Bijlagen bij COM(2006)249 - Bevordering van waardig werk voor iedereen - Bijdrage van de EU aan de uitvoering van de agenda voor waardig werk over de hele wereld - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2006)249 - Bevordering van waardig werk voor iedereen - Bijdrage van de EU aan de uitvoering van de agenda voor waardig werk over de ... |
---|---|
document | COM(2006)249 |
datum | 24 mei 2006 |
De handel als factor voor duurzame ontwikkeling
De liberalisering van de handel zou moeten bijdragen aan de verwezenlijking van doelstellingen zoals hoge groei, volledige werkgelegenheid, armoedebestrijding en bevordering van waardig werk.
In het communautaire handelsbeleid vormen het nieuwe SAP en zijn speciale stimulans voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur, het SAP + (2006-2008), het instrument bij uitstek voor de bevordering van de sociale grondrechten.
Het nieuwe SAP heeft reeds een aanzienlijk effect gesorteerd, zoals de versnelling van de ratificatie van de IAO-verdragen betreffende de sociale grondrechten.
De Commissie zal haar commerciële gewicht nadrukkelijker in de schaal leggen ter bevordering van de sociale normen en de normen voor waardig werk bij bilaterale of multilaterale handelsbesprekingen. Zij is met name van plan:
- een betere band tot stand te brengen tussen SAP, SAP + en externe bijstand van de Gemeenschap;
- rekening te houden met de sociale dimensie en waardig werk en met de aanbevelingen van de SIA-studies bij bilaterale en regionale handelsbesprekingen (inclusief APE/EPA met de landen van de ACS, Mercosur, de Samenwerkingsraad van de Golfstaten, MED, Midden-Amerika);
- gebruik te maken van de beleidsinstrumenten van de EU zoals externe bijstand om waardig werk te bevorderen in het kader van een open handelsstelsel;
- door te gaan met de aanpak betreffende de wisselwerking tussen handel, sociale rechten en werkgelegenheid die in 2004 is gepresenteerd in de inschrijvingen voor het mechanisme ter herziening van het handelsbeleid; en die aanpak bij de andere WTO-lidstaten aan te moedigen;
- de samenwerking tussen de WTO, de CNUCED, de IAO en andere bevoegde organisaties te bevorderen.
3.4. Bevordering van internationale en multilaterale governance
De versterking van de internationale en multilaterale governance is onontbeerlijk om de sociale dimensie van de mondialisering en de eigen inbreng van de partners in de agenda voor waardig werk te bevorderen.
In het kader van economische en sociale samenwerking
De Commissie ondersteunt de onlangs aangevatte dialogen tussen de internationale financiële instellingen (IFI), de IAO, de VN en de WTO over de complementariteit en de samenhang van hun beleid en over de onderlinge afhankelijkheid van economische groei, investeringen, handel en waardig werk. Zij roept deze organisaties en de G8 op bij te dragen aan de bevordering van waardig werk bij het ontwerp en de uitvoering van hun beleid, hun strategieën en instrumenten.
Zij zal haar samenwerking met de IAO intensiveren.
De Commissie zal bijdragen aan de werkzaamheden van de VN voor de uitvoering van de conclusies van de Top van 2005 betreffende productief en waardig werk, en met name aan de werkzaamheden van het High-Level Segment van de Economische en Sociale Raad van de VN (ECOSOC) in juli 2006.
Beter beheer van economische migratie
Voor het beheer van de migratie is samenwerking vereist tussen de landen en regio's van herkomst, van doorreis en van bestemming en met de internationale organisaties (IAO, IOM, VN).
De Commissie heeft in 2005 een actieplan inzake legale economische immigratie goedgekeurd. Zij steunt de inspanningen voor een coherente aanpak van de internationale migratie, zoals het verslag van de Wereldcommissie voor internationale migratie (2005) en het IAO-actieplan voor migrerende werknemers (2004). Zij draagt bij aan de voorbereiding van de ‘High Level Dialogue on Migration and Development’ (dialoog op hoog niveau over migratie en ontwikkeling) van de VN (2006).
Om ervoor te zorgen dat het migratiebeleid van de EU bijdraagt aan de ontwikkeling, is het nodig overmakingen naar het land van herkomst en de bijdrage daarvan aan de ontwikkeling van die landen te vergemakkelijken, de diasporagemeenschappen te mobiliseren, circulaire migratie aan te moedigen, de negatieve gevolgen van de braindrain te verzachten en op verantwoordelijke wijze de aanwervingen te beperken die gebeuren ten nadele van de ontwikkeling in sectoren die te kampen hebben met een schaarste aan gekwalificeerde arbeidskrachten, met name de gezondheidssector[8].
Bovendien moeten de autoriteiten van de betrokken landen worden geholpen om de migratiestromen beter te beheren, de migranten tegen uitbuiting te beschermen en de migranten die op hun grondgebied verblijven, beter te behandelen. De strijd tegen illegale immigratie en mensenhandel maakt deel uit van deze inspanningen.
Voorts stelt de Commissie haar langdurige ervaring op het gebied van het vrije verkeer van werknemers, de bevordering van hun rechten, het immigratiebeleid en de integratie van migranten ter beschikking van de nationale en regionale autoriteiten.
3.5. Samenwerking met de civiele maatschappij en de ondernemingen
Sociale partners, sociale dialoog en partnerschappen
De Commissie zal haar steun verlenen aan:
- het vergroten van de technische capaciteiten van de sociale partners en de civiele maatschappij;
- de ontwikkeling van de instellingen, de mechanismen en de werkwijzen teneinde het proces van de bipartiete en tripartiete sociale dialoog in de hand te werken en te versterken;
- maatregelen om de sociale partners en andere actoren van de civiele maatschappij beter bij de mondiale governance (WTO, IFI) te betrekken naar het voorbeeld van het overlegmodel van de OESO;
- het sluiten van transnationale collectieve overeenkomsten en van mondiale raamovereenkomsten.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
De Commissie erkent de belangrijke rol van MVO, dat de wetgeving, de collectieve onderhandelingen en de controle op de arbeidsomstandigheden aanvult. Zij is van mening dat gedragscodes en andere MVO-instrumenten moeten gebaseerd zijn op internationaal erkende instrumenten (OESO, IAO).
De Commissie zal MVO verder bevorderen. Zij verzoekt de ondernemingen, het Europees Verbond voor MVO[9] en de overige belanghebbenden initiatieven ter bevordering van waardig werk voor iedereen te ontwikkelen.
4. CONCLUSIES
DE BEVORDERING VAN waardig werk maakt deel uit van de inspanningen van de EU om haar waarden en haar ervaring te bevorderen en met anderen te delen.
De EU en haar lidstaten hebben deze doelstelling bevestigd in de conclusies van de Top van de Verenigde Naties van 2005.
De Commissie is voornemens vastberaden bij te dragen aan de verwezenlijking van dit doel en daarbij nauw samen te werken met de betrokken actoren, de partnerlanden en -regio's en de internationale en regionale organisaties. Zij verzoekt de andere instellingen van de EU, de lidstaten, de sociale partners en alle betrokken actoren samen te werken voor de bevordering van waardig werk voor iedereen wereldwijd.
Zij zal daartoe gebruik maken van haar extern beleid, haar ontwikkelingshulp en haar handelsbeleid. Zij roept niet alleen op tot naleving van de sociale grondrechten, maar ook tot de uitvoering in elk land van ambitieuze programma’s ter bevordering van waardig werk. Zij zal samen met de internationale organisaties indicatoren opstellen om de geleverde inspanningen te monitoren.
De Commissie zal vóór de zomer 2008 de balans opmaken van de follow-up van deze mededeling.
[1] Global Employment Trends, 2006, IAO; verslag van de CMDSM, 2004, IAO.
[2] COM(2004) 383; conclusies van de Raad over de sociale dimensie van de mondialisering, 3.3.2005, doc. 6286/05; verslag van het EP, A 6-0308/2005 van 15.11.2005; advies van het EESC van 9.3.2005 en advies van het CvdR van 23.2.2005; conclusies van de Europese Raad van december 2004 en van juni 2005.
[3] Voor de belangrijkste referentiedocumenten over waardig werk, zie de bijlagen I en III.
[4] Europese waarden in een geglobaliseerde wereld, COM(2005) 525.
[5] Decent Work – How to Operationalize it: the Employers’ Perspective, 2002, IOE (International Organisation of Employers).
[6] COM(2001) 416; conclusies van de Raad van 21.7.2003 en 3.3.2005; verslagen van het EP, juli 2003 en november 2005.
[7] http://www.ilo.org/ilolex/french/newratframeF.htm
[8] Mededeling van de Commissie ‘Migratie en ontwikkeling: een aantal concrete ideeën’, COM(2005) 390 van 1.9.2005.
[9] Zie COM(2006) 136.