Bijlagen bij COM(2008)587 - 1e financieel Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over het Europees landbouwgarantiefonds - Begrotingsjaar 2007

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE 1 BIJLAGE 2 BIJLAGE 3 BIJLAGE 4 BIJLAGE 5 BIJLAGE 6 | BEGROTINGSPROCEDURE 2007 – ELGF-KREDIETEN VOOR VASTLEGGINGEN EN BETALINGEN AANDEEL VOORMALIGE EOGFL-GARANTIE EN ELGF IN EU-BEGROTING 2002-2007 ANALYSE VAN DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2007 ANALYSE VAN DE INNING EN BESTEDING VAN DE BESTEMMINGSONTVANGSTEN IN 2007 TOTALE UITGAVEN IN HET BEGROTINGSJAAR 2007, UITGESPLITST NAAR ARTIKEL EN NAAR LIDSTAAT ONTWIKKELING VAN DE INDELING NAAR ECONOMISCHE AARD VAN DE UITGAVEN UIT DE VOORMALIGE AAFDELING GARANTIE VAN HET EOGFL EN UIT HET ELGF IN DE PERIODE 2002-2007 |

Mededeling: Dit verslag gaat vergezeld van een uitvoerig werkdocument van de diensten van de Commissie. De volledige tekst van dat werkdocument (in het Engels) en de bijbehorende tabellen (in het Engels) zullen ook beschikbaar zijn op de Europawebsite van het directoraat-generaal Landbouw en plattelandsontwikkeling. |

BEGROTINGSPROCEDURE[1]

Voorontwerp van begroting 2007[2]

Het voorontwerp van begroting (VOB) 2007 is in april 2006 door de Commissie vastgesteld en aan de begrotingsautoriteit voorgelegd. Voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF - rubriek 2 van het financieel kader) werden daarin kredieten voor vastleggingen voorgesteld ten bedrage van in totaal 43.684,0 miljoen euro.

Ontwerpbegroting 2007

De Raad[3] heeft de ontwerpbegroting 2007 in juli 2006 vastgesteld. Daarin zijn de ELGF-kredieten met 730,0 miljoen euro verlaagd ten opzichte van het VOB.

Nota van wijzigingen voor 2007

Eind oktober 2006 heeft de Commissie nota van wijzigingen nr. 3 bij het VOB 2007 vastgesteld. Volgens deze nota was voor het ELGF 42.832,3 miljoen euro nodig, wat 851,7 miljoen euro minder was dan het in het VOB voorgestelde bedrag.

Bestemmingsontvangsten voor het ELGF[4]

O p grond van artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005, de nieuwe verordening betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), gelden de ontvangsten die voortvloeien uit de financiële correcties die worden opgelegd bij de conformiteitsgoedkeuringsbeschikkingen betreffende het ELGF, de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden ten nadele van het ELGF en de opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van bepaalde ELGF-uitgaven. Bij de opstelling van de begroting 2007 zijn die bestemmingsontvangsten geraamd op 987,0 miljoen euro. In de door de begrotingsautoriteit vastgestelde begrotingskredieten voor 2007 is als volgt rekening gehouden met die ramingen:

- de op 349,0 miljoen euro geraamde opbrengsten van de melkheffing werden in mindering gebracht op de voor de sector melk en zuivelproducten benodigde kredieten, voor welke sector de begrotingsautoriteit uiteindelijk 587,0 miljoen euro heeft uitgetrokken;

- de op 568,0 miljoen euro geraamde ontvangsten door de correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en de op 70,0 miljoen euro geraamde ontvangsten door terugvorderingen wegens onregelmatigheden, in totaal 638,0 miljoen euro, werden in mindering gebracht op de voor de bedrijfstoeslagregeling benodigde kredieten, voor welke regeling de begrotingsautoriteit uiteindelijk 27.918,0 miljoen euro heeft uitgetrokken.

Volgens de geldende regeling kunnen deze ontvangsten gedeeltelijk of volledig worden gebruikt voor de financiering van de uitgaven die de lidstaten op de betrokken gebieden voor rekening van het ELGF doen, als de door de begrotingsautoriteit uitgetrokken kredieten daarvoor onvoldoende zijn. Blijft een deel van deze ontvangsten ongebruikt, dan wordt dat deel ambtshalve overgedragen naar het volgende begrotingsjaar.

T ijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker[5]

De opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten voor de financiering van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. De lidstaten moeten deze heffing innen per ton suiker-, inulinestroop- of isoglucosequotum waarover een onderneming beschikt, en moeten de opbrengsten daarvan in twee tranches aan het herstructureringsfonds overmaken. Voor het verkoopseizoen 2006/2007 waren de uiterste data voor die twee overmakingen respectievelijk 31 maart 2007 en 30 november 2007. De bestemmingsontvangsten voor het herstructureringsfonds in het begrotingsjaar 2007 waren geraamd op 1.259,0 miljoen euro.

Vaststelling van de begroting 2007

Het Europees Parlement heeft de begroting 2007 tijdens zijn plenaire vergaderingen van december 2006 vastgesteld op de door de Raad in tweede lezing goedgekeurde bedragen. De ELGF-kredieten (rubriek 2 van het financieel kader) kwamen op 42.711,7 miljoen euro[6] voor vastleggingen.

De ELGF-kredieten die aldus oorspronkelijk voor vastleggingen en betalingen beschikbaar waren, bedroegen respectievelijk 42.711,7 miljoen euro en 42.435,6 miljoen euro. Wat beleidsterrein 05 (landbouw en plattelandsontwikkeling) betreft, ging het bij de kredieten voor vastleggingen om 5.615,2 miljoen euro voor de interventies op de landbouwmarkten en 36.878,5 miljoen euro voor de rechtstreekse steun. Bovendien werden op de begroting 2007 kredieten voor vastleggingen uitgetrokken ten bedrage van 309,8 miljoen euro voor beleidsterrein 17 (veterinaire en fytosanitaire maatregelen) en 30,5 miljoen euro voor beleidsterrein 11 (visserijmarkten)[7]. Het verschil tussen de kredieten voor vastleggingen en die voor betalingen ten bedrage van 276,0 miljoen euro houdt verband met het feit dat met gesplitste kredieten wordt gewerkt bij de uitgaven die de Commissie rechtstreeks doet voor afzetbevordering voor landbouwproducten, voor de maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie voor het beleidsterrein landbouw en voor veterinaire en fytosanitaire maatregelen.

Gewijzigde begroting nr. 7/2007

In december 2007 heeft de begrotingsautoriteit een door de Commissie voorgestelde aanpassing van de kredieten voor vastleggingen en betalingen in de begroting 2007 goedgekeurd. Het betreft gewijzigde begroting nr. 7/2007, waarbij de oorspronkelijke ELGF-kredieten voor vastleggingen met 400,0 miljoen euro werden verlaagd tot 42.311,7 miljoen euro. Meer in het bijzonder werden door die gewijzigde begroting de kredieten voor hoofdstuk 05 02 (interventies op de landbouwmarkten) met 673,5 miljoen euro verlaagd, terwijl die voor hoofdstuk 05 03 (rechtstreekse steun) met 188,0 miljoen euro en die voor hoofdstuk 05 07 (audit van de landbouwuitgaven) met 85,5 miljoen euro werden verhoogd. Een overzicht van de uiteindelijk beschikbare kredieten is opgenomen in bijlage 3, uit welke bijlage ook blijkt dat de gewijzigde begroting de onderbesteding heeft beperkt tot 191,9 miljoen euro (0,5%).

In bijlage 2 is voor de periode 2002-2007 aangegeven wat in elk begrotingsjaar het aandeel van de uiteindelijke begrotingsmiddelen (kredieten voor vastleggingen) voor het EOGFL-Garantie, respectievelijk het ELGF was in de totale begroting van de EU.

KASPOSITIE EN BEHEER VAN DE KREDIETEN

Beheer van de kredieten

Voor het begrotingsjaar 2007 beschikbare kredieten

EUR |

Begrotingskredieten per uitgavencategorie | Kredieten voor vastleggingen | Kredieten voor betalingen |

1. Oorspronkelijke ELGF-kredieten | 42 711 661 000,00 | 43 875 641 756,00 |

2. Gewijzigde begroting | -400 000 000,00 | -400 000 000,00 |

3. Uiteindelijke ELGF-kredieten, waarvan: | 42 311 661 000,00 | 43 475 641 756,00 |

3a. Kredieten voor gedeeld beheer (exclusief OIPO (1) EU-10) | 41 908 432 000,00 | 41 908 432 000,00 |

3b. Kredieten voor rechtstreekse uitgaven | 403 229 000,00 | 127 209 756,00 |

3c. Kredieten voor OIPO EU-10 | 0,00 | 1 440 000 000,00 |

(1) Overgangsinstrument voor plattelandsontwikkeling in de EU-10.

Besteding van de voor het begrotingsjaar 2007 beschikbare kredieten

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de begrotingsuitvoering in 2007:

EUR |

Besteding | Besteding van kredieten voor vastleggingen | Besteding van kredieten voor betalingen |

Gedeeld beheer ( exclusief OIPO EU-10) (1) | 42 335 567 108,49 | 42 335 567 108,49 |

Rechtstreekse uitgaven | 336 739 778,86 | 78 872 905,36 |

OIPO EU-10 | 0,00 | 1 298 701 347,00 |

Totaal (inclusief Fonds voor de suikerherstructurering) | 42 672 306 887,35 | 43 713 141 360,85 |

Fonds voor de suikerherstructurering | 551 435 562,68 | 551 435 562,68 |

Totaal (exclusief Fonds voor de suikerherstructurering) | 42 120 871 324,67 | 43 161 705 798,17 |

(1) Vastgelegde en betaalde bedragen. Vastleggingen en betalingen minus de geïnde bestemmingsontvangsten: 39 887 650 082,38 euro.

In het begrotingsjaar 2007 werden kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 42 672 306 887,35 euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 43 713 141 360,85 euro besteed.

Van rechtswege van 2006 naar 2007 overgedragen niet-gesplitste kredieten

EUR |

Overdracht van 2006 naar 2007 | Vastleggingen | Doorhalingen van vastleggingen | Betalingen | Vervallen kredieten |

Overgedragen kredieten | 265 366 752,43 | 3 917 107,82 | 206 772 710,88 | 54 676 933,73 |

De niet-gesplitste kredieten die van rechtswege van 2006 naar 2007 werden overgedragen omdat zij reeds waren vastgelegd, betroffen uitsluitend rechtstreekse uitgaven ten laste van dergelijke kredieten. Zoals in de bovenstaande tabel is aangegeven, werd 265,4 miljoen euro overgedragen van 2006 naar 2007. Voor 3,9 miljoen euro daarvan werd de vastlegging in 2007 doorgehaald. De betalingen bedroegen 206,8 miljoen euro, terwijl de uiteindelijk nog resterende kredieten, in totaal 54,7 miljoen euro, zijn vervallen.

Maandelijkse betalingen

Maandelijkse betalingen aan de lidstaten

M aandelijkse betalingen ter financiering van de uitgaven

Overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad van 21 juni 2005 betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid[8] "worden de maandelijkse betalingen door de Commissie uitgekeerd voor de uitgaven die de erkende betaalorganen van de lidstaten in de referentiemaand hebben verricht". De maandelijkse betalingen worden aan de lidstaat uitgekeerd uiterlijk op de derde werkdag van de tweede maand na de maand waarin de uitgaven zijn verricht.

Het gaat bij de maandelijkse betalingen dus om de vergoeding van reeds gedane uitgaven, en wel op nettobasis (na aftrek van de ontvangsten). De betrokken bedragen worden beschikbaar gesteld op basis van maandelijkse declaraties van de lidstaten[9]; met het oog op de maandelijkse boeking van de uitgaven worden vervolgens controles en correcties verricht op basis van meer gedetailleerde declaraties[10]. In de daaropvolgende jaren worden bovendien nog controles verricht in het kader van de goedkeuring van de rekeningen. Pas nadat alle betrokken goedkeuringsbeschikkingen zijn gegeven, mogen de uitgaven als definitief erkend worden beschouwd.

Voor het begrotingsjaar 2007 had de toepassing van de regeling inzake de maandelijkse betalingen betrekking op de uitgaven die de betaalorganen van de lidstaten hebben gedaan in de periode van 16-10-2006 tot en met 15-10-2007. Daarnaast heeft de Commissie voor een beperkt aantal maatregelen rechtstreekse uitgaven verricht.

Voor het begrotingsjaar 2007 kwamen de maandelijkse nettobetalingen in totaal op 39 887 650 082,38 euro.

Beschikkingen inzake de maandelijkse betalingen voor 2007

Voor het begrotingsjaar 2007 heeft de Commissie twaalf beschikkingen inzake de maandelijkse betalingen gegeven. In december 2007 zijn ook nog aanvullende maandelijkse betalingen goedgekeurd om de reeds betaalde bedragen aan te passen aan het totaal van de ten laste van het begrotingsjaar te brengen uitgaven. (Zie voor nadere bijzonderheden bijlage 5 bij het werkdocument waarvan dit verslag vergezeld gaat.)

UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2007

Het landbouwjaar 2007 werd gekenmerkt door opmerkelijke stijgingen van de prijzen van een aantal landbouwproducten binnen de EU en op de wereldmarkt. Die prijsstijgingen betroffen voornamelijk granen en zuivelproducten. De totale plantaardige productie van de EU is in 2007 afgenomen, dit in tegenstelling tot de dierlijke productie. Deze ontwikkelingen op de landbouwmarkten en ook andere factoren waren van invloed op de hoogte van bepaalde uitgaven uit het ELGF en hebben geleid tot een belangrijke onderbesteding van de kredieten voor dit fonds.

De begrotingsuitgaven uit het ELGF bedroegen 42.120,9 miljoen euro of ongeveer 98,6% van de oorspronkelijke kredieten. Dit is inclusief de uitgaven voor de visserijmarkten (beleidsterrein 11) ten bedrage van ongeveer 25,1 miljoen euro en de veterinaire uitgaven (beleidsterrein 17) ten bedrage van 260,3 miljoen euro. Wat de landbouw (beleidsterrein 05) betreft, kwamen de uitgaven voor interventies op de landbouwmarkten op 4.867,6 miljoen euro en die voor rechtstreekse steun op 37.044,7 miljoen euro. Bijgevolg was vóór de aanneming van gewijzigde begroting nr. 7/2007 sprake van een onderbesteding van de ELGF-begroting ten belope van 591,9 miljoen euro. Zie voor nadere bijzonderheden bijlage 3.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE LANDBOUWBEGROTING 2007

Bij de interventies op de landbouwmarkten was meestal sprake van een onderbesteding van de oorspronkelijke begrotingskredieten, terwijl de uitgaven voor de rechtstreekse steun een overbesteding van die kredieten te zien gaven. Bijlage 3 geeft een overzicht van de begrotingsuitvoering per artikel. Hierna wordt in het kort ingegaan op de belangrijkste oorzaken van de verschillen die voor sommige begrotingsartikelen kunnen worden geconstateerd tussen de besteding en de oorspronkelijk in de begroting beschikbare kredieten:

Granen

Doordat in 2007 de marktsituatie voor granen zowel binnen als buiten de EU uitermate gunstig was, zijn de graanprijzen op de interne markt en op de wereldmarkt gestegen. Daarbij hebben de volgende ontwikkelingen tot een onderbesteding geleid:

- netto zijn voor de begroting aanzienlijke winsten geboekt doordat zeer weinig graan is aangekocht voor openbare opslag, terwijl zeer grote hoeveelheden interventiegraan werden verkocht tegen hoge prijzen, en

- de uitgaven voor uitvoerrestituties voor granen vielen lager uit, aangezien het eenheidsbedrag van die restituties gedurende het grootste deel van het begrotingsjaar 0 heeft bedragen.

Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten

Dankzij het feit dat de marktsituatie voor granen en zuivelproducten zowel binnen als buiten de EU zeer gunstig was, konden ook de eenheidsbedragen van de uitvoerrestituties voor verwerkte landbouwproducten over de hele linie worden verlaagd, wat dan weer lagere uitgaven voor die uitvoerrestituties tot gevolg heeft gehad. Dit verklaart de onderbesteding van de betrokken begrotingskredieten.

Suiker

De overbesteding van de begrotingskredieten komt doordat de lidstaten hogere bedragen aan uitvoerrestituties hebben betaald als gevolg van het feit dat veel grotere hoeveelheden van de vrije markt afkomstige suiker en interventiesuiker zijn uitgevoerd dan die waarvan bij de opstelling van de begroting 2007 was uitgegaan.

Groenten en fruit

De onderbesteding van de begrotingskredieten is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het feit dat de lidstaten minder hebben hoeven uit te geven doordat, vergeleken met de veronderstellingen die bij de opstelling van de begroting 2007 waren gehanteerd, voor kleinere hoeveelheden tomaten verwerkingssteun is betaald en in mindere mate een beroep is gedaan op middelen voor de actiefondsen van de telersverenigingen.

Melk en zuivelproducten

Doordat de marktsituatie voor zuivelproducten zowel binnen als buiten de EU zeer gunstig was, hebben de lidstaten minder hoeven uit te geven voor uitvoerrestituties voor zuivelproducten, voor de openbare opslag van boter en voor de maatregelen ter ondersteuning van de interne afzet van ondermelk.

Dat de cijfers desondanks een overbesteding van de begrotingskredieten te zien geven, heeft technische oorzaken. Bij de bepaling van de gevraagde en door de begrotingsautoriteit uitgetrokken begrotingskredieten 2007 voor de zuivelsector was rekening gehouden met de geraamde bestemmingsontvangsten voor die sector (349,0 miljoen euro), wat er in wezen op neerkomt dat de kredieten met dat bedrag zijn verlaagd. Dit verklaart de overbesteding van de begrotingskredieten.

Rechtstreekse steun

De overbesteding die de tabel over de besteding van de begrotingskredieten te zien geeft, is het gevolg van de wijze waarop bestemmingsontvangsten worden gebruikt.

Bij de bepaling van de gevraagde en door de begrotingsautoriteit uitgetrokken begrotingskredieten 2007 voor de bedrijfstoeslagregeling zijn de geraamde bestemmingsontvangsten voor die regeling (638,0 miljoen euro) in mindering gebracht op de geraamde benodigde kredieten. Als met die benodigde kredieten wordt vergeleken in plaats van met de oorspronkelijke begroting, verandert de overbesteding ten bedrage van 166,0 miljoen euro in een onderbesteding (-472,0 miljoen euro).

OPMERKINGEN OVER DE GEREALISEERDE BESTEMMINGSONTVANGSTEN

De tabel in bijlage 4 bevat nadere gegevens over de gerealiseerde bestemmingsontvangsten:

Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Van de bestemmingsontvangsten voor het ELGF die door de lidstaten zijn gedeclareerd of aan hen zijn aangerekend voor het begrotingsjaar 2007, is 1.159,5 miljoen euro overgedragen naar het begrotingsjaar 2008 om in dat jaar begrotingsuitgaven te financieren.

Opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker

In het begrotingsjaar 2007 hebben de lidstaten de eerste tranche van de opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing voor het verkoopseizoen 2006/2007 ten bedrage van ongeveer 1.287,2 miljoen euro overgemaakt naar de betrokken bestemmingsontvangstenrekening.

OPMERKINGEN OVER DE WERKING VAN HET FONDS VOOR DE SUIKERHERSTRUCTURERING

Voor het Fonds voor de suikerherstructurering (artikel 05 02 16) waren op de begroting 2007 geen kredieten voor vastleggingen en betalingen uitgetrokken. De betalingen werden gefinancierd uit de door de lidstaten overgemaakte bestemmingsontvangsten voor dit doel, namelijk de opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker.

Van het bedrag waarop die bestemmingsontvangsten in het begrotingsjaar 2007 oorspronkelijk waren geraamd, was een deel, namelijk 757,0 miljoen euro, bestemd voor de verlening van steun voor de herstructurering van de suikerindustrie, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen ten laste van dat begrotingsjaar. De lidstaten hebben in het begrotingsjaar 2007 echter slechts ongeveer 551,4 miljoen euro aan die vormen van steun besteed. Het ongebruikt gebleven verschil tussen de geïnde bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1.287,2 miljoen euro en de voor die verschillende vormen van steun betaalde 551,4 miljoen euro kwam op 735,8 miljoen euro, welk bedrag naar 2008 is overgedragen ter dekking van in dat begrotingsjaar te verrichten uitgaven voor die vormen van steun. Zie voor nadere bijzonderheden bijlage 4.

INDELING VAN DE UITGAVEN NAAR ECONOMISCHE AARD

De totale ELGF-uitgaven, die 42.120,9 miljoen euro bedroegen, vallen uiteen in de hierna vermelde grote categorieën. Voor elk van die categorieën wordt hierna aangegeven hoe hoog de uitgaven in het begrotingsjaar 2007 waren en wat het procentuele aandeel van die uitgaven was in de totale ELGF-uitgaven in dat begrotingsjaar:

Uitvoerrestituties

De uitgaven voor uitvoerrestituties bedroegen 1.444,7 miljoen euro, wat neerkomt op 3,43% van de totale ELGF-uitgaven.

Rechtstreekse steun

De uitgaven voor rechtstreekse steun bedroegen 37.045,8 miljoen euro, dit is 87,95% van de totale ELGF-uitgaven.

Opslag

De uitgaven voor opslag bedroegen -106,7 miljoen euro, dit is -0,25% van de totale ELGF-uitgaven. De belangrijkste betrokken producten waren granen, suiker en alcohol.

Andere maatregelen

Het betreft de interventie-uitgaven die niet tot een van de bovengenoemde categorieën behoren. Zij bedroegen 3.763,9 miljoen euro, dit is 8,94% van de totale ELGF-uitgaven in het begrotingsjaar.

Plattelandsontwikkeling

De uitgaven voor plattelandsontwikkeling die verband hielden met de afdeling Garantie van het voormalige EOGFL, bedroegen -26,8 miljoen euro, dit is -0,06%.

De ontwikkeling van deze indeling van de uitgaven naar economische aard in de periode 2002-2007 is weergegeven in bijlage 6.

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[pic]

[1] Bijlage 1 geeft een overzicht van deze procedure.

[2] Inclusief reserves.

[3] Eerste lezing.

[4] De geraamde bedragen staan niet in de eigenlijke begrotingsposten voor de betrokken ontvangsten (de posten die deel uitmaken van artikel 670 betreffende de bestemmingsontvangsten in het kader van het ELGF), maar in de toelichting bij die begrotingsposten.

[5] De geraamde bedragen staan niet in de eigenlijke begrotingsposten voor de betrokken ontvangsten (de posten die deel uitmaken van artikel 680 betreffende de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker), maar in de toelichting bij die begrotingsposten.

[6] Nettobedrag, d.w.z. de geraamde behoeften minus de geraamde bestemmingsontvangsten.

[7] Inclusief de reserves.

[8] PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

[9] Deze uitgavendeclaraties worden door de lidstaten toegezonden uiterlijk op de tiende van elke maand.

[10] Deze meer gedetailleerde uitgavendeclaraties worden door de lidstaten eveneens maandelijks toegezonden (met behulp van tabel 104), en wel uiterlijk op de twintigste van de maand.