Bijlagen bij COM(2025)26 - Jaarverslag over de eengemaakte markt en het concurrentievermogen 2025 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)26 - Jaarverslag over de eengemaakte markt en het concurrentievermogen 2025. |
---|---|
document | COM(2025)26 |
datum | 29 januari 2025 |
Handelsovereenkomsten en strategische partnerschappen bevorderen de toegang tot buitenlandse markten en creëren nieuwe investeringsmogelijkheden. Dit is van cruciaal belang gezien zowel de beperkingen van de binnenlandse productie van bepaalde goederen als de mogelijkheden voor EU-bedrijven om in het buitenland nieuwe wegen in te slaan. De Commissie heeft in de afgelopen vijf jaar 140 belemmeringen voor de EU-uitvoer in meer dan 40 landen weggenomen, waardoor alleen al in 2023 6,2 miljard EUR aan extra EU-uitvoer werd bewerkstelligd129.
Tegelijkertijd bestaan er aanzienlijke risico’s die voortvloeien uit toegenomen geopolitieke spanningen, oneerlijke handelspraktijken en strategische afhankelijkheden, waaraan een open economie als die van de EU is blootgesteld. Het feit dat er sprake is van een toename van de Chinese uitvoer tegen zeer concurrerende prijzen, in veel gevallen gefaciliteerd door staatssubsidies, zou ernstige schade kunnen toebrengen aan bepaalde segmenten van de productie in de EU. Daarom heeft de EU tarieven vastgesteld voor elektrische voertuigen uit China130. Bovendien heeft de EU een nieuwe verordening inzake buitenlandse subsidies ingevoerd en het kader voor het screenen van buitenlandse directe investeringen in strategische gebieden verscherpt. Bijlage 2 geeft inzicht in de weerbaarheidsmaatregelen van geselecteerde mondiale spelers131.
Uit de analyse van de externe kwetsbaarheid van de EU-economie blijkt dat de EU meer dan China, maar minder dan de VS, is blootgesteld aan kwetsbaarheden in de buitenlandse handel. Voor alle industriële producten geldt dat de index voor externe kwetsbaarheid (EXVI)132 van de EU op 0,22, die van China op 0,13 en die van de VS op 0,28 staat. In strategische toeleveringsketens zoals halfgeleiders, nettonultechnologieën en kritieke grondstoffen is de EU het meest kwetsbaar voor grondstoffen (0,28), wanneer vergeleken met halfgeleiders (0,22) en nettonultechnologieën (0,18). In vergelijking met haar belangrijkste handelspartners lijkt de EU in alle drie de specifieke toeleveringsketens kwetsbaarder voor externe factoren dan China. Vergeleken met de VS is de EU echter alleen kwetsbaarder in de toeleveringsketen van halfgeleiders. In het afgelopen decennium is de kwetsbaarheid van kritieke grondstoffen in de EU enigszins afgenomen, terwijl de kwetsbaarheden in de toeleveringsketens voor halfgeleiders en nettonultechnologieën relatief stabiel bleven, zoals in deel II van bijlage 1 wordt uiteengezet.
EU-bedrijven hebben gemeld dat het moeilijk is om toegang te krijgen tot bepaalde grondstoffen zoals staal, koper, fossiele brandstoffen, lithium enz., waarbij 37 % van de bedrijven dit een belangrijke belemmering noemt133. Andere belangrijke obstakels zijn de toegang tot halfgeleiders en microchips (23 %), alsook andere componenten, halffabricaten en apparatuur (27 %)134. Om de toegang tot kritieke grondstoffen te vergroten, heeft de EU 14 partnerschappen voor grondstoffen ondertekend, en er worden er nog meer voorbereid135. Met de Global Gateway136 blijft de EU de handelsbetrekkingen met groeipolen versterken en de toeleveringsketens op kritieke gebieden veiligstellen.
Conclusies
Dit verslag geeft een beeld van de sterke en zwakke punten van de EU-economie en haar concurrentievermogen. Het laat zien dat de integratie in de eengemaakte markt voortduurt, zij het inmiddels in een trager tempo. Hoewel de nalevingsachterstand wat is ingelopen, blijft er voor goederen en diensten sprake van te veel versnippering en is de administratieve last te hoog. Europa loopt het risico achter te blijven op het gebied van innovatie. De particuliere en publieke uitgaven voor O&O blijven lager dan die in andere landen. Bedrijven worstelen met het opschalen en de rol van durfkapitaal blijft veel kleiner dan in concurrerende economieën. De werkgelegenheid neemt toe, maar er is nog steeds een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. De digitalisering vordert, zoals blijkt uit de invoering van digitale technologieën, maar nog niet in voldoende tempo. Het koolstofvrij maken van de industrie en energiesystemen en de stappen richting circulariteit boeken eveneens vooruitgang, maar moeten versnellen. De hoge energieprijzen hebben een negatieve invloed op het concurrentievermogen van Europa. Publieke en particuliere investeringen vinden niet altijd hun weg naar de meest veelbelovende technologieën en sectoren. Europa profiteert van het feit dat zij een zeer open economie heeft, maar strategische afhankelijkheden moeten zorgvuldig worden gemonitord.
Er zijn veel mogelijkheden om het concurrentievermogen van Europa op de lange termijn te versterken en de kracht en het potentieel van de eengemaakte markt van de EU volledig te benutten door de hier uiteengezette uitdagingen en belemmeringen resoluut aan te pakken. De moeilijkheden waarmee bedrijven te maken krijgen als zij willen opschalen, innoveren of hun productiviteit willen verhogen, moeten worden aangepakt. Aangezien veel van de concurrentiefactoren nauw met elkaar verbonden zijn, zal voor de bevordering van het concurrentievermogen en de welvaart van Europa een samenhangende en strategische aanpak nodig zijn, vooral tegen de uitdagende geopolitieke achtergrond.
Het jaarverslag over de eengemaakte markt en het concurrentievermogen zal het uitgangspunt vormen voor de politieke bespreking over concurrentievermogen en welvaart en als input dienen voor de volgende stappen aangaande beleidsmaatregelen. Dit verslag voorziet in een gezamenlijke diagnose en wijst op de beleidsprioriteiten voor het industriebeleid, met name voor de komende Clean Industrial Deal, en voor de eengemaakte markt, met name voor de op handen zijnde strategie voor de eengemaakte markt. In samenhang hiermee bakent het kompas voor concurrentievermogen het kader af voor toekomstige beleidsmaatregelen ter versterking van het Europese concurrentievermogen en de Europese groei. Bovendien zal dit verslag het uitgangspunt vormen voor de bespreking in de Europese Raad, de Raad Concurrentievermogen en het Europees Parlement, alsook met de lidstaten. Het kan eveneens als basis dienen voor nauwe samenwerking en dialoog met belanghebbenden, waaronder bedrijven. Het verslag zal input leveren voor de besprekingen over het Europees Semester en het instrument voor de coördinatie van het concurrentievermogen, alsmede over het fonds voor het concurrentievermogen en het volgende meerjarig financieel kader. Samengevat zorgt dit verslag voor een nauwlettend toezicht op het concurrentievermogen van Europa, zodanig dat de verschillende Europese actoren de vooruitgang kunnen volgen en op jaarbasis beleidsprioriteiten kunnen vaststellen.
1 Eurostat; US Energy Information Administration (EIA). Zie afdeling 3.3.
2 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness — A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa). Deel A, blz. 2.
3 In plaats van via fusies, overnames of spin-offs van gevestigde bedrijven.
4 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness — A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa). Deel A, blz. 10.
5 Voormalig premier Letta, “Much more than a Market” (“Veel meer dan een markt”).
6 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness — A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa).
7 Voormalig premier Niinistö, “Enhancing the European Union’s Resilience for Future Uncertainties” (Het vergroten van de veerkracht van de Europese Unie ten aanzien van toekomstige onzekerheden).
8 Een voorbeeld van oproepen vanuit het bedrijfsleven is de Verklaring van Antwerpen voor een Europese industriële deal.
9 De editie van dit jaar van het verslag gaat uit van de 17+2 KPI’s van het jaarverslag over de eengemaakte markt en het concurrentievermogen van 2024 en wordt aangevuld met een beperkt aantal toevoegingen om de analyse te verdiepen op gebieden van cruciaal belang.
10 Mededeling “30 jaar eengemaakte markt”, COM(2023) 162).
11 In de conclusies van de Europese Raad van december 2022 werd de Commissie verzocht een strategie op EU-niveau te presenteren om het concurrentievermogen en de productiviteit te stimuleren.
12 Mededeling “Concurrentievermogen van de EU op de lange termijn:blik op de periode na 2030” (COM(2023) 168).
13 Europese Commissie, Scorebord van de eengemaakte markt.
14 Afgezien van het duidelijke prijseffect zijn er verschillende redenen die de handel binnen de EU mogelijk hebben belemmerd, waaronder de toenemende relevantie van mondiale waardeketens, geopolitieke spanningen, structurele veranderingen in de EU-economie zoals de achteruitgang van de productie en de opkomst van de dienstensector, het besluit van het Verenigd Koninkrijk om de EU te verlaten, en aanhoudende belemmeringen voor handel en investeringen, zoals niet-tarifaire belemmeringen en verschillen in regelgeving.
15 De Single Market Barriers Tracker is een instrument dat is ontwikkeld in het kader van de verordening tot oprichting van één digitale toegangspoort om gegevens te verzamelen over belemmeringen op de eengemaakte markt bij burgers en bedrijven: Single Market Barriers Tracker.
16 “Single Market — Compendium of obstacles — 13 Feb. 2024” (Eengemaakte markt — Compendium van obstakels — 13 februari 2024).
17 Eurochambres-enquête over de eengemaakte markt: “Overcoming obstacles, developing solutions” (Obstakels overwinnen, oplossingen ontwikkelen).
18 Territoriale beperkingen op leveringen zijn door particuliere leveranciers ingestelde belemmeringen in de toeleveringsketen, die gevolgen kunnen hebben voor detailhandelaren of groothandelaren. Deze kunnen ertoe leiden dat detailhandelaren of groothandelaren verhinderd of belemmerd worden bij de inkoop van goederen in een andere EU-lidstaat dan die waar zij gevestigd zijn, en/of hen verhinderen goederen te distribueren (d.w.z. door te verkopen) naar andere EU-lidstaten dan die waar zij gevestigd zijn.
19 Europese Commissie, “SMET report” (Verslag van de taskforce voor de handhaving van de eengemaakte markt).
20 “SMET report” (Verslag van de taskforce voor de handhaving van de eengemaakte markt).
21 Scorebord van de eengemaakte markt.
22 Scorebord van de eengemaakte markt. Het aantal aanhangige inbreukzaken is teruggedrongen, ondanks het feit dat er 25 % meer nieuwe zaken zijn ingeleid in vergelijking met de vorige verslagperiode (172, tegenover 138).
23 Europese Commissie — Scorebord van de eengemaakte markt.
24 Verordening inzake noodsituaties op de interne markt en veerkracht van de interne markt.
25 Scoreboard van de eengemaakte markt, “Toegang tot diensten en dienstenmarkten”.
26 Dit is voornamelijk te wijten aan de in afdeling 1.1 genoemde belemmeringen, zoals de reglementering voor beroepen en bedrijven die diensten mogen verlenen, uiteenlopende arbeids- en belastingwetgeving, complexe vereisten voor de verklaring van de detachering van werknemers en het bewijs van socialezekerheidsdekking.
27 ECB, Eurostat, de groei van de arbeidsproductiviteit in de EU in de dienstensector is lager dan in de productie-industrie (0,96 % versus 1,55 % in de periode 2010-2019). De groei van de arbeidsproductiviteit per uur in de dienstensector in de EU blijft ook achter bij die van de VS (groei van 3,8 % versus 12,4 % in de periode 2019-2024).
28 ECSIP-consortium, “Study on the relation between industry and services in terms of productivity and value creation” (Studie naar de relatie tussen industrie en diensten in termen van productiviteit en waardecreatie).
29 30 jaar eengemaakte markt — inventarisatie en vooruitblik; “Business Europe, Examples of Single Market barriers for businesses — 2023” (Business Europe, Voorbeelden van belemmeringen op de eengemaakte markt voor het bedrijfsleven — 2023).
30 De bouwsector vertegenwoordigt bijvoorbeeld 11 % van het bbp van de EU, maar slechts 1 % van de EU-handel in diensten. De arbeidsproductiviteit per uur in de bouw bedraagt ongeveer 35 EUR per uur, 30 % minder dan in de productie-industrie.
31 Databank met gereglementeerde beroepen.
32 “Measuring Prevalence and Labour Market Impacts of Occupational Regulation in the EU” (Meten van de prevalentie en de gevolgen van beroepsreglementering op de arbeidsmarkt in de EU).
33 Idem.
34 Europese Commissie, Single Market Scoreboard, “Barriers to accessing professional services markets” (Scorebord van de eengemaakte markt, “Belemmeringen voor de toegang tot de markten voor professionele diensten”); EU restrictiveness indicator (EURI) database (Databank met EU-beperkingsindicator).
35 Richtlijn betreffende de erkenning van beroepskwalificaties.
36 Databank met gereglementeerde beroepen.
37 Hoewel procedures voor automatische erkenning op basis van geharmoniseerde minimumopleidingseisen of op basis van beroepservaring voor specifieke beroepen en sectoren gelden, is hun reikwijdte in de praktijk te beperkt en blijven de procedures te vaak complex en traag.
38Voorstel van de Commissie van 13 november 2024 tot oprichting van een centraal digitaal aangifteportaal.
39 Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf — Postdiensten.
40 Batterijen: Verordening (EU) 2023/1542; machines: Verordening (EU) 2023/1230; persoonlijke beschermingsmiddelen: Verordening (EU) 2016/425.
41 Dit brengt bijzondere uitdagingen met zich mee voor de productveiligheid en het markttoezicht, aangezien ongeveer driekwart van de geïdentificeerde gevaarlijke producten in de EU afkomstig zijn van buiten de EU en niet voor alle consumptiegoederen de vereiste geldt dat er in de EU een verantwoordelijke persoon moet zijn die kan worden bereikt om corrigerende maatregelen te treffen. Dit heeft negatieve gevolgen voor het gelijke speelveld in de EU.
42 Verordening (EU) 2019/1020.
43 Verordening (EU) 2023/988.
44 Uit een onafhankelijke studie die in 2020 in opdracht van de Europese Commissie werd uitgevoerd, werd geschat dat als de territoriale beperkingen op leveringen zouden worden afgeschaft, consumenten tot 14,1 miljard EUR per jaar zouden kunnen besparen op hun aankopen van bepaalde producten.
45 Op 23 mei 2024 heeft de Commissie Mondelez een boete van 337,5 miljoen EUR opgelegd wegens het belemmeren van de grensoverschrijdende handel in chocolade, koekjes en koffieproducten. Eerder, in 2019, had de Commissie AB InBev een boete van 200 miljoen EUR opgelegd wegens het beperken van de grensoverschrijdende verkoop van bier.
46 Het EU-mededingingsrecht is alleen van toepassing wanneer de territoriale beperkingen op leveringen zijn opgenomen in concurrentieverstorende overeenkomsten of eenzijdig worden uitgevoerd door een marktdeelnemer met een machtspositie.
47 Het jaarlijkse werkprogramma van de Unie voor Europese normalisatie.
48 Herziening van Verordening (EU) nr. 1007/2011. Zo worden er bijvoorbeeld nieuwe vezels ontwikkeld, met een toenemende complexiteit en snelheid, en zijn nieuwe recyclingtechnologieën snel beschikbaar, waardoor een betere identificatie van de vezels vereist is, en zijn digitale etiketteringstechnologieën nu direct beschikbaar en betaalbaar.
49 EIB, Investeringsbelemmeringen in de EU.
50 Op een schaal van 1 tot 7, waarbij 1 staat voor zeer complex en 7 voor zeer gemakkelijk.
51 Ernst & Young, Europe Attractiveness Survey 2024.
52 Europese Commissie — Scorebord van de eengemaakte markt; UNCTAD.
53 Europese Investeringsbank, EIB Investment Survey 2024.
54 Zie bijvoorbeeld de Eurochambres-enquête over de eengemaakte markt van 2024, Overcoming obstacles, developing solutions.
55Het toepassingsgebied is onlangs uitgebreid met de verordening betreffende Europese datagovernance, de verordening betreffende kortetermijnverhuur van accommodatie, de verordening voor een nettonulindustrie, en de verordening kritieke grondstoffen. Er zijn lopende voorstellen om de richtlijn voor een kader voor Europese grensoverschrijdende verenigingen, de richtlijn inzake rijbewijzen en de richtlijn betreffende de onderbouwing en mededeling van expliciete milieuclaims op te nemen.
56 Richtlijn 2014/55/EU.
57 Effectbeoordeling met betrekking tot de verordening Interoperabel Europa.
58 “SME performance review” (Evaluatie van de prestaties van kmo’s).
59 OESO, Helping SMEs scale up (het opschalen van kleine en middelgrote ondernemingen).
60 Europese Commissie, SME Performance Review 2024 (Evaluatie van de prestaties van kmo’s 2024).
61 Kmo’s meldden de volgende zaken als hun meest dringende problemen (in de enquête konden zij er meerdere noemen): regelgevingsbelemmeringen of administratieve lasten (55 %), betalingsachterstanden (35 %), gebrek aan liquiditeit en toegang tot financiering (21 %), en vaardigheden, waaronder leidinggevende vaardigheden (17 %). Bron: Eurobarometer 486, Steunpakket voor kleine en middelgrote ondernemingen.
62 Flash Eurobarometer 549 over kmo’s, hulpbronnenefficiëntie en groene markten.
63 Enquête over toegang tot financiering voor ondernemingen (SAFE) 2023.
64 Europese Commissie, Voorbereidingen voor pre-toetredingshervormingen en -beleidsevaluaties.
65 Raad van de Europese Unie, Oekraïneplan.
66 Europese Commissie, Groeiplan voor de Westelijke Balkan, goedgekeurd op 8 november 2023.
67 Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, “Patents, trade marks and startup finance”.
68 Sun, “Review of the Importance of Technology Company Valuation and Commonly Used Methods”, deel 189, blz. 30.
69 Eurostat, R&D expenditure.
70 Opmerking: De waarden van de mondiale tegenspelers dateren uit 2021: Wereldbank, Research and development expenditure (% of GDP) |Gegevens.
71 Europese Commissie — DG RTD, “Science, Research and Innovation Performance of the EU 2024” (Prestaties op het gebied van wetenschap, onderzoek en innovatie in de EU, 2024), blz. 83.
72 Europese Commissie — DG RTD & DG JRC, The EU Industrial R&D Investment Scoreboard (EU-scorebord voor investeringen in industrieel onderzoek en ontwikkeling).
73 Europese Commissie, Volgen van de innovatieprestaties van landen: De outputindicator voor innovatie 2023.
74 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness – A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa), deel B, blz. 244.
75 European Commission, Strategic Insights into the EU’s Advanced Manufacturing Industry, Report (2024) (Europese Commissie, Strategische inzichten in de geavanceerde productie-industrie van de EU, Verslag (2024)).
76 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness — A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa).
77 Europese Commissie, verslagen over het digitale decennium.
78 Als gevolg van een wijziging van de definitie zijn het deel van KPI 16 dat gegevensanalyse meet in 2023 en big data in 2020, niet volledig vergelijkbaar.
79Statista, ICT global market share worldwide 2023 (Aandeel in de ICT-wereldmarkt per land, 2023).
80 Europese Commissie, DG JRC, The geography of EU green and digital inventions and their knowledge sources (De geografie van groene en digitale uitvindingen in de EU en hun kennisbronnen), 2023.
81 Eurostat, “Digitalisation in Europe — 2024 edition” (Digitalisering in Europa — editie 2024).
82 Internationale Federatie voor Robotica, Global Robot Density in Factories Doubled in Seven Years (De wereldwijde robotdichtheid in fabrieken is in zeven jaar verdubbeld).
83 Onderzoeksdienst van het Europees Parlement, AI investment:EU and global indicators (AI-investeringen: EU- en mondiale indicatoren).
84 Doelstelling vastgelegd in het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten.
85 Eurostat, Werkgelegenheid en activiteit naar geslacht en leeftijd — jaargegevens.
86 OESO, Labour force participation rate (Participatiegraad).
87 OESO, PISA 2022 Results (Resultaten PISA 2022).
88 Europese Commissie, Digitale vaardigheden en banen.
89 “Employment and social developments in Europe 2023 — Publications Office of the EU” (Werkgelegenheid en sociale ontwikkelingen in Europa 2023 — Bureau voor publicaties van de Europese Unie).
90 Eurostat, “Digitalisation in Europe — 2024 edition” (Digitalisering in Europa — editie 2024).
91 Europees Jaar van de Vaardigheden — Strategieën voor tekorten aan vaardigheden, aanwervings- en retentiestrategieën in kleine en middelgrote ondernemingen (september 2023). Verslag (september 2023) | Europese Commissie (europa.eu).
92 Eurostat, ICT specialists in employment (ICT-specialisten met beroepsactiviteit).
93 Europese Commissie, Ameco-databank.
94 Productieve investeringen worden hier gedefinieerd als de bruto-investeringen in vaste activa minus investeringen in woningen.
95 Opmerking: Een deel van deze spaartegoeden zal via de portefeuilletoewijzing van banken en andere financiële intermediairs bijdragen aan bedrijfsbeleggingen.
96 Opmerking: De reeks indicatoren van de Commissie over de kapitaalmarktenunie bevat gedetailleerde indicatoren die de ontwikkelingen op de kapitaalmarkten helpen volgen. “List of indicators to monitor progress towards the CMU objectives” (Lijst van indicatoren om de voortgang in de richting van de KMU-doelstellingen te monitoren).
97 Europese Investeringsbank (EIB), The scale-up gap.
98 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness – A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa), deel B, blz. 1.
99 Verdelingsvermogensrekeningen van de ECB; Economische gegevens van de Amerikaanse Federal Reserve.
100Voormalig premier Letta, “Much more than a Market” (“Veel meer dan een markt”), blz. 11.
101 Statista, “Foreign direct investment from Europe into the United States from 2000 to 2023” (Buitenlandse directe investeringen vanuit Europa in de Verenigde Staten van 2000 tot 2023).
102 Voormalig premier Draghi, “The future of European competitiveness – A competitiveness strategy for Europe” (De toekomst van het Europese concurrentievermogen — Een strategie betreffende het concurrentievermogen van Europa), deel B, blz. 236.
103 In 2023 zullen de EU-begroting en NextGenerationEU in totaal 38 % van hun middelen besteden aan klimaatrelevante maatregelen en 19 % aan de digitale prioriteiten van de EU.
104 Europese Commissie, Recovery and Resilience Scoreboard (Scorebord voor herstel en veerkracht).
105 Niveaus van technologische paraatheid zijn een maatstaf voor de maturiteit van een technologie, waarbij 1 de laagste maturiteit is (basisonderzoek) en 9 de hoogste maturiteit is (klaar voor lancering/operationeel).
106 Europese Commissie, Scorebord van de eengemaakte markt.
107 Elektriciteit als aandeel van het bruto-eindverbruik van energie.
108 Eurostat; Europese Commissie — DG GROW.
109 International Aluminium Institute.
110 Eurostat; het Amerikaanse agentschap voor informatie over energie (Energy Information Administration — EIA), het Britse Ministerie van energiezekerheid en energieneutraliteit (DESNZ) en het Internationaal Energieagentschap (IEA).
111 Zie de nationale cijfers voor KPI 17 in bijlage 1 bij dit verslag.
112 Ernst & Young, “EY Europe Attractiveness Survey June 2024” (Enquête over de aantrekkingskracht van Europa, EY, juni 2024).
113Verbruiksschijf IC van de EU = middelgrote industriële verbruikers met een jaarlijks verbruik tussen 500 MWh en 2 000 MWh. Verbruiksschijf ID van de EU = grote industriële verbruikers met een jaarlijks verbruik tussen 2 000 MWh en 20 000 MWh.
114 Statistische energiegegevensbladen voor de EU-landen.
115 EU-emissiehandelssysteem.
116 Er wordt momenteel onderhandeld over de herziene energiebelastingrichtlijn van de EU.
117 Eurostat, Energy statistics (Energiestatistieken).
118 Europese Commissie, Werkdocument van de diensten van de Commissie bij de mededeling over de klimaatdoelstelling voor Europa voor 2040.
119 Europese Commissie — DG RTD — Octrooistatistieken tonen aan dat EU-bedrijven 29 % van de octrooien op het gebied van schone energie en 24 % van de octrooien op het gebied van energie-efficiëntie genereren.
120 Internationaal Energieagentschap, Energy Technology Perspectives, 2024. Verslag vermeldt 2 biljoen USD, omgerekend eind 2024.
121 Europese Rekenkamer, speciaal verslag:Circulaire economie — Trage overgang van de lidstaten ondanks EU-maatregelen.
122 Eurostat, “Material flows and resource productivity” (Materiaalstromen en hulpbronnenproductiviteit).
123 Europees Milieuagentschap, De materiële voetafdruk van Europa.
124127Europese Commissie, Informatiesysteem voor grondstoffen.
125 Eurostat — Internationale handel in goederen (ext_go); Internationale handel in diensten (ext_ser).
126 Organisatie van de VN voor industriële ontwikkeling — Databank over de concurrentiepositie van de industrie; Databanken van de Wereldbank; Eurostat; Schattingen van de Europese Commissie.
127 Tot de “overeenkomstpartners” behoren derde landen waarmee de EU handelsovereenkomsten (al dan niet voorlopig toegepast) of partnerschappen op het gebied van grondstoffen deelt, of die ondertekenaars zijn van de gezamenlijke verklaring inzake samenwerking op het gebied van wereldwijde toeleveringsketens uit 2022. De overige derde landen worden beschouwd als “niet-overeenkomstpartners” (waaronder bijvoorbeeld Rusland en China).
128 R. Arjona, W. Connell, C. Herghelegiu (2024): “Supply Chain Tectonics: Empirics on how the EU is plotting its path through global trade fragmentation”, Europese Commissie, Single Market Economics Papers 28.
129 Europese Commissie, De uitvoering en de handhaving van het handelsbeleid van de EU.
130 EU-tarieven op de invoer van elektrische voertuigen op batterijen uit China.
131 Deze bijlage schetst de mondiale context van de handel en toeleveringsketens en beschrijft de door de VS, het VK, China, Japan, India, Canada, Australië, Zuid-Korea, Singapore en Taiwan genomen weerbaarheidsmaatregelen.
132 Analyse uitgevoerd via de nieuwe index voor externe kwetsbaarheid (EXVI) van de Europese Commissie, een samengestelde indicator die is ontworpen om de externe kwetsbaarheid van producten, sectoren, toeleveringsketens en de totale economie te beoordelen. Het geeft de kwetsbaarheid van de economie aan voor externe schokken met een score van 0 (lage kwetsbaarheid) tot 1 (hoge kwetsbaarheid). De index is gebaseerd op twee pijlers: de eerste pijler is gericht op de risico’s van buitenlandse afhankelijkheid, waarbij de concentratie van handelsstromen en de afhankelijkheid van buitenlandse markten worden onderzocht, terwijl bij de tweede pijler de risico’s van een zwakke positie op de wereldmarkt aan bod komen, waarbij de sterke en zwakke punten van de concurrentie worden beoordeeld aan de hand van prijsverschillen en relatieve comparatieve voordelen.
133 Europese Investeringsbank, EIB Investment Survey.
134 Europese Investeringsbank, https://www.eib.org/en/publications/20240179-navigating-supply-chain-disruptions.
135Europese Commissie, “Raw materials diplomacy” (Grondstoffendiplomatie).
136Europese Commissie, Global Gateway.
NL NL