Bijlagen bij COM(2010)673 - EU-interneveiligheidsstrategie in actie: vijf stappen voor een veiliger Europa - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2010)673 - EU-interneveiligheidsstrategie in actie: vijf stappen voor een veiliger Europa. |
---|---|
document | COM(2010)673 |
datum | 22 november 2010 |
SLOTOPMERKINGEN
Onze wereld verandert, en de dreigingen en problemen om ons heen ook. De response van de Europese Unie moet meeveranderen. Door samen te werken aan de tenuitvoerlegging van de maatregelen die in deze strategie worden geschetst, zijn we op de goede weg. Toch zullen er tot op zekere hoogte altijd dreigingen blijven bestaan, hoe sterk en goed voorbereid we ook zijn. Juist daarom is het zo belangrijk dat we onze inspanningen verhogen.
Met het Verdrag van Lissabon als nieuw rechtskader moet de interneveiligheidsstrategie in actie de gemeenschappelijke EU-agenda worden voor de komende vier jaar. Het welslagen ervan is afhankelijk van de gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen in de EU, maar ook van samenwerking met de buitenwereld. Alleen als we onze krachten bundelen en samenwerken om deze strategie ten uitvoer te leggen, kunnen de lidstaten en de EU-instellingen en -organen echt een gecoördineerde Europese respons bieden op de veiligheidsdreigingen van onze tijd.
Bijlage: Samenvatting van doelstellingen en acties
INTERNEVEILIGHEIDSSTRATEGIE
DOELSTELLINGEN EN ACTIES
DOELSTELLINGEN EN ACTIES | VERANTWOORDELIJKE PARTIJ | PLANNING |
DOELSTELLING 1: internationale criminele netwerken ontwrichten |
Actie 1: Identificeren en ontmantelen van criminele netwerken |
Voorstel over het gebruik van EU-persoonsgegevens van passagiers | COM[37] | 2011 |
Mogelijke herziening van EU-antiwitwaswetgeving om het mogelijk te maken eigenaren van ondernemingen en trusts te identificeren | COM | 2013 |
Richtsnoeren voor het gebruik van bankrekeningregisters voor het traceren van criminele geldstromen | COM | 2012 |
Strategie inzake het verzamelen, analyseren en uitwisselen van informatie over criminele financiële transacties, inclusief opleiding | COM met LS en EPA | 2012 |
Meer werken met gezamenlijke onderzoeksteams die op korte termijn worden samengesteld | LS met COM, Europol en Eurojust | Gaande |
Actie 2: Beschermen van de economie tegen criminele infiltratie |
Voorstel over toezicht op en ondersteuning van de anticorruptie-inspanningen van de lidstaten | COM | 2011 |
Een netwerk opzetten van nationale contactpunten voor overheids- en regelgevende instanties | COM met LS | 2011 |
Maatregelen voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten en tegen de verkoop van namaakgoederen op internet | MS en COM | Gaande |
Actie 3: Confisqueren van criminele vermogensbestanddelen |
Voorstel over confiscatie bij derden, ruimere confiscatiemogelijkheden en confiscatiebevelen zonder veroordeling | COM | 2011 |
Opzet van effectieve Bureaus voor de ontneming van vermogensbestanddelen en de nodige regelingen voor vermogensbeheer | LS | 2014 |
Gemeenschappelijke indicatoren voor de beoordeling van de prestaties van de Bureaus voor de ontneming van vermogensbestanddelen en richtsnoeren om te voorkomen dat criminelen zich geconfisqueerde vermogensbestanddelen opnieuw toe-eigenen | COM | 2013 |
DOELSTELLING 2: Voorkomen van terrorisme en aanpakken van radicalisering en werving |
Actie 1: Gemeenschappen in staat stellen radicalisering en werving te voorkomen |
Vorming van een EU-netwerk voor voorlichting over radicalisering, met een onlineforum en EU-brede conferenties. Maatschappelijke organisaties steunen die gewelddadige extremistische propaganda op het internet aan de kaak stellen, vertalen en tegengaan | COM met Comité van de Regio's | 2011 |
Ministersconferentie over het voorkomen van radicalisering en werving | COM | 2012 |
Handboek over preventie van radicalisering, verstoring van wervingsactiviteiten en mogelijkheden voor terugtrekking uit terroristische kringen en voor maatschappelijke herintegratie | COM | 2013-14 |
Actie 2: Terroristen afsluiten van financiering en materiaal en hun transacties volgen |
Kader voor bevriezing van terroristische vermogensbestanddelen | COM | 2011 |
Actieplannen uitvoeren voor de preventie van toegang tot explosieven en chemische, biologische, radiologische en nucleaire stoffen | LS | Gaande |
EU-beleid ontwikkelen voor het opvragen en analyseren van gegevens betreffende het financiële berichtverkeer | COM | 2011 |
Actie 3: Beschermen van vervoer |
Mededeling over vervoersveiligheidsbeleid | COM | 2011 |
DOELSTELLING 3: Verbeteren van de internetveiligheid voor burgers en bedrijfsleven |
Actie 1: Capaciteit opbouwen van de rechtshandhavingsautoriteiten en de rechterlijke macht |
Oprichting van een EU-cybercriminaliteitscentrum | Afhankelijk van de haalbaarheidsstudie van de COM in 2011 | 2013 |
Capaciteit opbouwen voor het onderzoeken en vervolgen van cybercriminaliteit | LS met EPA, Europol en Eurojust | 2013 |
Actie 2: Samenwerken met het bedrijfsleven en burgers beschermen |
Opzetten van regelingen voor het melden van cybercriminaliteit en voorlichting geven aan de burgers over cyberveiligheid en cybercriminaliteit | LS; COM, Europol, ENISA en de particuliere sector | Gaande |
Richtsnoeren voor samenwerking bij de aanpak van illegale internetinhoud | COM met LS en de particuliere sector | 2011 |
Actie 3: De capaciteit om te reageren op cyberaanvallen opvoeren |
Een netwerk van computercalamiteitenteams in elke LS opzetten en een voor EU-instellingen, nationale rampenplannen opstellen en regelmatig respons- en hersteloefeningen houden | LS en EU-instellingen met ENISA | 2012 |
Ontwikkeling van een Europees informatiedelings- en alarmeringssysteem (EISAS) | MS met LS en ENISA | 2013 |
DOELSTELLING 4: Veiligheid verbeteren door grensbeheer |
Actie 1: Het potentieel van Eurosur ten volle benutten |
Voorstel voor de oprichting van Eurosur | COM | 2011 |
Proefproject aan de zuidelijke of zuidwestelijke grens van de EU | COM, Frontex, Europol, MAOC-N en CeCLAD-M | 2011 |
Actie 2: De bijdrage van Frontex aan het beheer van de buitengrenzen vergroten |
Gezamenlijke verslagen over mensenhandel, mensensmokkel en smokkel van illegale goederen als basis voor gezamenlijke operaties | COM met Frontex en Europol | 2011 |
Actie 3: Gemeenschappelijk risicobeheer voor goederenverkeer over de buitengrenzen |
Initiatieven om de capaciteit op het gebied van risicoanalyse en –oriëntatie te vergroten | COM | 2011 |
Actie 4: De samenwerking tussen de verschillende instanties op nationaal niveau verbeteren |
Ontwikkeling van nationale gemeenschappelijke risicoanalyses waarbij politie, grenswacht en douane zijn betrokken, om kritieke punten aan te wijzen | LS | 2011 |
Suggesties voor de verbetering van de coördinatie van de grenscontroles die door de verschillende autoriteiten worden verricht | COM | 2012 |
Ontwikkeling van minimumnormen en beste praktijken voor samenwerking tussen verschillende instanties | COM, Europol, Frontex, EASO | 2014 |
DOELSTELLING 5: De veerkracht van Europa bij crises en rampen vergroten |
Actie 1: Ten volle gebruikmaken van de solidariteitsclausule |
Voorstel over de tenuitvoerlegging van de solidariteitsclausule | COM/HR | 2011 |
Actie 2: Een all risk- aanpak van dreigings- en risicoanalyse |
Richtsnoeren voor het beoordelen en in kaart brengen van risico's met het oog op rampenbeheer | COM met LS | 2010 |
Nationale risicobeheersaanpak | LS | 2011-12 |
Sectoroverschrijdend overzicht van mogelijke door de natuur en door de mens veroorzaakte risico's | COM | 2012 |
Voorstel over gezondheidsdreigingen | COM | 2011 |
Regelmatige overzichten van actuele dreigingen | COM met LS en CTC | 2013 |
Een coherent risicobeheersbeleid ontwikkelen | COM met LS | 2014 |
Actie 3: De verschillende zenuwcentra met elkaar verbinden |
Sectorspecifieke systemen voor vroegtijdige waarschuwing en samenwerking bij crises beter op elkaar afstemmen | COM | 2012 |
Voorstel voor een coherent algemeen kader voor de bescherming van vertrouwelijke informatie | COM | 2011 |
Actie 4: Een Europese responscapaciteit ontwikkelen om te kunnen reageren op rampen |
Voorstellen voor de ontwikkeling van een Europese responscapaciteit in noodsituaties | COM | 2011 |
[1] Standaard-Eurobarometer 71.
[2] Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
[3] Het programma van Stockholm – een open en veilig Europa ten dienste en ter bescherming van de burger (doc. 17024/09); Een ruimte van vrijheid, veiligheid en recht voor de burgers van Europa – Actieplan ter uitvoering van het programma van Stockholm (COM(2010) 171). Het programma van Stockholm is het EU-programma voor justitie en binnenlandse zaken voor de periode 2010-2014.
[4] Ontwerp van een interneveiligheidsstrategie voor de Europese Unie "Naar een Europees veiligheidsmodel", document 5842/2/2010 van de Raad.
[5] Strategie voor een doeltreffende tenuitvoerlegging van het Handvest van de grondrechten door de Europese Unie, COM(2010) 573.
[6] De Europese veiligheidsstrategie "Een veilig Europa in een betere wereld" werd goedgekeurd in 2003 en herzien in 2008.
[7] Overeenkomstig Besluit 2009/426/JBZ van de Raad betreffende Eurojust (uiterlijk tegen juni 2011 om te zetten).
[8] Recente voorstellen voor richtlijnen over mensenhandel, seksuele uitbuiting van kinderen, en computercriminaliteit vormen een belangrijke eerste stap in deze richting. In artikel 83, lid 1, VWEU worden de volgende vormen van zware criminaliteit genoemd: terrorisme, illegale drugshandel, illegale wapenhandel, het witwassen van geld, corruptie, vervalsing van betaalmiddelen en georganiseerde criminaliteit.
[9] Artikel 88, lid 2, onder b), VWEU en Besluit 2008/615/JBZ van de Raad inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit.
[10] Document 15358/10 van de Raad: Conclusies over de totstandbrenging en uitvoering van een EU-beleidscyclus voor georganiseerde en zware internationale criminaliteit.
[11] Kaderbesluit 2001/500/JBZ over het witwassen van geld en confiscatie.
[12] Confiscatie bij derden omvat de confiscatie van vermogensbestanddelen die door een verdachte of veroordeelde aan derden zijn overgedragen.
[13] Ruimere confiscatie biedt de mogelijkheid om ook vermogensbestanddelen te confisqueren die niet tot de directe opbrengsten van een strafbaar feit behoren, zodat er geen verband hoeft te worden aangetoond tussen verdachte criminele vermogensbestanddelen en een specifieke criminele gedraging.
[14] Bij procedures voor confiscatie zonder veroordeling kunnen vermogensbestanddelen ook zonder voorafgaande strafrechtelijke veroordeling van de eigenaar worden bevroren en geconfisqueerd.
[15] Volgens Besluit 2007/845/JBZ dient elke lidstaat op zijn grondgebied ten minste één bureau voor de ontneming van vermogensbestanddelen op te zetten.
[16] Zie voor de meest recente cijfers het EU Terrorism Situation and Trend Report TESAT 2010 van Europol.
[17] De terrorismebestrijdingsstrategie van de EU (doc. 14469/4/05) van november 2005 omvat een viervoudige aanpak, nl. preventie, bescherming, vervolging en reactie. Zie voor een gedetailleerdere discussie: "Het terrorismebestrijdingsbeleid van de EU: belangrijkste resultaten en nieuwe uitdagingen" - COM (2010)386.
[18] Richtlijn inzake de identificatie van Europese kritieke infrastructuren (2008/114/EG), onderdeel van het bredere Europees programma voor de bescherming van kritieke infrastructuur, dat zich niet beperkt tot bescherming tegen terroristische dreigingen.
[19] In het kader van de EU-strategie ter bestrijding van radicalisering en van werving voor terrorisme (CS/2008/15175) heeft de Commissie steun gegeven aan onderzoek, de vorming van het Europees netwerk van deskundigen inzake radicalisering (ENER) met het oog op de bestudering van radicalisering en werving, nationale projecten voor bv. gebiedsgebonden politiezorg, en voorlichting en radicalisering in gevangenissen. Daarnaast heeft zij 5 miljoen euro beschikbaar gesteld aan projecten voor slachtofferhulp en steunt zij het van verenigingen van terreurslachtoffers.
[20] GMES staat voor "Global Monitoring for Environment and Security" (wereldwijde monitoring voor milieu en veiligheid).
[21] Europese Raad, maart 2004, Verklaring betreffende de bestrijding van terrorisme.
[22] COM(2010) 245.
[23] De Commissie zal in 2011 een uitvoerbaarheidsstudie voor het centrum afronden.
[24] Artikel 80 VWEU.
[25] Mededeling van de Commissie "Naar de integratie van de maritieme bewaking:Een gemeenschappelijke gegevensuitwisselingstructuur voor het maritieme gebied van de EU", COM(2009) 538.
[26] Verordening (EG) nr. 648/2005 van de Raad houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek.
[27] De voorstellen van de Commissie voor de ontwikkeling van het Eurosur-systeem en de ontwikkeling van een gemeenschappelijke gegevensuitwisselingsstructuur voor het maritieme gebied van de EU (CISE) staan in COM(2008) 68 en COM(2009) 538, respectievelijk. Onlangs werd een zesstappenplan voor de vorming van de CISE vastgesteld (COM(2010) 584).
[28] MAOC-N: Maritime Analysis and Operations Centre – Narcotics.
[29] CeCLAD-M: Centre de Coordination pour la Lutte Anti-Drogue en Méditerranée.
[30] Dit project is een aanvulling op de andere geïntegreerde maritieme-surveillanceprojecten (zoals BlueMassMed en Marsuno), die de doeltreffendheid van de maritieme surveillance in de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan en de Noord-Europese zeebekkens moeten optimaliseren.
[31] Overzicht van het informatiebeheer op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (COM(2010) 385).
[32] Artikel 222 VWEU.
[33] Conclusies van de Raad over een communautair kader voor rampenpreventie in de EU, november 2009.
[34] De Commissie zal Argus (zie COM(2005) 662) en daaraan gerelateerde procedures blijven gebruiken en verder ontwikkelen voor sectoroverschrijdende crises met meervoudige gevaren alsook voor de coördinatie van alle Commissiediensten.
[35] "Naar een krachtigere Europese respons bij rampen: de rol van civiele bescherming en humanitaire hulp" – COM(2010) 600.
[36] Artikel 71 VWEU; Zie ook Besluit 2010/131/EU van de Raad tot oprichting van het Permanent Comité operationele samenwerking op het gebied van de binnenlandse veiligheid.
[37] Betekenis van de afkortingen: Europese Commissie (COM(, lidstaten (LS), Europese Politieacademie (EPA), Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), Maritiem Analyse- en Operatiecentrum op het gebied van verdovende middelen (MAOC-N), Coördinatiecentrum voor drugsbestrijding in het Middellandse Zeegebied (CECLAD-M), Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO), Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid (HR).