Bijlagen bij COM(2001)501 - Ontwerp voor een gedetailleerd werkprogramma voor de follow-up op het verslag over de concrete doelstellingen voor de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2001)501 - Ontwerp voor een gedetailleerd werkprogramma voor de follow-up op het verslag over de concrete doelstellingen voor de ... |
---|---|
document | COM(2001)501 |
datum | 7 september 2001 |
1. Overzicht van de doelstellingen voor de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels 2. Tijdschema 3. Indicatoren
BIJLAGEN
Bijlage 1
Overzicht van de doelstellingen voor de onderwijs- en beroepsopleidingsinstellingen
DOEL-STELLINGEN //
Doelstelling 1: // Hogere kwaliteit en grotere effectiviteit van de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels in de EU
1.1 // Onderwijs en beroepsopleidingen voor onderwijsgevenden en opleiders verbeteren. Vaardigheden voor de kennismaatschappij ontwikkelen (lezen, schrijven en rekenen verbeteren; de definitie van de vaardigheden voor de kennismaatschappij op de nieuwste stand brengen; het leervermogen op peil houden).
1.2 // Vaardigheden voor de kennismaatschappij ontwikkelen: (lezen, schrijven en rekenen verbeteren; de definitie van de vaardigheden voor de kennismaatschappij op de nieuwste stand brengen; het leervermogen op peil houden).
1.3 // Iedereen toegang tot ICT geven: scholen en opleidingscentra van het nodige voorzien; onderwijsgevenden en opleiders involveren; netwerken en middelen gebruiken.
1.4 // De instroom in de richtingen wiskunde, natuurwetenschappen en techniek vergroten.
1.5 // Financiële middelen optimaal inzetten: Kwaliteitszorg verbeteren; voor een efficiënt gebruik van de middelen zorgen.
Doelstelling 2: // Grotere toegankelijkheid van de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels voor iedereen
2.1 // Open leersituaties
2.2 // Leren aantrekkelijk maken
2.3 // Actieve participatie van burgers in de maatschappij, gelijke kansen en sociale samenhang ondersteunen
Doelstelling 3 // De wereld in de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels binnenhalen
3.1 // De banden met de wereld van het werk, de wereld van het onderzoek en de maatschappij in het algemeen aanhalen
3.2 // Ondernemersgeest ontwikkelen
3.3 // Leren van vreemde talen verbeteren
3.4 // Mobiliteit en uitwisselingen versterken
3.5 // De samenwerking in Europa intensiveren
Bijlage 2
Tijdschema - Start van de werkzaamheden aan de doelstellingen
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
Start van de werkzaamheden
Bijlage 3
Voorgestelde indicatoren ter ondersteuning van de implementatie van het Verslag over de concrete doelstellingen voor de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels
Doelstelling // Bron
Doelstelling 1.1 - Onderwijs en beroepsopleidingen voor onderwijsgevenden en opleiders verbeteren
Percentage opgeleiden voor onderwijsberoepen (voor de verschillende niveaus binnen de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels) dat momenteel op onderwijs- of beroepsopleidingsgebied werkzaam is // Nationale gegevens
De mate waarin de leerplannen van de initiële opleidingen en de in dienstverband gegeven scholing voor onderwijsgevenden en opleiders afgestemd zijn op de vereisten van de kennismaatschappij // Eurydice en Cedefop
Percentage personen dat een initiële opleiding voor onderwijsgevende of opleider wil gaan volgen // Nationale gegevens
Doelstelling 1.2 - Vaardigheden voor de kennismaatschappij ontwikkelen
Te bereiken niveaus op het gebied van de basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen, wiskunde, natuurwetenschappen en techniek) // OESO, (PISA [7]), IEA [8] (TIMSS [9])
[7] Programme for International Student Assessement
[8] International association for the Evaluation of educational Achievement
[9] Third International Mathematics and Science Study
Te bereiken niveaus op het gebied van de vreemde talen // Nog te ontwikkelen
Te bereiken niveaus op ICT-gebied. // Nog te ontwikkelen
Te bereiken niveaus op het gebied van sociale vaardigheden, arbeidsmarktgerichte vaardigheden en leervaardigheden // Nog te ontwikkelen
Doelstelling 1.3 - Iedereen toegang tot ICT geven
Aantal uren computergebruik in onderwijs- en beroepsopleidingsinstellingen per leerling/student per week // Eurobarometer
Percentage onderwijsgevenden en opleiders dat ICT-opleidingen heeft gevolgd // Eurobarometer
Plaats van ICT in onderwijs- en beroepsopleidingsprogramma's en -methoden // Eurydice
Doelstelling1.4 - De instroom in de richtingen wiskunde, natuurwetenschappen en techniek vergroten
Aantal afgestudeerde technici, wis- en natuurkundigen en ingenieurs in procenten van de werkzame beroepsbevolking // Eurostat UOE [10] gegevens
[10] joint UNESCO-OECD-EUROSTAT data collection on education
Aantal instromers op de verschillende niveaus van het onderwijs- en beroepsopleidingsstelsel in de richtingen wiskunde, natuurwetenschappen en techniek en aantallen gediplomeerden. // Nationale gegevens
Percentage werkenden/werklozen onder de afgestudeerden in de richtingen wiskunde, natuurwetenschappen en techniek // Nationale gegevens - Eurostat UOE gegevens voor hoger onderwijs
Doelstelling 1.5 - Financiële middelen optimaal inzetten
Overheidsuitgaven voor onderwijs (indicator van structurele aard) // Eurostat UOE gegevens
Financiële steun van de zijde van de overheid voor de ontwikkeling van programma's voor kwaliteitszorg en - verbetering // Eurydice en OESO
Percentage onderwijs- en beroepsopleidingsinstellingen dat met het oog op kwaliteitsverbeteringen binnen de eigen instelling zelf regelmatig evaluaties uitvoert // Nationale gegevens
Bedrijfsopleidingen voor personeel (in termen van uren of uitgaven) // Eurostat - Continuing Vocational Training Survey (CVTS)
Doelstelling 2.1 - Open leersituaties
Deelnamecijfers aan onderwijs en beroepsopleidingen per leeftijdsgroep en per niveau uitgesplitst naar sekse // Eurostat UOE gegevens
Percentage instellingen voor onderwijs na de leerplicht of voor bij- en nascholing dat mogelijkheden voor kinderopvang en/of flexibele roosters biedt // Nationale gegevens
Percentage aan scholing bestede arbeidsuren door werkenden // Eurostat - Continuing Vocational Training Survey (CVTS)
Doelstelling 2.2 - Leren aantrekkelijk maken
Percentage volwassenen (ouder dan 24 jaar) dat formeel of niet-formeel onderwijs, resp. een formele of niet-formele beroepsopleiding volgt // Eurostat, Labour Force Survey (LFS)
Doelstelling 2.3 - Actieve participatie van burgers in de maatschappij, gelijke kansen en sociale samenhang ondersteunen
Percentage 18- tot 24-jarigen dat alleen de eerste fase van het voortgezet onderwijs heeft gevolgd en niet verder leert (indicator van structurele aard) // Eurostat, Labour Force Survey (LFS)
Attitudes en meningen van jongeren over racismebestrijding, intolerantie en discriminatie // Eurobarometer en International Association for the Evaluation of Educational Achievment (IEA)
Specifieke voorbereiding van onderwijsgevenden en opleiders tijdens hun opleiding of bij bij- en nascholing voor het werk met uiteenlopende groepen probleemjongeren // Eurydice, Cedefop, European Agency for Special Need Education
Deelname aan onderwijs, beroepsopleidingen en leerlingwezen uitgesplitst naar sekse, arbeidsrelatie en regio // Eurostat, Labour Force Survey (LFS)
Doelstelling 3.1 - De banden met de wereld van het werk, de wereld van het onderzoek en de maatschappij in het algemeen aanhalen
Percentage onderwijsgevenden en opleiders met eerder opgedane of huidige ervaring buiten het onderwijs op het totale aantal onderwijsgevenden of opleiders // Nationale gegevens
Percentage leerlingen van beroepsopleidingen dat minstens een kwart van de opleidingstijd in een werkomgeving doorbrengt // Eurostat, Vocational Education and Training (VET) - Gegevensbestand
Percentage leerlingen van beroepsopleidingen dat aan het leerlingwezen deelneemt // Eurostat, Vocational Education and Training (EU-VET) - Gegevensbestand
Doelstelling 3.2 - Ondernemersgeest ontwikkelen
Attitudes van jongeren ten aanzien van ondernemen en werk als zelfstandige // Nationale gegevens
Percentage van de werkzame beroepsbevolking dat als zelfstandige werkzaam is // Eurostat, Labour Force Survey (LFS)
Doelstelling 3.3 - Leren van vreemde talen verbeteren
In dienstverband gegeven scholing voor leraren vreemde talen waarbij ze persoonlijk in aanraking komen met de door hen onderwezen taal/cultuur // Nationale gegevens, Eurydice en Cedefop
Percentage leerlingen in het basisonderwijs/voortgezet onderwijs/beroepsonderwijs en beroepsopleidingen dat één/twee/drie vreemde talen leert, uitgesplitst naar taal // Eurostat vragenlijst over het leren van buitenlandse talen
Doelstelling 3.4 - Mobiliteit en uitwisselingen versterken
Sociaal-economische kenmerken van scholen die aan mobiliteitsgerichte activiteiten meewerken // Nationale gegevens
Percentage leerlingen/studenten dat in een ander EU-land verder leert, resp. studeert // het aandeel studenten die voor het hoger onderwijs staan ingeschreven en niet de nationaliteit van het land hebben - bron: Eurostat UOE gegevens
Percentage buitenlandse leerkrachten (lager, voortgezet, hoger onderwijs) // Nationale gegevens
Doelstelling 3.5 - De samenwerking in Europa intensiveren
Ontwikkeling van Europese erkenningssystemen voor kwalificaties en instellingen // NARIC/ECTS
Percentage studenten of onderzoekers in opleiding (vóór het doctoraat) dat in een ander EU-land verder studeert // Nationale gegevens
Aantal gemeenschappelijke "Europese" graden en aantallen behaalde diploma's // Nationale gegevens