Bijlagen bij COM(2025)106 - Wijziging van Richtlijn 92/43/EEG wat betreft de beschermingsstatus van de wolf (Canis lupus) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)106 - Wijziging van Richtlijn 92/43/EEG wat betreft de beschermingsstatus van de wolf (Canis lupus). |
---|---|
document | COM(2025)106 |
datum | 7 maart 2025 |
1.3.4. Prestatie-indicatoren
Vermeld de indicatoren voor de monitoring van de voortgang en de beoordeling van de resultaten
De bepalingen betreffende de wolf (Canis lupus) in de bijlagen IV en V zijn gewijzigd.
1.4. Het voorstel/initiatief betreft:
X een nieuwe actie
een nieuwe actie na een proefproject/voorbereidende actie6
de verlenging van een bestaande actie
de samenvoeging of ombuiging van een of meer acties naar een andere/een nieuwe actie
1.5. Motivering van het voorstel/initiatief
1.5.1. Behoeften waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien, met een gedetailleerd tijdschema voor de uitrol van het initiatief
n.v.t.
1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van het optreden van de EU” verstaan de waarde die het optreden van de Unie oplevert boven op de waarde die door een optreden van alleen de lidstaten zou zijn gecreëerd.
n.v.t.
1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan
n.v.t.
1.5.4. Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten
Geen gevolgen voor de begroting
1.5.5. Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking
Geen gevolgen voor de begroting
1.6. Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief
beperkte geldigheidsduur
- van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ
- financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor vastleggingskredieten en vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor betalingskredieten.
X onbeperkte geldigheidsduur
- uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,
- gevolgd door een volledige uitvoering.
1.7. Wijzen van uitvoering van de begroting7
Direct beheer door de Commissie
- door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;
- door de uitvoerende agentschappen
Gedeeld beheer met de lidstaten
Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken toe te vertrouwen aan:
- derde landen of de door hen aangewezen organen
- internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke)
- de Europese Investeringsbank en het Europees Investeringsfonds
- de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen
- publiekrechtelijke organen
- privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, voor zover zij zijn voorzien van voldoende financiële garanties
- privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die zijn voorzien van voldoende financiële garanties
- organen waaraan of personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling
- in een lidstaat gevestigde organen die onder het privaatrecht van een lidstaat of onder het Unierecht vallen en die in aanmerking komen om overeenkomstig sectorspecifieke regelgeving te worden belast met de uitvoering van middelen van de Unie of begrotingsgaranties, voor zover dergelijke organen onder zeggenschap staan van publiekrechtelijke organen of privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, en beschikken over voldoende financiële garanties in de vorm van hoofdelijke aansprakelijkheid van de controlerende organen of gelijkwaardige financiële garanties, die voor elke actie beperkt kunnen blijven tot het maximumbedrag van de steun van de Unie.
Opmerkingen
Geen gevolgen voor de begroting.
2. BEHEERSMAATREGELEN
2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen
Vermeld frequentie en voorwaarden.
n.v.t.
2.2. Beheers- en controlesystemen
2.2.1. Rechtvaardiging van de voorgestelde wijzen van uitvoering van de begroting, uitvoeringsmechanismen voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie
n.v.t.
2.2.2. Informatie over de vastgestelde risico’s en het systeem of de systemen voor interne controle die zijn opgezet om die risico’s te beperken
n.v.t.
2.2.3. Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding tussen de controlekosten en de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)
n.v.t.
2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.
n.v.t.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1. Rubrieken van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven
- Bestaande begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK8 | van EVA-landen9 | van kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaten10 | van andere derde landen | andere bestemmings-ontvangsten | |
n.v.t. | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | |
n.v.t. | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | |
n.v.t. | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE |
- Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK | van EVA-landen | van kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaten | van andere derde landen | andere bestemmings-ontvangsten | |
n.v.t. | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | |
n.v.t. | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | |
n.v.t. | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE |
3.2. Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten
3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
- Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven
3.2.1.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Nummer | n.v.t. |
DG: <…….> | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL MFK 2021-2027 | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
Beleidskredieten | |||||||
Begrotingsonderdeel | Vastleggingen | (1a) | 0,000 | ||||
Betalingen | (2a) | 0,000 | |||||
Begrotingsonderdeel | Vastleggingen | (1b) | 0,000 | ||||
Betalingen | (2b) | 0,000 | |||||
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten11 | |||||||
Begrotingsonderdeel | (3) | 0,000 | |||||
TOTAAL kredieten voor DG <…….> | Vastleggingen | =1a+1b+3 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Betalingen | =2a+2b+3 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Mandatory table
Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL MFK 2021-2027 | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
TOTAAL beleidskredieten | Vastleggingen | (4) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Betalingen | (5) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten | (6) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….> | Vastleggingen | =4+6 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
van het meerjarig financieel kader | Betalingen | =5+6 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 7 | “Administratieve uitgaven”12 — n.v.t. |
DG: <…….> | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL MFK 2021-2027 | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
Personele middelen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |||
Andere administratieve uitgaven | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |||
TOTAAL DG <…….> | Kredieten | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | ||
DG: <…….> | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL MFK 2021-2027 | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
Personele middelen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |||
Andere administratieve uitgaven | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | |||
TOTAAL DG <…….> | Kredieten | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | ||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL MFK 2021-2027 | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7 | Vastleggingen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
van het meerjarig financieel kader | Betalingen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
3.2.2. Geraamde output, gefinancierd uit beleidskredieten
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL | ||||||||||||
OUTPUTS | ||||||||||||||||||
Soort13 | Gem. kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Totaal aantal | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 114… | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1 | ||||||||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2… | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | ||||||||||||||||||
TOTAAL |
3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
- X Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven
3.2.3.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting
GOEDGEKEURDE KREDIETEN | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL 2021-2027 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
RUBRIEK 7 | |||||
Personele middelen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Andere administratieve uitgaven | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Subtotaal RUBRIEK 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Buiten RUBRIEK 7 | |||||
Personele middelen | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Andere administratieve uitgaven | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
TOTAAL | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
3.2.4. Geraamde personeelsbehoeften
- X Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven
3.2.4.1. Gefinancierd uit goedgekeurde begroting
Raming in voltijdequivalenten (vte’s)15
Aantal personeelsleden dat nodig is voor de uitvoering van het voorstel (in vte’s):
Uit te voeren door bestaand personeel van de diensten van de Commissie | Uitzonderlijk aanvullend personeel* | |||
Te financieren uit rubriek 7 of onderzoek | Te financieren uit BA-onderdeel | Te financieren uit vergoedingen | ||
Personeelsformatieposten | - | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Extern personeel (AC, END, INT) | - | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Beschrijving van de uit te voeren taken door:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | De voor het voorstel benodigde personele middelen kunnen worden opgevangen door het huidige personeelsbestand van DG ENV. Voor de medebeslissingsprocedure kunnen echter aanzienlijke inspanningen nodig zijn. De uitvoering van dit wijzigingsvoorstel zal plaatsvinden in het kader van de algemene uitvoering van Richtlijn 92/43/EEG. |
Extern personeel | n.v.t. |
3.2.5. Overzicht van het geschatte effect op met digitale technologie samenhangende investeringen
TOTAAL Digitale en IT-kredieten | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL MFK 2021-2027 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
RUBRIEK 7 | |||||
IT-uitgaven (algemeen) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Subtotaal RUBRIEK 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Buiten RUBRIEK 7 | |||||
IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
TOTAAL | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
3.2.6. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
- kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK)
- vereist een beroep op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening
- vereist een herziening van het MFK
3.2.7. Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
- voorziet niet in medefinanciering door derden
- voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Totaal | |
Medefinancieringsbron | |||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
- X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
- Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
- voor de eigen middelen
- voor overige ontvangsten
- geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief16 | |||
Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | ||
Artikel …………. |
4. DIGITALE DIMENSIES
Bij het invullen van dit deel mag de informatie waar passend in tabelformaat worden verstrekt.
4.1. Voorschriften met digitale relevantie
Dit voorstel heeft uitsluitend betrekking op de omzetting van het besluit van de Permanente Commissie van het Verdrag van Bern betreffende de beschermingsstatus van de wolf, en heeft daarom geen betrekking op de digitale verlening van overheidsdiensten.
4.2. Gegevens
n.v.t.
4.3. Digitale oplossingen
n.v.t.
4.4. Interoperabiliteitsbeoordeling
n.v.t.
4.5. Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering
n.v.t.
1PB C , , blz. .
2PB C , , blz. .
3Besluit (EU) 2024/2669 van de Raad van 26 september 2024 betreffende een namens de Europese Unie in te dienen voorstel tot wijziging van de aanhangsels II en III bij het Verdrag inzake het behoud van wilde dieren en planten en hun natuurlijk leefmilieu in Europa en betreffende het namens de Unie in te nemen standpunt, op de 44e vergadering van de Permanente Commissie van dat verdrag (PB L, 2024/2669, 10.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2669/oj).
4Verdrag inzake het behoud van wilde dieren en planten en hun natuurlijk leefmilieu in Europa (PB L 38 van 10.2.1982, blz. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/convention/1982/72/oj).
5Richtlijn 92/43/EEG van de Raad inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (PB L 206 van 22.7.1992, blz. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj).
6In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
7Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx.
8GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
9EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
10Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
11Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
12The necessary appropriations should be determined using the annual average cost figures available on the appropriate BUDGpedia webpage.
13Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
14Zoals beschreven in punt 1.3.2 “Specifieke doelstellingen”
15Please specify below the table how many FTEs within the number indicated are already assigned to the management of the action and/or can be redeployed within your DG and what are your net needs.
16Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.
NL NL