Bijlagen bij COM(2002)590 - Wetgevings- en werkprogramma van de Commissie voor 2003

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2002)590 - Wetgevings- en werkprogramma van de Commissie voor 2003.
document COM(2002)590 NLEN
datum 30 oktober 2002
Bijlagen

1. Evaluatie van de vorderingen in 2002

2. Voorstellen voor 2003 waarvan de effecten vóór de goedkeuring uitvoerig zullen worden beoordeeld

3. De bijdrage van de Commissie aan het operationele jaarprogramma van de Raad (voorstellen die op behandeling in de Raad wachten)

4. Lijst van wetgevingsvoorstellen en andere besluiten in het wetgevings- en werkprogramma voor 2003

Inleiding

Het wetgevings- en werkprogramma voor 2003 (het "werkprogramma") is het eerste stuk dat na een uitvoerige voorbereidende dialoog met het Europees Parlement en de Raad als onderdeel van de strategische plannings- en programmeringprocedure van de Commissie moet worden opgesteld en het is het begin van een proces dat zou kunnen leiden tot een beter geïntegreerde en samenhangendere planning en programmering van het beleid van de Europese Unie.

In februari 2002 heeft de Commissie haar beleidsstrategie voor 2003 [1] goedgekeurd. Daarin heeft zij voor het volgend jaar drie beleidsprioriteiten met bijbehorende doelen, de voornaamste maatregelen en vereiste middelen vastgesteld:

[1] SEC(2002) 217 van 27 februari 2002

- uitbreiding van Europa

- stabiliteit en veiligheid en

- een duurzame en integratiegerichte economie

De Commissie heeft haar beleidstrategie voor 2003 in maart aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd. Voor de eerste keer had tijdens de hierop volgende maanden met beide instellingen een gestructureerde dialoog over de prioriteiten en voornaamste maatregelen voor 2003 plaats. Beide instellingen hebben positief gereageerd op de beleidsprioriteiten van de Commissie voor 2003.

In augustus heeft de Commissie een document goedgekeurd dat de follow-up voor haar beleidsstrategie voor 2003 [2] inventariseert en rekening houdt met de opvattingen van het Europees Parlement en de Raad.

[2] COM(2002)427 van 28 augustus 2002

Het werkprogramma is gebaseerd op die beleidsstrategie, de gestructureerde dialoog met de andere instellingen en het hieruit voortgevloeide inventarisatiedocument.

Op basis van de voornaamste maatregelen die in de jaarbeleidsstrategie en in het inventarisatiedocument zijn vastgesteld, belicht deze mededeling de voornaamste maatregelen die de Commissie van plan is in 2003 voor de drie door de Commissie vastgestelde beleidsiprioriteiten te ontplooien. De maatregelen die betrekking hebben op de goedkeuring van wetgevingsvoorstellen en andere besluiten, zijn te vinden in de eerste bijlage bij het werkprogramma.

De tweede lijst bevat andere voorstellen en besluiten die de Commissie in 2003 waarschijnlijk zal voorleggen voor zover deze eind oktober 2002 na de goedkeuring van het programma te voorzien vallen.

Bovendien zal de Commissie de andere EU-instellingen regelmatig maandelijks haar actuele operationele planning blijven verstrekken in de vorm van een kwartaalprogrammering en verslagen over aangenomen voorstellen. In het belang van de transparantie stelt de Commissie deze informatie ook ter beschikking aan het publiek op de homepage van de Commissie. [3]

[3] http://europa.eu.int/comm/index_en.htm

Tevens moet op twee andere nieuwe aspecten van dit werkprogramma worden gewezen:

* In juni 2002 heeft de Commissie een eerste pakket maatregelen goedgekeurd om aan de verbintenis in het Witboek Europese governance (verbetering van de functionering van de Europese instellingen) om te voldoen. Als onderdeel van het eerste pakket "Betere regelgeving", dat door de Europese Raad van Sevilla gesteund is, heeft de Commissie een nieuw mechanisme ingevoerd om het effect van de belangrijkste voorstellen te analyseren teneinde de kwaliteit van de EU-wetgeving teverbeteren. Dit moet gebeuren door systematisch te onderzoeken of de beginselen van subsidiariteit en proportionaliteit zijn in het kader van de strategie voor duurzame ontwikkeling te bestuderen. Dit effectevaluatiemechanisme zal met ingang van 2004 volledig worden toegepast maar een aantal voorstellen in het werkprogramma voor 2003 zijn al voor deze effectevaluatie uitgekozen;

* De Europese Raad van Sevilla is overeengekomen om de activiteiten van de Raad per jaar en voor meer jaren beter te programmeren. In december moeten de Raad algemene zaken en de Raad buitenlandse betrekkingen op basis van een voorstel van het komende Griekse en Italiaanse voorzitterschap en rekening houdend met de resultaten van de dialoog met de Commissie het eerste operationele jaarprogramma (voor 2003) goedkeuren. Het werkprogramma biedt de bijdrage van de Commissie aan het operationele jaarprogramma van de Raad, in de zin van prioriteiten en hoofdmaatregelen en door te wijzen op voorstellen die reeds door de Commissie zijn aangenomen en in 2003 wachten op een besluit van de Raad wachten(zie punt 4).

Tenslotte presenteert de Commissie dit werkprogramma verscheidene weken voordat de Europese Raad in Kopenhagen belangrijke besluiten moet nemen over de vorm van de uitgebreide Europese Unie. De uitvoering van het werkprogramma hangt af van de aard van de besluiten die daar worden genomen en van de toekenning van voldoende middelen door de begrotingsautoriteit aan de Commissie om 500 tijdelijke medewerkers te werven voor de voornaamste werkzaamheden ter voorbereiding van de uitbreiding. In het licht hiervan moet de Commissie misschien in de loop van 2003 haar werkprogramma aan deze besluiten en aan alle andere belangrijke onverwachte ontwikkelingen op het wereldtoneel aanpassen.

1. Vooruitzichten en uitdagingen voor 2003

De vijfde uitbreiding in de geschiedenis van de Europese Gemeenschap is veel groter dan de vorige. In de eerste plaats is de historische betekenis van deze uitbreiding groter dan de vorige keren:

* Deze uitbreiding komt neer op een fundamentele politieke wijziging op dit continent omdat zij zal leiden tot de vereniging van Europa; hetgeen 20 jaar geleden nog onvoorstelbaar was. Deze uitbreiding heeft verstrekkende gevolgen. De betekenis hiervan valt te vergelijken met het Verdrag van Rome.

* Bij de vorige uitbreidingen waren nooit meer dan drie landen tegelijk betrokken. Deze uitbreiding ligt in een hele andere orde van grootte. Een Europa van 25 landen en 451 miljoen burgers besturen is een grote opgave: Europa is begonnen met 6 landen. Nu zal de Europese Unie het hele continent beslaan. De opgave is het beheren van een verscheidenheid aan culturen, bestuurlijke tradities en economische structuren. 2003 is een beslissend jaar voor deze overgang naar de uitbreiding van Europa.

De politieke vooruitzichten

De EU staat in 2003 voor drie grote uitdagingen:

- Voorbereiding van de uitbreiding

De aanstaande uitbreiding van de Europese Unie zal een aanzienlijk effect hebben op de vooruitzichten voor 2003. De uitbreiding vereist een aantal formele stappen in het toetredingsproces, aanpassing van de financiële vooruitzichten voor 2004-2006 en intensieve voorbereidingen binnen de Commissie en de andere EU-instellingen. De EU zal haar beleid op de voornaamste gebieden tegen het licht moeten houden om te zien of in het kader van het nieuwe Europa aanpassingen nodig zijn. Zij zal ook het beleid op bepaalde gebieden moeten consolideren, bijv. vorderingen in de richting van de vereiste maatregelen op het gebied van de vrijheid, veiligheid, justitie bespoedigen en zich meer op het beheer van de buitengrenzen van de EU en de stroomlijning van de coördinatie van het economisch beleid richten.

- Bepaling van de toekomst van Europa

2003 zal tevens het jaar zijn waarin de grondslagen voor het nieuwe Europa moeten worden gelegd. De EU zal haar instellingen op basis van de uitkomsten van de werkzaamheden van de conventie en de nieuwe intergouvernementele conferentie moeten aanpassen en de burgers weer bij het Europese project moeten betrekken.

- de betrekkingen met de buren van de uitgebreide EU

Het nieuwe Europa zal op basis van de beraadslagingen tijdens de ministerbijeenkomst in Gymnich in augustus 2002 de betrekkingen met zijn buren in breder Europees verband opnieuw moeten bepalen. Het hernieuwde samenwerkingsverband tussen Europa en het Middellandse-Zeegebied moet leiden tot een gemeenschap, gebaseerd op een liberalisering van het verkeer van goederen en diensten, meer uitwisseling met de volkeren en culturen in het Middellandse-Zeegebied en veiligheid en naleving van de grondrechten. Dezelfde benadering moet ook worden gevolgd ten aanzien van de Europese landen die geen kandidaatlidstaten zijn, zoals Rusland, de Oekraïne en Moldavië. Tenslotte zullen sommige Balkanlanden (in het Westen) spoedig de buitengrens van de Europese Unie worden. Verder opent het stabilisatie- en associatieproces perspectieven voor lidmaatschap.

Economische vooruitzichten voor de EU in 2003

De recente economische ontwikkelingen wijzen op een geringere groei dan de Commissie in de vooruitzichten voor het voorjaar van 2002 dacht. Het herstel gaat langer duren dan verwacht. De onzekerheden zijn ook toegenomen, ten dele door de toegenomen spanningen in het Midden-Oosten en Irak en de daarmee samenhangende ontwikkeling van de olieprijzen. Andere risico's houden verband met het effect van het vertrouwen van de consumenten en investeerders in de recente correctie van de prijzen op de aandelenmarkt, de grillige financiële markten en de mogelijkheid dat de economische crisis in bepaald landen in Zuid-Amerika overslaat naar andere landen.

In de eurozone is in het eerste kwartaal van 2002 herstel ingetreden maar dit is in de zomer niet krachtiger geworden. De binnenlandse vraag en vooral de particuliere investeringen zijn flauw gebleven. De export is eveneens afgenomen. De indicatoren wijzen er nog steeds op dat de groei in de tweede helft van 2002 iets aantrekt maar de groei van het BBP zal waarschijnlijk niet boven de 1 % uitkomen. Dit aarzelende herstel wijst erop dat de groei voor 2003 naar beneden zal moeten worden bijgesteld en dat de voorheen voorspelde gemiddelde groei van bijna 3 % in 2003 nu niet haalbaar lijkt.

Alles bij elkaar genomen is nu nog onduidelijker wanneer de groei in de EU weer zal aantrekken en hoe groot deze zal zijn. Tegelijkertijd moet er nadrukkelijk op worden gewezen dat alle voorwaarden voor herstel van de groei nog steeds aanwezig zijn. De inflatie neemt af, de monetaire omstandigheden zijn gunstig en de rente is betrekkelijk laag. De voorraden zijn waarschijnlijk weggewerkt. Er zijn geen grote economische onevenwichtigheden en tenslotte liggen de bestudeerde indicatoren voor bedrijfsleven en consumenten nog steeds dicht bij het historische gemiddelde.

Gelet op de economische situatie is het des te belangrijker dat de lopende structurele hervormingen worden voltooid en de vorderingen in de richting van de strategische doelen van de EU inzake de ontwikkeling van een duurzame op integratiegerichte kenniseconomie worden geconsolideerd.

2. Prioriteiten van de Commissie voor 2003

In dit verband bevestigt de Commissie de beleidsprioriteiten die zij in de beleidstrategie voor 2003 heeft vastgesteld:

- uitbreiding van Europa

- stabiliteit en veiligheid en

- een duurzame en integratiegerichte economie

De Commissie verzoekt de andere instellingen van de EU in hun programmering voor 2003 rekening te houden met deze prioriteiten, bijbehorende voornaamste maatregelen en wetgevingsvoorstellen en andere besluiten. De Commissie bevestigt dat zij bereid is om met de andere EU-instellingen samen te werken om deze prioriteiten via gezamenlijke planning uit te voeren.

2.1. Uitbreiding van Europa

Om de uitbreiding tot een succes te maken zullen meer inspanningen nodig zijn dan ooit tevoren. De Commissie, als uitvoerend orgaan van de Unie en hoedster van de Verdragen, zal voorop lopen om het beleid van de Unie in een groter geheel voort te zetten. Daartoe zal de Commissie, evenals de andere instellingen, haar management- en werkmethoden moeten blijven verbeteren, met name door de beschikbare middelen meer voor essentiële activiteiten in te zetten.

De Commissie zal het acquis communautaire vanaf de eerste dag van de toetreding in het uitgebreide Europa moeten kunnen uitvoeren en daarvoor voldoende middelen nodig hebben.

a) Doelstellingen

In het licht van het beraad met de instellingen en in het kader dat in de beleidsstrategie voor 2003 is aangegeven, stelt de Commissie voor 2003 de volgende hoofddoelstellingen vast:

* Voldoende steun, nauwlettende monitoring, en regelmatige rapportage zodat de toekomstige lidstaten alle verantwoordelijkheden op zich kunnen die de toetreding met zich brengt, volledig op zich kunnen nemen; en verder een soepele, geleidelijke invoering van het EU-beleid in de nieuwe lidstaten en normale werking van de interne markt na de toetreding;

* Vanaf de eerste dag van de toetreding moet de Commissie volledig voldoen aan haar verplichtingen inzake de toepassing van de wetgeving, het beleid en de programma's van de Gemeenschap en de maatregelen hebben getroffen die nodig zijn om de nieuwe lidstaten op te nemen;

* Al het communautaire beleid moet vanuit het oogpunt van de kwalitatieve dimensie van de belangrijkste uitbreiding in de geschiedenis van de Europese integratie opnieuw grondig worden bekeken.

b) Voornaamste maatregelen - de uitbreiding van Europa

1. 1. Monitoring tot de ondertekening en ratificatie van het toetredingsverdrag om de kandidaatlanden waarmee de onderhandelingen zijn afgesloten, in staat te stellen daadwerkelijk in 2004 lid te worden en als lidstaten aan de verkiezingen voor het Europees Parlement deel te nemen:

* Nauwlettende monitoring en regelmatige rapportage aan de Raad over de naleving van de verbintenissen die de kandidaatlanden in de toetredingsonderhandelingen zijn aangegaan, waaronder een volledig monitoringsverslag;

* Evaluatie van de naleving van de verbintenissen; hetgeen nodig is voor de programmering van de structuurfondsen voor de nieuw lidstaten bij de toetreding;

* Invoering van beschermingsmechanismen waarmee kan worden geanticipeerd op haperingen in de werking van de interne markt op het gebied van justitie en binnenlandse zaken tijdens de eerste twee jaar na de uitbreiding;

* Monitoring van de vorderingen bij de uitvoering van de hervormingen die nodig zijn om uiterlijk 2004 aan de economische criteria van Kopenhagen te voldoen;

* Bevordering van de verzoening van de Griekse en Turkse gemeenschap op Cyprus na sluiting van een politieke overeenkomst;

* Steunverlening aan de lidstaten en de kandidaatlanden bij de informering van hun burgers over de gevolgen van de uitbreiding.

2. Opstelling en uitvoering van een herziene toetredingsstrategie voor Bulgarije en Roemenië en intensivering van de pretoetredingsstrategie voor Turkije:

* Opstelling en uitvoering van de draaiboeken voor Bulgarije en Roemenië voor de periode tot de toetreding;

* Uitwerking en uitvoering van maatregelen, waaronder meer financiële ondersteuning, ter intensivering van de pretoetredingsstrategie voor Turkije.

3. Verstrekking van richtsnoeren en financiële steun aan de toekomstige lidstaten om hen te helpen bij de versterking van bestuur en justitie:

* Versterking van bestuur en justitie in de kandidaatlanden, bijv. maatregelen om organen te creëren, specifieke projecten;

* Maatregelen tot toepassing van de communautaire voorschriften voor voedselveiligheid;

* Aantrekken van de noodzakelijke investeringen in de kandidaatlanden zodat zij volledig kunnen meedoen aan de transeuropese netwerken en een goed functionerende interne markt te waarborgen.

4. Voorbereiding van de toepassing van de wetgeving, programma's en surveillanceprocedures en de open coördinatiemethode van de Gemeenschap in de nieuwe lidstaten, onder meer door:

* De evaluatie van het economisch, werkgelegenheids- en milieubeleid in het beknopt verslag voorjaar 2003 op te nemen en de vorderingen te volgen;

* De kandidaatlanden bij de communautaire onderzoekprogramma's te betrekken;

* De kandidaatlanden aan het actieplan e Europe te laten deelnemen;

* Maatregelen te treffen om gemeenschappelijke voorschriften voor nucleaire veiligheid in de Europese Unie te waarborgen;

* Opstelling van programma's van de Structuurfondsen en projecten van het Cohesiefonds met het doel deze meteen in 2004 uit te voeren.

5. Voorbereiding van de toepassing van het gemeenschappelijk landbouwbeleid in de toekomstige lidstaten, met name door:

* Technische aanpassingen van de landbouwwetgeving;

* Opstelling van programma's voor plattelandsontwikkeling om deze meteen in 2004 ten uitvoer te leggen.

6. Geleidelijke invoering van de structuren die nodig zijn om de antifrauderegelingen van de Gemeenschap tot de kandidaatlanden uit te breiden, namelijk door:

* Ervoor te zorgen dat de kandidaatlanden de nodige maatregelen treffen om aan de douane-unie te voldoen;

* De structuren die in aanmerking komen om fraude te voorkomen en te beheersen te versterken en uitwisselingen en opleiding in de financiële belangen van de Europese Unie uit te breiden.

7. Intensivering en voltooiing van de administratieve en taalkundige voorbereiding van de uitbreiding door:

* Voltooiing van de publicatie van de Verdragen;

* Consolidatie van de wetgeving en codificatie in de bestaande talen. Publicatie van het acquis communautaire in de nieuwe officiële talen;

* Administratieve voorbereiding van de van de selectie, aanwerving en opneming van personen uit de nieuwe lidstaten als ambtenaar in de Commissie.

8. Voortzetting van de administratieve hervorming van de Commissie om tegen 2004 de Commissie effectief te hebben gemoderniseerd.

9. Voortzetting van de evaluatie van het beleid van de Gemeenschap op de voornaamste gebieden, de daarbij gevolgde procedures en het effect ervan om zo een basis te krijgen voor toekomstige voorstellen over de voornaamste vooruitzichten voor de ontwikkeling van beleid in de uitgebreide Unie en het financiële kader dat er na 2006 moet komen.

10. Deelname aan de werkzaamheden van de conventie voor het toekomstige institutionele kader voor de uitgebreide Europese Unie.

De bijbehorende wetgevingsvoorstellen en andere besluiten zijn opgenomen in het eerste gedeelte van de lijst die bij het werkprogramma is gevoegd (code "100").

2.2. Stabiliteit en veiligheid

De Commissie zal in het kader van haar taakvervulling bijdragen tot uitbreiding van het Europese gebied van welvaart, vrede en stabiliteit. De grondslag hiervan is eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden. De bestrijding van de misdaad in al haar vormen, waaronder terrorisme, blijft primair.

In het bijzonder zal worden gestreefd naar doeltreffend beheer van de buitengrenzen en coördinatie van de werkzaamheden van de verscheidene organen voor grenscontrole. Daartoe behoort ook de voorbereiding van de kandidaatlanden die het grootste deel van de landgrenzen van de Europese Unie te beheren krijgen. Doeltreffende maatregelen tegen illegale immigratie moeten vergezeld gaan van een communautair integratie- en asielbeleid dat erkent dat legale immigratie een bron van culturele rijkdom en economische kracht is en daarnaast garanties biedt aan degenen die werkelijk internationale bescherming nodig hebben.

Buiten de EU zullen de samenwerkingsverbanden met de aangrenzende landen in Europa tot een centrale factor voor stabiliteit en veiligheid worden gemaakt.

Tenslotte zal de Commissie ook werken aan de versterking van het gemeenschappelijk buitenlandse en het veiligheidsbeleid en aan de verbetering van de doeltreffendheid en de samenhang daar tussen. Stabiliteit op de Balkan en nieuwe vredesinitiatieven in het Midden-Oosten zullen in 2003 de twee voornaamste prioritaire doelen blijven. Er moet echter ook aandacht worden besteed aan de broze veiligheidsituatie in bepaalde delen van Azië. De Commissie maakt deel uit van de internationale gemeenschap en dient dus mee te werken aan de bevordering van de vrede en de stabiliteit in deze regio.

a) Doelstellingen

In het licht van het beraad met de instellingen en in het kader dat in de beleidsstrategie voor 2003 is aangegeven, stelt de Commissie voor 2003 de volgende hoofddoelstellingen vast:

* Aanzienlijke vooruitgang boeken in de richting van de verwezenlijking van een Europese ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid, waartoe door de Europese Raad van Laken is besloten en die door de Europese Raad in Sevilla nader is uitgewerkt;

* De veiligheid van het vervoer verbeteren, evenals de veiligheid van informatie- en communicatienetwerken en de bescherming van de burgers;

* Werken aan vrede en stabiliteit aan de buitengrenzen van de uitgebreide Europese Unie en daarbuiten, met inbegrip van geleidelijke associatiemet de EU in voorkomende gevallen;

* Effectief reageren op crises waarbij de vrede in gevaar is;

* Mechanismen ontwikkelen om contact en wederzijds begrip te bevorderen tussen de volkeren en culturen van Europa en andere delen van de wereld.

b) Voornaamste maatregelen - Stabiliteit en veiligheid

1. Wetgevende en andere maatregelen om te vorderen in de richting van een Europees systeem van grensbeheer, waaronder maatregelen om illegale immigratie tegen te gaan, overeenkomstig het programma dat de Europese Raad van Sevilla overeengekomen is:

* Wetgevende maatregelen tot herziening en consolidatie van de regelgeving in het gemeenschappelijk handboek buitengrenzen;

* Maatregelen ter bevordering van het gemeenschappelijke visumbeleid en vooral om een gemeenschappelijk identificatiesysteem op te zetten;

* Bestudering van de wettelijke, institutionele en budgettaire implicaties van het delen van de lasten, verbonden aan het beheer van de buitengrenzen, en ontwikkeling van gezamenlijke opleiding van de grensdiensten;

* Opzetten van een systeem voor snelle waarschuwing bij illegale immigratie en mensensmokkel.

2. Indiening van voorstellen voor maatregelen om de financiering van terrorisme aan te pakken en voor de follow-up van de op handen zijnde mededeling over de bestrijding van corruptie, vergemakkelijking van de daadwerkelijke uitvoering van strafvonnissen in de Unie en bevordering van de bestrijding en preventie van misdaad en terrorisme, waarbij ervoor gezorgd dient te worden dat hier maatregelen ter bescherming van de rechten van de burger tegenover staan:

* Kaderbesluit betreffende de bevriezing en confiscatie van fondsen van organisaties die door natuurlijke personen worden geleid en terreurdaden financieren teneinde ervoor te zorgen dat legale bedrijfsactiviteiten niet worden gebruikt om terrorisme te financieren;

* Kaderbesluit tot vaststelling van gemeenschappelijke normen inzake procedurele waarborgen voor beschuldigden in strafzaken in de EU.

3. Indiening van verdere voorstellen voor maatregelen om het gemeenschappelijke Europese immigratie- en asielbeleid te consolideren, onder meer voor meer middelen voor het Europese Vluchtelingenfonds en meer samenwerking met derde landen op het gebied van migratie:

* Vaststelling van een communautair actieprogramma ter aanmoediging van integratie van onderdanen uit derde landen die legaal in de Unie verblijven (hangt samen met 2.3,b), 7, '4e bolletje);

* Instelling van één loket voor de behandeling van asielaanvragen in de lidstaten.

4. Verbetering van de toepassing van de richtlijnen ter bestrijding van het witwassen van geld, uitvoering van de maatregelen betreffende betalingssystemen die in het actieplan ter preventie van fraude zijn aangekondigd en uitbreiding van de samenwerking tussen financiële inlichtingendiensten:

* Evaluatie van de bestaande maatregelen in het kader van de derde pijler ter bestrijding van de financiële criminaliteit en onderzoek naar de behoefte aan een instrument om EU-wijd-systeem op te zetten ter bestrijding van het witwassen van geld waarbij grote betalingen baar plaatshebben.

5. Follow-up van het groenboek over de bescherming van de financiële belangen van de Europese Unie, creëring van een Europees openbaar ministerie en indiening van de hoofdconclusies van de Europese conventie met het oog op de intergouvernementele conferentie.

6. Waarborging van doeltreffende toepassing van de veiligheidsvoorschriften binnen de Commissie

7. Verbetering van alle communautaire aspecten van de veiligheid van vervoer, energie volksgezondheid en informatie- en communicatienetwerken:

* Opstelling van gemeenschappelijke voorschriften in de EU voor de veiligheid van kernkrachtinstallaties, uitvoering van de milieubepalingen van het Euratom-Verdrag, verhoging van de bescherming van de burgers door wetgevingsvoorstellen en andere maatregelen en waarborging van veilig(e) vervoer, behandeling en opberging van radioactief afval;

* Voorstel voor een verordening tot oprichting voor een Europees centrum voor ziektebestrijding;

* Invoering van een cyber-security-taskforce.

8. Levering van een belangrijke bijdrage tot de oplossing van het conflict in het Midden-Oosten en ontwikkeling van het Mediterrane samenwerkingsverband, met name door het proces van Barcelona voort te zetten, door zich op bevordering van politieke en economische hervorming, economische samenwerking en investeringen in de regio te richten en door de doelmatigheid van MEDA verder te verbeteren.

9. Ontwikkeling van het associatie- en stabiliseringsproces op de Balkan en bevordering van de samenwerking met Rusland en de pas onafhankelijk geworden staten:

* Onderhandelingen over een stabilisatie- en associatieovereenkomst met Albanië.

10. Financiële en politieke ondersteuning van de wederopbouw onder leiding van de representatieve regering van Afghanistan en bevordering van de vrede en de stabiliteit in Centraal-Azië

11. Versterking van het snellereactiemechanisme en een actieve bijdrage aan het gemeenschappelijke buitenlandse veiligheidsbeleid en aan de niet-militaire dimensie van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid.

12. Goedkeuring van het Erasmuswereldprogramma ter verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs en bevordering van begrip tussen de culturen door samenwerking met derde landen (2004-2008) en uitvoering van het TEMPUS-programma in de MEDA-landen

De bijbehorende wetgevingsvoorstellen en andere besluiten staan in het eerste gedeelte van de lijst die bij het werkprogramma is gevoegd (code "200").

2.3. Een duurzame op integratie gerichte economie

In 2003 moet het herstel van de economie en de werkgelegenheid krachtig gesteund worden door gezamenlijke inspanningen op het economische, sociale en milieufront. Hiertoe dienen de in de strategie voor duurzame ontwikkeling en de Lissabonstrategie neergelegde maatregelen te worden goedgekeurd en uitgevoerd. De belangrijkste opgave is bevordering van de vooruitgang in de richting van een kenniseconomie. Voorts moet de EU ervoor zorgen dat de interne dienstenmarkt - financiën, energie, vervoer, telecommunicatie enz. - volledig operationeel wordt en dient zij het effect van de invoering van de euro voor consument en bedrijfsleven te maximaliseren.

In haar buitenlandse beleid wil de Commissie de mondialisering aanpakken en ervoor te zorgen dat de voordelen hiervan zo veel mogelijk gelijkelijk over en binnen de landen worden verdeeld. De in Doha aangeknoopte multilaterale handelsonderhandelingen komen binnenkort in een beslissende fase, niet in de laatste plaats vanwege de WTO-ministersbijeenkomst die in september 2003 in Cancun zal worden gehouden. Er zal op moeten worden toegezien dat de in Kyoto aangegane verbintenissen goed worden uitgevoerd. Tenslotte zullen wij naar een beter wereldwijd samenwerkingsverband moeten streven, vooral door de verbintenissen na te komen die in Monterrey en Johannesburg op het gebied van handel, financiën en globalisering zijn aangegaan. Meer en doeltreffendere hulp van het buitenland, concrete maatregelen om de te zware schuldenlast van vele ontwikkelingslanden aan te pakken, meer regionale integratie waaronder regionale handelsovereenkomsten, speciale aandacht voor Afrika en de minst ontwikkelde landen in het algemeen maar ook betere conflictpreventie zijn van essentieel belang om de armoede succesvol te bestrijden.

a) Doelstellingen

In het licht van het beraad met de instellingen en in het kader dat in de beleidsstrategie voor 2003 is aangegeven, stelt de Commissie voor 2003 de volgende hoofddoelstellingen vast:

* Voortzetting van een op stabiliteit gericht macro-economisch beleid en bespoediging van de uitvoering van de Lissabonstrategie - onder meer bevordering van de kennismaatschappij - versterking van de interne dienstenmarkt, opheffing van fiscale distorsies en stimulering van de werkgelegenheid door toepassing van de herziene Europese werkgelegenheidsstrategie;

* Bevordering van duurzame groei en versterking van de sociale en economische cohesie waarbij ecologische, sociale en economische aspecten met elkaar in evenwicht zijn via de uitvoering van de EU-strategie voor duurzame ontwikkeling;

* Bevordering van een immigratiebeleid, gebaseerd op het feit dat een geslaagde integratie van immigranten in de maatschappij zowel een zaak van sociale cohesie als een vereiste voor economische efficiency is. Of de economische doelen van Lissabon, te weten economische groei en meer werkgelegenheid, tegen 2010 en daarna zullen worden gehaald zal feitelijk voornamelijk afhangen van de vorm en de dynamiek van de immigratie;

* waarborgen dat de positieve effecten van de mondialisering in gelijke mate alle landen en de verschillende delen van afzonderlijke landen ten goede komen; streven naar een rechtvaardiger verdeling van middelen tussen Noord en Zuid met inachtneming van de culturele verscheidenheid en het milieuerfgoed.

b) Voornaamste maatregelen - duurzame op integratie gerichte economie

1. Voorlegging aan de Europese Raad van het voorjaarsverslag van de Commissie waarin wordt nagegaan welke vorderingen gemaakt zijn met betrekking tot het ambitieuze tienjarenprogramma voor economische, sociale en ecologische verandering waartoe de Europese Raad van maart 2000 in Lissabon de aanzet heeft gegeven. Hierin zal worden geanalyseerd welke vooruitgang met name in de lidstaten geboekt is met betrekking tot concrete doelen die Lissabon en volgende Europese Raden hebben gesteld, en zullen de prioriteiten voor de komende 12 maanden worden vastgesteld om de strategie van Lissabon op schema te houden. Het zal ook de follow-up van de Johannesburg wereld top op Duurzame Ontwikkeling omvatten.

- Economisch beleid

2. Maatregelen ter voltooiing van de interne dienstenmarkt door het wegnemen van de belemmeringen voor het verrichten en gebruik maken van diensten - zowel voor het bedrijfsleven als voor de consument - en het bereiken van definitieve overeenstemming over de belangrijkste maatregelen om volgens plan in 2003 een geïntegreerde Europese effectenmarkt en in 2005 een geïntegreerde financiële dienstenmarkt tot stand te brengen:

* Mededeling over de voornaamste resultaten van de interne markt sedert 1992, met speciale aandacht voor de voordelen voor de Europese burgers, naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van de interne markt;

* Uitvoering van het nieuwe kaderprogramma 'Intelligente energie voor Europa';

* Goedkeuring van de resterende acties in het actieplan financiële diensten;

* Toepassing en beheer van het nieuwe regelgevingskader voor elektronische communicatiediensten (waaronder radiospectrumbeheer);

* Groenboek om een debat aan te zwengelen over onze rol bij de verzekering van brede beschikbaarheid van kwalitatief goede diensten van algemeen belang voor alle burgers en in het bijzonder over de mogelijkheid om beginselen met betrekking tot diensten van algemeen belang in een kaderrichtlijn te consolideren en te specificeren.

3. Maatregelen ter verbetering van de concurrentievoorwaarden op de interne markt, met name door modernisering van het instrumentarium van het concurrentiebeleid, waaronder staatssteun en belastingmaatregelen:

* Uitvoering van nieuwe maatregelen met het oog op modernisering, effectieve handhaving van de regelgeving op kartels, concentraties en staatssteun, in het bijzonder met betrekking tot verdere liberalisering van de post- en energiesector;

* Groenboek over ondernemerschap om de discussie over het concurrentievermogen van Europa te stimuleren;

* Voorstel voor een richtlijn over fair trade;

* Maatregelen tot coördinatie van nationale belastingsystemen;

* Wetgevings- en andere maatregelen ter aanpassing van het BTW-stelsel aan de moderne economie, in het bijzonder aan de elektronische handel.

4. Initiatieven ter verbetering van de coördinatie van het economisch beleid, vooral van het begrotingsbeleid, om ervoor te zorgen dat de lidstaten gezonde begrotingen maken en houden en een soepele werking van de economische en monetaire unie te waarborgen:

* Versterking van de bestaande coördinatiemechanismen en bevordering van een doeltreffende beleidscoördinatie door een betere en duidelijker vastgelegde beleidscoördinatieprocedure met meer nadruk op de uitvoering (stroomlijning);

* Verder verbetering van de uitvoering van het stabiliteits- en groeipact, onder meer door monitoring van het begrotingsbeleid en bemoedigende verbintenissen van lidstaten ten aanzien van gemeenschappelijke normen om de effectiviteit en de geloofwaardigheid van pact te vergroten;

* Toepassing van de nieuwe gestroomlijnde procedure voor de coördinatie van het economische beleid.

5. Initiatieven ter bevordering van de kennismaatschappij, met name door de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde strategie voor een Europese kennisruimte en eEurope.

* Uitvoering van het gezamenlijke werkprogramma van de Commissie en de Raad over doelen voor de onderwijs- en opleidingstelsels in Europa;

* Uitvoering van een 'Informatiemaatschappij voor iedereen', vooral met behulp van e- Europa 2005;

* Maatregelen tot ontwikkeling van goede praktijken in levenslang leren en e-learning;

* Voorstellen voor gerichte maatregelen om in Europa de investeringen in onderzoek en technologische ontwikkeling op te voeren naar 3% van het BBP, het door de top van Barcelona vastgestelde streefcijfer;

* Lancering van het zesde kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling, waaronder voorstellen voor verdere richtsnoeren voor bioëthische beginselen, als belangrijke bijdrage tot de Europese onderzoekruimte;

* Goedkeuring van een nieuw actieprogramma voor e-learning dat ten doel heeft nieuwe technologieën in onderwijs en opleiding zal opnemen.

- ander intern beleid

6. Maatregelen om de duurzaamheid en samenhang te waarborgen in en tussen het interne en buitenlandse beleid op een aantal van de voornaamste gebieden, met name landbouw (tussentijdse evaluatie van het GLB), visserij, milieu, vervoer, energie, cohesie, Structuurfondsen (derde verslag over het cohesiebeleid), voedselveiligheid, besmettelijke ziekten en overheidsfinanciën (in het kader van de monetaire unie); effectieve follow-up van de conclusies van Göteborg; verbetering van de toepassing van de communautaire milieuwetgeving; maatregelen om het klimaat te scheppen dat nodig is om de consument vertrouwen te geven in grensoverschrijdende transacties en maatregelen om de gestage uitbreiding van transeuropese vervoers- en energienetwerken voort te zetten:

* Naast de tussentijdse evaluatie van het GLB zal de Commissie ook evaluatie van andere sectoren voorstellen, te weten wijn, suiker, olijfolie, tabak, katoen en misschien nog andere producten;

* Wetgevingsvoorstellen en maatregelen ter uitvoering van de hervorming van de visserij, zoals de oprichting van regionale raadgevend comités en een gezamenlijke visserij-inspectiestructuur, vaststelling van meerjarenplannen voor het beheer van enkele belangrijke visbestanden en voorstellen voor uitvoeringsmaatregelen die nodig zijn om het nieuwe vlootbeleid toe te passen;

* Het derde cohesieverslag (eind 2003) met, indien nodig, wetgevingsvoorstellen voor de Structuurfondsen na 2006;

* Toepassing van een regelgevingskader voor voedselveiligheid en een voorstel voor een verordening over voedings- werkings- en gezondheidsclaims van voedingsmiddelen;

* Uitwerking en uitvoering van 7 thematische strategieën in het zesde milieuactieprogramma, onder meer voor duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen en het stedelijk milieu;

* Voorstellen voor een geïntegreerd productbeleid, een nieuwe strategie voor chemische stoffen en opstelling van maatregelen ter beperking van risico die op grond van de bestaande wetgeving voor gevaarlijke stoffen geëist worden;

* Opstelling en uitvoering van een actieplan inzake schone technologieën voor groei en ontwikkeling;

* Effectieve toepassing van het nieuwe effectbeoordelingsinstrument om tot betere wetgeving te komen en vooruitgang te boeken in de richting van duurzame ontwikkeling;

* Invoering van het nieuwe Solidariteitsfonds van de Europese Unie voor hulp aan slachtoffers van grote rampen;

* Kostengerelateerde maatregelen ter bevordering van duurzame ontwikkeling, in het bijzonder in het milieu-, vervoers- en energiebeleid (in het licht van de reacties op het methodologiedocument voor vervoer).

7. Uitvoering van de agenda voor het sociaal beleid, met gebruikmaking van alle communautaire instrumenten (open coördinatiemethode, wetgeving, sociale dialoog, steun van de Structuurfondsen) om bij te dragen tot de verwezenlijking van de strategische doelstellingen die de Europese Raad van Lissabon heeft vastgesteld:

* Goedkeuring van een mededeling over de tussentijdse evaluatie van de agenda voor het sociaal beleid;

* Doeltreffende toepassing van de open coördinatie door goedkeuring van een opgepept werkgelegenheidspakket, een tweede gezamenlijk verslag over sociale insluiting en tenuitvoerlegging van deze werkmethode op pensioengebied;

* Passende follow-up van de lopende raadpleging van de sociale partners over bescherming van de gegevens van werknemers, de sociale aspecten van herstructurering van de bedrijven en de overdraagbaarheid van pensioenen overeenkomstig artikel 138 van het Verdrag;

* Opstelling van een mededeling over de wisselwerking tussen immigratie, werkgelegenheid en sociaal beleid in Europa gelet op de situatie op de nationale arbeidsmarkten (hangt samen met 2.2,b),3 1e bolletje).

- buitenlands beleid

8. Tenuitvoerlegging van de akkoorden van Cotonou en de programma's voor Azië en Latijns-Amerika met het oog op een effectieve bestrijding van de armoede, met speciale nadruk op de Millennium Development Goals, in het bijzonder met betrekking tot gezondheid en onderwijs en door de schuldenlast in het kader van het HIPC-initiatief te verminderen:

* Sluiting van samenwerkingsovereenkomsten met de ACS-landen en uitvoering van programma's. Tenuitvoerlegging van het programma besmettelijke ziekten;

* Onderhandelingen over economische samenwerkingsovereenkomsten met de ACS-landen.

9. Intensivering van onze dialoog met Afrika door de Afrikaanse Unie te steunen in haar streven naar governance, vreedzame samenleving en duurzame ontwikkeling voor Afrika en de top tussen de Eu en Afrika in april 2003 in Lissabon tot een succes te maken.

10. Intensivering van de handelsonderhandelingen van de Doha-ronde - door te zorgen voor een succesvolle afloop van de bijeenkomst van de ministers in het kader van de WTO in september 2003 in Cancun - met het doel de onderhandelingen eind 2004, volgens plan, af te ronden.

11. Voortzetting van bilaterale onderhandelingen met Mercosur, de ACS-landen, de Gulf Co-operation Council en de landen in het Middellandse Zeegebied in het kader van de buitenlandse betrekkingen. Evaluatie van de betrekkingen tussen de EU en Zuidoost-Azië.

12. Streven naar samenhang tussen het interne beleid van de Europese Unie, de buitenlandse betrekkingen en het samenwerkingsbeleid zodat onze economische belangen in evenwicht zijn met best mogelijke ontwikkelings- en milieuresultaten en de handel met en tussen onze partnerlanden worden bevorderd.

De bijbehorende wetgevingsvoorstellen en andere besluiten zijn opgenomen in het eerste gedeelte van de lijst die bij het werkprogramma is gevoegd (code "300").

3. uitvoerige effectbeoordeling van de geselecteerde voorstellen

In juni 2002 heeft de Commissie een nieuwe geïntegreerde methode voor effectbeoordeling vastgesteld om de kwaliteit en de samenhang van het beleidsontwikkelingsproces te verbeteren [4] Deze methode is bedoeld om het effect van de door de Commissie voorgestelde maatregelen te beoordelen door systematisch te onderzoeken of het subsidiariteits- en het proportionaliteitsbeginsel is toegepast en na te gaan in hoeverre de economische, sociale en milieucomponenten van duurzame groei met elkaar in evenwicht zijn. De Commissie zal, zoals tijdens de Europese Raad in Sevilla overeengekomen is, al in 2003 met de uitvoering van de effectbeoordeling beginnen.

[4] COM(2002)276 van 5 juni 2002

De nieuwe methode bundelt, versterkt, stroomlijnt en vervangt alle bestaande effectbeoordelingen voor voorstellen van de Commissie. Zij zal op de belangrijkste voorstellen worden toegepast die door de Commissie in het kader van de jaarbeleidsstrategie en/of het werkprogramma zijn goedgekeurd, ongeacht of dit regelgevende of andere voorstellen zijn met economische of sociale of ecologische gevolgen. De aanpak is weliswaar nieuw maar de toepassing ervan berust op bestaande praktijken en kennis. De methode zal geleidelijk worden ingevoerd en volledig operationeel worden in het strategische plannings- en programmeringsproces voor 2004 dat na goedkeuring van de beleidsstrategie van de Commissie voor 2004 in februari 2003 begint.

Om dit instrument al in een vroeg stadium toe te passen heeft de Commissie besloten om het effect van een aantal voorstellen uit het werkprogramma voor 2003 uitvoerig te evalueren. Deze voorstellen staan in bijlage 2. Omdat een voorlopige effectbeoordeling in de eerste fase niet mogelijk was, heeft de Commissie de voorstellen geselecteerd op hun belang voor de beleidsprioriteiten, op de uitvoerbaarheid van een beoordeling op de korte termijn door de diensten op basis van reeds verricht(e) onderzoek en werkzaamheden en op de noodzaak van evenwicht tussen de verschillende typen voorstellen en medewerking van zoveel mogelijk diensten. De effectbeoordelingen zijn beperkt tot het aantal dat in deze eerste fase kon worden uitgevoerd. Uiteraard zullen deze effectbeoordelingen met de nodige soepelheid en pragmatisme worden uitgevoerd en, zo nodig, zal rekening worden gehouden met reeds verrichte studies of analyses. Het spreekt eveneens van zelf dat het feit dat de voorstellen in bijlage 2 voor een uitvoerige effectbeoordeling zijn uitgekozen, niet betekent dat de diensten van de Commissie het niet zo nauw hoeven te nemen met de voorbereidende stappen voor wetgevingsvoorstellen - waarvan de effectbeoordelingen er één is.

In de toekomst zal in een vroeg stadium van het beleidsuitwerkingsproces een summiere voorlopige effectbeoordeling worden uitgevoerd als voorwaarde voor opname van een wetgevings- of beleidsvoorstel in de jaarbeleidsstrategie en uiterlijk vóór opname in het werkprogramma. Dankzij deze voorlopige effectbeoordelingen zal de Commissie kunnen besluiten voor welke voorstellen een uitvoerige effectbeoordeling nodig is.

De Commissie selecteert de voorstellen voor een uitvoerige effectbeoordeling. Zij doet dat onder meer als het voorstel grote economische, ecologische en/of sociale gevolgen voor één of meer belangrijke sectoren zal hebben, als het grote gevolgen voor de belangrijkste betrokken partijen heeft en als het een belangrijke beleidshervorming betreft.

De uitvoerige effectbeoordeling heeft ten doel de mogelijke effecten grondig te bestuderen en, overeenkomstig de minimumvoorschriften van de Commissie voor overleg, de betreffende partijen en deskundigen te raadplegen.

4. Dialoog met het Europees Parlement en de Raad: inventarisatie en perspectieven

Het wetgevings- en werkprogramma betekent een belangrijke bijdrage tot het werk van de andere EU-instellingen in 2003. In januari dit jaar zijn de Commissie en het Europees Parlement een tijschema overeengekomen voor bespreking van de jaarbeleidsstrategie en het wetgevings- en werkprogramma. Daar is de hand aan gehouden. De Commissie heeft via de dialoog met het Europees Parlement en de Raad de beleidprioriteiten besproken en de voornaamste maatregelen uitgewerkt. Beide instellingen waren ingenomen met de door de Commissie voorgestelde prioriteiten en namen nota van de voornaamste maatregelen. De Commissie heeft op haar beurt de opmerkingen van de instellingen in haar wetgevings- en werkprogramma opgenomen.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's daarom bij de planning van hun werkzaamheden rekening te houden met de prioriteiten, voornaamste maatregelen en specifieke voorstellen die zij in het wetgevings- en werkprogramma voor 2003 heeft gepresenteerd.

Wat de Raad betreft: zoals tijdens de Europese Raad in Sevilla overeengekomen is, zal de Raad in december, rekening houdend met de resultaten van de dialoog met de Commissie, voor het eerst een operationeel programma voor 2003 goedkeuren.

Dit wetgevings- en werkprogramma is de bijdrage van de Commissie tot het operationele programma van de Raad voor 2003.

De Commissie verzoekt de Raad daarom rekening te houden met de prioriteiten en de voornaamste maatregelen die zij in dit werkprogramma heeft gepresenteerd, en de behandeling van de specifieke nieuwe voorstellen en andere besluiten uit de eerste lijst bij dit werkprogramma te plannen

De Commissie verzoekt de Raad tevens om bij de opstelling van zijn operationele jaarprogramma zich te beraden over de belangrijkste voorstellen die de Commissie al heeft ingediend, en deze goed te keuren. Deze zijn in bijlage 3 bij dit werkprogramma opgenomen. De Commissie verheugt zich tevens op de uitwerking van het eerste strategische meerjarenprogramma van de Europese Raad in de loop van 2003 in samenwerking met de instellingen en de Voorzitterschappen.

Er moet aan worden herinnerd dat de technische werkgroep op hoog niveau over interinstitutionele samenwerking thans onderzoekt of het verzoek van het Parlement om bij de jaarprogrammering door de Raad te worden betrokken in het kader van de beraadslagingen over een interinstitutionele overeenkomst naar aanleiding van de Europese Raad van Sevilla in aanmerking kan worden genomen. De Commissie steunt de sluiting van een overeenkomst tussen de drie instellingen volledig. Deze zal bijdragen tot de ontwikkeling van beter geïntegreerde en samenhangende beleidsplanning van de Europese Unie.

5. Conclusies

2003 wordt een belangrijk jaar voor de Europese Unie. De allerbelangrijkste taak in 2003 zal de bepaling van de structuur van het uitgebreide Europa zijn. De Commissie zal op dit punt haar verantwoordelijkheid op zich nemen, vooral door actief aan de werkzaamheden van de conventie deel te nemen. De grote opgaven voor de uitwerking van Gemeenschapsbeleid zijn duidelijk:

- De Europese Unie moet de voorbereidingen voor de uitbreiding afronden, de kandidaatlanden moeten klaar zijn om hun taken op zich te nemen en de EU moet ervoor zorgen dat haar beleid aan de behoeften van een groter Europa is aangepast.

- Stabiliteit en zekerheid blijven de voornaamste aandachtspunten van de Europese Unie, niet in de laatste plaats vanwege de continue dreiging van terreurdaden en de onzekerheid over de ontwikkelingen in het Midden-Oosten en andere regio's. De Europese Unie moet zich van haar taak kwijten door voor stabiliteit en veiligheid voor haar burgers te zorgen en met de internationale gemeenschap samen te werken om dit ook voor andere regio's te bewerkstelligen.

- De Europese Unie zal haar vorderingen in de richting van het strategische doel van een duurzame op integratiegerichte economie moeten consolideren, de ambitieuze doelen van haar zelf en die van de internationale gemeenschap - met name de in Johannesburg, Monterrey en Doha vastgestelde doelen - moeten verwezenlijken.

De Commissie is vastbesloten om zich volledig voor deze opgaven in te zetten maar hiervoor is het meer dan ooit nodig dat de overeengekomen prioriteiten door alle EU-instellingen in onderlinge samenhang en geïntegreerd worden uitgevoerd.

BIJLAGE 1

Evaluatie van de vorderingen in 2002

De presentatie van het werkprogramma voor het volgende jaar biedt tevens de gelegenheid tot een voorlopige beleidsevaluatie van de vorderingen van de Commissie bij de uitvoering van het werkprogramma van dit jaar. De eindevaluatie van de behaalde resultaten en de besteding van de middelen zal in het beknopte verslag en de jaaractiviteitenverslagen van de Directoraten-generaal en de diensthoofden over 2002 (goedkeuring in het tweede kwartaal van 2003) worden gepresenteerd. Deze jaaractiviteitenverslagen maken de activiteiten en de verantwoordelijkheid van de Commissie transparanter en zijn door de andere EU-instellingen toegejuicht.

Alvorens de uitvoering van het werkprogramma voor 2002 te evalueren dient te worden gewezen op de maatregelen van de Commissie na de verwoestende overstromingen in verscheidene Europese landen in de zomer van 2002. De Commissie heeft onmiddellijk gereageerd. De Voorzitter van de Commissie en de betreffende leden van de Commissie waren snel ter plaatse om zelf de omvang van de schade in ogenschouw te nemen. Binnen enkele weken had de Commissie een veelomvattend actieplan uitgewerkt en voorstellen ingediend om een nieuw noodinstrument te creëren, het Solidariteitsfonds van de Europese Unie, om mensen in getroffen regio's in de lidstaten en andere kandidaatlanden in geval van grote rampen te helpen.

Over het geheel genomen heeft de Commissie grote vooruitgang geboekt bij het nemen van de voornaamste maatregelen die in het werkprogramma voor 2002 zijn opgenomen. Dit zijn enkele van de voornaamste resultaten:

Uitbreiding

De Commissie heeft haar inspanningen opgevoerd zodat kan worden beslist welke kandidaatlanden klaar zijn om in 2004 tot de EU toe te treden. De beslissing hierover wordt gebaseerd op de periodieke verslagen over de voorbereiding van de kandidaatlanden en het strategiedocument van de Commissie.

Op 9 oktober heeft de Commissie de uitbreidingsstrategie voor het volgende jaar en de periodieke verslagen goedgekeurd. Verder heeft zij de Raad de kandidaatlanden aanbevolen die in 2004 tot de EU zouden kunnen toetreden.

De Commissie heeft haar technische bijstand via de programma's PHARE, SAPARD en ISPA voortgezet en voorgesteld om allerlei communautaire programma's voor deelname door kandidaatlanden open te stellen. Er zijn ook meer maatregelen genomen om de financiële belangen van de Gemeenschappen in de kandidaatlanden beter te beschermen.

De Commissie heeft ook de gevolgen van de uitbreiding voor haar werkzaamheden van de Commissie en het hiervoor benodigde personeel geëvalueerd waaronder de noodzakelijke voorbereiding om vanaf de eerste dag na de uitbreiding van de EU toepassinga van het "aquis communautair" te verzekeren.

Veiligheid en zekerheid

Na de tragische gebeurtenissen op 11 september 2001 heeft de Commissie haar activiteiten op alle gebieden van het actieplan van de Europese Raad ter bestrijding van terrorisme voortgezet.

Dit geldt in het bijzonder voor justitie, binnenlandse zaken, het witwassen van geld, buitenlandse betrekkingen, de veiligheid van informatie- en communicatienetwerken en de bescherming van de burgers. In een breder veiligheidsverband heeft de Commissie verscheidene voorstellen ingediend om gezondheid, vervoer en energie beter te beveiligen, waaronder de verzekering van de luchtvaart, olievoorraden en veiligheidsvoorschriften en -normen voor verschillende vormen van vervoer. Zij zal binnenkort een voorstel aanenemen over de veiligheid in tunnels en een belangrijk pakket maatregelen goedkeuren voor kernenergie, zoals veiligheidsvoorschriften, radioactief afval en de ontmanteling van nucleaire installaties.

Op het gebied van de bestrijding van criminaliteit en terrorisme heeft de Commissie wetgevingsvoorstellen ingediend ter intensivering van de coördinatie van de activiteiten van Europol ter bestrijding van terrorisme en cybercrime. Ook heeft zij een mededeling voorgelegd over de verbetering van de democratische controle op Europol. Vóór het eind van het jaar zal een verslag worden ingediend over de maatregelen tegen financiering van terrorisme.

De Commissie heeft een belangrijke mededeling en een actieplan inzake geïntegreerd beheer van de buitengrenzen van de EU voorgelegd die door de Europese Raad van Sevilla als prioriteit voor de EU in 2003 gesteund zijn. Alle door het Verdrag verlangde voorstellen over legale immigratie liggen thans bij de Raad. Bovendien heeft de Commissie een aantal voorstellen gepresenteerd om illegale immigratie tegen te gaan en enekel maatregelen om de de veiligheid van visa en verblijfsvergunningen voor onderdanen uit derde landen te verbeteren (die laatste zijn al door de Raad goedgekeurd).

In april 2002 heeft de Commissie haar eerste jaarverslag over de voortgang van het stabilisatie- en associatieproces in de landen in de westelijke Balkanlanden voorgelegd. Weliswaar vermeldt het verslag dat de landen in de regio nog steeds een aantal problemen gemeen heeft maar het erkent dat het stabilisatie- en associatieproces een krachtig stimulans geworden is is tot politieke, democratische en economische hervormingen en al de gewenste resultaten begint af te werpen, in de zin van stabiliteit en vooruitgang van de hervormingen

Invoering van de euro, verdere economische en financiële integratie

De invoering van de eurobankbiljetten en de euromunten was een enorm succes dat voor een groot deel het gevolg was van de voorbereidende werkzaamheden van de verschillende EU-instellingen en de betreffende nationale autoriteiten.

De Commissie heeft in nauwe samenwerking met de Raad, het Europees Parlement en in toenemende mate met de sociale partners de Lissabonstrategie ten uitvoer gelegd. Tijdens de voorbereiding van Europese Raad in Barcelona heeft de Commissie haar bezorgdheid te kennen gegeven over de achterstand: de besluiten van de Raad lopen achter op de in Lissabon vastgestelde termijnen. Sedert de Europese Raad van Barcelona is grote vooruitgang geboekt op gebieden, zoals het actieplan financiële diensten, onderzoek en eEurope, maar op andere gebieden zoals de verwezenlijking van het gemeenschappelijk luchtruim, instelling van de interne energiemarkt en herziening van de transeuropese netwerken zijn weinig vorderingen gemaakt ondanks het feit dat deze gebieden zowel door de Europese Raad van Barcelona als die van Sevilla als prioriteiten zijn aangemerkt.

In oktober heeft de Commissie een nieuw voorstel voor een richtlijn betreffende het overnamebod goedgekeurd waarvan de werkingssfeer en de beginselen dezelfde zijn gebleven als in het voorstel van 1996 maar waarin ook rekening wordt gehouden met de amendementen van het Parlement en de aanbevelingen van de groep deskundigen op hoog niveau.

De Commissie heeft aanbevelingen uitgebracht over het toezicht op de naleving van het stabiliteits- en groeipact. Zij heeft voorstellen ingediend om de coördinatie van het economisch en werkgelegenheidsbeleid te stroomlijnen en om gemeenschappelijke voorschriften hiervoor op te stellen.

De Commissie heeft een nieuwe strategie voor het consumentenbeleid voorgesteld en haar werkzaamheden ter bescherming van de consument voortgezet met het doel de interne markt tot stand te brengen en ervoor te zorgen dat de consument zoveel mogelijk van de euro profiteert.

Wat de investeringen in onderzoek betreft: de Commissie heeft een eerste mededeling gepresenteerd waarin de voornaamste gebieden zijn vastgesteld waarvoor het Europees, nationaal en regionaal beleid in onderlinge samenhang uiterlijk 2010 3% van het BBP zouden moeten opbrengen, zoals door de Europese Raad van Barcelona gevraagd is.

Het zesde kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling is door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd. Het heeft als voornaamste doel bij te dragen tot de totstandkoming van een Europese onderzoeksruimte. In oktober heeft de Commissie een mededeling aangenomen over nieuwe perspectieven voor de Europese Onderzoeksruimte waarin de reeds gemaakte vorderingen worden geïnventariseerd en nieuwe perspectieven en te treffen maatregelen uiteen worden gezet.

De Commissie heeft niet, zoals in het werkprogramma voor 2002 was aangekondigd, voorstellen ingediend om de richtlijn inzake beroepsmogelijkheden (overheidsopdrachten) te herzien. Dat komt omdat de voornaamste richtlijnen inzake overheidsopdrachten die in mei 2000 door de Commissie zijn voorgesteld, waarschijnlijk pas in de tweede helft van 2003 definitief zullen worden goedgekeurd. Op grond hiervan is de Commissie voornemens om in 2004 wijzigingen op de richtlijn beroepsmogelijkheden voor te stellen.

Duurzame ontwikkeling

De Commissie heeft de aanzet gegeven tot de toepassing van de EU-strategie voor duurzame ontwikkeling en aan belangrijke internationale bijeenkomsten over duurzame ontwikkeling meegewerkt.

De Commissie heeft actief aan de wereldtop over duurzame ontwikkeling meegewerkt en zo ertoe bijgedragen dat de EU een toonaangevende rol bij de opstelling van een wereldwijd pact voor duurzame ontwikkeling heeft gespeeld. De Commissie was over het algemeen tevreden over de in Johannesburg bereikte overeenstemming al konden niet alle belangrijke EU-initiatieven, zoals dat over hernieuwbare energie, volledig worden overgenomen. De Commissie heeft samen met het Deense Voorzitterschap en andere lidstaten met succes de EU-initiatieven over water en energie naar voren gebracht.

De Commissie heeft haar tussentijdse evaluatie van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en voorstellen tot hervorming van het gemeenschappelijk visserijbeleid voorgelegd. Beide hebben een grotere economische, sociale en ecologische duurzaamheid ten doel.

Overeenkomstig de Lissabonstrategie en als onderdeel van de follow-up van de sociale agenda die tijdens de Europese Raad van Nice is gelanceerd, heeft de Commissie allerlei voorstellen ingediend, waaronder een evaluatie van de Europese werkgelegenheidsstrategie en een mededeling over de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven. De Commissie heeft bovendien de sociale partners geraadpleegd over de aspecten van bedrijfsherstructureringen. Zij heeft ook een communautaire strategie voor gezondheid en veiligheid op het werk voorgesteld.

In januari 2002 heeft de Commissie een mededeling tot vaststelling van een actieplan voor bioweteenschappen en biotechnologie, een belangrijk nieuw gebied van de kenniseconomie, goedgekeurd.

De onafhankelijke Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EAV) is opgericht en het bestuur gekozen. Nieuwe vorderingen zijn gemaakt met de uitvoering van het wetgevingsprogramma in het witboek, met name de goedkeuring van de verordening betreffende algemene wetgeving voor levensmiddelen en tot oprichting van de (EAV), de richtlijnen over voedingsupplementen en ongewenste stoffen in diervoeders en de verordening inzake dierlijke bijproducten. De Commissie heeft verdere wetgeving, als bedoeld in het witboek, voorgesteld en zal bovendien vóór eind 2002 een voorstel voor een verordening voor controle op voedingsmiddelen en diervoeders aannemen. De Commissie zal tevens, rekening houdend met de ervaring die bij de uitbraak van mond- en klauwzeer in 2001 is opgedaan, vóór eind 2002 een richtlijn ter bestrijding van mond- en klauwzeer voorstellen.

Het nieuwe volksgezondheidsprogramma (2003-2008) is goedgekeurd. De Commissie is inmiddels met uitvoering hiervan begonnen.

Op milieugebied heeft de Commissie de volgende wetgeving aangenomen: een kaderrichtlijn over milieuaansprakelijkheid, een mededeling over milieuovereenkomsten en drie andere mededelingen die tot thematische strategieën voor de bodem, pesticiden en het mariene milieu zullen leiden. Een ander belangrijk resultaat in 2002 was de ratificatie van het protocol van Kyoto door de EU. De Commissie zal de mededeling over geïntegreerd productbeleid in 2003 goedkeuren. Met betrekking tot de mededeling "naar een strategie voor een duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen "is besloten om deze prioriteit naar 2003 over te dragen aangezien een uitvoerige verkenning van het beleidsgebied heeft uitgewezen dat dit veel meer omvat dan verwacht.

Op energie- en vervoersgebied heeft de Commissie een meerjarenprogramma, geheten "Intelligente energie voor Europa" voorgesteld. Zij heeft op basis van het witboek over vervoer de ontwikkeling van een geïntegreerde vervoersaanpak voortgezet. Als follow-up van de Europese Raad in Göteborg is de Commissie, met het oog op de indiening van wetgevingsvoorstellen in 2003 om het wetgevingskader van de Gemeenschap te moderniseren, van plan om breed overleg te voeren over de vraag hoe het gebruik van de vervoersinfrastructuur in rekening kan worden gebracht.

Nieuw Europees bestuur

De Commissie heeft een aantal voorstellen ingediend om te voldoen aan de toezeggingen die zij in het witboek Europese governance heeft gedaan om de functionering van de Europese instellingen te verbeteren en de transparantie en de doeltreffendheid van de werkwijzen van de EU te vergroten. Zij heeft eveneens actief meegedaan aan het debat over de toekomst van Europa.

Tot deze voorstellen behoorde een actieplan "betere regelgeving", minimumnormen voor overleg en een nieuw mechanisme voor evaluatie van de gevolgen van EU-wetgeving. De EU-instellingen onderhandelen momenteel over een interinstitutionele overeenkomst om deze voorstellen voor betere regelgeving toe te passen. Eind 2002 zal de Commissie een verslag over de uitvoering van haar verbintenissen over bestuur en een tweede pakket voorstellen voor betere regelgeving goedkeuren.

De Commissie heeft haar kijk op het Europese project in een belangrijke bijdrage aan de werkzaamheden van de conventie uiteengezet en actief aan de arbeid van de conventie deelgenomen. De Commissie heeft de uitvoering van de interne hervormingen die in het witboek over de hervorming van maart 2000 naar voren zijn gebracht, voortgezet. 2002 was in het bijzonder het eerste jaar waarin de Commissie een volledig strategische plannings- en programmeringronde heeft uitgevoerd. Zij heeft ook haar totaalpakket aan personeelhervormingen aan de Raad voorgelegd, meegedaan aan de onderhandelingen die tot overeenstemming over het nieuwe financieel reglement van de EU hebben geleid en de invoering van activiteitsgestuurd management in alle diensten van de Commissie voortgezet.

De Commissie heeft ook een aantal praktische maatregelen genomen om het bestuur op allerlei beleidsgebieden te verbeteren, waaronder eEurope, erkenning van beroepskwalificaties en het concurrentiebeleid, in het bijzonder een witboek over het beleid inzake concentraties.

De Commissie heeft niet, zoals zij in haar werkprogramma voor 2002 had aangekondigd, formele voorstellen ingediend over mogelijkheden om de nationale parlementen beter te informeren over wetgevingsvoorstellen van de Gemeenschap. Over deze kwestie wordt momenteel beraadslaagd in de werkgroep nationale parlementen van de conventie. Daar heeft de Commissie meegedeeld dat zij bereid is alle door haar in te dienen wetgevings- en andere voorstellen aan de nationale parlementen te doen toekomen.

Het Middellandse-Zeegebied

Hoofddoel van de Commissie is versterking van het samenwerkingsverband tussen Europa en het Middellandse-Zeegebied. Dit is in het bijzonder door de besluiten op de ministersconferentie in Valencia en een aantal sectorale conferenties van ministers bereikt.

Op deze conferenties is steun verkregen voor allerlei voorstellen van de Commissie, waaronder de ontwikkeling van een vrijhandelszone tussen Europa en het Middellandse-Zeegebied, de oprichting van een Euro-Mediterrane Stichting om de dialoog tussen verschillende culturen te bevorderen en de samenwerking op het gebied van justitie, binnenlandse zaken (waaronder migratie) en milieu te vergroten.

De Commissie heeft voorgesteld om investeringen in de particuliere sector in het Middellandse-Zeegebied te stimuleren. De Europese Raad van Barcelona heeft besloten om te beginnen met de creëring van een Euro-Mediterrane investeringsfaciliteit in de Europese Investeringsbank.

In 2002 zijn Euro-Mediterrane assiociatieovereenkomsten gesloten met Algerije en Libanon. De onderhandelingen met Syrië zijn voortgezet. De associatieovereenkomst met Jordanië is van kracht geworden en de interim-associatieovereenkomst met Libanon zal vóór eind 2002 in werking treden.

In oktober 2002 heeft de Commissie als onderdeel van haar voorstellen voor de hervorming van het visserijbeleid van de Gemeenschap een actieplan voor het behoud van de visbestanden in de Middellandse Zee en een duurzaam gebruik hiervan goedgekeurd.

Zoals in het werkprogramma voor 2002 is aangekondigd, heeft de Commissie voorgesteld om de deelname aan het programma TEMPUS tot de MEDA-landen uit te breiden.

Ontwikkelingssamenwerking

De Commissie heeft bijzondere nadruk gelegd op het belang van het gezondheids- en onderwijsbeleid bij de bestrijding van de armoede.

De Commissie heeft in het kader van de bestrijding van de armoede niet alleen nieuwe sectorale en thematische beleidskaders voor gezondheid, HIV/AIDS en bevolking maar ook voor onderwijs voorgesteld. Zij heeft ook voorstellen ingediend voor posten op de begroting voor reproductieve gezondheidszorg en een actieprogramma ter bestrijding van besmettelijke ziekten. Dit laatste programma is in 2002 ten uitvoer gelegd. De Commissie is bestuurslid geworden van het wereldfonds voor HIV/AIDS, malaria en tuberculose. Zij heeft actief bijgedragen tot de resultaten van de task force onderwijs van de G8.

De mededeling die de Commissie voor de conferentie in Monterrey voorbereidt over de financiering van ontwikkeling heeft ertoe bijgedragen dat de EU tijdens de Europese Raad in Barcelona overeengekomen is dat de lidstaten vóór 2006 hun steun aan de ontwikkeling in overzeese gebieden tot gemiddeld 0,39%/van het BBP zullen verhogen. Een ander uitvloeisel waren verbintenissen om de ontwikkelingshulp van de EU doeltreffender te maken door de coördinatie van het beleid en de harmonisatie van procedures vóór 2004 te verbeteren. In september heeft de Commissie een mededeling over handel en ontwikkeling goedgekeurd waaruit blijkt hoe de EU de verbintenissen die zij in Doha, Monterrey en Johannesburg is aangegaan, zal nakomen

Op basis van een aanbeveling van de Commissie is de Raad onderhandelingsrichtsnoeren overeengekomen voor economische samenwerkingsovereenkomsten met de landen en regio's die de overeenkomst van Cotonou hebben ondertekend. De onderhandelingen zijn, zoals gepland, in september 2002 begonnen.


BIJLAGE 2

Voorstellen voor 2003 waarvan het effect vóór de goedkeuring uitvoerig zal worden beoordeeld

Voorstel of besluit (nr.° in het werkprogramma) // Verantwoordelijke dienst(en)

Prioriteit uitbreiding //

* -Voorstel ter vervanging van Beschikking 1692/96/EG betreffendecoe richtsnoerenvoor de ontwikkeling van een transeuropees vervoersnet (TIEN richtsnoeren) (2003/TREN/35 // TREN

Prioriteit stabiliteit en veiligheid //

* Verordening industriële veiligheid (2003/ADMIN/8) // ADMIN

* Mededeling van de Commissie over de stand van zaken en de ontwikkeling van de Euro-Med-faciliteit (2003/ECFIN+/23) // ECFIN

* Geïntegreerde strategie inzake preventie van, voorbereiding en reactie op risico's die door de natuur, de mens of anderzins woden veroorzaakt (2003/ENV/77) // ENV en ISG

* Mededeling over de integratie van de onderdanen van derde landen (2003/JAI/172) // JAI

* Mededeling over de behandeling van asielaanvragen buiten de EU (2003/JAI/143) // JAI

* Ontwerp-kaderbesluit tot vaststelling van gemeenschappelijke normen inzake procedurele garanties voor beschuldigden in strafzaken in de EU (2003/JAI/158) // JAI

Duurzame integratiegerichte groei //

* Herzienig van de Europese werkgelegenheidsstrategie (2003/EMPL/11) // EMPL

* Herziening van de richtlijnen gelijke kansen (2003/EMPL/34) // EMPL

* Opneming van het milieu in de regelgeving (2003/ENV/22) // ENV/ENTR

* Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van het grondwater 2003/ENV/39) // ENV


* Richtlijn over de infrastructuur voor ruimtelijke informatie in Europa (2003/ENV+/70) // ENV

* Wetgeving over de gezamenlijke toepassing van de flexibele instrumenten van Kyoto (JI) en het mechanisme voor schone ontwikkeling (CDM) (2003/ENV/75) // ENV

* Richtlijnen van het Europees Parlement en de Raad over batterijen en accu's (2000/088) // ENV

* Mededeling over de financiering van NATURA 2000 (2003/ENV+/40) // ENV, AGRI, REGIO, BUDG

* Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling van meerjarenplannen voor het beheer van visbestanden buiten veilige biologische grenzen (2003/FISH/7) // FISH

* Verordening van de Raad tot oprichting van een gezamenlijke inspectiestructuur van de Gemeenschap voor de visserij (2003/FISH/9) // FISH

* Mededeling over de toekomst van het Europese audiovisuele beleid (2003/EAC/11) // EAC en ISG

* Voorstel tot aanpassing van de ontwerprichtlijn (2003/ MARKT/16) // MARKT

* Voorstel voor een richtlijn over herverzekering (2003/ MARKT/21) // MARKT

* Mededeling over het actieplan risicokapitaal (2003/ MARKT/+28) // MARKT

* Voorstel voor een richtlijn over diensten op de interne markt (2003/ MARKT/23) // MARKT

* Voorstel voor een richtlijn tot aanpassing van richtlijn 77/388/EEG betreffende regelingen, van toepassing op overheden en subsidies (2003/TAXUD/10) // TAXUD

* Herziening van de tabaksregeling (2003/AGRI/19) // AGRI en ISG

* Herziening van de suikerregeling (2003/AGRI/9) // AGRI en ISG

* Voorstel voor een kaderrichtlijn van het Europees Parlement en de Raad over eerlijke handelspraktijken (2003/SANCO/53) // SANCO


* Een voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende cadmium in meststoffen (2003/ENTR/40) // ENTR en ISG

* Mededeling: basisrichtsnoeren voor de duurzaamheid van Europees toerisme (2003/ENTR/46) // ENTR en ISG

* Voorstel voor een richtlijn ter vermindering van de uitstoot van verontreinigende stoffen uit motorvoertuigen (2003/ENTR/61) // ENTR

* Voorstel voor een richtlijn tot aanpassing van richtlijn nr. 70/220/EEC betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door motorvoertuigen (2003/ENTR/63) // ENTR

* Voorstel voor een verordening (EG) van het Europees Parlement en de Raad over medicinale producten voor gebruik in de kindergeneeskunde (2003/ENTR/59) // ENTR

* Voorstel voor een richtlijn van de Commissie over menselijk weefsel en van menselijk weefsel gemaakte producten (2003/ENTR/37) // ENTR

* Herziening van de richtlijnen 75/106/EEG and 80/232/EEG (Voorverpakking - groottes) (2003/ENTR/33) // ENTR

* Mededeling over de overgang van analoge op digitale radio- en tv-uitzendingen: Digitale overschakeling in Europa (2003/INFSO/13) // INFSO

* Mededeling over intelligente voertuigen en verkeersveiligheid (2003/INFSO/14) // INFSO

* Richtlijn teneinde ervoor te zorgen dat operatoren van de post niet in dezelfde rechtspersoon voorbehouden en niet-voorbehouden werkzaamheden verrichten (2003/COMP/27) // COMP

* Europees initiatief voor democratie en mensenrechten 975/976/1999 (2003/RELEX/30) // RELEX

* Richtlijn betreffende de toegang tot de markt internationaal treinreizigersvervoer (2003/TREN/3) // TREN with ISG

* Verordeningen tot herziening van het derde luchtvervoerspakket (2002/TREN/28) // TREN

* Herziening van de verordening inzake geautomatioseerde reserveringssystemen(2002/TREN/29) // TREN


* Verordening betreffende de publicatie van verslagen over de kwaliteit van de diensten op het gebied van het luchtreizgersvervoer (2003/TREN/43) // TREN

* Verordeningen tot herziening vanhet derde pakket luchtverkeer (2002/TREN/28) // TREN

* Onderhandelingsmandaat voor een nieuwe ineternationale overeenkomst over tropische bossen (2003/DEV/7) // DEV


ISG = Interdienstenstuurgroep Op de lijst van het werkprogramma staan deze voorstellen met de opmerking "uitvoerige effectbeoordeling" onder het hoofdje beleidsmotivering


BIJLAGE 3

Door de Commissie aangenomen voorstellen die in andere EU-instellingen op behandeling wachten

Algemene zaken en buitenlandse betrekkingen

- Overeenstemming over de voorstellen van de Commissie over de personeelshervorming (2002/0100/CNS)

Economische en financiële zaken

- Goedkeuring van de voorstellen in het actieplan financiële diensten, met name over marktmisbruik (2001/0118/COD), prospectussen (2001/0117/COD), pensioenfondsen (2000/0260/COD), conglomeraten (2001/0095/COD) en de richtlijn overnamebod (2002/0240/COD)

- Belastingpakket (1998/0193/CNS, 1998/0087/CNS)

- Energiebelasting (1997/0111/CNS)

Justitie en binnenlandse zaken

Gemeenschappelijk asielbeleid:

- Voorstel voor een richtlijn van de raad betreffende minimumnormen voor de erkenning en de status van onderdanen van derde landen en staatlozen als vluchtelingen of als personen die anderszins internationale bescherming behoeven (2001/0207/CNS)

- Voorstel voor een verordening van de raad tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat door een onderdaan van een derde land bij een van de lidstaten wordt ingediend (2001/0182/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot vaststelling van minimumnormen voor de opvang van asielzoekers in de lidstaten(2001/0091/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende minimumnormen voor de procedures in de lidstaten voor de toekenning of intrekking van de vluchtelingenstatus (2000/0238/CNS)

Gemeenschappelijk immigratiebeleid en bestrijding van illegale immigratie;

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op studie, opleiding of vrijwilligerswerk (2002/0242/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de verblijfstitel met een korte geldigheidsduur die wordt afgegeven aan de slachtoffers van hulp bij illegale immigratie of mensenhandel die met de bevoegde autoriteiten samenwerken (2001/0043/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de voorwaarden inzake toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op arbeid in loondienst en economische activiteiten als zelfstandige (2001/0154/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen (2001/0074CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad inzake het recht op gezinsvereniging (1999/0258/CNS)

Binnen- en buitengrenzen, gemeenschappelijk visumbeleid:

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de voorwaarden waaronder onderdanen van derde landen gedurende een periode van ten hoogste drie maanden vrij kunnen reizen op het grondgebied van de lidstaten, alsmede tot invoering van een specifieke reisvergunning en tot vaststelling van de voorwaarden voor toegang met het oog op een bezoek van ten hoogste zes maanden (2001/0155/CNS)

EU-burgerschap:

- Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het recht van burger van de Unie en hun familieleden zich op het grondgebied van de lidstaten vrij te verplaatsen en er vrij te verblijven (2001/0111/COD)

Een Europese rechtsruimte in privaatrechtelijke kwesties

- Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende betreffende de bevoegdheid en de erkenning en tenuitvoerlegging van beslissingen in huwelijkszaken en inzake de ouderlijke verantwoordelijkheid, tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1347/2000 en tot wijziging, wat betreft onderhoudsverplichtingen, van Verordening (EG) nr. 44/2001 (2002/0110/CNS)

- Voorstel voor een verordening van de Raad tot invoering van een Europese executoriale titel voor niet-betwiste schuldvorderingen (2002/0090/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot verbetering van de toegang tot de rechter bij grensoverschrijdende zaken, door middel van gemeenschappelijke minimumvoorschriften betreffende rechtsbijstand en andere financiële aspecten van civiele procedures (2002/0020/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van misdrijven (COM(2002)562)

- Voorstel voor een Akte van de Raad tot vaststelling van het Verdrag betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging in de lidstaten van de Europese Unie van beslissingen in burgerlijke en handelszaken(1997/0339/CNS)

Bestrijding van misdaad en terrorisme en een rechtsruimte in strafzaken

- Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende de financiering van bepaalde activiteiten van Europol in het kader van de samenwerking inzake terrorismebestrijding (2002/0196/CNS)

- Voorstel voor een kaderbesluit van de Raad over aanvallen op informatiesystemen (2002/0086/CNS)

- Voorstel voor een kaderbesluit voor de Raad betreffende de bestrijding van racisme en vreemdelingenhaat (2001/0270/CNS)

- Voorstel voor een kaderbesluit van de Raad betreffende de vaststelling van minimumvoorschriften met betrekking tot de bestanddelen van strafbare feiten en met betrekking tot straffen op het gebied van de illegale drugshandel (2001/0114/CNS)

- Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake milieubescherming door het strafrecht (2001/0076/COD)

- Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de strafrechtelijke bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap (2001/0115/COD)

Werkgelegenheid, sociaal beleid, gezondheid en consumentenbescherming

- Goedkeuring van voorstellen tot herziening van verordening 1408/71 betreffende de coördinatie van de sociale-zekerheidsstelsels (1998/0230/COD, 2001/0137/COD)

- Goedkeuring van het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad over de arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten (2002/0072/COD)

- Goedkeuring van het voorstel tot instelling van een tripartiete sociale top voor groei en werkgelegenheid (2002/0136/CNS)

- Goedkeuring van de richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van kwaliteits- en veiligheidsnormen voor het doneren, verkrijgen, testen, bewerken, bewaren en distribueren van menselijke weefsels en cellen (2002/0128/COD)

Concurrentie (interne markt, bedrijfsleven en onderzoek)

- Overheidsopdrachtenpakket (2000/0115/COD, 2000/0117/COD, 2001/0179/COD)

- Goedkeuring van het wijzigingspakket voor geneesmiddelen (2001/0252/COD, 2001/0253/COD, 2001/0254/COD)

- Overeenstemming over het Gemeenschapsoctrooi in de Europese Raad in het voorjaar van 2003 (2000/0177/CNS)

- Mededeling over de belasting op voertuigen (doc. COM(2002)431)

Vervoer, telecommunicatiemiddelen en energie

- Voorstellen tot openstelling van de electriciteits- en gasmarkt (2001/0077/COD)

- Transeuropese netwerken in de energie- en vervoerssector (2001/0311/COD, 2001/0226/COD en 2001/0229/COD )

- Goedkeuring van een gemeenschappelijk Europees luchtruim, waaronder navigatiediensten (2001/0235/COD), de organisatie en het gebruik van het Europees gemeenschappelijk luchtruim (2001/0236/COD), interoperabiliteit van het Europese luchtverkeersbeheersnetwerk (2001/0237/COD), kader voor de totstandbrenging voor een gemeenschappelijk Europees luchtruim (2001/0060/COD)

- Goedkeuring van het 2e spoorwegpakket, veiligheid en verlening van vergunningen (2002/0022/COD), interoperabiliteit van het transeuropese hogesnelheidsspoorwegsysteem (2002/0023/COD), bureau voor de spoorwegen (2002/0024/COD), ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap (2002/0025/COD)

- Overeenstemming over rechten voor luchtreizigers (2001/0305/COD)

- Meerjarenprogramma voor acties op energiegebied:"Intelligente energie voor Europa" (2003-2006 (2002/0082/COD)

- Pakket maatregelen ter verhoging van de zekerheid van olie- en gasvoorziening in het kader van de interen energiemarkt (2002/0219/COD, 2002/0220/COD, 2002/0221/CNS en COM(2002)488, 1-5)

- Verordening betreffende de toekenning van communautaire financiële bijstand om de milieuprestaties van het vrachtvervoersysteem te verbeteren ("Marco Polo") (2002/0038/COD)

- Richtlijn inzake toegang tot de markt voor havendiensten (2001/0047/COD)

Landbouw en visserij

- Goedkeuring van later dit jaar door de Commissie in te dienen voorstellen over de tussentijdse evaluatie van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

- Goedkeuring van voorstellen over de hervorming van het visserijbeleid van de Gemeenschap (COM(2002)180, COM(2002)185, COM(2002)186, COM(2002)187, COM(2002)190 en 2002/0114/CNS)*

- Goedkeuring van de voorstellen voor verordeningen van het Europees Parlement en de Raad inzake genetisch gemodificeerde levensmiddelen en diervoeders en betreffende de traceerbaarheid en etikettering van genetisch gemodificeerde organismen (2001/0173/COD) en de traceerbaarheid van met genetisch gemodificeerde organismen geproduceerde levensmiddelen en diervoeders (2001/0180/COD)

- Goedkeuring van het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de bewaking van zoönoses en zoönoseverwekkers (2001/0176/COD) en van de verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de bestrijding van salmonella en andere door voedsel overgedragen zoönoseverwekkers (2001/0177/COD)

Milieu

- Richtlijn betreffende milieuaansprakelijkheid (2002/0021/COD)*

- Goedkeuring van de verordening betreffende bioveiligheid (2002/0046/COD)*

- Goedkeuring van toestemming na voorafgaande informering (2002/0026/ACC, 2002/0030/ACC )*

- Goedkeuring van de verordening over de bewaking van bossen en milieu-interacties (2002/0164/COD)*

- Goedkeuring van de verordening betreffende de grensoverschrijdende verplaatsing van genetisch gemodificeerde organismen (2002/0046/COD) en betreffende traceerbarheid en etikettering van GMO's (...)

- Goedkeuring van de verpakkingsrichtlijn (2001/0291/COD)

Onderwijs, jeugd en cultuur

Goedkeuring van het besluit van het Europees Parlement en de Raad tot invoering van een programma voor de verhoging van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de bevordering van het intercultureel begrip door middel van samenwerking met derde landen (ERASMUS World) (2002/0165/COD)

(* = indien nog niet in 2002 goedgekeurd)


BIJLAGE 4

HET WETGEVINGS- EN WERKPROGRAMMA VAN DE COMMISSIE VOOR 2003

Lijst van wetgevingsvoorstellen en andere besluiten

1: Wetgevingsvoorstellen en andere besluiten overeenkomstig de politieke prioriteiten voor 2003

2: Andere wetgevingsvoorstellen en niet-wetgevingsbesluiten die waarschijnlijk in 2003 zullen worden voorgelegd

Toelichting:

(1) Het werkprogramma bevat drie beleidsprioriteiten voor 2003, elk met voornaamste maatregelen. Als deze betrekking hebben op wetgevingsvoorstellen of andere besluiten (bijv. mededelingen of witboeken), zijn zij op de eerste lijst te vinden.

(2) De tweede lijst bevat andere voorstellen en besluiten die de Commissie in 2003 zou kunnen goedkeuren wanneer dit werkprogramma definitief is. De lijst bevat voorstellen en besluiten die uit vorige jaren zijn overgedragen.

(3) De lijst bestaat alleen in de oorspronkelijke taal (Engels of Frans).

(4) De Commissie stelt elke maand haar planning bij en doet de andere instellingen een kwartaalprogrammering toekomen zodat zij hun werk [5] kunnen organiseren.

[5] In het belang van de transparantie kan dit programma ook door het publiek worden bekeken op de homepage van de Commissie http://europa.eu.int/comm/index_en.htm ("De Commissie tot uw dienst", "Organisatie", "kwartaalprogrammering").

(5) De eerste lijst is ingedeeld naar beleidsprioriteit en die is weer onderverdeeld naar beleidsgebied (bijv. "Landbouw" of "Interne markt") terwijl de tweede lijst is ingedeeld naar beleidsgebied. De lijst bevat de volgende informatie:

- nummer: bijv. 2003/ADMIN/1 voor nieuwe voorstellen. Voorstellen die uit vorige jaren zijn overgedragen, worden vermeld als: voorbeeld: 2002/ADMIN/1 of 2001/1

- verantwoordelijke DG(s) van de Commissie

- verwachte goedkeuringsdatum

- wetgevingsvoorstel of ander besluit

- voorlopige opgave van de waarschijnlijke rechtsgrond en de bijbehorende interinstitutionele procedure (bijv. medebeslissingsprocedure)

- aard van de raadpleging van het Comité van de Regio's (CoR) en/of van het Economisch en Sociaal Comité (ESC): veplicht of facultatief

- korte beschrijving, politieke motivering van het voorstel en vermelding of het al dan niet uitvoerig zal worden geëvalueerd

- een "beleidsmotiveringscode" op grond waarvan de voorstellen kunnen worden ingedeeld naar beleidsprioriteit: uitbreiding (100), stabiliteit en veiligheid (200), duurzame en integratiegerichte economie (300)

- vermelding van eventuele gevolgen van het voorstel voor de begroting (d.w.z vereist operationele uitgaven) in 2003 en/of volgende jaren en van eventuele opneming in de huidige financiële programmering. De bijbehorende begrotingspost is eveneens aangegeven.


COMMISSION LEGISLATIVE AND WORK PROGRAMME 2003 / PROGRAMME LEGISLATIF ET DE TRAVAIL DE LA COMMISSION 2003


List of legislative proposals and non-legislative acts corresponding to the political priorities for 2003


/ Liste des propositions législatives et actes non-législatifs qui correspondent aux priorités politiques pour 2003


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


COMMISSION LEGISLATIVE AND WORK PROGRAMME 2003 / PROGRAMME LEGISLATIF ET DE TRAVAIL DE LA COMMISSION 2003


Other legislative proposals and non-legislative acts likely to be brought forward in 2003


/ Autres propositions législatives et actes non-législatifs susceptibles d'être présentés en 2003


>RUIMTE VOOR DE TABEL>