Bijlagen bij COM(2011)114 - Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen 2011 Afspraken met onze strategische economische partners over betere markttoegang: actieprioriteiten voor het wegnemen van handelsbelemmeringen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2011)114 - Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen 2011 Afspraken met onze strategische economische partners over betere ... |
---|---|
document | COM(2011)114 |
datum | 10 maart 2011 |
[35] Het betreft hier uitsluitend de uitvoerbeperkingen voor agrarische en industriële grondstoffen, die slechts een derde van de totale invoer van grondstoffen in de EU uitmaken (11% van de totale EU-invoer). Bij de overige twee derde van de EU-invoer van grondstoffen gaat het om energiegrondstoffen (23% van de totale EU-invoer). Hoewel nog gewerkt wordt aan de samenstelling van gedetailleerde statistieken over de uitvoerbeperkingen voor energiegrondstoffen, is duidelijk dat in een aantal belangrijke energieproducerende landen dergelijke beperkingen van kracht zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Rusland, dat een uitvoerheffing van 30% toepast op gas, waardoor invoer van gas in de EU ter waarde van 13,1 miljard euro wordt getroffen (28% van de totale invoer van gas in de EU).
[36] Deze schattingen op basis van de bestaande handelsstromen worden ook door andere factoren beïnvloed, waardoor de reële waarde van de “mogelijk getroffen handel” veelal te laag wordt geschat. Zo zal een zwaardere handelsbelemmering leiden tot een lagere waarneming van de “getroffen” handelsstromen. In het uiterste geval, zoals bij een uitvoer- of invoerverbod, is er in het geheel geen waargenomen handel, waardoor de gemeten “mogelijk getroffen handel” nul is, terwijl het economische effect van een dergelijke belemmering in werkelijkheid zeer groot is. Bij deze maatstaf kunnen lichtere belemmeringen dus zwaarder lijken en kan het belang van zwaardere handelsbelemmeringen worden onderschat.