Bijlagen bij COM(2005)596 - Nieuwe kaderstrategie voor meertaligheid - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2005)596 - Nieuwe kaderstrategie voor meertaligheid. |
---|---|
document | COM(2005)596 ![]() ![]() |
datum | 22 november 2005 |
De meest gebruikte talen in de Europese Unie (in procenten)
[pic]
Een gesprek in een vreemde taal voeren
[pic]
FINANCIEEL MEMORANDUM
1. BENAMING VAN HET VOORSTELMededeling van de Commissie ‘Een nieuwe kaderstrategie voor meertaligheid’
2. ABM/ABB-KADER
Betrokken beleidsterrein(en) en bijbehorende activiteit(en)
DG EAC: Cultuur en talen
DG SCIC: Tolkendienst en verwante activiteiten
DGT: aaaaaaaAdministratie van de Commissie: Administratieve uitgaven voor het aaaaaaaaaaaaabeleidsterrein “Administratie van de Commissie”
DG INFSO: OTO voor het beleid ten aanzien van de informatiemaatschappij en eEurope.
3. BEGROTINGSONDERDELEN
3.1 Begrotingsonderdelen (beleidsuitgaven en bijbehorende uitgaven voor technische en administratieve bijstand (vroegere BA-onderdelen)) inclusief omschrijving:
DG EAC
15.02.02.02 Socrates
15.03.01.02 Leonardo da Vinci
Vanaf 2007 het begrotingsonderdeel van het programma voor levenslang leren, waarvoor de Commissie in juli 2004 voorstellen heeft goedgekeurd.
DGT
26.010211. Andere beheersuitgaven ter ondersteuning van het beleidsterrein “Administratie van de Commissie”
26.010700 Interinstitutionele samenwerking op taalgebied
DG SCIC
XX01021107: Opleiding en bijscholing van tolken
XX01021102: Conferenties en vergaderingen
DG INFSO:
09.04 OTO voor het beleid ten aanzien van de informatiemaatschappij
09.03 eEurope
3.2 Duur van de actie en van de financiële gevolgen:
2005 en volgende jaren: de begindata en de duur van de activiteiten verschillen. Sommige activiteiten (bijvoorbeeld de Europese indicator van het taalvermogen) zijn niet in de tijd beperkt, andere (bijvoorbeeld studies, conferenties en projecten in het kader van samenwerkingsprogramma’s) zijn beperkt tot minder dan drie jaar.
4. OVERZICHT VAN DE MIDDELEN
4.1 Financiële middelen
4.1.1 Overzicht van de vastleggingskredieten (VK) en betalingskredieten (BK)
in miljoen euro (tot op 3 decimalen)
Soort uitgave | Punt nr. | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 en later | Totaal |
Beleidsuitgaven[40] |
VK |
het debat over de modernisering van de opleiding van taalleraren aanwakkeren en hierover een aanbeveling publiceren | Zie (**) |
in 2006 een lijst publiceren van alle systemen van taaldiploma’s in de Europese Unie | 0,2 | 0,2 Zie (**) |
het talenonderwijs en het talen leren blijven steunen via samenwerkingsprogram-ma’s op het gebied van onderwijs, opleiding, jeugdzaken, burgerschap en cultuur | Zie (**) |
nagaan hoe netwerken voor taalverscheidenheid gesteund kunnen worden via het nieuwe geïntegreerde programma voor levenslang leren | Zie (**) |
ministerconferentie | 0,15 | 0,15 Zie (**) |
via een intern netwerk waarborgen dat alle diensten het meertaligheidsbeleid uitvoeren geleidelijk een specifiek meertaligheidsbeleid introduceren voor de portaalsite Europa en voor publicaties |
VK | a | 0,4 | 0 | 0,19 | 0,08 | 0,12 | 0,16 | 0,95 |
BK | b | 0,4 | 0 | 0,19 | 0,08 | 0,12 | 0,16 | 0,95 |
Administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag[41] |
Technische en administratieve bijstand (NGK) |
in de lidstaten seminars over meertaligheid organiseren voor journalisten en andere opiniemakers | 0,003 | 0,003 Zie (**) |
internationale vertaalwedstrijd tussen scholen in de lidstaten | 0,04 | 0,04 Zie (**) |
een werkgroep meertaligheid oprichten | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,2 Zie (**) |
universiteiten ook in de toekomst een modelleerplan voor een mastersopleiding vertalen beschikbaar stellen en zorgen voor gastvertalers | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 1,242 Zie (**) Zie (****) |
c | 0,568 | 0,913 | 0,556 | 0,412 | 0,412 | 0,412 | 3,273 |
TOTAAL REFERENTIEBEDRAG |
VK | a+c | 0,968 | 0,913 | 0,746 | 0,492 | 0,424 | 0,428 | 4,223 |
BK | b+c | 0,968 | 0,913 | 0,746 | 0,492 | 0,424 | 0,428 | 4,223 |
Administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen[42] |
Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven (NGK) | 8.2.5 | d |
Andere niet in het referentiebedrag begrepen administratieve uitgaven (NGK) | 8.2.6 | e |
TOTALE INDICATIEVE KOSTEN VAN DE MAATREGEL
(*) De ontwikkeling van de indicator brengt geen extra beleidsuitgaven ten laste van de EU-begroting mee. De kosten worden gedekt door de programma’s Socrates en Leonardo da Vinci (later door het programma voor levenslang leren) zonder dat de totale toewijzingen aan deze programma’s worden verhoogd. Daarom wordt het symbool "*" gebruikt. Ter informatie : de jaarlijkse totale bijdrage van deze programma’s aan de financiering van de indicator zal ongeveer 2,5 miljoen euro bedragen.
(**) De uitvoering van dit onderdeel brengt geen extra beleidsuitgaven ten laste van de EU-begroting mee. De kosten worden gedekt door de bestaande programma’s of de vervolgprogramma’s zonder dat de totale toewijzingen aan deze programma’s worden verhoogd.
(***) De uitvoering van dit onderdeel brengt geen extra beleidsuitgaven ten laste van de EU-begroting mee. De kosten worden gedekt door de bestaande onderzoeksprogramma’s of de vervolgprogramma’s (het programma eContentplus/de voorgestelde specifieke programma’s in 2007-2013 ter uitvoering van KP7) zonder dat de totale toewijzingen aan deze programma’s worden verhoogd.
(****) Het bedrag van 207 000 euro per jaar ten laste van de begrotingspost dienstreizen is uitsluitend bestemd om de dienstreizen van gastvertalers te bekostigen (vertalers van DGT die een maand aan een universiteit verblijven).
(°) Kosten in 2005 en 2006 voor IT-specialisten die hulp bieden bij het technisch ontwerp en de ontwikkeling van de portaalsite. Personeel van de Commissie beheert de inhoud van de portaalsite.
TOTAAL VK inclusief personeelsuitgaven | a+c+d+e |
TOTAAL BK inclusief personeelsuitgaven | b+c+d+e |
Medefinanciering
De voorgestelde acties worden niet medegefinancierd.
4.1.2 Verenigbaarheid met de financiële programmering
( Het voorstel is verenigbaar met de bestaande financiële programmering.
Voor de begroting van 2007 en de volgende begrotingen hangen de toewijzingen af van de goedkeuring van de financiële vooruitzichten voor 2007-2013 en de resulterende meerjarige financiële programmering.
( Het voorstel vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van de financiële vooruitzichten.
( Het voorstel vergt wellicht toepassing van de bepalingen van het Interinstitutioneel Akkoord[43] (flexibiliteitsinstrument of herziening van de financiële vooruitzichten).
4.1.3. Financiële gevolgen voor de ontvangsten
( Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
( Het voorstel heeft de volgende financiële gevolgen voor de ontvangsten:
NB: Alle gegevens en opmerkingen over de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten moeten in een aparte bijlage worden vermeld.
4.2. Personele middelen in voltijdequivalenten (VTE; ambtenaren, tijdelijk en extern personeel) – zie punt 8.2.1.
Jaarlijkse behoeften Totale personele middelen in VTE | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 en later |
EAC | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 zie (i) |
DGT | 22,6 | 80,2 | 80 | 80 | 80 | 80 zie (ii) |
SCIC |
INFSO |
Totaal | 22,6 | 81,2 | 81 | 81 | 81 | 81 |
Opmerkingen:
(i) Deze voorstellen vergen de aanwerving van 1 extra VTE van rang A* [zie COM(2005) 356]
(ii) Alle andere personeelsleden in de bovenstaande tabel zijn beschikbaar als gevolg van interne herschikkingen van het bestaande personeelsbestand.
5. KENMERKEN EN DOELSTELLINGEN
Gegevens over de context van het voorstel moeten in de toelichting worden verstrekt. Geef in dit deel van het financieel memorandum de volgende aanvullende informatie:
5.1. Behoefte waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien
De mededeling beschrijft een aantal behoeften op het gebied van meertaligheid in de Europese samenleving en economie en binnen de Europese instellingen.
5.2. Meerwaarde van het communautaire optreden, samenhang van het voorstel met andere financiële instrumenten en mogelijke synergie
De meerwaarde ontstaat doordat de Commissie het voortouw neemt bij het opsporen van gebieden waar maatregelen noodzakelijk zijn, en maatregelen (van de lidstaten of de Commissie) voorstelt die de gehele Unie ten goede komen.
5.3. Doelstellingen, verwachte resultaten en bijbehorende indicatoren van het voorstel in de context van het ABM
De belangrijkste doelstellingen zijn: de meertaligheid van de burgers bevorderen; een beter inzicht in de betekenis van meertaligheid voor de Europese economie; en een coherentere benadering van meertaligheid in de relaties tussen de Commissie en de burgers.
Voorgesteld wordt de geboekte vooruitgang in 2007 te evalueren.
5.4 Wijze van uitvoering (indicatief)
Voor de uitvoering van de actie gekozen methode(n)[44].
( Gecentraliseerd beheer
aaaaaa( rechtstreeks door de Commissie
aaaaaa( gedelegeerd aan:
aaaaaaaaaaaa(aaaaaauitvoerende agentschappen
aaaaaaaaaaaa(aaaaaadoor de Gemeenschappen opgerichte organen als bedoeld in aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaartikel 185 van het Financieel Reglement
aaaaaaaaaaaa(aaaaaanationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak
( Gedeeld of gedecentraliseerd beheer
aaaaaa(aaaaamet lidstaten
aaaaaa(aaaaamet derde landen
( Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)
Opmerkingen:
6. TOEZICHT EN EVALUATIE
6.1. Toezicht
Er zal toezicht op de in deze mededeling beschreven maatregelen worden uitgeoefend met behulp van de systemen die al operationeel zijn voor de programma’s en begrotingsonderdelen waarmee de maatregelen verband houden.
6.2. Evaluatie
6.2.1. Evaluatie vooraf
Er is geen voorafgaande evaluatie uitgevoerd. De mededeling geeft een overzicht van de stand van zaken in verband met een aantal belangrijke aspecten van meertaligheid.
6.2.2. Naar aanleiding van een tussentijdse evaluatie of evaluatie achteraf genomen maatregelen (ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan)
-
6.2.3. Vorm en frequentie van toekomstige evaluaties
zie punt 6.1.
7. Fraudebestrijdingsmaatregelen
De fraudebestrijdingsmaatregelen voor de in deze mededeling beschreven maatregelen zijn identiek aan deze die al operationeel zijn voor de programma's en begrotingsonderdelen waarmee de maatregelen verband houden.
8. MIDDELEN
8.1. Financiële kosten van de doelstellingen van het voorstel
Vastleggingskredieten, in miljoen euro (tot op 3 decimalen)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 en later |
Ambtenaren of tijdelijk personeel[46] (XX 01 01) | A*/AD | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 zie (i) |
B*, C*/AST | 22,6 | 79,7 | 79,5 | 79,5 | 79,5 | 79,5 zie (ii) |
Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel[47] |
Uit art. XX 01 04/05 gefinancierd ander personeel[48] |
TOTAAL | 22,6 | 81,2 | 81 | 81 | 81 | 81 |
Opmerkingen:
De behoeften aan personele en administratieve middelen zullen worden gedekt uit de toewijzing voor het DG dat met het beheer is belast, in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure.
(i) Deze voorstellen vergen de aanwerving van 1 extra VTE [zie COM(2005) 356]
(ii) Alle andere personeelsleden in de bovenstaande tabel zijn beschikbaar als gevolg van interne herschikkingen van het bestaande personeelsbestand. Voor het voorgestelde netwerk voor meertaligheid zouden 23 bestaande A* personeelsleden van DGT naar andere DG’s kunnen worden overgeheveld. Deze personeelsleden zouden naar de andere DG’s gedetacheerd worden, maar hun posten zouden onder DGT blijven ressorteren. Deze herschikkingen zijn in de tabel opgenomen.
8.2.2. Omschrijving van de taken die uit de actie voortvloeien
8.2.3. Herkomst van het (statutaire) personeel
(Wanneer meer dan een bron wordt vermeld, geef dan het aantal posten per bron)
( Posten die momenteel zijn toegewezen aan het beheer van het te vervangen of te verlengen programma
( Posten die al zijn toegewezen in het kader van de JBS/VOB-procedure voor jaar n
( Posten waarom in het kader van de volgende JBS/VOB-procedure zal worden gevraagd
( Bestaande posten binnen de beherende dienst die worden heringedeeld (interne herindeling)
( Posten die voor jaar n nodig zijn maar die in het kader van de JBS/VOB-procedure voor dat jaar nog niet zijn toegewezen
8.2.4. Andere administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag (XX 01 04/05 – Uitgaven voor administratief beheer)
in miljoen euro (tot op 3 decimalen)
Begrotingsonderdeel (nummer en omschrijving) | Jaar n | Jaar n+1 | Jaar n+2 | Jaar n+3 | Jaar n+4 | Jaar n+5 e.v. | TOTAAL |
Andere technische en administratieve bijstand |
- intern |
- extern |
Totaal Technische en administratieve bijstand |
8.2.5. Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen
in miljoen euro (tot op 3 decimalen)
Soort personeel | Jaar n | Jaar n+1 | Jaar n+2 | Jaar n+3 | Jaar n+4 | Jaar n+5 e.v. |
Ambtenaren en tijdelijk personeel (XX 01 01) |
Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel (hulpfunctionarissen, gedetacheerde nationale deskundigen, personeel op contractbasis, enz.) (vermeld begrotingsonderdeel) |
Totaal Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen) |
Berekening – Ambtenaren en tijdelijke functionarissen
Verwijs zo nodig naar punt 8.2.1
Berekening – Uit artikel XX 01 02 gefinancierd personeel
Verwijs zo nodig naar punt 8.2.1
8.2.6. Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen
in miljoen euro (tot op 3 decimalen) |
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 en later | TOTAAL |
XX 01 02 11 01 – Dienstreizen |
XX 01 02 11 02 – Conferenties en vergaderingen een volwaardige rol blijven spelen tijdens de International Annual Meeting on Language Arrangements, Documentation and Publication | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,06 |
XX 01 02 11 03 – Comités[49] |
XX 01 02 11 04 – Studies en adviezen |
XX 01 02 11 05 - Informatiesystemen |
XX01021107 Opleiding en bijscholing van tolken |
universiteiten subsidies en didactische hulp op het gebied van conferentietolken verlenen, leermiddelen voor afstandsonderwijs helpen ontwikkelen en studentenbeurzen en stages financieren | 0,935 | 0,935 | 0,935 | 0,935 | 0,935 | 0,935 | 5,61 |
steun aan de Europese mastersopleidingen conferentietolken en conferentiebeheer verlenen | 0,082 | 0,082 | 0,082 | 0,082 | 0,082 | 0,082 | 4,92 |
2 Totaal Andere beheersuitgaven (XX 01 02 11) | 1,027 | 1,027 | 1,027 | 1,027 | 1,027 | 1,027 | 10,59 |
3 Andere uitgaven van administratieve aard (vermeld welke en verwijs naar het begrotingsonderdeel) |
Totale andere administratieve uitgaven die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen |
Berekening - Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen
[1] Met het Iers 21 vanaf 2007; 23 met het Bulgaars en het Roemeens.
[2] Zie de studie van Euromosaic op de volgende site:http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/languages/langmin/euromosaic/index_en.html
[3] PB C 364 van 18.12.2000, blz. 1.
[4] Zie Besluit 1934/2000/EG van het Europees Parlement en de Raad tot instelling van het Europees Jaar van de talen 2001 van 17.7.2000.
[5] Inzicht in een andere cultuur vloeit voort uit het leren van de taal die uitdrukking aan deze cultuur geeft. Daarom propageert de Commissie het gebruik van kunsttalen niet. Deze talen hebben immers per definitie geen culturele referenties.
[6] Europese Raad van Barcelona, 15 en 16 maart 2002, Conclusies van het voorzitterschap, deel I, 43.1.
[7] COM(2003) 449: Het leren van talen en de taalverscheidenheid bevorderen: actieplan 2004 – 2006 ; COM(1995) 590: Witboek Onderwijzen en leren.
[8] Eurobarometer 63.4
[9] Key data on teaching languages at school in Europe , Eurydice, 2005, ISBN 92 894 8681-3.
[10] COM(2003) 449.
[11] COM(2003) 449.
[12] http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/key/studies_en.html
[13] http://www.eblul.org
[14] http://www.mercator-central.org/
[15] Feasibility Study concerning the Creation of a European Agency for Linguistic Diversity and Language Learning, Final Report, mei 2005;http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/doc/linguistic_diversity_study_en.pdf
[16] COM(2005) 24 van 2.2.2005.
[17] http://europa.eu.int/growthandjobs/pdf/integrated_guidelines_en.pdf
[18] De groep taaldeskundigen is opgericht in het kader van ‘Onderwijs en opleiding 2010’ en bestaat over het algemeen uit één deskundige per lidstaat.
[19] Het meest recente verslag vindt u op:http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/lang2004.pdf
[20] European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference by Michael Kelly, Michael Grenfell et al., Southampton University, UK. http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/key/studies_en.html
[21] Key Data on Teaching Languages at School in Europe , o.c.
[22] COM(2003) 449.
[23] COM(2005) 356.
[24] Deze plannen moeten op geïntegreerd richtsnoer nr. 23 worden gebaseerd en deel uitmaken van de nationale plannen van de lidstaten in het kader van het Lissabon-actieplan voor groei en werkgelegenheid. (http://europa.eu.int/growthandjobs/pdf/integrated_guidelines_en.pdf)
[25] European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/doc/profile_en.pdf
[26] Zie de studie van CILT (het nationale talencentrum in het VK) uit 2005: http://www.cilt.org.uk/key/talkingworldclass.pdf
[27] COM(2002) 72.
[28] Artikel 16, lid 1, van Richtlijn 2000/13/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 maart 2000 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgeving der lidstaten inzake de etikettering en presentatie van levensmiddelen alsmede inzake de daarvoor gemaakte reclame, PB 109 van 6.5.2000, blz. 29; Mededeling van 10 november 1993 over het taalgebruik ter voorlichting van de consumenten in de Gemeenschap, COM(1993) 456.
[29] 2005/29/EG.
[30] eContent, eContent plus, Media en eLearning
[31] Geschat wordt echter dat de 20 grootste bedrijven ter wereld voor vertaaldiensten meer dan 10 000 mensen in dienst hebben en een jaaromzet van meer dan 1200 miljoen euro hebben. Ongeveer 40% van deze activiteiten heeft in de Europese Unie plaats.(zie http://www.commonsenseadvisory.com/en/research/top_20.htm).
[32] Translation services — Service requirements, document WI CSA07001 van het technisch comité CEN/BTTF 138.
[33] De International Association of Conference Interpreters telt ongeveer 3000 individuele leden, van wie ongeveer de helft in de Europese Unie.
[34] COM (2005) 229 en 465.
[35] Verordening nr. 1 van 1958 tot regeling van het taalgebruik in de Europese Economische Gemeenschap.
[36] http://europa.eu.int/eur-lex/lex
[37] http://europa.eu.int/youreuropehttp://europa.eu.int/ citizensrights/signpost
[38] http://europa.eu.int/idabc/
[39] Eurobarometerenquête 63.4; http://europa.eu.int/comm/public_opinion/archives/eb/eb63/eb63_en.htm
[40] Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.
[41] Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.
[42] Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.
[43] Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
[44] Verstrek, indien meer dan een methode wordt aangekruist, extra informatie onder Opmerkingen.
[45] Zoals beschreven in punt 5.3
[46] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
[47] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
[48] Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden gedekt.
[49] Vermeld het soort comité en de groep waartoe het behoort
5%
9%
9%
13%
12%
18%
13%
5%
2%
11%
12%
34%
1%
2%
1%
1%
5%
3%
Overige
(SPONTAAN)
Russisch
Nederlands
Pools
Spaans
Italiaans
Frans
Duits
Engels
Moedertaal
Vreemde taal
TOTAAL
47%
30%
23%
15%
14%
10%
6%
6%
5%
Percentage respondenten dat een gesprek in een vreemde taal kan voeren
% per land
29%
30%
36%
36%
36%
41%
45%
49%
49%
50%
58%
60%
62%
66%
69%
71%
72%
87%
88%
88%
89%
90%
91%
93%
99%
93%
HU
[50]9\]^|}~4 5 6 ½ ¾ ê ë PTª¬ØÚÜÞðòšœ
®
¯
³
´
|
”
•
—
˜
ä
å
è
é
I
J
Ž
?
š
›
æ
ç
<?@z{kl?žæç+,öòîãÜîÜãÜãØãîÜòöòöòöòöòöòËÃËÃöòöòöòöòöòöòöòöòöòöòöòöòö³öòö³òöòöòöòöòö³-jhÇEŽ0JmU[pic]mHnHu[pic]
hÇEŽCJaJhÇEŽCJaJmHnHu[pic]h.T…
h?h“h?h“jh?h“UK
PT
IT
ES
IE
FR
PL
EL
EU25
AT
CZ
DE
FI
SK
BE
CY
EE
SE
DK
SI
LT
NL
MT
LV
LU