Bijlagen bij COM(2025)49 - Standpunt EU in het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken, opgericht bij de Associatieovereenkomst met Oekraïne met betrekking tot de wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij die overeenkomst

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage XVII bij die Overeenkomst.

1.2. Betrokken beleidsterrein(en)

Gemeenschappelijke handelspolitiek; telecommunicatiediensten.

1.3. Doelstelling(en)

1.3.1. Algemene doelstelling(en)

- Uitvoering geven aan de diepe en brede vrijhandelsruimte (DCFTA) in het kader van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds (“de Overeenkomst”).

- Geleidelijke aanpassing van de Oekraïense regelgeving aan het EU-acquis.

1.3.2. Specifieke doelstelling(en)

Specifieke doelstelling nr.

- In het kader van de DCFTA en gezien de gevolgen van de Russische aanvalsoorlog voor het vermogen van Oekraïne om tot vaststelling van wetten te komen, beoogt het initiatief Oekraïne in voorkomend geval extra tijd te geven om volledig uitvoering te geven aan het acquis van de Unie op het gebied van roaming.

- Gezien een aantal bestaande tekstuele discrepanties moet er bovendien voor worden gezorgd dat de verordeningsteksten van de Unie voorrang hebben op de handeling(en) waarbij deze in de Oekraïense rechtsorde worden opgenomen.

1.3.3. Verwacht(e) resulta(a)t(en) en gevolg(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.

Aanpassing van de Oekraïense wetgeving op het gebied van roaming.

Voorbereiding op de integratie van Oekraïne in het “roam-like-at home”-gebied.

1.3.4. Prestatie-indicatoren

Vermeld de indicatoren voor de monitoring van de voortgang en de beoordeling van de resultaten.

Het gewijzigde aanhangsel XVII-3 bevat het tijdschema voor de voltooiing van de aanpassing van Oekraïne voor elke in de lijst opgenomen wetgevingshandeling, hetgeen fungeert als indicator voor het monitoren van de vooruitgang overeenkomstig de Overeenkomst.

1.4. Het voorstel/initiatief betreft:

 een nieuwe actie

 een nieuwe actie na een proefproject/voorbereidende actie0

 de verlenging van een bestaande actie

 de samenvoeging of ombuiging van een of meer acties naar een andere/een nieuwe actie

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien, met een gedetailleerd tijdschema voor de uitrol van het initiatief

De wet biedt Oekraïne extra tijd om volledig uitvoering te geven aan het acquis van de Unie op het gebied van roaming, waar passend en zoals aangegeven in de voorgestelde wijziging van aanhangsel XVII-3 van de Associatieovereenkomst.

1.5.2. Toegevoegde waarde van het optreden van de Unie (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van het optreden van de Unie” verstaan de waarde die het optreden van de Unie oplevert boven op de waarde die door een optreden van alleen de lidstaten zou zijn gecreëerd.

Redenen voor optreden op EU-niveau (ex ante)

- Tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke handelspolitiek

Verwachte toegevoegde waarde EU (ex-post)

- Tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke handelspolitiek

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

1.5.4. Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten

De voorgestelde wet heeft geen gevolgen voor het meerjarig financieel kader en de EU-begroting.

1.5.5. Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking

1.6. Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief

beperkte geldigheidsduur

-  van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

-  financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor vastleggingskredieten en vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor betalingskredieten.

onbeperkte geldigheidsduur

- Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

- gevolgd door een volledige uitvoering.

1.7. Wijze(n) van uitvoering van de begroting0

Direct beheer door de Commissie

-  door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;

-  door de uitvoerende agentschappen

Gedeeld beheer met de lidstaten

Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken toe te vertrouwen aan:

-  derde landen of de door hen aangewezen organen;

-  internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);

-  de Europese Investeringsbank en het Europees Investeringsfonds

-  de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen;

-  publiekrechtelijke organen;

-  privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, voor zover zij zijn voorzien van voldoende financiële garanties;

-  privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die zijn voorzien van voldoende financiële garanties;

-  organen waaraan of personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling;

-  in een lidstaat gevestigde organen die onder het privaatrecht van een lidstaat of onder het Unierecht vallen en die in aanmerking komen om overeenkomstig sectorspecifieke regelgeving te worden belast met de uitvoering van middelen van de Unie of begrotingsgaranties, voor zover dergelijke organen onder zeggenschap staan van publiekrechtelijke organen of privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, en beschikken over voldoende financiële garanties in de vorm van hoofdelijke aansprakelijkheid van de controlerende organen of gelijkwaardige financiële garanties, die voor elke actie beperkt kunnen blijven tot het maximumbedrag van de steun van de Unie.

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

2.2. Beheers- en controlesyste(e)m(en)

2.2.1. Rechtvaardiging van de voorgestelde wijzen van uitvoering van de begroting, uitvoeringsmechanismen voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie

2.2.2. Informatie over de geïdentificeerde risico’s en het (de) systeem (systemen) voor interne controle dat is (die zijn) opgezet om die risico’s te beperken

2.2.3. Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding tussen de controlekosten en de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

Dit initiatief heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU.

3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

- Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer

GK/NGK0van EVA-landen0van kandidaat-lidstaten en aspirant-kandidaten0Van andere derde landenandere bestemmings-ontvangsten
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE

- Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer

GK/NGKvan EVA-landenvan kandidaat-lidstaten en aspirant-kandidatenvan andere derde landenandere bestemmings-ontvangsten
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE

3.2. Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.1.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kaderNummer

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen1a)0,000
Betalingen2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen1b)0,000
Betalingen2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten0
Begrotingsonderdeel3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG<…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredieten

Vastleggingen4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen5)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….>Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
• TOTAAL beleidskredieten (alle beleidsrubrieken)
Vastleggingen4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen5)0,0000,0000,0000,0000,000
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken)
6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder de rubrieken 1 tot en met 6Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kader
(referentiebedrag)
Betalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000

Rubriek van het meerjarig financieel kader7“Administratieve uitgaven”0
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,0000,0000,0000,0000,000

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7Vastleggingen0,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.1.2. Kredieten uit externe bestemmingsontvangsten

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kaderNummer

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen1a)0,000
Betalingen2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen1b)0,000
Betalingen2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten0
Begrotingsonderdeel3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG<…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredieten

Vastleggingen4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen5)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….>Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredieten

Vastleggingen4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen5)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….>Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
• TOTAAL beleidskredieten (alle beleidsrubrieken)
Vastleggingen4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen5)0,0000,0000,0000,0000,000
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken)
6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder de rubrieken 1 tot en met 6Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kader (referentiebedrag)Betalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000

Rubriek van het meerjarig financieel kader7“Administratieve uitgaven”0

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,0000,0000,0000,0000,000

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7Vastleggingen0,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.2. Geraamde output, gefinancierd uit beleidskredieten (niet invullen voor gedecentraliseerde agentschappen)

Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort0

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 10
Output
Output
Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2…
Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.3.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting

GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.3.2. Kredieten uit externe bestemmingsontvangsten

EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTENJaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.3.3. Totaal kredieten

TOTAAL
GOEDGEKEURDE KREDIETEN + EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTEN
JaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.4. Geraamde personeelsbehoeften

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

3.2.4.1. Gefinancierd uit goedgekeurde begroting

Raming in voltijdequivalenten (vte’s)0
GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)0000
Extern personeel (in vte’s)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
EU-delegaties0000
01 01 01 02 (AC, END — onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END — eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

3.2.4.2. Gefinancierd uit externe bestemmingsontvangsten

EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)0000
Extern personeel (in voltijdequivalenten)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
EU-delegaties0000
01 01 01 02 (AC, END — onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END — eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

3.2.4.3. Totale personeelsbehoeften

TOTAAL GOEDGEKEURDE KREDIETEN + EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)0000
Extern personeel (in voltijdequivalenten)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
EU-delegaties0000
01 01 01 02 (AC, END — onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END — eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

Aantal personeelsleden dat nodig is voor de uitvoering van het voorstel (in vte’s):

Uit te voeren door bestaand personeel van de diensten van de CommissieUitzonderlijk aanvullend personeel*
Te financieren uit rubriek 7 of onderzoekTe financieren uit BA-onderdeelTe financieren uit vergoedingen
Personeelsformatiepostenn.v.t.
Extern personeel (AC, GND’s, INT)

Beschrijving van de uit te voeren taken door:

Ambtenaren en tijdelijk personeel
Extern personeel

3.2.5. Overzicht van het geschatte effect op met digitale technologie samenhangende investeringen

Verplicht: in onderstaande tabel moet de beste schatting worden gegeven van de met digitale technologie samenhangende investeringen die uit het voorstel/initiatief voortvloeien.

De kredieten onder rubriek 7 moeten in uitzonderlijke gevallen in het desbetreffende onderdeel worden opgenomen, indien vereist voor de uitvoering van het voorstel/initiatief.

De kredieten onder de rubrieken 1 t/m 6 moeten worden weergegeven als “IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s”. Deze uitgaven betreffen het operationele budget dat moet worden gebruikt voor hergebruik, koop of ontwikkeling van IT-platforms of tools die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van het initiatief, alsook daarmee verband houdende investeringen (bv. licenties, studies, gegevensopslag enz.). De in deze tabel vermelde informatie moet in overeenstemming zijn met de gegevens in deel 4, “Digitale dimensies”.

TOTAAL Digitale en IT-kredietenJaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
IT-uitgaven (algemeen)0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.6. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

-  kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK)

-  hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

-  hiervoor is een herziening van het MFK nodig

3.2.7. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

-  voorziet niet in medefinanciering door derden

-  voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

 voor de eigen middelen

 voor overige ontvangsten

 geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief0
Jaar 2024Jaar 2025Jaar 2026Jaar 2027
Artikel ….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).

4. DIGITALE DIMENSIES

4.1. Voorschriften met digitale relevantie

Het voorstel voert geen specifieke digitale vereisten in, aangezien er geen digitale middelen nodig zijn om het standpunt van de Unie vast te stellen. Bijgevolg is het beginsel van “standaard digitaal” niet van toepassing, aangezien het besluit niet de verlening van een openbare dienst inhoudt. Hoewel de toekomstige aanpassing van de wetgeving van Oekraïne aan die van de Unie digitale overwegingen van de kant van Oekraïne mee kan brengen, vallen dergelijke aspecten buiten het toepassingsgebied van dit memorandum.

4.2. Gegevens


4.3. Digitale oplossingen


4.4. Interoperabiliteitsbeoordeling


4.5. Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering

 


0Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).

0Richtlijn (EU) 2018/1972, Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (PB L 115 van 13.4.2022, blz. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2022/612/oj), Verordening (EU) 2018/1971 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot instelling van het Orgaan van Europese regulerende instanties voor elektronische communicatie (Berec) en het Bureau voor ondersteuning van Berec (Berec-Bureau), tot wijziging van Verordening (EU) 2015/2120 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1211/2009 (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/1971/oj), Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie van 15 december 2016 tot vaststelling van gedetailleerde voorschriften betreffende de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik, betreffende de methodologie voor de beoordeling van de houdbaarheid van de afschaffing van retailroamingtoeslagen en betreffende de ten behoeve van die beoordeling door een roamingaanbieder in te dienen aanvraag (PB L 344 van 17.12.2016, blz. 46, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2016/2286/oj), en Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie van 18 december 2020 houdende aanvulling van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad waarbij één enkel maximumtarief voor mobiele gespreksafgifte voor de hele Unie en één enkel maximumtarief voor vaste gespreksafgifte voor de hele Unie wordt vastgesteld (PB L 137 van 22.4.2021, blz. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2021/654/oj).

0Arrest van het Hof van Justitie van 7 oktober 2014, Duitsland/Raad, C-399/12, ECLI:EU:C:2014:2258, punten 61 tot en met 64.

0PB L 161 van 29.5.2014, blz. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2014/295/oj.

0Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).

0In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

0Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx.

0GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

0EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

0Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.

0Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

0De benodigde kredieten moeten worden bepaald aan de hand van de gemiddelde jaarlijkse kostencijfers die beschikbaar zijn op de desbetreffende BUDGpedia-webpagina.

0Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

0De benodigde kredieten moeten worden bepaald aan de hand van de gemiddelde jaarlijkse kostencijfers die beschikbaar zijn op de desbetreffende BUDGpedia-webpagina.

0Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

0Zoals beschreven in punt 1.3.2. “Specifieke doelstellingen”

0Geef onder de tabel aan hoeveel vte’s binnen het aangegeven aantal reeds zijn toegewezen aan het beheer van de actie en/of binnen uw DG kunnen worden heringezet en wat uw nettobehoeften zijn.

0Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL