Bijlagen bij COM(2007)448 - Verslagen van de lidstaten over in 2005 geconstateerde gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlagen bij deze mededeling omdat de inbreuken van een andere soort zijn.

Volgens de gegevens van de RVO’s zouden er in de NEAFC-zone in 2005 11 klaarblijkelijke (i.e. vermoedelijke) inbreuken door communautaire vaartuigen zijn geconstateerd. In de CCAMLR-zone werden bij communautaire vaartuigen geen inbreuken vastgesteld. Wat NAFO betreft, hebben andere verdragsluitende partijen 10 klaarblijkelijke inbreuken door communautaire vaartuigen gemeld. Dit cijfer dient nog door NAFO te worden gevalideerd.

Omwille van de transparantie had de Commissie een vergelijking willen maken tussen het aantal ernstige inbreuken die door communautaire vaartuigen zijn begaan en zijn geconstateerd in het bevoegdheidsgebied van de RVO's en het aantal inbreuken dat door andere verdragsluitende partijen in dezelfde gebieden is begaan. Vooruitgang op dit vlak zal echter afhangen van een koerswijziging in het beleid van de RVO's die verantwoordelijk zijn voor de bekendmaking van statistieken over in hun bevoegdheidsgebeid geconstateerde ernstige inbreuken.

8. VERDERE WERKZAAMHEDEN

De Commissie beschouwt deze mededeling nog steeds als een potentieel nuttig instrument om de prestaties van de lidstaten op het gebied van naleving van de GVB-regels met elkaar te vergelijken. De meeste lidstaten delen dit standpunt.Het nut van de jaarlijkse publicatie van de mededeling over ernstige inbreuken zal worden getoetst aan de noodzaak om voor alle lidstaten gelijke kansen te waarborgen, zoals bij het besluit over de GVB-hervorming in 2002 werd onderstreept. Door de bank genomen is iedereen er vast van overtuigd dat de door de lidstaten toegepaste sanctieregelingen voor inbreuken op de GVB-regels volledig transparant moeten zijn, wil men de naleving van die regels verbeteren. De ervaring met de mededelingen over de ernstige inbreuken tijdens de periode 2000-2005 heeft echter duidelijk aangetoond dat hiervoor ingrijpende aanpassingen van de Gemeenschapswetgeving en de nationale procedures nodig zijn.

Sinds de Commissie, getuige de tekst van de vorige mededelingen, heeft beloofd de inhoud van het document te verbeteren, heeft zij overleg gepleegd met de lidstaten om hun suggesties in te zamelen. Uit de discussie kwam duidelijk naar voren dat de definitie van gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid, als één van de grote struikelblokken wordt beschouwd: over het algemeen is men van mening dat de soorten inbreuken die in de Gemeenschapswetgeving zijn opgenomen, niet specifiek genoeg zijn, hetgeen ertoe leidt dat de lidstaten verschillende interpretaties hanteren.

De Commissie heeft daarom op 31 mei 2006 aan de groep van deskundigen inzake visserijcontrole suggesties voorgelegd over een nieuwe indeling van soorten inbreuken, met de opdracht deze te onderzoeken en zich uit te speken over mogelijke wijzigingen in de opzet van de mededeling.

De Commissie stelde met name voor:

- de mededeling uitsluitend toe te spitsen op inbreuken op de GVB-regels die in de categorie "ernstig" als de belangrijkste worden beschouwd. Inbreuken op nationale regels en inbreuken door andere dan beroepsvissers zullen niet meer worden geregistreerd;

- elke soort van inbreuk beter te omschrijven; en

- de rapportage door de lidstaten uit te breiden tot informatie over de sociaaleconomische situatie van de overtreders en tot de daadwerkelijke impact van de opgelegde sancties.

Het overleg tussen de Commissie en de lidstaten wordt voortgezet vóór een formeel voorstel tot herziening van het rechtskader wordt aangenomen, dat bovendien moet passen in de herwerking van de Gemeenschapswetgeving over de controle in de visserij en de bestrijding van illegale visserijpraktijken. Om de volgende mededeling kwalitatief te verbeteren en tot een nuttiger transparantie-instrument om te vormen, dringt de Commissie er bij de lidstaten op aan om in de tussentijd gegevens bij de Commissie in te dienen die het louter statistische kader overschrijden.

De Commissie zal de lidstaten nogmaals wijzen op hun verantwoordelijkheid om naar behoren gevolg te geven aan hun plicht de GVB-regels met alle mogelijke middelen te handhaven. De lidstaten, zo heeft de Commissie vastgesteld, nemen niet alle verplichtingen die uit de GVB-regels voortvloeien, ter harte. Eén voorbeeld volstaat ter illustratie: de lidstaten beschikken momenteel niet over de vereiste adequate middelen voor de verzameling, verwerking en beoordeling van gegevens over "ernstige inbreuken" op de GVB-regels. Evenmin hebben zij databanken opgezet om de relevante aspecten van elk individueel geval te coderen. De Commissie hecht veel belang aan dit probleem. Zonder geautomatiseerde databanken met gegevens over de overtreder, het vaartuig of bedrijf, de rechtsbepalingen, de soorten en visserijgebieden, de economische context, de administratieve kosten en de hoofdsanctie en bijkomende sancties is het onmogelijk een behoorlijke beoordeling op te stellen van gedragingen, administratieve prestaties en de doeltreffendheid van de vigerende wetgeving. Allen wanneer dergelijke gegevens en de gegevens die op grond van de Gemeenschapswetgeving reeds in de databanken zijn opgeslagen, (vlootregister, statistieken, VMS-verslagen) worden verwerkt, zal het mogelijk zijn de prestaties van de lidstaten te beoordelen en onderling te vergelijken, en de administratieve procedures en wetsteksten zo aan te passen dat de naleving van GVB-regels doeltreffend kan worden afgedwongen. De Commissie heeft reeds een formulier voorgesteld dat de nationale overheden hiervoor zouden moeten gebruiken[9]. Zij is bereid om de lidstaten, ook met middelen uit de bestaande begrotingslijnen, te helpen bij het opzetten van nieuwe instrumenten.De Commissie dringt er bij de lidstaten op aan hun wetgeving en administratieve organisatie overeenkomstig aan te passen.

Lijst van tabellen in de bijlage

Bijlage I aantal geconstateerde gevallen, per soort inbreuk en per lidstaat;

Bijlage II aantal geconstateerde gevallen, onderverdeeld naar nationaliteit van diegene die de inbreuk heeft begaan en naar lidstaat;

Bijlage III aantal bestrafte gevallen per soort inbreuk en per lidstaat;

Bijlage IV gemiddelde boete per soort inbreuk en per lidstaat;

Bijlage V aantal inbeslagnames per soort inbreuk en per lidstaat;

Bijlage VI aantal ingetrokken vergunningen per soort inbreuk en per lidstaat;

Bijlage VII door de visserijsector in elke lidstaat betaald bedrag naar aanleiding van ernstige inbreuken;

Bijlage VIII gemiddelde boete in elke lidstaat naar aanleiding van ernstige inbreuken en de waarde van de aanvoer in elke lidstaat;

Bijlage IX ontwerpformulier voor een reeks gegevens over "ernstige inbreuken"

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

BIJLAGE IX

DOOR DE LIDSTATEN IN TE VULLEN FORMULIER

Dossiernr. |

Gegevens over de inbreuk: Code van de inbreuk: Wettelijke bepalingen: Nummer vlootregister: * Reder: * Naam van de kapitein: * Naam van het vaartuig: * Firmanaam: … Dossier verbonden met dossier nr.: * Codes, zoals het BTW-nummer, mogen worden gebruikt. |

Gegevens over de procedure Autoriteit die de registratie heeft verricht: Plaats en datum van registratie: Referentie naar de wetgeving: Voor de procedure verantwoordelijke autoriteit: Soort procedure: administratief strafrechtelijk Datum van het definitieve besluit: Datum van uitvoering van het besluit: |

Gegevens over het besluit Opgelegde bedrag: in euro: Schorsing van het recht op beroepsvisserij: maanden Inbeslagname van vangsten: waarde in euro Inbeslagname van vistuig: waarde in euro Waarde van illegaal gevangen/verkochte vangsten: waarde in euro Bekendmaking van het besluit: krant |

Gegevens over de belangrijkste betrokken soorten en over het gebied waar de inbreuk werd gepleegd FAO- en ICES-codes: Verantwoordelijke RVO: Betrokken herstelplan: |

Gegevens over sociaaleconomische aspecten Lengte van het vaartuig: > 10 m; > 15 m > 24 m, > 40 m Jaarlijkse omzet van het bedrijf: Aantal werknemers: Communautaire financiering: Risico van faillissement: |

[1] PB L 167 van 2.7.1999, blz.5.

[2] Artikel 25 van Verordening (EG) nr. 2371/2002.

[3] PB L 328 van 22.12.1999, blz..62.

[4] COM (2001) 650 van 12.11.2001.

[5] COM (2002) 687 van 5.12.2002.

[6] COM (2003) 782 van 15.12.2003.

[7] COM (2005) 207 van 30.5.2005.

[8] COM (2006) 387 van 14.7.2006.

[9] Zie bijlage IX.