Bijlagen bij COM(2007)553 - Jaarverslag over de tenuitvoerlegging van Verordening 866/2004 en over de situatie die het gevolg is van de toepassing van deze verordening

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage III van Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie[20]. Om het handelsverkeer in aardappelen via de Groene Lijn te vergemakkelijken heeft de Commissie ervoor gezorgd dat deze deskundigen permanent aanwezig zijn tijdens het voornaamste oogstseizoen (medio april tot medio juni). Tijdens andere perioden waren zij binnen enkele werkdagen beschikbaar (tot dusver kon aan 100% van de Turks-Cypriotische verzoeken om een fytosanitair deskundige worden voldaan).

De Commissie is momenteel bezig om de reeds bestaande lijst van erkende onafhankelijke fytosanitaire deskundigen uit te breiden.

Citrusvruchten

Tot dusver is er geen handel in citrusvruchten geweest.

Door de Commissie benoemde onafhankelijke deskundigen uit verschillende lidstaten hebben in het najaar van 2006 opnieuw de jaarlijkse controle voor de oogst verricht. Zij hebben de uitkomst bevestigd van eerdere controles van 2003 tot 2005, namelijk dat bij deze controles geen schadelijke organismen zijn ontdekt en dat derhalve wordt aangenomen dat deze in het noordelijke deel van Cyprus niet voorkomen. De Commissie overweegt deze werkzaamheden voort te zetten als bijkomende monitoringactiviteit naast de inspecties en controles van boomgaarden en zendingen van citrusvruchten die bestemd zijn voor handel via de Groene Lijn.

Honing en vis

Zoals hierboven gemeld, keurde de Commissie op 4 mei 2007 een beschikking goed tot opheffing van het verbod op het verkeer van bepaalde dierlijke producten op het eiland Cyprus krachtens Verordening (EG) nr. 866/2004 van de Raad en tot vaststelling van de voorwaarden voor het verkeer van die producten (via de Groene Lijn)[21].

De Commissie is momenteel bezig met de benoeming van onafhankelijke deskundigen uit de lidstaten die, in overeenstemming met de bijlagen I en II van de beschikking van de Commissie, Turks-Cypriotische vissersvaartuigen die verse vis uitladen moeten controleren op basis van de specifieke hygiënevoorschriften voor levensmiddelen van dierlijke oorsprong en tien honingmonsters in de productieketen moeten nemen, die vervolgens geanalyseerd moeten worden in specifieke EU-laboratoria.

Hout

In februari 2007 heeft een onafhankelijk fytosanitair deskundige voor de eerste maal een verslag van fytosanitaire inspectie uitgebracht in verband met het vervoer van een welbepaald geprefabriceerd houten huis via de Groene Lijn. Overeenkomstig artikel 4, lid 4, van Verordening (EG) nr. 866/2004 van de Raad en artikel 3, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie, die allebei verwijzen naar Richtlijn 2000/29/EG van de Raad, was die procedure noodzakelijk aangezien dit specifieke geprefabriceerde huis was gemaakt van naaldhout van oorsprong uit Turkije.

3.8. Voorstellen van de Republiek Cyprus voor verbetering van het handelsverkeer via de Groene Lijn

Eind maart 2007 hebben de autoriteiten van de Republiek Cyprus de Commissie een reeks maatregelen voorgelegd die gericht zijn op verbetering van het handelsverkeer binnen het kader van de groenelijnverordening. De meeste van de maatregelen zijn unilateraal van aard en vallen onder de bevoegdheid van de Republiek Cyprus. Het pakket omvat ook een voorstel om de Groene Lijn open te stellen voor de handel in vis en honing en melk en melkproducten. De beschikking van de Commissie met betrekking tot honing en vis is inmiddels goedgekeurd[22], maar een beschikking met betrekking tot melk en melkproducten zal moeten wachten totdat het noordelijke deel van Cyprus voldoet aan de EU-voorschriften inzake voedselveiligheid. De verlening van bijstand aan de Turks-Cypriotische gemeenschap in dit verband is reeds van start gegaan.

Tot slot heeft Cyprus zijn voorstel herhaald om btw-vrijstelling te verlenen voor goederen die de Groene Lijn passeren van de door de regering gecontroleerde gebieden naar het noordelijke deel van Cyprus. Zoals de Commissie al heeft verklaard in het verslag van vorig jaar, is die btw-vrijstelling slechts mogelijk als die goederen worden behandeld als exportproducten. Dit is het geval ongeacht de vraag of deze leveringen worden gedefinieerd als exportproducten. Wanneer goederen die bestemd zijn voor het noordelijke deel van Cyprus, worden behandeld als export, moeten goederen die uit dat deel afkomstig zijn, worden behandeld als invoer. Alleen in dat geval is de voorgestelde wijziging aanvaardbaar.

In het algemeen blijft te bezien of de maatregelen de handel via de Groene Lijn en de economische interactie op het eiland werkelijk zullen stimuleren. Dit zou een positieve ontwikkeling zijn. Deze maatregelen kunnen echter niet worden beschouwd als een alternatief voor het voorstel van de Commissie voor een verordening van de Raad inzake bijzondere voorwaarden voor de handel met de gebieden van de Republiek Cyprus waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent (de zogeheten verordening inzake directe handel), die nog in behandeling is bij de Raad.

4. CONCLUSIES

De groenelijnverordening biedt nog steeds een stabiel juridisch kader voor vrij verkeer van Cyprioten en andere EU-burgers die de Groene Lijn dagelijks bij de doorgangsposten passeren.

Het nog steeds hoge aantal personen dat de Groene Lijn illegaal passeert, is echter reden tot ernstige bezorgdheid. De Commissie is van mening dat het toezicht op de lijn door de Republiek Cyprus overeenkomstig artikel 3 van de groenelijnverordening aanzienlijke versterking behoeft. De Republiek Cyprus is huiverig om haar toezichtverplichting volledig na te komen, aangezien elke maatregel die ertoe kan leiden dat de Groene Lijn gaat lijken op een buitengrens politiek onaanvaardbaar is.

Wat betreft de goederen die de Groene Lijn passeren is, vergeleken met de vorige verslagperiode, sprake van een toename van de totale waarde. Volgens de rapporten die door de autoriteiten van de Republiek Cyprus zijn verstrekt, is de totale waarde van de goederen die de Groene Lijn feitelijk zijn gepasseerd, verdubbeld tot circa 3,3 miljoen EUR. De omvang van de handel via de Groene Lijn blijft echter vrij beperkt. In deze verslagperiode zijn slechts weinig nieuwe producten geïntroduceerd, en deze droegen niet bij tot een significante toename van de maandelijkse waarde van de handel. Slechts in één geval passeerden goederen de Groene Lijn om vervolgens in het intracommunautaire handelsverkeer terecht te komen met een andere lidstaat. De beperking van het handelsvolume is ook toe te schrijven aan de beperkingen van de groenelijnverordening zelf, volgens welke alleen goederen de Groene Lijn mogen passeren die geheel en al in het noordelijke deel van Cyprus zijn verkregen of die daar de laatste ingrijpende en economisch verantwoorde verwerking of bewerking hebben ondergaan.

Ondanks enkele positieve ontwikkelingen met betrekking tot het verkeer van goederen, blijkt uit diverse verslagen dat er nog veel obstakels zijn voor de verder ontwikkeling van de handel via de Groene Lijn. De Republiek Cyprus aanvaardt bijvoorbeeld geen keuringsattesten van Turks-Cypriotische vrachtwagens of rijbewijzen van beroepschauffeurs van vrachtwagens die door de Turks-Cypriotische gemeenschap zijn afgegeven. Wetgeving die in het Parlement van de Republiek Cyprus tijdens de vorige zittingsperiode in behandeling was en die een belangrijke stap had kunnen vormen voor de verbetering van deze situatie, is niet doorgezet. Verder zijn de psychologische handelsbelemmeringen nog steeds aanzienlijk.

Aan weerszijden van de groene lijn zijn pressiegroepen actief die er alles aan doen om te voorkomen dat de handel via de Groene Lijn zich verder ontwikkelt. Zeer betreurenswaardig is de voortdurende directe druk die binnen de Turks-Cypriotische gemeenschap wordt uitgeoefend op handelaars.

Het vraagstuk van het tijdelijk passeren van goederen moet aan de orde komen de lege ferenda .

De Commissie heeft verschillende maatregelen genomen om de handel via de Groene Lijn te vergemakkelijken, met name de handel in aardappelen, citrusvruchten, honing en vis en hout.

De algemene conclusie is dat de groenelijnverordening een goede basis vormt voor het verkeer van goederen en personen van en naar de door de regering gecontroleerde gebieden van de Republiek Cyprus, al blijft de goederenstroom relatief beperkt. De Commissie zal de uitvoering van de verordening blijven controleren.

Technical Annexes

Annex I Overview table summarising the monthly reports of the Turkish Cypriot Chamber of Commerce according to Article 8 of Commission Regulation 1480/2004 (EUR)

June | € 128.561 |

July | € 219 943 |

August | € 278 582 |

September | € 276 110 |

October | € 352 016 |

November | € 469 415 |

December | € 350 421 |

January | € 342 652 |

February | € 274 562 |

March | € 285 252 |

April | € 234 456 |

Total | € 3 380 805 |

1 EUR=0.58 CYP

BIJLAGE III: Values of goods which crossed the Green Line and value of goods for which accompanying documents were issued by the Turkish Cypriot Chamber of Commerce

[pic]

BIJLAGE IV: Most traded goods

[pic]

Vegetables | 1 676 487 |

Wooden products/furniture | 723 257 |

Raw metal | 565 689 |

Aluminium/PVC products | 486 184 |

Building/articles of stone | 448 332 |

Other: | 906 151 |

Total: | 4 806 100 |

BIJLAGE V: Development of most traded goods

[pic]

ANNEX VI Illegal immigration for the period 01/05/2006 - 30/04/2007

MONTH /YEAR | ILLEGAL IMMIGRATION (total number) (1+3+5) | ILLEGAL IMMIGRATION / ASYLUM SEEKERS via the Green Line | ILLEGAL IMMIGRATION / ASYLUM SEEKERS directly to the government-controlled areas (not via the Green Line) | ILLEGAL IMMIGRATION via the British Sovereign Base Areas* (5) |

ILLEGAL IMMIGRANTS (1) | ASYLUM SEEKERS (2) | ILLEGAL IMMIGRANTS (3) | ASYLUM SEEKERS (4) |

Μay 2006 | 176 | 176 | 143 | 0 | 0 | 0 |

June 2006 | 218 | 189 | 139 | 1 | 0 | 28 |

July 2006 | 223 | 211 | 151 | 2 | 0 | 10 |

August 2006 | 255 | 251 | 183 | 1 | 1 | 3 |

September 2006 | 217 | 210 | 168 | 0 | 0 | 7 |

October 2006 | 236 | 226 | 178 | 8 | 0 | 2 |

November 2006 | 262 | 262 | 235 | 0 | 0 | 0 |

December 2006 | 219 | 219 | 188 | 0 | 0 | 0 |

February 2007 | 210 | 201 | 157 | 6 | 6 | 3 |

March 2007 | 504 | 502 | 465 | 2 | 2 | 0 |

April 2007 | 247 | 247 | 205 | 0 | 0 | 0 |

MONTH/ YEAR | PERSONS | VEHICLES |

06 / 2006 | 94965 | 153747 | 248712 | 33665 | 54996 | 88661 |

07 / 2006 | 96478 | 154126 | 250604 | 34219 | 53453 | 87672 |

08 / 2006 | 110284 | 139202 | 249486 | 36588 | 52104 | 88692 |

09 / 2006 | 60986 | 98676 | 159662 | 25427 | 49020 | 74447 |

10 / 2006 | 56755 | 100720 | 157475 | 26793 | 50477 | 77270 |

11 / 2006 | 49483 | 87754 | 137237 | 22220 | 46142 | 68362 |

12 / 2006 | 47694 | 85959 | 133653 | 17053 | 33652 | 50705 |

01 / 2007 | 43670 | 89064 | 132734 | 18465 | 38663 | 57128 |

02 / 2007 | 36729 | 89786 | 126515 | 16660 | 43796 | 60456 |

03 / 2007 | 46417 | 98177 | 144594 | 22434 | 53145 | 75579 |

04 / 2007 | 56417 | 84719 | 141136 | 27133 | 47191 | 74324 |

TOTAL | 788823 | 1348215 | 2137038 | 311923 | 579753 | 891676 |

Note: According to the authorities of the RoC no records are kept for the return of Greek Cypriots to the government-controlled |

areas and for the return of Turkish Cypriots to the northern part of Cyprus |

SOURCE of data: Republic of Cyprus, Operation Office, Police Headquarters, 01/06/2007 |

[1] PB L 161 van 30.4.2004, blz. 128. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1283/2005 van de Commissie (PB L 203 van 4.8.2005, blz. 8).

[2] Beschikking 2007/330/EG van de Commissie van 4 mei 2007, PB L 123 van 12.5.2007, blz. 30.

[3] Zie bijlage VII.

[4] Volgens de autoriteiten van de Republiek Cyprus worden er geen bestanden bijgehouden van het aantal Grieks-Cyprioten dat terugkeert naar de door de regering gecontroleerde gebieden of het aantal Turks-Cyprioten dat terugkeert naar het noordelijke deel van Cyprus. Zie bijlage VII.

[5] De "Wet tot wijziging van het wetboek van strafrecht" werd gepubliceerd in het Staatsblad van 20 oktober 2006.

Artikel 303A luidt in de gewijzigde vorm als volgt:

"(1) Iedere persoon die met bedrieglijke opzet in onroerend goed handelt dat aan een ander toebehoort, maakt zich schuldig aan een misdrijf en kan worden veroordeeld tot zeven jaar gevangenisstraf.

(2) Voor de doeleinden van dit artikel wordt een persoon geacht in onroerend goed te handelen wanneer [die persoon]

(a) onroerend goed aan een andere persoon verkoopt, verhuurt, hypothecair of op een andere manier bezwaart, of voor gebruik door een andere persoon ter beschikking stelt, of

(b) reclame maakt voor of anderszins de verkoop, verhuur, hypothecaire of andere bezwaring van onroerend goed of het gebruik ervan door een andere persoon bevordert, of

(c) een overeenkomst sluit voor de verkoop, verhuur of hypothecaire of andere bezwaring van onroerend goed ten gunste van een andere persoon, of voor het gebruik van onroerend goed door een andere persoon, of

(d) het onroerend goed dat het voorwerp is van de transactie als beschreven in dit subdeel, aanvaardt.

(3) Voor de doeleinden van dit artikel wordt een persoon geacht met bedrieglijke opzet te handelen indien die persoon de handelingen die in lid (2) worden genoemd, verricht terwijl hij in de betreffende omstandigheden redelijkerwijs had moeten weten dat hij niet de instemming had van de geregistreerde eigenaar van het onroerend goed, of van een andere persoon die wettelijk bevoegd is die instemming te verlenen."

[6] De cijfers van de politie van de Republiek Cyprus die de Commissie heeft ontvangen, hadden betrekking op de illegale immigranten over wie de politie documentatie had (1 513 personen). Voor de doeleinden van dit verslag zijn deze in verband gebracht met het totale cijfer van 2 844 illegale immigranten die volgens de politie van de Republiek Cyprus de Groene Lijn zijn overgestoken (zie Bijlage VI).

[7] Circa twee derde van de personen had volgens de politie van de Republiek Cyprus een Turks visum dat eveneens geldig is voor het noordelijke deel van Cyprus en circa een derde had een Turks visum dat vergezeld ging van een 'visum' van de 'TRNC'.

[8] Zie bijlage VI.

[9] Bekentenissen en veronderstellingen zijn relevant in die gevallen waarin de politie van Cyprus geen documentatie heeft over de illegale immigrant.

[10] In de verslagperiode hebben twee helikopters in totaal gedurende 115 uur patrouillevluchten uitgevoerd, onder andere langs de Groene Lijn.

[11] Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie van 10 augustus 2004 (PB L 272 van 20.8.2004, blz. 3).

[12] Zie bijlagen I en II.

[13] Zie Bijlage III. In juli 2006 werden twee grote zendingen aardappelen, die via de haven van Limassol zouden worden verzonden naar EU-lidstaten, op het allerlaatste moment geannuleerd nadat op politieke gronden druk was uitgeoefend op de Turks-Cypriotische handelaars. Zie tevens punt 3.5. hieronder.

[14] Zie bijlage IV.

[15] Van alle Turks-Cypriotische vrachtwagens met een maximaal brutogewicht van meer dan 3,5 ton

[16] In het geval van alle Turks-Cypriotische vrachtwagens met een maximaal brutogewicht van 7,5 ton of meer

[17] Titel van deze studie: "Sustainability and Sources of Economic Growth in the northern part of Cyprus", 2006, gefinancierd in het kader van het met EU-middelen gefinancierde programma "Partnership for the Future", dat beheerd wordt door UNDP.

[18] Artikel 398 van Richtlijn 2006/112/EG van de Raad (voorheen artikel 29, lid 2, van Richtlijn 77/388/EEG van de Raad).

[19] Voor problemen met de handel in aardappelen die niet bestemd zijn voor consumptie in de Republiek Cyprus: zie punt 3.5. hierboven.

[20] Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie van 10 augustus 2004 (PB L 272 van 20.8.2004, blz. 3).

[21] Beschikking 2007/330/EG van de Commissie van 4 mei 2007 (PB L 123 van 12.5.2007, blz. 30).

[22] Punt 3.7 hierboven.