Bijlagen bij COM(2025)47 - Eenvoudiger en sneller Europa: mededeling over uitvoering en vereenvoudiging

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage II (COM(2023) 638 final).

20 In 2024 heeft de Commissie een voorstel ingediend voor een verordening tot oprichting van een meertalige openbare interface voor de invoering van een vrijwillig standaardformulier voor de aangifte van gedetacheerde werknemers. Het invullen van een detacheringsverklaring met gebruikmaking van het standaardformulier neemt naar schatting gemiddeld 73 % minder tijd in beslag dan nu in de EU het geval is. Deze maatregel zal de bescherming van werknemers verbeteren door de transparantie van detacheringen te vergroten, en zal de lidstaten helpen doeltreffende en gerichte inspecties uit te voeren.

21 Dit omvat terugkerende en geannualiseerde eenmalige kosten.

22 Europese Commissie, Samen zorgen voor betere regelgeving (COM(2021) 219 final).

23 Deze besparingen zijn gebaseerd op de initiatieven van de Commissie en worden geraamd op 7,3 miljard euro in 2022, 6,3 miljard euro in 2023 en 260 miljoen euro in 2024 (een overgangsjaar aan het einde van het vorige mandaat van de Commissie, waarin er minder wetgevingswerkzaamheden plaatsvonden). Voor sommige van deze maatregelen is er echter nog geen goedkeuring of is het kostenbesparingspotentieel verminderd door wijzigingen in de voorgestelde wetgeving.

24 Ondernemingen die te maken krijgen met wettelijke of bestuurlijke belemmeringen in een lidstaat, kunnen daar melding van maken via https://fosmo.youreurope.europa.eu/ en bedrijfsverenigingen of andere organisaties met meerdere ondernemingen kunnen contact opnemen met grow-single-digital-gateway@ec.europa.eu om melding te maken van belemmeringen. Zij kunnen eerst hulp en advies op maat krijgen via https://asf.youreurope.europa.eu/.

25 Tijdens zijn vierjarige mandaat heeft het platform 41 adviezen en 260 specifieke suggesties opgesteld. Verschillende vlaggenschipinitiatieven van de Commissie zijn gebaseerd op deze expertise, waaronder het pakket “btw in het digitale tijdperk”, de verordening ecologisch ontwerp voor duurzame producten, de verordening gigabitinfrastructuur, de verordening Interoperabel Europa, het bankenuniepakket en de verordening beursnotering.

26 De berekeningen zijn in overeenstemming met een pragmatische aanpak en zijn gebaseerd op eerdere werkzaamheden; zij houden ook rekening met de lastenramingen van de Groep op hoog niveau inzake administratieve lasten in 2012 en de waargenomen trends op het gebied van de lasten in de periode 2012-2022 voor sommige lidstaten waarvoor gegevens beschikbaar zijn.

27 Het gaat onder meer om de 41 initiatieven die samen met het werkprogramma van de Commissie voor 2024 zijn goedgekeurd en de daaropvolgende voorstellen van de Commissie, zoals het vereenvoudigingspakket voor de landbouw. Deze besparingen werden geraamd aan de hand van het standaardkostenmodel van de EU.

28 Een verzoek om input over de rationalisering van de rapportagevereisten stond open voor feedback van belanghebbenden tot december 2023. Ongeveer 200 respondenten hebben hun bijdrage geleverd, aangevuld met gerichte besprekingen met verenigingen en andere belanghebbenden, onder meer in het kader van workshops met het bedrijfsleven (met inbegrip van kleine en middelgrote ondernemingen).

29 Het digitale acquis omvat onder meer de algemene verordening gegevensbescherming, de datagovernanceverordening, de dataverordening, de cyberbeveiligingsverordening, de verordening cyberweerbaarheid, de EU-chipverordening en de verordening artificiële intelligentie.

30 Zie ook deel IV, punt c), hieronder, “Slimme en digitale levering als integraal onderdeel van het ontwerp van EU-wetgeving”.

31 COM(2025) 46 final.

32 https://commission.europa.eu/law/law-making-process/planning-and-proposing-law/better-regulation/better-regulation-guidelines-and-toolbox_nl.

33 Gebaseerd op de Regulatory Policy Outlook 2021 van de OESO. Het raadplegingsproces zal ook worden verbeterd door de invoering van uitvoeringsdialogen en praktijkcontroles, zoals eerder vermeld.

34 Definitief advies SME_test.pdf (europa.eu). De huidige mkb-toets wordt gedefinieerd in instrument #23. Ook moet rekening worden gehouden met de mogelijke effecten op kleine midcaps, voor zover deze kunnen worden onderscheiden.

35 Overeenkomstig artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) kunnen gedelegeerde handelingen bepaalde niet-essentiële onderdelen van een wetgevingshandeling aanvullen of wijzigen indien die laatste handeling dergelijke bevoegdheden delegeert.

36 Indien het nodig is dat juridisch bindende handelingen van de Unie volgens eenvormige voorwaarden worden uitgevoerd, verlenen die handelingen de Commissie uitvoeringsbevoegdheden uit hoofde van artikel 291 VWEU.

37 Zie instrument 42 van de toolbox voor betere regelgeving.

38 Als onderdeel van haar streven naar een beleidskader dat klaar is voor digitalisering, heeft de Commissie een nieuw wetgevings-, financieel en digitaal memorandum opgesteld dat bij haar voorstellen moet worden gevoegd. Het hoofdstuk over de digitale dimensie bevat essentiële informatie over de digitale aspecten van voorstellen en fungeert als het verslag over de interoperabiliteitsbeoordeling van de Commissie, zoals voorgeschreven door de verordening Interoperabel Europa. Het zorgt ervoor dat de Commissie bij het opstellen van voorstellen de digitale effecten grondig beoordeelt, zodat de voorstellen geschikt zijn voor het digitale tijdperk.

39 Zoals bijvoorbeeld is bepaald in de verordening artificiële intelligentie van de EU.

40 Interoperabel Europa-oplossingen (beschikbaar op het Interoperabel Europa-portaal) zullen overheidsdiensten in staat stellen met elkaar verbonden digitale overheidsdiensten te ontwikkelen, waardoor het vrije verkeer van gegevens over de grenzen heen wordt vergemakkelijkt.

41 De Ene digitale toegangspoort vergemakkelijkt de onlinetoegang tot informatie, administratieve procedures en ondersteunende diensten die EU-burgers en -ondernemingen in een andere lidstaat nodig kunnen hebben.

42 Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat gebruik wordt gemaakt van beschikbare gegevens van satellieten. EU-satellieten kunnen op afstand betrouwbare en vergelijkbare gegevens en voorspellingen in bijna-realtime verstrekken op kostenefficiënte wijze.

43 Zie punt 15 van IIA-BL: Wanneer zij dit passend en noodzakelijk achten voor het wetgevingsproces, stellen het Europees Parlement en de Raad effectbeoordelingen op over hun significante wijzigingen van het Commissievoorstel. Het Europees Parlement en de Raad nemen in de regel de effectbeoordeling van de Commissie als uitgangspunt voor hun verdere werkzaamheden. Elke instelling moet zelf definiëren wat zij onder een “significante” wijziging verstaat.

44 Het Hof heeft erop gewezen dat, hoewel er geen wettelijke verplichting bestaat om effectbeoordelingen uit te voeren, waarvan de inhoud evenmin bindend is, de Uniewetgever duidelijk moet kunnen aangeven met welke basisgegevens rekening is gehouden bij het maken van zijn keuzen, met name wanneer een last wordt opgelegd. Het Hof heeft in zijn arrest in de zaken C-541/20 tot en met C-555/20 – Beroep tot nietigverklaring – Eerste pakket mobiliteitsmaatregelen (“mobiliteitspakket”) – 4 oktober 2024, bevestigd dat zware eisen die in het wetgevingsproces zijn ingevoerd, en waarvoor de medewetgevers de onderliggende basisgegevens niet kunnen aantonen, met succes kunnen worden betwist en nietig verklaard door het Hof.

NL NL