Bijlagen bij COM(1999)232 - Tenuitvoerlegging van het kader voor financiële markten: een actieplan - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(1999)232 - Tenuitvoerlegging van het kader voor financiële markten: een actieplan. |
---|---|
document | COM(1999)232 |
datum | 11 mei 1999 |
Er dienen mechanismen te worden ontwikkeld waarbij het erop aan komt de volgende valkuilen te vermijden:
(1) Een gesegmenteerde en reactieve benadering bij het voorstellen en uitwerken van maatregelen is niet vol te houden tegen een achtergrond waarin financiele conglomeraten steeds meer aan belang winnen en de grenzen tussen de financiele diensten alsmaar vager worden. Er dient derhalve van een holistische, sectoroverschrijdende visie te worden uitgegaan om prioriteiten op regeigevingsgebied vast te stellen, spanningen tussen de beleidsdoelstellingen met betrekking tot de diverse segmenten van de financiele markten te vermijden en het scala van mogelijke beleidsoplossingen uit te breiden. Deze overwegingen pleiten voor een strategist overleg op hoog niveau over de beleidsvorming;
(2) Langdurige besluitvormingsprocessen (zoals de discussie over de sanering en de liquidatie van kredietinstellingen en verzekeringsondememingen). Indien bij het uitstippelen van het beleid van meet af aan en voordat wetgeving wordt opgesteld, een algemenere aanpak wordt gevolgd die sterker op het bereiken van een consensus is afgestemd, dan zal dit vruchten afwerpen wanneer het erop aan komt de formele (medebeslissings)procedures af te ronden. Deze algemene aanpak moet zich niet alleen tot alle EU-instellingen uitstrekken, maar ook tot de vertegenwoordigers van marktpartijen, consumenten, afnemers en werknemers;
(3) De op het niveau van de Unie uitgewerkte oplossingen moeten door een zekere mate van flexibiliteit worden gekenmerkt, zodat zij niet onmiddellijk achterhaald zijn door de aanhoudende veranderingen die zich op de markten voltrekken. Te normatieve EU-regelgeving brengt vaak alleen maar een verstarring van de marktstructuren en het marktgedrag teweeg. Dit risico is des te groter doordat het bereiken van formele overeenstemming over wetgevende oplossingen doorgaans veel tijd in beslag neemt.
Van doorslaggevend belang voor het welslagen van de uitvoering van de in het kaderactieplan opgenomen nieuwe agenda is de wijze waarop te werk wordt gegaan. Daarbij kunnen de volgende mechanismen worden overwogen.
1. Actualisoring van do soctoroverschrijdondo prioriteiten
De nieuwe uitdagingen op regeigevingsgebied vormen een potentiele bedreiging voor de stabiliteit van de financiele markten van de Unie. Om aan deze nieuwe uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, dient een andere en kritische kijk te worden ontwikkeld op de structuur van de momenteel binnen de Unie gangbare regelingen en procedures die op de financiele diensten betrekking hebben.
Onverminderd het wettelijke initiatiefrecht van de Commissie kan eventueel een mechanisme warden ingevoerd am de toekdmstige uitdagingen te onderkennen en tegen een brede achtergrond prioriteiten vast te stelien. Dit mechanisme zou nit de voigende onderdelen kunnen bestaan:
• een forum om een consensus over de zich aandienende uitdagingen te bereiken tussen de voor de regulering van de financi&e diensten bevoegde nationate ministeries. De Commissie zou groot vbordeel halen uit de toegang tot soortgelijke strategische informatie als die welke de werkgtoep voor het beleid inzake de financi6le dienstverlening tijdens zijn korte bestaan heeft verstrekt;
• passende regelingen om reeds in een vroeg stadium met vertegenwoordigers van het Europeas Parlement informele besprekingen over de beleidsoribntaties te houden;
• een forum op hoog niveau om overleg te plegen met de vertegenwoordigende organon van de belangrljkste communautaire belangengroepen die baat hebben bij vlot en efficient functionerende financiele markten. In dit fomm zou een vooraanstaande rol zijn weggelegd voor de vertegenwoordigers van aiie segmented van de financiele madden, beurzen, consumenteri, (professionele) afnemers en werknemers;
• het recentelijk ingezette proces van economische hervorming verschaft essentieie informatie over en inzichten in de working van de producten-, diensten- en kapitaalmarkten. Het Cardiff-proces zal dan ook een waardevolle bijdrage leveren bij de selectie van de prioriteiten;
• de Commissie zou regelmatig verslag moeten uitbrengen aan de Raad over de mate waarin
het in het kaderactieplan vastgestelde tijdschema wordt nageleefd, alsook, na een voorafgaande evaluatie van de groep op hoog niveau, over de vooruitgang die bij het bestuderen van de nieuwe sectoroverschrijdende uitdagingen (zoals financible conglomerated) is geboekt. _■_
2. Selecteren van de baste voorhanden zijnde technische oplossingen
De Commissie is voomemens de andere EU-instellingen en de belanghebbende communautaire groepen in een zo vroeg mogelijk stadium bij de besprekingen over de algemene contouren van elk initiatief te betrekken. Deze raadplegingen kunnen de volgende voordelen bieden:
(1) de inbreng van de nationale autoriteiten die met de regulering van en het toezicht op de markten zijn belast, kan reeds in een vroeg stadium in de communautaire initiatieven worden verwerkt;
(2) de vertegenwoordigende organen op EU-niveau zouden een beperkt aantal deskundigen kunnen aanwijzen om de Commissie bij te staan bij de beoordeling van de gevolgen van oplossingen van een wat technischer aard.
3. Sneile uitvoerlng van de overeengekomen oplossingen
Momenteel verloopt de aanpassing van de prudentiele regelgeving op EU-niveau om op nieuwe factoren van instabiliteit te reageren of teneinde de regelgeving met de alleriaatste regelgevings- en toezichtpraktijken in overeenstemming te brengen, tergend traag (het is daarbij niet ongebruikelijk dat wetgevingsprocedures drie & vier jaar aanslepen voordat zij kunnen worden afgerond). In de resolutie van het Europees Parlement wordt gewaarschuwd voor de gevaren die aan deze vertragingen verbonden zijn en wordt tevens onderstreept dat kordaat moet worden gereageerd op de kritiek omtrent de democratische legitimiteit van het EU-besluitvormingsproces.
ledereen is het erover eens dat er dringend voor moet worden gezorgd dat het bereiken van overeenstemming over specifieke maatregelen veel minder tijd in beslag neemt. De Commissie zou samen met het Europees Parlement en de Raad kunnen nagaan hoe de bij artikel 251 van het Verdrag (ingevoegd bij het Verdrag van Amsterdam) vastgestelde medebeslissingsprocedures het best kunnen worden versneld.
Er dient echter een grondiger herbezinning plaats te vinden over de wijze waarop het beleid inzake de financiele markten in praktijk wordt gebracht. Wanneer tot een fundamentele wijziging van de procedures benadering wordt overgegaan, moet in een strenge controle door het Europees Parlement en de Raad worden voorzien, moet in de hele Unie een zo eenvormig mogelijke interpretatie en toepassing van de regels worden gewaarborgd en moet een grotere flexibiliteit in de aanpak van de uitvaardiging van regelgeving worden betracht, zodat deze waar nodig (onder politieke controle) sneller aan de veranderende omstandigheden kan worden aangepast. .
De Commissie zou informele besptekingen met het Europees Parlement en de lidstaten kunnen voeren over de wijze waarop artikel 251 kan worden aangewend om het wetgevingsproces voor de financier diensten te bespoedigen. Voorts zullen altematieve methoden voor het vaststeHen van regelgeving worden bestudeerd teneinde overmatige complexM zoveel mogelijk tevermijden. Bij de opstelling van inteme-marktwetgeving op het gebied van de financiele diensten (op grond van artikel 100 A) kan met name worden uitgegaan van "basisvereisten" die er hoofdzakelijk op gericht zijn een hoog niveau van consumentenbescherming te waarborgen. De fundamentele concepten waarrond de EU-wetgeving is opgebouwd, kunnen eventueel via overeengekomen comitdprocedures nader worden uitgewerkt, hetgeen rechtszekerheid in verband met de gedetailleerde toepassingsmaatregelen zou bieden. Voorts zou door middel van mededelingen van de Commissie meer duidelijkheid over technische aangelegenheden kunnen worden verschaft, hetgeen de toezichthouders en andere organen zou helped bij de dagelijkse toepassing van de kaderregels._ _ " _
De Raad en het Europees Parlement wordt verzocht hun steun te betuigen aan de tenuitvoerlegging van deze nieuwe aanpak voor de uitwerking en afronding van voorstellen voor communautaire initiatieven die op de financiele markten betrekking hebben.
ACTIEPLAN VOOR FINANCIELE DIENSTEN
Het hiemavolgende plan bouwt voort op de resultaten van de uitgebreide raadpleging omtrent het actiekader van de Commissie en geefl een overzicht van het werk dat nog moet worden verzet om optimaal te kunnen profiteren van alle voordelen die de euro te bieden heeft, alsook om de duurzame stabiliteit en het concurrentievermogen van de Europese financiele markten te waarborgen. De volgende Commissie zal moeten uitmaken onder welke voorwaarden de diverse acties zullen worden ondernomen. In het optimale tijdschema worden de prioriteiten aangegeven zoals deze uit de besprekingen met de werkgroep voor het beleid inzake de financiele dienstverlening, het Europees Parlement en andere belanghebbende partijen naar voren zijn gekomen.
Het Europees Parlement en de Raad wordt verzocht de inhoud van het actieplan voor financiele diensten te onderschrijven en het spoedeisende karakter ervan te erkennen. Tevens wordt er bij het Europees Parlement en de Raad op aangedrongen alles in het werk te stellen om de afzonderlijke wetgevingsmaatregelen zo snel mogelijk goed te keuren en ten uitvoer te leggen. Voorts wordt verlangd dat de nodige politieke wil aanwezig is en de vereiste middelen worden vrijgemaakt om de ambitieuze uitvoeringstermijnen te realiseren die zijn vastgesteld met het oogmerk op de veranderende eisen van de markt in te spelen, de consumentenbelangen te behartigen en het concurrentievermogen van het bedrijfsleven van de EU als geheel te bevorderen.
Aan elke maatregel van het actieplan wordt een zekere prioriteit toegekend:
Acties met prioriteit 1:
Er heerst algemene overeenstemming over het feit dat deze acties onmiddellijke aandacht verdienen. Deze, maatregelen zijn immers van cruciaal belang om optimaal van de voordelen van de euro te kunnen profiteren, alsook om de concurrentiepositie van de financiele dienstensector en het bedrijfsleven van de Unie te handhaven en tegelijkertijd de consumentenbelangen te behartigen.
> In de gevallen dat de wetgevingsvoorstellen reeds ter tafel liggen, wordt het Europees Parlement en de Raad verzocht alle nodige stappen te doen om uiterlijk op 1 januari 2000 tot een zo groot mogelijke overeenstemming te komen.
> De Commissie bevestigt dat zij telkens als een initiatief van haar wordt verlangt, onverwijld de nodige actie zal ondememen.
> De Raad en het Europees Parlement wordt verzocht om, eventueel voortbouwend op de vereiste voorbereidende werkzaamheden van de Commissie, binnen de twee jaar of uiterlijk aan het einde van de overgangsperiode op de euro overeenstemming te bereiken en de overeengekomen maatregelen met spoed ten uitvoer te leggen.
Acties met prioriteit 2:
De Commissie acht deze acties belangrijk voor de goede werking van de interne markt voor financiele diensten. Het gaat hoofdzakelijk om wijzigingen van de vigerende wetgeving of aanpassingen van de bestaande structuren om aan nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden.
Acties met prioriteit 3:
Deze acties hebben betrekking op belangrijke terreinen ten aanzien waarvan een duidelijke en algemene consensus bestaat dat nieuwe werkzaamheden moeten worden aangevat teneinde tegen het einde van de overgangsperiode op de euro tot een samenhangend beleid te komen.
ACTIEPLAN VOOR FINANCIELE DIENSTEN
Het hiemavolgende plan bouwt voort op de resultaten van de uitgebreide raadpleging omtrent het actiekader van de Commissie en geeft een overzicht van het werk dat nog moet worden verzet om optimaal te kunnen profiteren van alle voordelen die de euro te bieden heeft, alsook om de duurzame stabiliteit en het concurrentievermogen van de Europese financiele markten te waarborgen. De volgende Commissie zal moeten uitmaken onder welke voorwaarden de diverse acties zullen worden ondernomen. In het optimale tijdschema worden de prioriteiten aangegeven zoals deze uit de besprekingen met de werkgroep voor het beleid inzake de financiele dienstverlening, het Europees Parlement en andere belanghebbende partijen naar voren zijn gekomen. ,
- Het Europees Parlement en de Raad wordt verzocht de inhoud van het actieplan voor financiele diensten te onderschrijven en het spoedeisende karakter ervan te erkennen. Tevens wordt er bij het Europees Parlement en de Raad op aangedrongen alles in het werk te stellen om de afzondeiiijke wetgevingsmaatregelen zo snel mogelijk goed te keuren en ten uitvoer te leggen. Voorts wordt verlangd dat de nodige politieke wil aanwezig is en de vereiste middelen worden vrijgemaakt om de ambitieuze uitvoeringstermijnen te realiseren die zijn vastgesteld met het oogmerk op de veranderende eisen van de markt in te spelen, de consumentenbelangen te behartigen en het concurrentievermogen van het bedrijfsleven van de EU als geheel te bevorderen.
Aan elke maatregel van het actieplan wordt een zekere prioriteit toegekend:
Acties met prioriteit 1:
Er heerst algemene overeenstemming over het feit dat deze acties onmiddellijke aandacht verdienen. Deze maatregelen zijn immers van cruciaal belang om optimaal van de voordelen van de euro te kunnen profiteren, alsook om de concurrentiepositie van de financiele dienstensector en het bedrijfsleven van de Unie te handhaven en tegelijkertijd de consumentenbelangen te behartigen.
> In de gevallen dat de wetgevingsvoorstellen reeds ter tafel liggen, wordt het Europees Parlement en de Raad verzocht alle nodige stappen te doen om uiterlijk op 1 januari 2000 tot een zo groot mogelijke overeenstemming te komen.
> De Commissie bevestigt dat zij telkens als een initiatief van haar wordt verlangt, onverwijld de nodige actie zal ondernemen.
> De Raad en het Europees Parlement wordt verzocht om, eventueel voortbouwend op de vereiste voorbereidende werkzaamheden van de Commissie, binnen de twee jaar of uiterlijk aan het einde van de overgangsperiode op de euro overeenstemming te bereiken en de overeengekomen maatregelen met spoed ten uitvoer te leggen.
Acties met prioriteit 2:
De Commissie acht deze acties belangrijk voor de goede werking van de interne markt voor financiele diensten. Het gaat hoofdzakelijk om wijzigingen van de vigerende wetgeving of aanpassingen van de bestaande structuren om aan nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden.
Acties met prioriteit 3:
Deze acties hebben betrekking op belangrijke terreinen ten aanzien waarvan een duidelijke en algemene consensus bestaat dat nieuwe werkzaamheden moeten worden aangevat teneinde tegen het einde van de overgangsperiode op de euro tot een samenhangend beleid te komen.
STRATEGISCHE DOELSTELLING 1
TOTSTANDBRENGING VAN EEN EENGEMAAKTE WHOLESALEMARKT IN
DE EU
Een snelle goedkeuring en uitvoering van de volgende acties12 ter verwezenlijking van
deze strategische doelstelling zal:
• emittenten uit het bedrijfsleven in de mogelijkheid stellen zich overal in de EU tegen concurrerende voorwaarden te financieren;
• beleggers en intermediairs een enkei toegangspunt voor alle markten bieden;
• aanbieders van beleggingsdiensten in staat stelten hun diensten op grensoverschrijdend niveau te verstrekken zonder op onnodige hinderpalen of administratieve en juridische belemmeringen te stuiten;
• een solide en goed geintegreerd toezicht- en regelgevingskader tot stand brengen
• waarbinnen vermogensbeheerders de te hunner beschikking staande gelden zo productief mogelijk kunnen aanwenden;
• een klimaat van rechtszekerheid scheppen, waardoor bij de verhandeling van effecten en de afwikkeling van effectentransacties geen onnodig tegenpartijrisico wordt gelopen.
Vergemakkelijken van | hetaan | trekken van kapitaal in geheel de EU | ||
Actle | Prlorlt elt | Doelstelling | Actoren | Optlmaal Wdschema |
Bljwerklng van de rlchtlijn betreffende het blj een openbare aanbieding van effecten te publiceren prospectus, mogelijk door middel van een wijzigingsrichtlijn | 1 | Overwinnen van de obstakels voor de effective wederzijdse erkenning van prospectussen, zodat een prospectus of biedingsbericht dat in een gegeven lidstaat is goedgekeurd, in alle lidstaten wordt aanvaard. Voorts zal de Invoering van "shelf registration" de toegang tot kapitaalmarkten met behulp van op jaarrekeningen gebaseerde, gestroomlijnde prospectussen vergemakkeliiken. | De Commissie, voortbouwend op de resultaten van de werkzaamheden van de FESCO13. | Bekendmakin g: medio 2000. Aannemlng: 2002. |
Actualisering van de rlchtlijn betreffende de perlodleke Informatleverstrekking (82/121/EEG) | 3 | Frequentere verstrekking van informatie van betere kwaliteit zal het marktvertrouwen vergroten en het aantrekken van kapitaal vergemakkelijken. | De Commissie, ria overleg met de FESCO en de markt. | Aanvang van het overteg: medio 2000. Voorslel: 2001. Aanneming: 2002. |
Totstandbrenging van een gemeenschappelijk rechtskader voor geintegreerde effecten-en derivatenmarkten
Prioritoit | Doelstolling | Actoren | Optimaai Tljdschma | |
Publicstie van een mededeflng van do Commissie over hat onderscheld tussen "gevorderde” an gewona belegger* | 1 ' | Een bondige gemeenschappelijke interpretatie van de regels ter bescherming van de belegger en met name van de regels voor de bedrijfsuitoefening, om aan te geven onder welke voorwaarden de door het land van ontvangst ultgevaardlgde regels op grensoverschrljdende effectentransacties van toepassing ziin. | De Commissie, voortbouwend op de resultaten van de werkzaamheden van de FESCO en na overleg met de lidstaten. | Pubiicatie tegen elnd 1999 |
Rlehtlijn dm marktmanlpulatle tegan ta gaan | 2 | Sevorderlng van de marktlntegrltelt door het de Institutlonele beleggers en de intermediairs minder gemakkelljk te maken de markten te manlpuleren of voorwetenschap te misbruiken. Vaststellen van gemeenschappelijke voorschriften voor de effectenbeurzen om het vertrouwen In de ontluikende interne effectenmarkt te bewaren. | De Commissie, na overleg met de lidstaten en de markten. * | Voorstel tegen eind 2000. Aanneming: 2003. |
Groenboek over een bljwerklng van da RBD | 2 | Ingrijpende herziening van de RBD met het oog op de totstandbrenging van een geintegreerde en efficients markt voor beleggingsdiensten. Aanpakken van de resterende belemrneringen die de markttoegang van effectenmakelaren en -handelaren in de weg staan, van de hinderpalen voor lidmaatschap op afstand en van de beperkingen op de verhandeling van schatkistpapier. Reageren op nieuwe uitdagingen op toezicht- en regelgevingsgebied, zoals die waartoe bijvoorbeeld alternatieve handelssystemen aanleiding geven. | De Commissie. | Pubiicatie van het Groenboek: medio 2000. |
Actio | Prioritoit | Doelstolllng | Actoron | i i <§-§ |
Wljzlglng van de Viarde en de Zevende Rlehtlijn Vennootschapsrecht om verslaglegglng op basis van de waarde In het economisch verkeer toe te staan | 2 | De Europese ondernemingen In staat stellen bepaalde financlfeie actlva op grand van de waarde In het economisch verkeer te verantwoorden, zoals door de internationals standaarden voor jaarrekeningen wordt voorgeschreven. | De Commissie, de Raad en het Europees Parlement. | Voorstel In het najaar van 1999. Aanneming: 2001 |
Mededeling van de Commissie met het oog op de actuallsering van de EU-strategle voor de verslaglegglng | 1 | Uitstlppelen van een strategic ter bevordering van de vergelijkbaarheid van de financiele verslagen die door beursgenoteerde EU- ondernemlngen op basis van het geheel van de EU- Jaarrekeningenrichtliinen en/of met | De Commissie, | Pubiicatie tegen elnd 1999. |
inachtneming van overeengekomen intemationale standaarden voor jaarrekeningen worden opgesteld. De strategie moet leiden tot mechanismen voor de validatie van Internationale referentiestandaarden, zodat deze (zonder nationals afwijkingen) door beursgenoteerde ondernemingen uit de EU kunnen worden toegepast. | ||||
Modsmisering van do veralagleggtngsregels in de Vlerde en de Zevende Richtlljn Vennootschapsrecht | De Vierde en de Zevende Richtlijn afstemmen op de behoeften van de interne markt en rekening houden met de laatste ontwikkelingen op het gebied van de vaststelling van intemationale standaarden voor jaarrekeningen. | De Commissie, de Raad bn het Europees Parlement. | Voorstel: eind 2000. , Aanneming: 2002. | |
Aanbeveling van de Commissie betreffende de accountantscontrole in de £U ■ ■ ■■ ■ ■■ ■ ■ : ■■■ \ ■...... ■ ■■■■•■ | 'V. | Verbetering van de kwaliteit van de wettelijke controie in de EU door specifieke maatregelen op het terrein van de kwaliteitsborging en standaarden voor de accountantscontrole aan te bevelen. | De Commissie. | Pubiicatie tegen eind 1999. : |
Beheersen van het systeemrisico bij de afwikkeling van effectentransacties
<-
Prioritait | Doalstalling | Actoren | Optimal Tljdschama | |
OmzetUngvan de Finaliteitsrichtiijn | f-.'l | Een uniforme en coherente toepassing van de richtlijn in de gehele EU is van essentieel belang voor een goede. werking van de effectenafwikkelingssystemen. | De lidstaten. | Een werkgroep van de Commissie dient verder toezicht te houden op de omzetting. Verslag van de Commissie aan de Raad: eind 2002. |
Richtlijn betreffende het grensoverschrijdende gebruik van onderpand | Rechtszekerheid bieden in verband met de geldigheid en mobiliseerbaarheid van onderpand dat dient ter dekking van grensoverschrijdende effectentransacties. | De Commissie, na overleg met de lidstaten en marktdeskundigen. | Aanvang van het overleg in het najaar van 1999; voorstel: eind 2000. Aanneming: 2003, |
Naar een veilige en transparante omgeving voor grensoverschrijdende herstructurering
Actio | Prioritait | Doalstalling | Acforen | Optimaal Tijdschema |
PolWeke overeenstemming over het voorstel voor een richtlijn betreffende het openbaar aanbod tot verwerving | Voor de hele EU duidelijke en transparante regels vaststellen voor de regeling van de juridische problemen die bij een openbaar aanbod tot verwerving kunnen | De Raad en het Europees Parlement. | Medio 1999. Aanneming: 2000, |
rijzen. Voorkomen dat het patroon van de bedrijfsherstructureringen in de EU wordt verstoord door arbitraire verschillen in de bestuurs- en beheersculturen. | ||||
Politieke overeenstemming over het statuut van de Europese vennootschap | 1 | Invoering van een optionele rechtsvorm teneinde het voor de ondernemingen makkelijker te maken pan-Europese activiteiten te ontplooien door 66n enkel gerationaliseerd wettelijk kader tot stand te, brengen. Binnen deze context klaarheid scheppen over de medezeggenschap van de werknemers en daardoor een verdere convergence van de praktijken op het gebied van het ondernemingsbestuur bewerkstellingen. | De Raad en het Europees Parlement. | Medio 1999. Aanneming: 2000. |
Onderzoek naar de in de EU gangbare praktijken op bet gebied van het ondernemingsbestuur . ■ ' i ■ ;■■■ . ■ • | 3 ' | Inventariseren van de juridische en administratieve belemmeringen en van de daaruit voortvloeiende verschillen in de nationals regelingen voor het ondernemingsbestuur. | De Commissie, de lidstaten en de markten. | Aanvang van het onderzoek: begin 2000. |
Wijziging van de Tiende Richtlijn Vennootschapsrecht | 3 - | Ondernemingen de gelegenheid' bieden grensoverschrijdende fusies aantegaan. | De Commissie. | Voorstel in het najaar van 1999. Aanneming: 2002. |
Veertiende Richtlijn Vennootschapsrecht | Ondernemingen toestaan hun zetel naar een andere lidstaat te verplaatsen. | De Commissie. | Voorstel in het najaar van 1999. Aanneming: 2002. |
Actio | Prioriteit | Doelstelling | Actoren | Optimaal Tijdschema |
Mededeling van de Commissie over pensioenregelingen op basis van kapitaaldekking | 1 | Raadpleging over een toezicht- en regelgevingskader voor onder tweede-pijlerregelingen vailende pensioenfondsen ter vrijwaring van de rechten van de begunstigden met behulp van strikte prudentiele normen en een streng toezicht. | De Commissie. | Publicatie tegen mei1999. |
Politieke overeenstemming over de voorgestelde richtiijnen betreffende ICBE's | Voorstel 1 zal de belemmeringen voor de grensoverschrijdende verhandeling van rechten van deelneming -in instellingen voor cdlectieve belegging wegnemen door het spectrum van de activa waarin de fondsen mogen beleggen, uit te breiden. Voorstel 2 voorziet in een Europees paspoort voor beheermaatschappijen en breidt hun werkterrein uit (het wordt hun ook toegestaan individuele portefeuilies te beheren). | De Raad en het Europees Parlement. | Eind 1999. Aanneming: 2)00. | |
Richtlijn inzake het bedrijfeecanomisch toezicht op | Overeenkomstig de aanpak die in haar mededeling is uitgestippeld, zal de Commissie een richtlijn | De Commissie. | Voorstel: medio 2000. Aanneming: |
betreffende het bedrijfseconomisch toezicht op pensloenfondsen voorstelien. Daarin zal rekening worden getiouden met de verscheidenheid van de pensloenfondsen die momenteel in de EU actief zi]n. De richtlijn zai criteria voor de
pensloenfondsen
2002.
vergunnlngsverlenlng, de
verslagieggfng en de deskundlgheld en betrouwbaarheid vaststellen, alsook voorschriften inzake de verplichtingen en beleggingen bevatten._
8TRATE0ISCHE' DOELSTELUHG 2
OPEN-ENVEIUGE mmMmmm
De EU-insteilingen en alle belanghebbende partijen dienen gecoordineerde
inspanningen iangs de hieronder geschetste lijnen te leveren teneinde:
* de consumenten van de vereisie instrumenten (informatie) te voorzien en de nodige •marborgen (welomschreven rechtert en doeltreffende procedures voor de besiochting van geschilien) te bieden opdat zij ten voile en op actieve wijze aan de interne financiele markt kunnen deelnemen;
* situaties op t® sporen en te verhelpen waarin onterecht aan niet-geharmoniseerde regels ter bescherming van de cosmment wordt vastgehouden en op deze wijze een belemmering voor de grensoverschrijdende dienstveriening wordt opgeworpen;
* de ontwikkeling te bevorderen van doeltreffende mechanismen voor bet aanvullen van lacunes in de interne financiele retailmarkt die hun oorsprong vlnden in verschillen in hei nationals prlvaatrecht;
* de juridische voorwaarden te scheppen waaronder nieuwe distributiekanalen en iecfmologieen voor de afstandsverkoop op pan-Europese schaal kunnen worden geexploiteerd;
* het ontstaan te stirnuleren van kostenefficmte en veilige betalingssystemen die de burgers in staat stelien grensoverschrijdende kieine betalingen te verrichten zonder dat daarvoor buitensporig hoge kosten worden aangerekend.
Actm | Prioritelt | Doolstelling | Actor&n | Qptlmm' Tijdschmti |
Polltleke overeenstemmlng over een voorstel voor e®t? rlchtlfjn betreffende de verkoop op afstand van financidie dlensten | 1 | Dit voorstel is erop gericht een convergentie te bewerkstelligen van de regeis die cp de door het bedrijfsleven gehanteerde technieken vGor de verkoop aan consumenten van toepassirig zijn. De vaststelling van passende vcorschrlften (een soepel herroepingsrecht en diverse verbodsbepalingen) moet ervoor zorgen dal de consumenten minder vaak het slachtoffer worden van ongewenste marketingtechnieken (ongevraagde verleriing van dlensten), Zodra de richtiijn van kracht is, zouden dergelijke praktijken bij de afstandsverkoop via technologledn voor communicate op afstand rilet meer mogen voorkomen. | De Raad en het Europeas Parlemertt. | Eind 1999. Aanneming: 2000. |
Modeling vsn <te Commlaels mat het oog op de vsstetelllng van ragals voor het veretrekken van duidelijke en bagrljpailjka informatie aan consumenten - . „ , | 2 | Algemene voorschrlften vaststellerr voor de fundamentele informatie die de consumenten nodig hebben om zich een oordeel te kunnen vormen over de betrouwbaarheid van (op gransoverschrijdend niveau actlef zijnde) aanbleders van dlensten en van de veiligheid/het rendement van de aangeboden dlensten (plus vertiaalsmogelijkheden). Nagaan in hoeverre voor tret getieal van de op | De Commissle en de lidstaten. | Aanvang onderzoek: elnd 1999. Msdedeling: medio 2000, |
de particulieren afgestemde finandile dlensten aan dezd voorschriften is voldaan. | ||||
AanbeveUng ter bevordertng van een optimal* informatfeventrekkiag (hypottiecalrkrediet) | UhgSaide van de resultaten van de daloog met de consumenten zai de Commissie een mededeling publlceren waarin een gemeenschappelijke definitie wordt graven van de informatie die bi] het verrichten van grensoverschrijdende diensten op het geblpd van het hypothecair krediet moet woiden verstrekt.De Commlsslezal bij de controfe van de' nalevfns betrokken zijn. | De Commissie ends vertegenwoordi gers van banker en consumenten. | Publicatie tegen eind 1999. |
Actfe | Prforltelt | Dotlstelllng | Ac form | Optimal TUdschtmi |
Commissfevarslag over da substantiate varschlllan tuaaan de rationale regelingen voor transactles tuisen consumenten en bedrijteleven | 3 | In het verslag zal een inventaris worden ppgemaakt van de belemmeririgen voor grensoverachrijdende transactles tussen bedrijfsleven en consumenten met betrekking tot de desbetraffende finances dlensten. Tevens zal worden nagegaan of, hoe en waarom de In het land van bntvangst geidende regels ter beschermtrtg van de consument van toepassing zijn en in welke gevallen de nationals regels wel of nlet gelljkwaardig zijn. Het verslag zal een objective en emplrlsche basis leggen voor de besprekingen met de Hdstaten en het Europees Parlemenf over de wijze waarap de grensoverschrljdende verstrekklng van op de particulieren afgestemde financiele (Sensten kan worden vergemakkelijkt zonder aan de beschemiing van de consument afbreuk te doen. | De Commissie en de Hdstaten. | De aanvang van het onderzoek Is gepland voor het najaar van 1999; voortgangsve rslag: medio 2000. De besprekingen met de Raad en het Europees Parlement zullen eind 2000 aanvangen. |
Interpretatfeve mededeling over hat vrij vorrlehton van dlensten en het etgemeen belang In het veizekeringsbedr|jf | 2 | Bleden van meer rechtszekeiheid en duldelljkheld aan de Hdstaten, de verzekertngsondememingen en de burgers, en langs deze weg bijdragen tot de totstandbrenglng van de interne markt. | De Commissie. | Publicatie tegen de zomer van 1999. |
Vooretei tot wljzlging van de richtlljn bstreffemfe veizekerlngstuecenpersonen | 2 ■ | Het vrij verrlchten van diensten door verzekerlngstussenpersonen vergemakkelijken en de consumenteh een betere beschemiing bleden door de bestsande, 'voorschriften op het gebled vari professlonallsme en vakbekwaamheld aan te scherpen en aanvullende elsen terzake te stellen. Het vaststellen van strange gemeenschappelljke grondregels voor verzekerlngstussenpersonen Kan het voor verzekeraars ult partnerlanden gemakkelljker maken verzekerlngspollssen op de markt te brehgen. | JS 1 S ^ . £ o | Voorstel: medio 2000. Aanneming: 2002. |
Mededellng van de Commissie over MO interne marktvoorbetallngen | Richtsnoeren verstrekken aan openbare en particuliere organen die een noi te vervullen hebben Wj cte invoking van een sysfeem dat het mogelijk maakt op een veilige en goedkope manier grensoverdchrijdende klelne betalingen: te verrichten. Momenteel worden voor dergeiijke transacties .gemiddeld veel hogere kosten aangerekend dan vow transacties die via blnnenlandse betalingssystemen , worden afgewlkkeld - een situatie die onhoudbaar Is binnen een zone met 66n enkele munteenheld. De mededellng zal zich vooral concentreren op overschrijvlngen, maar zaldaarnaast ook betrekking hebben op betalingen met kaarten, cheaues an contanten. | De Commissie, het ESCB, de markten endeconsumenten. | Publicatie tegen de zomer van 1999. | |
Actieplan van de Commlule tor voorkomlng van frauds an vervslslng In betalingaayatemen | 2 | Overeenstammlng berelken over methoden om frauds te voorkomen, bv. door tot uitwlsseling van gegevens over te gaan of door de velllgheld van de technlsche svstemen te verhoaen. | De Commissie, het bedrljfsleven, de gebruikers en de Udstaten, | Publicatie mededellng: elnd 1999. |
Groenboek van da Commissie over het beleld ten aanzlan van da elektronlsche handel in financi8la dienaten | 1 | Ultstlppelen van een duldelljk en samenhangend beleld voor de gehele financieie sector dat de bestaande regelgeving, de ruimere Internationale ontwikkellngen en de technologische vooruitgang in aanmerking neemt. | De Commissie. | Publicatie tegen medio 2000. |
3o
STRATEGISCHE DOELSTELLING 3:
Bmmmm RRUDENTIELEREGELSE N CONTROLE
Ermoet dringend wark worden gemaakt van:
• de aanvulling van eventuele lacunas die als gevolg van da ontwikkeling van nieuwe financiela activitaiten of van de mondialisering in hat toazicht- an regelgevingskader van de EU kunnen ontstaan (dit is van absoluut en prioritair belang);
• de vaststalling van strikta an passanda standaarden die hat bankwezen van da EU in staat stallan op succesvolia wijze mat da grotere concurrentiedruk om te gaan;
• de bevordering van de ontwikkeling van EU-toezichtregalingen die hat vartrouwan an da stabllitalt watan ta bawaran in een tijdvak dat door varandarande marktstructuren an mondialisering wordt gekenmarkt;
• de ontwikkeiing van een stratagia op hat gabied van da ragalgaving an hat toazicht die als basis vooraen geslaagde uitbreiding kan dianan;
• maatragalan die da EU in staat stallan een slautalrol ta varvullan bij da vaststalling van hoga Internationale standaarden voor da ragalgaving an hat toazicht, ook wat da financiela conglomeraten betraft.
ACf/* | Priorltelt | DoalsMIlng | Actom | Optional TiHschma |
Aannemlng van hat voorstel voor een richtiljn betreffende de sanerlng an de liquidatle van ver-zekeringsondememlngen | 1 | Voorzien in een coherent rechtskader voor de sanering en liquidate Van de op de Interne markt actieve verzekeringsondememingen; dit kader is gebaseerd op de wederzijdse erkenning van procedures en op de volgende beginselen: eenheid, universality, openbaarheid en non-dlscrimlnatie. | De Raad en het Europees Parlement. | Nieuwe eerste lezlng in het Europees Parlement: emd 1999. Er dlent zo snel mogetljk potltieke overeenstem ming te worden bereikt. Aanneming: 2001. |
Aannemlng van het voorstel voor een richtiljn betreffende de sanerlng en de liquidatle van banken | 1 | Gemeenschappelijke regels voor de sanering en de liquidatle zullen leiden tot de invoering van gemeenschappelijke beginselen voor het yaststellen van de blj insolvents van een bank en het aanwljzen van de bevoegde autoriteit te .volgen procedures. Zodoende zal worden voorkomen dat insolvents instellingen hun activiteiten voortzetten en er een tegenparti|rislco ontstaat. | De Raad en het Europees Parlement. | Gemeenscha ppelijk standpunt: eind 1999. Aannemlng: 2001. |
Aannemlng van het voorstel voor een richtiljn Intake elektronlech geld | 1 | Verzekeren van de markttoegang, vaststellen van een adequate regelgevlng voor e-geidlnstelllngen, verbeteren van de Infrastructuur en bevorderen van de technologlsche voorultgang; verduldelljken van de prudentials voorwaarden waaronder andere Instellingen dan | Db Raad en het Europees Parlement. | Gemeenscha ppelijk standpunt: najaar van 1999. Aanneming: 2000. |
traditions!© kredietinstellingen e-geiddiensten kunnen aanbieden. De uitoefening van deze activiteit op grensoverschrijdend niveau moqeliik maker. | ||||
Wijziglng van de Wttwasrichtljjn | 1 | Bestrijden van fraude en het witwassen van geld in het tinanciele stelsel, verruimen van de definfe van aanverwante strafbare fsiten en uitbreiden van de eis tot melding van "verdachte transacties" tot bepaalde niet-financiele beroepen. | De Commissie. | Voorstek medio 1999. Aanneming: 2001. |
Aanbevallng van de Commiesle over de veratrekklng van Informatle over flnanciile Instrumenten | 2 | De banken en andere financlele instellingen ertoe brengen meer en betere Informatle over hun actlvltelten te veratrekken tenelnde de beleggers In staat te stellen met kennis van zaken te oordelen en om tot een grotere markttransparantie en -discipline te komen In aanvulllng op het bedrijfseconomlsch toezicht. | De Commissie. | Publlcatie: medio 1999. |
Wijziglng van de richtlljnen betreffende de soivablllteitsregellng van banken an beleggings-ondememingen | 2 | De werkzaamheden met het oog op een herzienlng van de solvabiilteitsregeling van banken om deze met de marktontwlkkelingen in overeenstemming te brengen, verlopen parallel met de activiteiten van het Bazelse Comite van bankentoezichthouders van de G10. Deze werkzaamheden zullen naar verwachtlng uitmonden in een grondige hervorming van de voor de EU-banken en - beiegglngsondernemlngen qeldende vermogensverelsten. | De Commissie (RCB, CHNET14), de lidstaten en de markten. | Voorstel voor een richtlijn: voorjaar 2000, in het licht van de ontwikkeiing en in Bazel. Aanneming: 2002. |
Acte | Prlorltelt | DoeistelUng | Acfam | Opttmaal TUdschma |
Wijziglng van de blj de verzekerlngsrichtiljnen voorgeschreven solvabiliteitsmarge | 3 | Beftchermen van consumenten op de interne markt door er zorg voor te dragen dat de verzekeringsondernemingen voldoen aan vermogensverelsten die evenredlg zijn met de aard van hun risico's. | Oe Commissie (CV), de lidstaten en de markten. | Voorstel voor een richtlijn: medio 2000. Aanneming: 2003. |
Voorstel tot wijziglng van de verzekerlngarlchtiljnen en de RBD om de ultwfiiallng van Informate mat derde landen toe te •taan | 3 | De grondstag leggen voor de Internationale uitwisseling van informatle terondersteuning van ae financial© stabilltelt. | De Commissie. | Voorstel: najaar 1999. Aanneming: 2001. |
Vastetelling van prudentials ragelgevlng voor flnanciile conglomeraten in het licht van de door het Gezamenlljk Forum gedane aanbevelinoen | 1 | Aanvullen, van lacunas In de bestaande sectoral© regelgevlng en aanpakken van nieuwe prudential© risico's tenelnde de solldltelt van de toezlchtregellngen te waarborgen. | De Commissie (RCB/CV/CHNET), de lidstaten, de toezlchthouders en de markten, | Voorstel: eind 2000. Aanneming: 2002. |
inatelllng van een Comte | 2 | De formele installing van een | De Commissie, de | Voorstel: eind |
vbor hat Effectsnbedrijf | regelgevend comite op dit gebied | Raad en het | 2000. | |
zal bevprdedljk zijn voor de | Europees | Aanneming: | ||
uitvaardging van EU-regelgeving voor het effectenbedrijf. Voor de | Pariemenl. | 2002. | ||
oprichting van een dergelijk comite is het rtoodzakelijk dat de EU-instellingefi overeenstemming over een paasende comiteprocedure bereiken. |
ALGEMENE D0ELSTE1XJNG
ALGEMENERE VOORWAARDEN VOOR EEN QRTIMALE FINANCIELE
INTERNE IVIARKT
• Aanpakken van de verschillen in fiscala behandeling
» Invoeren van een efficient an transparant wettelijk steisel voor ondernemingsbestuur
AcSie | Priorlieil | Doelsfoiling | Actonn | Optlmaal THtlschma |
Aannettling van een richtlljn betreffende de balastingheffing op spaargelden | 1 | Doel van het voorstel is de verschiiien in de tiscale behandeling van particuliere spaargelden weg te werken in aanvulling op de opheffing van de balemmeringen voor het vrij vetkeer van kapitaat en financiele diensten; dil zal aan de financiele sector ten goede komen, | De Raad. | Politieke overeenstem ming tegen november 1999. Aanneming: 2000. |
Toepassing van de in december 1997 goedgekeurde gedragscode voor de hefflng van belastlngen op ondememlngen | 1 . | Tegengaan van schadelljke bei astingconcu rren tie die de tocatie van economische actlviteiton in de Unie In aanzienlljke mate kan verstoren. | De Commissie en de lidstaten. | Voortzetting van het onderzoek binnen de groep Gedragscode |
Evaluate van da bolastlnghefflng op financlfile dionsten | 3 | Vermindering van de kosten en wegwerken van de hinderpalen die het ontplooien van grensoverschrijdende activiteiten ontmoedigen. | De Commissie, de lidstaten en de markten. | Beraadslagln gen In de werkgroep voor belastingbelei d. |
Commissievoorstellen met net oog op de cofiniinatie van de belastingregeiingen voor aanvullende pensioenen | 2 | Voortbouwend op de resultaten van de besprekingen birinen de werkgroep voor belasiingbeleid zulien wetgevingsvoorstellen vvorden uitgewerkt tot regeling van de fiscale behandeling van grensoverschrijdende bijdragen van migrereride werknemers aan aanvuilende pensioenfondsen. Dit zsl aan de arbeidsinobiliteit ten qoeda komen. | De Commissie. | Voorstellen: eind 1999. Aanneming: 2002. |
Onderzoek near de in da Ell gangbare praktijken op hat gabled van hot ondemamlngsbsatuur | 3 | inventariseren van de jurldische en administratieve belemmeringen en van da daarult voortvloelende verschillen In de regelingen voor het ondernemingsbestuur. | De Commissie, de lidstaten en de markten. | Aanvang onderzoek: begin 2000. |
32
1
Punt 17 van de Concludes van het Voorzitterschap van de Europese Raad van Cardiff (15/16 juni 1998).
2
COM(1998) 625 van 28.10.98: "Opzetten van een actiekader voor finandSle diensten'.
3
Punt 51 van de Conclusies van het Voorzitterschap van de Europese Raad van Wenen (11/12 december 1998).
4
Ref.: PE 229.721 def„ EP. 15.4.1999.
5
Het voorstel voor een richtlijn betreffende de sanering en de liquidatie van kredietinstellingen zal bijdragen tot de definitie en beheersing van het tegenpartijrisico. In dit opzicht is het een belangrijk instrument ter bestrijding van het systeemrisico en een onontbeerlijk onderdeel van een actieplan voor de totstandbrenging van solide en stabiele financiele markten. Het voorstel voor een richtlijn betreffende de sanering en de liquidatie van verzekeringsondememingen zal verzekerlngsmaatschappijen en hun verzekeringnemers, werknemers en schuldeisers de rechtszekerheid en het vertrouwen bieden die nodig zijn om optimaal van de financiele interne markt te kunnen profiteren. Het statuut van de Europese vennootschap (voorstellen voor een richtlijn en een verordenlng) zal tot de totstandbrenging van transparantere bestuurs- en eigendomsstructuren bijdragen en een gerationaliseerd juridisch referentiekader voor het ontplooien van pan-Europese activiteiten verschaffen. Dit zal niet alleen een nuttige stimulans geven aan de integrate van de primaire markt, maar ook een belangrijke stap betekenen in de richting van het ontstaan (onder impuls van de markt) van algemene normen voor het ondernemingsbestuur op het niveau van de Unie. Het voorstel voor een richtlijn betreffende het openbaar aanbod tot verwerving (Dertiende Richtlijn Vennootschapsrecht) zal de herstructurering van de financiele sector - een proces dat nu pas goed op gang komt - vergemakkelijken en een belangrijke mijlpaal vormen bij het uitbouwen van een open EU-markt voor aandelen in ondememingen.
6
SEC(1998) 552 def., april 1998.
7
Forum of European Securities Commissions.
4. Totstandbrenging van een rechtskader voor een interne markt voor aanvullende pensioenfondsen
Het is aan de lidstaten om de pensioenvoorziening zodanig in te richten dat zij aan de nationale omstandigheden en behoeften beantwoordt. Waar er evenwel aanvullende (werkgebonden) pensioenfondsen bestaan, moeten deze in staat zijn hun activiteiten in een coherent wettelijk inteme-marktkader uit te oefenen. Het opzetten van een dergelijk kader werd door de leden van de werkgroep voor het beleid inzake de financiele dienstverlening zo belangrijk geacht, dat zij er een specifieke discussie aan hebben gewijd. Deze discussie concentreerde zich op de vraag in hoeverre een passend toezicht- en regelgevingskader voor dergelijke financiele diensten fondsbeheerders in staat kan stellen het rendement van het fbnds te verhogen zonder dat dit op enigerlei wijze afbreuk doet aan de bescherming van degenen die aan het fends deelnemen. De invoering van de euro maakt het mogelijk de valutacongruentieregels en de strikte voorschriften voor de diversificatie van de activa in toenemende mate - maar niet uitsluitend - door kwalitatieve prudentiele regels te vervangen. Op die manier kan het de pensioenfondsen worden toegestaan te beleggen in activa die beter met de werkelijke, langlopende aard van hun verplichtingen in overeenstemming zijn, hetgeen hen de gelegenheid zou bieden het risico te beperken. Teneinde de ontwikkeling van op kapitaaldekking gebaseerde pensioenregelingen te vergemakkelijken, dient een stringent toezicht- en regelgevingskader te worden opgezet om de veiligheid van de begunstigden van pensioenfondsen te waarborgen. Het bieden van een hoog niveau van bescherming en van een hoger rendement aan de deelnemers aan de fondsen zal niet alleen een vermindering van de indirecte loonkosten met zich meebrengen en langs deze weg de werkgelegenheidsschepping in de hand werken, maar ook een kentering teweegbrengen in de op de demografische ontwikkelingen terug te voeren toename van de financieringslasten van ouderdomspensioenen. Bij de ontwikkeling van een nieuwe denkwijze moet er in het bijzonder op worden gelet voor alle aanbieders van beroepsgebonden pensioenregelingen gelijke concurrentievoorwaarden te handhaven.
Aangezien pensioenfondsen als een gemakkelijk toegankelijke bran van langlopend kapitaal zullen fungeren, zullen zij eveneens de stroom van voor particuliere investeringen beschikbare middelen (en op deze wijze ook de werkgelegenheid en de groei) stimuleren. Het bovenbeschreven optreden kan met name deel uitmaken van een maatregelenpakket dat voor enige verlichting van het op de demografische verschuivingen terug te voeren probleem van de financiering van de oudedagsvoorzieningen moet zorgen. Het ontbreken van een communautair raamwerk ontmoedigt eveneens de arbeidsmobiliteit omdat de overdracht van pensioenrechten van de ene lidstaat naar de andere moeilijk te verwezenlijken valt en deelneming door ingezetenen van de ene lidstaat aan een pensioenregeling in een andere lidstaat gewoonweg onmogelijk is.
8
PBC 220 van 19.7.1997.
9
Aanbeveling 98/257 van 30.3.1998.
10
Het ratificatieproces van de in 1997 bereikte overeenkomst is volop aan de gang en de aandacht richt zich thans op een tweede liberaliseringsronde in het kader van de GATS.
11
Bv. Groupe de Contact, FESCO, de Conference van verzekeringstoezichthouders en de bevoegde comites (RCB, CHNET en CV).
12
De voorgestelde acties zijn op dezelfde wijze gestructureerd als in het inleidende document.
13
Forum of European Securities Commissions.
14
Raadgevend Comlti voor hat Bankwezen, Comity op hoog niveau van effectentoezichthoudora.