Bijlagen bij COM(2010)696 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 7-10/2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2010)696 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 7-10/2010.
document COM(2010)696 NLEN
datum 30 november 2010
BIJLAGE : | BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN TOT EN MET 31.8.2010 (VOORLOPIGE CIJFERS) |

INLEIDING

In de tabel in de bijlage wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2009 tot en met 31 augustus 2010 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad[1].

BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten voor de financiering van bepaalde door de lidstaten in het kader van het ELGF gedane uitgaven worden gebruikt. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen ambtshalve overgedragen naar het volgende begrotingsjaar[2].

Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen bedroegen de ramingen van de Commissie voor beschikbare bestemmingsontvangsten 922 miljoen euro. Meer bepaald:

- werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2010 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 789 miljoen euro zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600 miljoen euro en 91 miljoen euro geraamd. De opbrengsten van de melkheffing werden op 98 miljoen euro geraamd;

- werden de van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010 over te dragen bestemmingsontvangsten op 133 miljoen euro geraamd.

De Commissie heeft deze ontvangsten ten bedrage van 922 miljoen euro aan twee regelingen toegewezen. Meer bepaald:

- werd 222 miljoen euro toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

- werd 700 miljoen euro toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten bedrage van respectievelijk 547 miljoen euro en 28,48 miljard euro goedgekeurd in overeenstemming met de nota van wijzigingen van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 769 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 29,18 miljard euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In de bijgevoegde tabel, waarin de uitvoering van de begroting 2010 (voorlopige gegevens) voor de periode tot en met 31.8.2010 wordt weergegeven, zijn de goedgekeurde kredieten voor de twee vorengenoemde regelingen opgenomen in de oorspronkelijke begrotingskredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun (respectievelijk 720,1 miljoen euro en 33,272 miljard euro), waarbij de vorengenoemde bestemmingsontvangsten niet in aanmerking zijn genomen. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting voor 2010 942,1 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 33,972 miljard euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

VERWACHTE OPBRENGSTEN UIT DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen bedroegen de ramingen voor deze ontvangsten in 2010 606,8 miljoen euro, terwijl verwacht werd dat een bedrag van 717,9 miljoen euro van het begrotingsjaar 2009 zou worden overgedragen naar het begrotingsjaar 2010.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2010 (VOORLOPIGE GEGEVENS)

Hieronder volgt voor bepaalde onderdelen van de begroting 2010 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven of aan het einde van het jaar te zien zullen geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen.

Marktmaatregelen

De kredietopname voor interventies op de landbouwmarkten ligt 422,1 miljoen euro onder het indicatorniveau van 31.8.2010. Dit verschil hangt voornamelijk samen met de huidige aanzienlijke onderbesteding bij de voedselprogramma's en in de sector melk en zuivelproducten. Tegelijk is in andere sectoren, zoals de sector groenten en fruit en de wijnsector sprake van een overbesteding.

Granen (+ 36,4 miljoen euro)

De kredietopname ligt op de peildatum vooral boven het indicatorniveau omdat grotere hoeveelheden granen zijn ingeslagen en omdat deze in een hoger tempo zijn ingeslagen dan het tempo op basis waarvan de indicator voor 2010 is vastgesteld. De Commissie is van mening dat de uitgaven die voor deze regeling worden gedaan vóór het einde van het begrotingsjaar, hoger zullen zijn dan de daarvoor aanvankelijk op de begroting voor 2010 uitgetrokken kredieten.

Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (- 52,5 miljoen euro)

De kredietopname ligt op de peildatum vooral onder het indicatorniveau omdat de lidstaten minder hebben uitgegeven aan uitvoerrestituties voor zuivelproducten die in de uitgevoerde verwerkte landbouwproducten zijn verwerkt. Dit is weer een gevolg van de situatie op de zuivelmarkt die sinds de vaststelling van de nota van wijzigingen voor het begrotingsjaar 2010 sterk is verbeterd. Vanwege de verbeterde situatie heeft de Commissie de betaling van uitvoerrestituties voor zuivelproducten in november 2009 stopgezet. De Commissie is van mening dat er tegen het einde van het begrotingsjaar in deze sector sprake zal zijn van een overschot op de begroting.

Voedselprogramma's (- 208,8 miljoen euro)

De kredietopname ligt op de peildatum vooral onder het indicatorniveau door het tijdsverloop tussen het moment waarop de lidstaten aangifte doen van uitgeslagen hoeveelheden en het moment waarop de lidstaten die hoeveelheden aangeven als gebruikt voor distributie in het kader van het programma. Bovendien wordt verwacht dat tegen het einde van het begrotingsjaar extra uitgaven zullen worden aangegeven, aangezien in 2010 in plaats van tot eind augustus, zoals gebruikelijk, tot eind september producten uit opslag kunnen worden genomen. Op dit moment vermoed de Commissie dat het bestedingstempo van deze regeling tegen het einde van het begrotingsjaar zal toenemen, zoals dat ook het geval was met het programma voor 2009.

Groenten en fruit (+ 60,9 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit bestedingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31.8.2010 op de goedgekeurde begrotingskredieten, dus exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector (zie voor nadere bijzonderheden bovenstaand punt 2).

NB: Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie in de bijlage voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 31.8.2010 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 720,1 miljoen euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 222,0 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale financiering van 942,1 miljoen euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van 96,0 miljoen euro.

Op dit moment gaat de Commissie ervan uit dat er in deze sector een gering overschot zal ontstaan, aangezien de betalingen voor de actiefondsen van producentenorganisaties naar verwachting lager zullen uitvallen dan de aanvankelijk voorziene behoeften.

Producten van de wijnbouwsector (+ 73,2 miljoen euro)

Dit uitvoeringspatroon ligt boven het indicatorniveau voor de begrotingskredieten op 31 augustus 2010 omdat de lidstaten in versneld tempo betalingen hebben verricht, met name voor de nationale steunprogramma's. Gezien het uitgavenpatroon voor deze programma’s in 2009, wordt verwacht dat in de laatste 2 maanden van het begrotingsjaar extra uitgaven zullen worden gedaan. Op dit moment is de Commissie echter van mening dat de uitgaven in deze sector enigszins lager zullen uitvallen dan verwacht.

Melk en zuivelproducten (- 316,6 miljoen euro)

De situatie op de zuivelmarkt is sterk verbeterd in vergelijking met de situatie ten tijde van de vaststelling van de nota van wijzigingen voor het begrotingsjaar 2010. Daarom heeft de Commissie de betaling van uitvoerrestituties voor zuivelproducten stopgezet. Voorts zijn de marktprijzen in de EU sterk gestegen, zodat een einde is gekomen aan de inslag van boter en mageremelkpoeder, en zijn de hoeveelheden die van beide producten zijn opgeslagen, op een stabiel niveau gebleven. De kredietopname ligt op de peildatum onder het indicatorniveau omdat in deze sector om de bovengenoemde redenen thans minder is uitgegeven. Daarom is de Commissie van mening dat er in deze sector sprake zal zijn van een aanzienlijk overschot op de begroting.

Rechtstreekse steun

De opname van kredieten voor rechtstreekse steun lag 429,3 miljoen euro boven het indicatorniveau op 31.8.2010.

Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 587,9 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit bestedingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31.8.2010 op de goedgekeurde begrotingskredieten, dus exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector (zie voor nadere bijzonderheden bovenstaand punt 2).

NB: Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie in de bijlage voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 31.8.2010 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 33,272 miljard euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 700 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale financiering van 33,972 miljard euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van 110,8 miljoen euro, wat neerkomt op 0,3% van de eerder genoemde totale financiering.

Uit de geringe onderbesteding blijkt vooralsnog dat het bestedingspercentage voor deze regeling in 2010 beter zal uitvallen dan in 2009.

Andere rechtstreekse steun (- 159,8 miljoen euro)

Dit patroon van onderbesteding komt vooral voor rekening van bepaalde regelingen, zoals dierpremies en areaalsteun voor katoen, aangezien de kleinere aantallen dieren en hectares waarvoor steunaanvragen werden ingediend kleiner waren dan die waarvan werd uitgegaan toen de begroting voor 2010 werd opgesteld. Op dit moment is de Commissie van mening dat de uitgaven in deze sector enigszins lager zullen uitvallen dan verwacht.

Audit van de landbouwuitgaven

Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+ 234,2 miljoen euro)

Het huidige uitvoeringspatroon resulteert uit de vergelijking tussen de reeds uitgevoerde correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en het bedrag van de desbetreffende indicator op 31 augustus 2010. Op dit moment wijst de uitvoering van de regeling op een onderbesteding van de negatieve uitgaven van deze regeling met 234,2 miljoen euro.

Wel moet erop worden gewezen dat de begrotingsautoriteit tegen het correctievoorstel van - 80,0 miljoen euro in dat de Commissie in haar nota van wijzigingen voor 2010 heeft gedaan, heeft vastgehouden aan een bedrag van - 310 miljoen euro. De Commissie gaat ervan uit dat de verwachte correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en als gevolg van de niet-naleving door de lidstaten van steunbetalingstermijnen niet voldoende zullen zijn om het extra bedrag van - 310 miljoen euro dat de begrotingsautoriteit heeft opgelegd, te dekken. De Commissie zou het bedrag aan negatieve begrotingskredieten dat niet wordt gehaald, met positieve begrotingskredieten moeten compenseren om dit begrotingsonderdeel in 2010 sluitend te maken.

FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de in de periode tot en met 31 augustus 2010 reeds beschikbare bestemmingsontvangsten, in totaal 900,3 miljoen euro. Meer bepaald:

- bedroegen de ontvangsten uit de correcties op basis van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten 509,7 miljoen euro en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 146,4 miljoen euro en is ook hier de verwachting dat daar tot het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- heeft de melkheffing, die inmiddels volledig zal zijn geïnd, 102,6 miljoen euro opgeleverd, tegen een oorspronkelijke raming van 98 miljoen euro;

- bedroegen de uiteindelijk van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010 overgedragen bestemmingsontvangsten 141,5 miljoen euro, tegen een oorspronkelijk geraamd bedrag van 133 miljoen euro.

Het geïnde bedrag aan bestemmingsontvangsten bedraagt per 31 augustus 2010 758,7 miljoen euro, en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen Op dit moment verwacht de Commissie dat de bestemmingsontvangsten die in 2010 uiteindelijk beschikbaar zullen komen, hoger zullen zijn dan het bedrag waarvan aanvankelijk in de begroting voor 2010 was uitgegaan. Er moet op worden gewezen dat het bedrag aan ongebruikte bestemmingsontvangsten die in 2010 zijn geïnd, naar het begrotingsjaar 2011 zullen worden overgedragen.

FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

Zoals in de vorige alarmsysteemverslagen reeds was aangegeven, was in 2010 voor de begroting een bedrag beschikbaar van in totaal 1 375,1 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten in de vorm van bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing.

BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE

Eind augustus 2010 hadden de lidstaten voor een bedrag van 244,5 miljoen euro aan betalingen verricht voor steun voor de herstructurering van de suikerindustrie, voor diversificatiesteun en voor steun aan suikerraffinaderijen. Op dit moment raamt de Commissie dat in 2010 in het kader van deze regeling 360 miljoen euro moet worden betaald. Daarom wordt ervan uitgegaan dat dit uitvoeringsniveau tijdelijk is en dat naar verwachting tegen het einde van het begrotingsjaar extra bedragen moeten worden betaald.

CONCLUSIES

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2010 voor de periode tot en met 31 augustus 2010 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten op de peildatum ongeveer 222,4 miljoen euro boven het indicatorniveau liggen. Deze overbesteding hangt voornamelijk samen met de uitgaven aan rechtstreekse steun. Wat de uitgaven aan interventies op de landbouwmarkten betreft, zal de verbeterde situatie op de zuivelmarkt juist leiden tot lagere uitgaven dan verwacht zowel voor uitvoerrestituties voor zuivelproducten als voor de openbare opslag van boter en mageremelkpoeder.

Wat betreft het bedrag aan correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen dat de begrotingsautoriteit met - 230 miljoen euro heeft verhoogd tot in totaal - 310 miljoen euro, verwacht de Commissie dat de correcties die voortvloeien uit haar besluiten inzake de goedkeuring van de rekeningen en uit de niet-naleving door de lidstaten van steunbetalingstermijnen, niet voldoende opleveren om dit bedrag te halen. Het Ontwerp van gewijzigde begroting nr. 10/2010 bevatte een verlaging van de begrotingskredieten van hoofdstuk 05 02 (interventies op de landbouwmarkten) met 330 miljoen euro. Daarom verwacht de Commissie dat het ongedekte deel van bovengenoemde negatieve uitgaven gedeeltelijk zal worden gefinancierd door diverse meevallers in de huidige begroting, en grotendeels uit de bestemmingsontvangsten die in 2010 beschikbaar zullen komen.

BIJLAGE

[pic]

[1] PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

[2] De met de overgedragen bestemmingsontvangsten overeenstemmende beschikbare kredieten moeten als eerste worden gebruikt (artikel 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.