Bijlagen bij COM(2007)836 - Creatieve online-inhoud in de interne markt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2007)836 - Creatieve online-inhoud in de interne markt.
document COM(2007)836 NLEN
datum 3 januari 2008
bijlage I bij het recent goedgekeurde wetsvoorstel voor de hervorming van de Machtigingsrichtlijn zijn verwijzingen opgenomen met betrekking tot de naleving van nationale maatregelen voor de uitvoering van de Auteursrechtenrichtlijn (2001/29/EG) en de Handhavingsrichtlijn (2004/48/EG)[15]. Voorts bepaalt artikel 20, lid 6, van het wetsvoorstel tot wijziging van de Universeledienstenrichtlijn dat ISP's verplicht zijn abonnees van te voren duidelijk te informeren over de contractsluiting en vervolgens over hun verplichtingen in verband met auteurs- en verwante rechten [16].

In Frankrijk werd op 23 november 2007 een Memorandum van overeenstemming[17] ondertekend tussen muziek- en filmproducenten, aanbieders van internetdiensten en de overheid. Op grond van deze overeenkomst moet Frankrijk een nieuwe internetautoriteit opzetten die bevoegdheden krijgt om toegang tot het web voor diegenen die illegaal bestanden raadplegen, te schorsen of te ontzeggen.

Het lijkt dan ook aangewezen samenwerkingsprocedures ("gedragscodes") in het leven te roepen tussen aanbieders van toegang/diensten en houders van rechten en consumenten om te zorgen voor een breed aanbod van aantrekkelijke online-inhoud, consumentvriendelijke online diensten, adequate bescherming van auteursrechtelijk beschermde werken, bewustmaking/voorlichting over het belang van auteursrechten voor de beschikbaarheid van inhoud en nauwe samenwerking bij de bestrijding van piraterij/ongeoorloofd gebruik van bestanden.

3. CONCLUSIE

Terwijl de herziening van richtlijnen die van invloed zijn op de verspreiding van inhoud, zoals de Satelliet- en kabelrichtlijn, de Auteursrechtenrichtlijn van 2001 en de Voorwaardelijke toegangsrichtlijn nog aan de gang, is wordt met deze mededeling een proces gestart waarin een oplossing wordt gezocht voor de meest dringende problemen die zijn vastgesteld en die betrekking hebben op de online-verspreiding van creatieve inhoud. De Commissie wenst de problemen die in dit document aan de orde worden gesteld, op twee manieren aan te pakken:

- Het opzetten van het platform “online-inhoud”, een kader voor discussie op Europees niveau. Dit platform, dat gewijd is aan inhoudspecifieke of brancheoverschrijdende onderhandelingen over vraagstukken die verband houden met de online verspreiding van creatieve inhoud, zou volgens de agenda van elke bijeenkomst aanbieders van inhoud, houders van rechten, ondernemingen en organisaties op het gebied van de telecom- en technologiesectoren moeten omvatten alsmede consumenten. De taakomschrijving van het platform “online-inhoud” omvat ondermeer de in deze mededeling vermelde vraagstukken zoals de beschikbaarheid van inhoud, de verbetering van mechanismen voor rechtenvereffening, procedures voor gebiedsoverschrijdende licentieverlening, het beheer van creatieve online-inhoud en samenwerkingsmechanismen om ervoor te zorgen dat auteursrechten in de online-omgeving beter in acht worden genomen. De werkzaamheden van het platform moeten ook bijdragen aan de uitwerking van een gids voor consumenten en gebruikers van informatiemaatschappijdiensten[18].

- Bezinning over de voorbereiding, medio 2008, van een voorstel voor een aanbeveling aan het Parlement en de Raad inzake creatieve online-inhoud die de volgende punten zou behandelen: transparantie (etikettering) en interoperabiliteit van DRM’s; stimulering van innovatieve licentieregelingen op het gebied van audiovisuele werken, en legale aanbiedingen en piraterij. Alle belanghebbenden wordt derhalve verzocht vóór 29/02/2008 een standpunt in te nemen over de in de bijlage bij deze mededeling vermelde thema’s.

BIJLAGE

Creatieve online-inhoud – Beleids/regelgevingskwesties voor de raadpleging

Beheer van digitale rechten

1) Bent u het ermee eens dat goedkeuring van interoperabele DRM-systemen de ontwikkeling van creatieve online-inhouddiensten in de interne markt zou steunen? Wat zijn de voornaamste obstakels voor volledig interoperabele DRM-systemen? Welke praktijken kunt u aanbevelen wat betreft de interoperabiliteit van DRM?

2) Bent u het ermee eens dat consumentenvoorlichting ten aanzien van DRM-elementen met betrekking tot de interoperabiliteit en bescherming van persoonlijke gegevens moet worden verbeterd? Wat zouden, volgens u, de meest doelmatige manier en de meest geschikte procedures zijn om de consumentenvoorlichting ten aanzien van DRM-systemen te verbeteren? Welke praktijken zou u aanbevelen met betrekking tot de etikettering van digitale producten en diensten?

3) Bent u het er mee eens dat minder ingewikkelde en beter te begrijpen licentieovereenkomsten voor de eindgebruikers (EULA's) de ontwikkeling zou steunen van creatieve online-inhouddiensten in de interne markt? Welke praktijken zou u aanbevelen ten aanzien van EULA's? Kunt u aangeven voor welk specifiek vraagstuk in verband met EULA's een oplossing moet worden gezocht?

4) Bent u het er mee eens dat alternatieve mechanismen voor het oplossen van geschillen die betrekking hebben op de toepassing en het beheer van DRM-systemen het vertrouwen van de consument in nieuwe producten en diensten kunnen verbeteren? Welke praktijken kunt u in dat opzicht aanbevelen?

5) Bent u het er mee eens dat niet-discriminerende toegang (bijv. voor het midden- en kleinbedrijf) tot DRM-oplossingen nodig is om de mededinging op de markt voor de verspreiding van digitale inhoud in stand te houden?

Gebiedsoverschrijdende licentierechten

6) Bent u het ermee eens dat gebiedsoverschrijdende licentierechten moeten worden aangepakt door middel van een aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad?

7) Wat is volgens u de meest doelmatige manier om gebiedsoverschrijdende licentierechten op het gebied van audiovisuele werken te bevorderen. Bent u het er mee eens dat een model van online licenties gebaseerd op het onderscheid tussen een primaire en een secondaire gebiedsoverschrijdende markt een gebiedsoverschrijdende licentieregeling of een licentieregeling voor de EU kan vergemakkelijken voor de creatieve inhoud waarmee u werkt?

8) Bent u het ermee eens dat bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op het idee om minder of meer te verkopen, zoals geïllustreerd wordt door de zogenaamde "Long tail" theorie (lange afwikkeling), baat hebben bij gebiedsoverschrijdende licentierechten voor werken uit de titelcatalogus (bijv. werken van meer dan twee jaar oud)?

Legale aanbiedingen en piraterij

9) Hoe kan meer en doelmatigere samenwerking met de belanghebbenden ertoe bijdragen dat auteursrechten in de online-omgeving beter in acht worden genomen?

10) Bent u van mening dat het recentelijk in Frankrijk ondertekende memorandum van overeenstemming een voorbeeld is dat navolging verdient?

11) Bent u van oordeel dat maatregelen om te filteren een doelmatige manier zou zijn om overtredingen van online-auteursrechten te voorkomen?

Gelieve uw opmerkingen vóór 29/02/2008 in elektronisch formaat in te dienen. Alle opmerkingen zullen gepubliceerd worden op de website van de Commissie tenzij hiertegen bezwaar wordt gemaakt. Bijdragen die vertrouwelijk moeten worden behandeld, dienen dit bovenaan de eerste bladzijde te vermelden. Eventuele begeleidende brieven moeten als afzonderlijk document worden ingediend. Indien uw opmerkingen meer dan vier bladzijden in beslag nemen, dient u een beknopte samenvatting te verschaffen. Alle opmerkingen moeten via e-mail aan de functionele mailbox van de Eenheid Audiovisueel en mediabeleid van het Directoraat-generaal Informatiemaatschappij en Media te worden gezonden: avpolicy@ec.europa.eu. |

[1] Studie"Interactive Content and Convergence; Implications for the Information Society" in opdracht van het Directoraat-generaal Informatiemaatschappij en media van de Europese Commissie, gepubliceerd op 25 januari 2007.

[2] http://ec.europa.eu/avpolicy/other_actions/content_online/contributions/index_en.htm.

[3] Voor een samenvatting van de openbare raadpleging zie het werkdocument van de diensten van de Commissie over creatieve online-inhoud.

[4] PB L 248 van 6.10.1993, blz. 15.

[5] PB L 167 van 22.6.2001, blz. 10.

[6] PB L 276 van 21.10.2005, blz. 54 – PB L 284 van 27.10.2005, blz. 10.

[7] PB L 320 van 28.11.1998 blz. 54.

[8] Voor de overige punten die aan de orde kwamen in de openbare raadpleging, zie het werkdocument van de diensten van de Commissie over creatieve online-inhoud.

[9] Interactieve inhoud en convergentie: implicaties voor de informatiemaatschappij, 2007, blz. 13.

[10] Gowers Review of Intellectual Property, december 2006, blz. 69: "Volgens ramingen van de British Library zijn 40 procent van alle gedrukte werken verweesde werken".

[11] PB L 236 van 31.8.2006, blz. 28.

[12] PB C 297 van 7.12.2006, blz. 1.

[13] Zie: http://ec.europa.eu/information_society/activities/digital_libraries/hleg/index_en.htm.

[14] Omdat DRM's een vorm van een voorwaardelijk toegangssysteem zijn, zal de Commissie in het tweede evaluatieverslag van de richtlijn voorwaardelijke toegang, dat in 2008 zal worden ingediend, nagaan in welke mate de richtlijn de ontwikkeling van DRM's heeft vergemakkelijkt of dit zou kunnen doen.

[15] COM(2007) 697 definitief.

[16] COM(2007) 698 definitief.

[17] "Accord pour le développement et la protection des œuvres et programmes culturels sur les nouveaux réseaux" – http://www.culture.gouv.fr/culture/actualites/index-olivennes231107.htm

[18] Zie het op eigen initiatief opgestelde verslag van Z. Roithova's (EPP), lid van het Europees Parlement over consumentenvertrouwen in een digitale omgeving en de resolutie van het Europees Parlement van 21 juni 2007 over consumentenvertrouwen in een digitale omgeving (2006/2048(INI)) - http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2007-0287+0+DOC+XML+V0//EN&language=EN