenging van de activiteiten tot in 2014
Aangezien 2014 een jaar was van Europese verkiezingen en de instellingen werden herschikt, meende de Commissie dat het gepast was om de activiteiten in verband met EJB2013 verder te zetten in 2014. Veel van deze activiteiten bleven van betekenis voor de deelname aan de democratie en de inclusieve deelname aan de Europese beleidsvorming. Voor de in 2014 uit te voeren activiteiten werden geen specifieke middelen uitgetrokken.
Zo werden twee evenementen op EU-niveau georganiseerd in nauwe samenwerking tussen EJBA, het EESC en de Commissie:
- Regaining the European project together – een rondetafelconferentie die op 20 februari 2014 werd gehouden; en
- Beyond agendas and manifestos: What Europe is for us? – een dag voor het maatschappelijk middenveld op 18 maart 2014.
Op beide evenementen, die plaatsvonden in de EESC-gebouwen te Brussel, werden de beleidsaanbevelingen van EJBA gebruikt als input voor diverse debatten met vertegenwoordigers van de Commissie, het Europees Parlement en het EESC.
4.2. Een echte Europese openbare ruimte tot stand brengen
Als instrument dat de burgers zelf (en niet vertegenwoordigers van belangengroepen) aan het woord laat en hun bezorgdheid, angst, hoop en verwachtingen duidelijk laat verwoorden aan beleidsmakers van het hoogste niveau, vormden de burgerdialogen een tastbare bijdrage aan de totstandkoming van een Europese openbare ruimte waar over het Europees beleid kan worden gedebatteerd. Ze waren meer dan louter vraag-en-antwoordsessies en de ervaring, met name met de pan-Europese burgerdialoog, die de eerste reeks afsloot op 27 maart 2014, wees uit dat ze een groot potentieel in zich dragen om ideeën te verzamelen en discussies aan te vullen die momenteel ofwel beperkt blijven tot een klein aantal organisaties van belanghebbenden ofwel grotendeels plaatsvinden buiten de instellingen om.
Parallel daarmee zorgde de nauwe betrokkenheid van de organisaties en netwerken die lid zijn van de EJBA er zowel op nationaal als EU-niveau voor dat ook georganiseerde burgerorganisaties uit de hele Unie de vraagstukken van EJB2013 konden bespreken en hun bijdrage konden leveren aan de ontwikkeling van het EU-beleid op het vlak van burgerschap en democratie.
EJB2013 en de voortzetting ervan in 2014 vormden een uitstekende gelegenheid om na te denken over manieren om deze — tot dusver gescheiden — activeringskanalen samen te brengen en verder te werken aan de ontwikkeling van een echte 'Europese openbare ruimte'. De resultaten van de Europese verkiezingen duiden er sterk op dat de deelname en betrokkenheid van de burgers, via maatschappelijke organisaties of op individueel niveau, bij de integratieprocessen van de Unie moeten worden bevorderd. De Commissie is voornemens om verdere mogelijkheden te onderzoeken voor de ontwikkeling van een openbare ruimte voor debatten, discussies en de gedachtewisseling over Europese vraagstukken vanuit Europees perspectief, met burgerorganisaties en het grote publiek.
4.3. Conclusies
De Commissie verwelkomt de conclusies van de externe beoordelaars[32] betreffende de relevantie van de activiteiten die voor EJB2013 werden geselecteerd en hun erkenning dat deze de doelstellingen van het Jaar volledig bestreken, zonder grote leemtes of overlappingen. Ze merkten ook op dat de verregaande reikwijdte van het onderwerp inhield dat ook een brede kring van relevante actoren en multiplicatoren eraan meededen en aldus bijdroegen tot de verspreiding van de boodschap van EJB2013. Volgens de beoordelaars kwamen de communicatieactiviteiten volledig tegemoet aan de behoeften van de doelgroepen.
De Commissie erkent de (onderling gekoppelde) conclusies betreffende de doelmatigheid en doeltreffendheid, met name dat de laattijdige goedkeuring van het Besluit de potentiële partners problemen bezorgde om zich tijdig te mobiliseren en bij te dragen aan de activiteiten, vooral op nationaal niveau, en dat de ter beschikking gestelde financiële middelen niet beantwoordden aan de ambitie om alle burgers over hun EU-rechten te informeren. De beoordelaars meenden echter dat de participerende activiteiten en evenementen effectiever bleken dan de informatie via de massamedia. Bovendien wijzen zij uitdrukkelijk op de beduidende mobilisatie van belanghebbenden (zie hierboven) die menselijke en financiële middelen leverden en/of op vrijwillige basis deelnamen, en onderstrepen zij dat de activiteitencategorieën niet allemaal even doeltreffend waren.
De Commissie is het ook eens met de conclusies van de beoordelaars op het vlak van de duurzaamheid van de activiteiten in het kader van EJB2013. Enerzijds zullen de effecten van de EU-brede informatie- en communicatiecampagne wellicht verdwijnen, aangezien de campagne ten gevolge van de lage begroting niet kan worden voortgezet. Dit doet afbreuk aan de algemene duurzaamheid. Anderzijds zullen de participerende communicatievormen die werden bevorderd en die de behoeften van de burgers centraal stelden, wellicht blijven inwerken op de betrokken belanghebbenden, op voorwaarde dat de verwachtingen in verband met follow-up worden ingelost; anders zouden sommige belanghebbenden in de toekomst minder geneigd zijn om zich opnieuw in te zetten.
Wat betreft de effecten op de algemene bewustwording van de Europese burgers van hun rechten en mogelijkheden om zich in te zetten voor het Europese integratieproces, kan EJB2013 alleen worden beschouwd als een specifieke bijdrage aan de algemene inspanningen die de Commissie levert via haar strategie voor institutionele communicatie en de EU-outreachprogramma's en -beleidsmaatregelen.
EJB2013 werd bedacht als een EU-brede campagne om de EU-burgers bewuster te maken van hun rechten en als een katalysator voor de ontwikkeling van het beleid op het vlak van EU-burgerschap, met name wat betreft de totstandbrenging van een echte Europese publieke ruimte. Naarmate het Jaar vorderde, legde die laatste overweging meer gewicht in de schaal, vooral toen de EJB2013-activiteiten werden verlengd tot in 2014 in de aanloop naar de Europese verkiezingen. De bescheiden begroting beperkte de reikwijdte en het effect van de communicatiecampagne, maar dit werd goed opgevangen door de creativiteit, het engagement, de vrijwillige inzet en het enthousiasme van alle belanghebbenden op nationaal en EU-niveau. Daartoe behoorden EJBA en haar leden uit de maatschappelijke organisaties, die blijvende netwerken tot stand brachten met effecten die zullen doorwerken en de ontwikkeling van een echte Europese openbare ruimte mee zullen bevorderen.
Al deze inspanningen en activiteiten samen droegen ertoe bij dat EJB2013 'een Jaar voor, door en met de burgers' werd, op een georganiseerde manier (via EJBA) of op individueel niveau (via de burgerdialogen).
Externe beoordeling van EJB2013: uitdagingen voor toekomstige Europese Jaren ü Om een breed publiek in dezelfde mate in de 28 lidstaten te bereiken, zou de begroting van een informatiecampagne een 'toegangskaartje' moeten hebben van ten minste een paar miljoen euro, bv. alleen al voor publicaties in de media. Ook zou die campagne spitse, originele boodschappen moeten overbrengen om de aandacht van de mensen te trekken en effect te kunnen sorteren. ü Wanneer de middelen beperkt zijn, moet voorrang worden gegeven aan een communicatiecampagne die evenementen ondersteunt. In zulke gevallen zijn de evenementen de belangrijkste pijlers voor de verspreiding van informatie en fungeert de campagne als een instrument dat voornamelijk wordt gehanteerd om deelnemers in te schakelen en de aandacht van de media te trekken om aldus tot een bredere verspreiding te komen. ü Het is niet efficiënt om te proberen een traditionele campagne en een op evenementen gebaseerde communicatie uit te voeren met een beperkte begroting. Over de communicatiestrategie dient te worden beslist in een vroege ontwerpfase.
Bijlage: Het Europees Jaar van de burger 2013 in het kort
[1] Besluit nr. 1093/2012/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 over het Europees Jaar van de burger (2013), PB L 325 van 23.11.2012, blz. 1.
[2] Evaluation of the European Year of Citizens 2013, PPMI, Euréval and Occurence, juni 2014.
[3] Het wegnemen van de belemmeringen voor de rechten van EU-burgers, Europese Commissie, COM(2010) 603 definitief van 27 oktober 2010.
[4] Resolutie van het Europees Parlement van 15 december 2010 over de situatie van de grondrechten in de Europese Unie (2009) – Effectieve tenuitvoerlegging na de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon (2009/2161(INI)), PB C 169 E van 15.6.2012, blz. 49.
[5] Artikel 2 – Doelstellingen van bovengenoemd besluit.
[6] Politieke verklaring ondertekend door de drie instellingen op 22 oktober 2008 - PB C 13 van 20.1.2009.
[7] C(2012) 8607 van 29 november 2012.
[8] Besluit C(2013) 1409 final van de Commissie van 5 maart 2013.
[9] Slowakije en het Verenigd Koninkrijk.
[10] Een externe contractant, het in Berlijn gevestigde bedrijf Media Consulta, ondersteunde de Commissie bij de overkoepelende communicatiestrategie voor het Jaar en de coördinatie en follow-up van enkele nationale communicatiecampagnes, activiteiten van het maatschappelijk middenveld en sterk zichtbare evenementen.
[11] Een volledige lijst van de EJBA-leden op EU- en nationaal niveau is te vinden op: http://ey2013-alliance.eu/
[12] http://cor.europa.eu/en/events/forums/Pages/citizens-agenda-local.aspx
[13] http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.events-and-activities-youreurope2013
[14] http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.events-and-activities-civil-society-day-2013
[15] In vergelijking met de begroting van de vorige Europese Jaren: Europees Jaar van gelijke kansen voor iedereen - 2007 (22,5 miljoen EUR), Europees Jaar van de interculturele dialoog - 2008 (10 miljoen EUR), Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting - 2010 (17,25 miljoen EUR), Europees Jaar van het vrijwilligerswerk - 2011 (10,75 miljoen EUR) of Europees Jaar voor actief ouder worden en solidariteit tussen de generaties - 2012 (5 miljoen EUR).
[16] Palma de Mallorca (ES), 26–28 maart; Volos (EL), 18–20 april; Parijs (FR), 9–10 mei; Brussel (BE), 28–30 juni; Spa (BE), 17–21 juli; Burgas (BG), 25–28 juli; Sventoji (LT), 8–11 augustus; Marseille (FR), 27–29 september; Košice (SK), 3–5 oktober; Luik (BE), 17–19 oktober; Burgos (ES), 20–21 november; Nicosia (CY), 22–23 november; Valetta (MT), 6–7 december; en, in 2014, Riga (LV) 28 februari-2 maart; Praag (CZ) 29-30 april; en Lissabon (PT) 9-11 mei.
[17] De belangrijkste leverancier van informatie over het Europees beleid en kansen voor jonge mensen en degenen die met hen werken: http://www.eurodesk.org
[18] http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/public-engagement-responsible-research-and-innovation
[19] 'Views, Opinions and Ideas of Citizens in Europe on Science': http://www.voicesforinnovation.eu/
[20] Dit leidde tot de opstelling van oproepen tot het indienen van onderzoeksvoorstellen voor 'Waste: A Resource to Recycle, Reuse and Recover Raw Materials' (Afval: een hulpbron om grondstoffen te recyclen, te hergebruiken en terug te winnen), een prioriteitsgebied binnen Horizon 2020 dat gedurende de periode 2014-2015 naar verwachting een EU-financiering ten bedrage van ongeveer 116 miljoen EUR zal ontvangen.
[21] Enkele kwantitatieve gegevens over de campagne en de activiteiten zijn opgenomen in de bijlage (Het Europees Jaar van de burger 2013 in het kort).
[22] Deskundige sprekers van de EU die op uitnodiging (van scholen, ngo's, bedrijven enz.) presentaties, workshops of debatten kunnen leiden.
[23] http://ec.europa.eu/news/eu_explained/110117_en.htm
[24] Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal comité en het Comité van de Regio's - Dialogen met de burgers als bijdrage aan de ontwikkeling van een Europese openbare ruimte, COM (2014) 173 final van 24 maart 2014.
[25] Er was geen nationale alliantie/nationaal initiatief van EJBA in Estland, Griekenland, Ierland, Oostenrijk en Zweden.
[26] http://ey2013-alliance.eu/events/youth-camp-we-are-citizens-of-europe-koprivshtitsa-bulgaria/
[27] http://ey2013-alliance.eu/itsabouteuropeitsaboutus/
[28] http://ec.europa.eu/justice/citizen/files/report_eucitizenship_consultation_en.pdf
[29] Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's – Verslag over het EU-burgerschap 2013 - EU-burgers: uw rechten, uw toekomst - COM(2013) 269 final van 8 mei 2013 http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013DC0269&rid=1
[30] Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's – Dialogen met de burgers als bijdrage aan de ontwikkeling van een Europese openbare ruimte – COM(2014) 173 final van 24 maart 2014.
http://ec.europa.eu/debate-future-europe/citizens-dialogues/belgium/brussels3/dialogue_en.pdf
[31] http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/jha/139959.pdf
[32] Voor uitvoerige conclusies en aanbevelingen, zie: http://europa.eu/citizens-2013/sites/default/files/content/document/EYC2013 %20evaluation%20final%20report%202014_07_25.pdf
Het Europees Jaar van de burger 2013 in het kort
· Feitelijk vastgelegde begroting: 3 842 849,92 EUR
· EU-brede informatie- en communicatiecampagne
o 59 EJB2013-ambassadeurs uit 22 lidstaten
o 56 EJB2013-gezichten van het Jaar uit 21 lidstaten
o 39 EJB2013- woordvoerders uit 14 lidstaten
o Meer dan 230 partnerschappen in 27 lidstaten
o 149 toepassingen van EJB2013-webbanners in alle lidstaten
o 686 000 stuks EJB2013-promotiemateriaal verspreid via 33 vertegenwoordigingen van de EC
o EJB2013-website (1/1/2013- 31/12/2013):
§ 338 590 bezoeken
§ 259 377 unieke bezoekers
§ 867 807 pageviews
o Videonieuwsbericht over EJB2013 werd 350 keer bekeken op YouTube zonder publiciteit
o Virale internetspot over EJB2013 werd 973 368 keer bekeken
o 3 100 pro-bono-uitzendingen van de EJB2013-radiospot
o 5 976 respondenten op 11 enquêtes via de EJB2013-Facebookapp
o 80 568 Facebookgebruikers bezochten de EJB2013-fotowedstrijdpagina; er waren 894 inzendingen voor de wedstrijd
· Participerende evenementen
o 51 burgerdialogen in alle lidstaten - ongeveer 17 000 fysieke deelnemers & 105 000 volgers op sociale media
o 363 begeleidende evenementen georganiseerd door de vertegenwoordigingen van de EC om de voorbereiding en follow-up van de burgerdialogen te ondersteunen
o 91 evenementen van het Europees Jaar van de burgerallianties (EJBA) – ongeveer 24 000 fysieke deelnemers
o 13 evenementen Jeugd in beweging - ongeveer 98 000 fysieke deelnemers
o 612 evenementen geregistreerd op de EJB2013-website – ongeveer 122 000 fysieke deelnemers
o Meer dan 800 evenementen in het kader van de Europese Jongerenweek 2013 georganiseerd op nationaal niveau, van klein- tot grootschalig (met meer dan 1 000 deelnemers)