Bijlagen bij COM(2024)551 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)551 - .
document COM(2024)551
datum 20 november 2024
bijlage 7 bij de desbetreffende effectbeoordeling2 zal de stopzetting van het platform over een periode van tien jaar een besparing opleveren van 4,4 miljoen euro op de EU-begroting (jaarlijkse besparingen van 600 000 euro voor de onderhoudskosten van het platform, met mogelijk extra jaarlijkse uitgaven van 100 000 euro voor andere ontwikkelde oplossingen om consumenten door te leiden naar de juiste ADR-entiteit), met een nettovoordeel van 370 miljoen euro voor bedrijven als gevolg van de opheffing van overbodige verplichtingen.

De intrekking van de ODR-verordening doet geen afbreuk aan de beleidsdoelstellingen met betrekking tot ADR voor consumenten. De Commissie zal de lijst van ADR-entiteiten bijhouden en informatie verstrekken over verhaalsmogelijkheden voor consumenten nadat het Europees ODR-platform is stopgezet. Het voorstel van de Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2013/11/EU betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen, alsmede de Richtlijnen (EU) 2015/2302, (EU) 2019/2161 en (EU) 2020/18283, dat momenteel in de interinstitutionele dialogen loopt, zal een rechtsgrondslag bieden voor digitale instrumenten om consumenten te informeren over passende verhaalsmogelijkheden en zal, waar nodig, andere richtlijnen waarin het Europees ODR-platform wordt genoemd, wijzigen.

3. Opmerkingen over het standpunt van de Raad

Overeenkomstig het politieke akkoord is het Commissievoorstel inhoudelijk niet gewijzigd. In plaats daarvan is het naar de juristen-vertalers doorverwezen met het oog op de volgende procedurele stappen voor de vaststelling ervan door de medewetgevers.

Het standpunt van de Raad komt volledig overeen met het oorspronkelijke Commissievoorstel. De juridische en taalkundige wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoering van de verordening, het tijdschema ervan of de rol van de Commissie.

De Commissie kan het voorstel van de Raad derhalve goedkeuren.

4. Conclusie

De Commissie gaat akkoord met de tekst zoals aangenomen door de Raad.


1 Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s: Concurrentievermogen van de EU op lange termijn: blik op de periode na 2030, Brussel, 16 maart 2023, COM(2023) 168 final,

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023DC0168&qid=1699953985168

2 Werkdocument van de diensten van de Commissie – verslag over de effectbeoordeling

bij het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad

tot wijziging van Richtlijn 2013/11/EU betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen,

alsmede de Richtlijnen (EU) 2015/2302, (EU) 2019/2161 en (EU) 2020/1828.

https://commission.europa.eu/document/download/8be88573-0f6e-48f6-9ba4-cabbc04c3a8f_en?filename=SWD_2023_335_1_EN_impact_assessment_part1_v2.pdf

3Brussel, 17.10.2023 COM(2023) 649 final 2023/0376(COD)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32023H0120%2801%29

NL NL