Bijlagen bij COM(2025)106 - Wijziging van Richtlijn 92/43/EEG wat betreft de beschermingsstatus van de wolf (Canis lupus)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlagen IV en V bij de habitatrichtlijn, zodat de beschermingsstatus van de wolf wordt gewijzigd.

1.3.4. Prestatie-indicatoren

Vermeld de indicatoren voor de monitoring van de voortgang en de beoordeling van de resultaten

De bepalingen betreffende de wolf (Canis lupus) in de bijlagen IV en V zijn gewijzigd.

1.4. Het voorstel/initiatief betreft:

X een nieuwe actie

 een nieuwe actie na een proefproject/voorbereidende actie6

 de verlenging van een bestaande actie

 de samenvoeging of ombuiging van een of meer acties naar een andere/een nieuwe actie

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1. Behoeften waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien, met een gedetailleerd tijdschema voor de uitrol van het initiatief

n.v.t.

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van het optreden van de EU” verstaan de waarde die het optreden van de Unie oplevert boven op de waarde die door een optreden van alleen de lidstaten zou zijn gecreëerd.

n.v.t.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

n.v.t.

1.5.4. Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten

Geen gevolgen voor de begroting

1.5.5. Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking

Geen gevolgen voor de begroting

1.6. Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief

beperkte geldigheidsduur

-  van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

-  financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor vastleggingskredieten en vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor betalingskredieten.

X onbeperkte geldigheidsduur

- uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

- gevolgd door een volledige uitvoering.

1.7. Wijzen van uitvoering van de begroting7

Direct beheer door de Commissie

-  door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;

-  door de uitvoerende agentschappen

Gedeeld beheer met de lidstaten

Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken toe te vertrouwen aan:

-  derde landen of de door hen aangewezen organen

-  internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke)

-  de Europese Investeringsbank en het Europees Investeringsfonds

-  de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen

-  publiekrechtelijke organen

-  privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, voor zover zij zijn voorzien van voldoende financiële garanties

-  privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die zijn voorzien van voldoende financiële garanties

-  organen waaraan of personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling

- in een lidstaat gevestigde organen die onder het privaatrecht van een lidstaat of onder het Unierecht vallen en die in aanmerking komen om overeenkomstig sectorspecifieke regelgeving te worden belast met de uitvoering van middelen van de Unie of begrotingsgaranties, voor zover dergelijke organen onder zeggenschap staan van publiekrechtelijke organen of privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, en beschikken over voldoende financiële garanties in de vorm van hoofdelijke aansprakelijkheid van de controlerende organen of gelijkwaardige financiële garanties, die voor elke actie beperkt kunnen blijven tot het maximumbedrag van de steun van de Unie.

Opmerkingen

Geen gevolgen voor de begroting.

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

n.v.t.

2.2. Beheers- en controlesystemen

2.2.1. Rechtvaardiging van de voorgestelde wijzen van uitvoering van de begroting, uitvoeringsmechanismen voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie

n.v.t.

2.2.2. Informatie over de vastgestelde risico’s en het systeem of de systemen voor interne controle die zijn opgezet om die risico’s te beperken

n.v.t.

2.2.3. Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding tussen de controlekosten en de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)

n.v.t.

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.

n.v.t.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubrieken van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven

- Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer

GK/NGK8van EVA-landen9van kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaten10van andere derde landenandere bestemmings-ontvangsten
n.v.t.GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
n.v.t.GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
n.v.t.GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE

- Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer

GK/NGKvan EVA-landenvan kandidaat-lidstaten en potentiële kandidatenvan andere derde landenandere bestemmings-ontvangsten
n.v.t.GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
n.v.t.GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
n.v.t.

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE

3.2. Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.1.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kaderNummern.v.t.

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1a)0,000
Betalingen(2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1b)0,000
Betalingen(2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten11
Begrotingsonderdeel(3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG <…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000


Mandatory table

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredieten

Vastleggingen(4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen(5)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten(6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….>Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000
Rubriek van het meerjarig financieel kader7“Administratieve uitgaven”12 — n.v.t.

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,0000,0000,0000,0000,000

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7Vastleggingen0,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.2. Geraamde output, gefinancierd uit beleidskredieten

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort13

Gem. kostenAantalKos­tenAantalKos­tenAantalKos­tenAantalKos­tenAantalKos­tenAantalKos­tenAantalKos­tenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 114
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2…
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

- X Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.3.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting

GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.4. Geraamde personeelsbehoeften

- X Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.4.1. Gefinancierd uit goedgekeurde begroting

Raming in voltijdequivalenten (vte’s)15
GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)0000
Extern personeel (in vte’s)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
- EU-delegaties
0000
01 01 01 02 (AC, END – onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END – eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) – rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) – buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

Aantal personeelsleden dat nodig is voor de uitvoering van het voorstel (in vte’s):

Uit te voeren door bestaand personeel van de diensten van de CommissieUitzonderlijk aanvullend personeel*
Te financieren uit rubriek 7 of onderzoekTe financieren uit BA-onderdeelTe financieren uit vergoedingen
Personeelsformatieposten-n.v.t.n.v.t.n.v.t.
Extern personeel (AC, END, INT)-n.v.t.n.v.t.n.v.t.

Beschrijving van de uit te voeren taken door:

Ambtenaren en tijdelijk personeelDe voor het voorstel benodigde personele middelen kunnen worden opgevangen door het huidige personeelsbestand van DG ENV. Voor de medebeslissingsprocedure kunnen echter aanzienlijke inspanningen nodig zijn. De uitvoering van dit wijzigingsvoorstel zal plaatsvinden in het kader van de algemene uitvoering van Richtlijn 92/43/EEG.
Extern personeeln.v.t.

3.2.5. Overzicht van het geschatte effect op met digitale technologie samenhangende investeringen

TOTAAL Digitale en IT-kredietenJaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
IT-uitgaven (algemeen)0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.6. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

-  kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK)

-  vereist een beroep op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening

-  vereist een herziening van het MFK

3.2.7. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

-  voorziet niet in medefinanciering door derden

-  voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

- X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:



-  voor de eigen middelen

-  voor overige ontvangsten

-  geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief16
Jaar 2024Jaar 2025Jaar 2026Jaar 2027
Artikel ………….

4. DIGITALE DIMENSIES

Bij het invullen van dit deel mag de informatie waar passend in tabelformaat worden verstrekt.

4.1. Voorschriften met digitale relevantie

Dit voorstel heeft uitsluitend betrekking op de omzetting van het besluit van de Permanente Commissie van het Verdrag van Bern betreffende de beschermingsstatus van de wolf, en heeft daarom geen betrekking op de digitale verlening van overheidsdiensten.

4.2. Gegevens

n.v.t.

4.3. Digitale oplossingen

n.v.t.

4.4. Interoperabiliteitsbeoordeling

n.v.t.

4.5. Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering

n.v.t.


1PB C , , blz. .

2PB C , , blz. .

3Besluit (EU) 2024/2669 van de Raad van 26 september 2024 betreffende een namens de Europese Unie in te dienen voorstel tot wijziging van de aanhangsels II en III bij het Verdrag inzake het behoud van wilde dieren en planten en hun natuurlijk leefmilieu in Europa en betreffende het namens de Unie in te nemen standpunt, op de 44e vergadering van de Permanente Commissie van dat verdrag (PB L, 2024/2669, 10.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2669/oj).

4Verdrag inzake het behoud van wilde dieren en planten en hun natuurlijk leefmilieu in Europa (PB L 38 van 10.2.1982, blz. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/convention/1982/72/oj).

5Richtlijn 92/43/EEG van de Raad inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (PB L 206 van 22.7.1992, blz. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj).

6In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

7Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx.

8GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

9EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

10Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.

11Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

12The necessary appropriations should be determined using the annual average cost figures available on the appropriate BUDGpedia webpage.

13Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

14Zoals beschreven in punt 1.3.2 “Specifieke doelstellingen”

15Please specify below the table how many FTEs within the number indicated are already assigned to the management of the action and/or can be redeployed within your DG and what are your net needs.

16Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL