Bijlagen bij COM(2011)347 - Wijziging van het financieel memorandum van Verordening (EU) nr. 912/2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage.

HERZIEN FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

1.2. Betrokken beleidsterrein(en):

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

1.4. Doelstelling(en)

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.6. Duur van de actie en van de financiële gevolgen

1.7. Beheersvorm(en)

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

2.2. Beheer- en controlesysteem

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderd(e)l(en) van de uitgaven

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

3.2.5. Bijdragen van derden in de financiering

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

Benaming van het voorstel/initiatief

Verordening (EU) nr. 912/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 22 september 2010 tot oprichting van het Europees GNSS-Agentschap – wijziging van het financieel memorandum

Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[3]

Betrokken beleidsterrein(en): Ondernemingen en industrie

Hoofdstuk 02 05: EUROPESE PROGRAMMA'S VOOR RADIONAVIGATIE PER SATELLIET (GALILEO EN EGNOS)

Aard van het voorstel/initiatief

( Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie

( Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie [4]

( Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie

( Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie

Doelstellingen

De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

De Europese rol in de ruimtevaart versterken en de ontwikkeling van satellietdiensten stimuleren

Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

Specifieke doelstelling

Ontwikkeling en levering van een infrastructuur en diensten op basis van radionavigatie per satelliet (Galileo)

Betrokken AMB/ABB-activiteit(en)

02 05 Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (Galileo en EGNOS)

Verwachte resulta(a)t(en) en effect(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.

De huidige cijfers over de ontwikkeling van het GSA, en met name van het Galileo Security Monitoring Center (GSMC), maken het niet mogelijk de veiligheidstaken te vervullen, en met name het vermogen om de bedreigingen van Galileo te analyseren en te pareren. Daarom moet het oorspronkelijke financieel memorandum worden herzien om de personeelsbehoefte van het agentschap aan te passen aan de realiteit. Dat personeel zal worden gefinancierd door een overdracht van middelen van het administratieve begrotingsonderdeel van het GNSS-programma.

Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

N.v.t.

Motivering van het voorstel/initiatief

Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

Zoals bekend levert het Europese GNSS-Agentschap, GSA genoemd, het personeel voor de infrastructuur van het Galileo-systeem (Galileo Security Monitoring Center – GSMC). Dat centrum is het zenuwcentrum van het Galileo-systeem wat alle veiligheidsaspecten betreft. Het heeft twee vestigingen: het personeel is daarom deels gevestigd in Saint Germain en Laye (Frankrijk) en deels in Swanwick (Verenigd Koninkrijk).

Het GSMC is een operationeel centrum van het systeem. Het zal 24 uur per etmaal, 7 dagen per week worden bemand door gekwalificeerd personeel. Het centrum zal ook als taak hebben, diverse bedreigingen en aanvallen te analyseren en af te slaan en moet dus operationeel zijn vóór de inbedrijfstelling van de Galileo-diensten, die volledig inzetbaar zijn in 2014, hetgeen betekent dat het centrum – gezien de opleidings- en opstartfase van het systeem – vanaf 2013 operationeel moet zijn.

Bij de cijfers die in het oorspronkelijk financieel memorandum van 2009 worden vermeld, namelijk 8 posten in 2012 en 13 posten in 2013, hebben de diensten veel voorbehouden gemaakt omdat het dossier nog niet voldoende was uitgewerkt.

Op technisch vlak was de kennis over de werklast in verband met de veiligheid bijna drie jaar geleden nog niet zo vergevorderd als op dit moment. Dankzij verkennende studies naar de bedreigingen en de kwetsbaarheden, gerubriceerd als "SECRET UE", is er nu een diepgaande kennis over het systeem en kan precies worden bepaald welke soorten verdediging noodzakelijk waren.

Op juridisch vlak is door de verordeningen waarnaar wordt verwezen, vooral de nrs. 683/2008 en 912/2010 van november 2010, de aandacht gevestigd op de complexiteit van het systeem, de mate waarin de veiligheid als kritiek wordt beschouwd en de cruciale rol die het GSA hierbij speelt. Met name wordt nu en in de toekomst alles in het werk gesteld om te voorkomen dat gebruikers met verkeerde bedoelingen toegang krijgen tot het systeem – d.w.z. tot de infrastructuur en de beveiligde signalen – met name in geval van crisis. De mechanismen berusten op voorzieningen die vallen onder de controle van de GSMC, die toezicht houdt op de veiligheid van het systeem maar die ook de beheerder is van de beveiligde publiek gereguleerde dienst (Public Regulated Service – PRS) die zal worden gebruikt door de diensten van defensie, politie, douane en overheden. De Raad, het Europees Parlement en de lidstaten werken op het ogenblik aan het besluit van de Commissie waarin het toegangsbeleid voor de beveiligde publiek gereguleerde dienst (PRS) wordt vastgesteld, dat moet resulteren in een besluit in 2011. De lidstaten zijn overigens ook, op grond van Verordening nr. 912/2010, verantwoordelijk voor de veiligheidsaccreditatie van het Galileo-systeem.

Tot slot wordt eraan herinnerd dat het GSA, naast de taken voor de GSMC, ook moet voldoen aan nieuwe verzoeken. Zo zijn er bij de besprekingen tussen de Raad en het Parlement voor het GSA drie taken toegevoegd ten opzichte van het voorstel van de Commissie (d.w.z. het oorspronkelijk financieel memorandum). De gevolgen van deze taken voor de personele middelen konden niet worden vastgesteld. Het betreft de volgende taken:

- de instantie voor de distributie van versleuteling (IDV)

- beheerder van de cel voor vluchtsleutelcodes (CVS)

- de homologatie van het gebruikerssegment, d.w.z. de homologatie door de nationale veiligheidsautoriteiten van de PRS-ontvangers.

Toegevoegde waarde van de communautaire steun

Zoals vermeld in overweging 33 van Verordening (EG) nr. 683/2008 kunnen systemen voor radionavigatie per satelliet alleen op afdoende wijze tot stand worden gebracht door de lidstaten, omdat deze doelstelling de financiële en technische mogelijkheden van één lidstaat overtreffen. Actie op communautair niveau is dus de meest adequate wijze om de Europese GNSS-programma's (Galileo en EGNOS) tot een goed einde te brengen.

Overigens is Verordening (EG) nr. 912/2010 vanzelfsprekend verenigbaar met Verordening (EG) nr. 683/2008, die het basisbesluit voor de Europese GNSS-programma's vormt en die voorziet in de financiering ervan tijdens de periode 2008-2013.

De lering die uit reeds verrichte soortgelijke activiteiten is getrokken

N.v.t.

Verenigbaarheid en eventuele synergie met andere financiële instrumenten

Het programma heeft het beste aanbod gekozen wat veiligheid en kosten betreft, namelijk het Frans-Britse aanbod. De twee lidstaten waar de zetels gevestigd zijn, garanderen de veiligheid van die zetels en leveren de infrastructuur en de logistiek. Dit levert het programma een besparing van +/- 40 miljoen euro op.

Duur van de actie en van de financiële gevolgen

( Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

- ( Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [dd/mm]jjjj tot en met [dd/mm]jjjj

- ( Financiële gevolgen vanaf [jjjj] tot en met [jjjj]

( Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

- Uitvoering met een opstartperiode in 2012 en 2013,

- gevolgd door een volledige uitvoering.

Beheersvorm(en)[5]

( Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie

( Indirect gecentraliseerd beheer door uitvoeringstaken te delegeren aan:

- ( uitvoerende agentschappen

- ( door de Gemeenschappen opgerichte organen[6]

- ( nationale publiekrechtelijke organen of organen met een overheidstaak

- ( personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement

( Gedeeld beheer met de lidstaten

( Gedecentraliseerd beheer met derde landen

( Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)

Verstrek, indien meer dan één beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerkingen:

BEHEERSMAATREGELEN

Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

De Commissie is lid van de raad van bestuur van het agentschap en is daarom betrokken bij elke beslissing waarvoor stemming is vereist.

Beheer- en controlesysteem

Geconstateerde risico's

N.v.t.

Controlemiddel(en)

De rekeningen van het agentschap worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Rekenkamer en zijn onderworpen aan de kwijtingsprocedure. De interne auditdienst van de Commissie is de interne auditor van het agentschap.

Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

Het agentschap is onderworpen aan de controle van het Europees Bureau voor fraudebestrijding.

GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) van de uitgaven

- Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarige financiële kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Deelname |

Nummer [Omschrijving…………………………………..] | GK/ NGK [7] | van EVA-landen[8] | van kandidaat-lidstaten[9] | van derde landen | in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis, van het Financieel Reglement |

1a | 02.010405 Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (EGNOS en Galileo) — Uitgaven voor het administratief beheer 02.0502 Europees GNSS-agentschap (GSA) | NGK GK | JA JA | NEEN NEEN | NEEN NEEN | NEEN NEEN |

Geraamde gevolgen voor de uitgaven

Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

De noodzakelijke kredieten voor begrotingsonderdeel 02.050201 Europees GNSS-agentschap (GSA) – Titels 1 en 2 (1 miljoen euro in 2012 en 1 miljoen euro in 2013), worden gedekt door herschikking van begrotingsonderdeel 02.010405 Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (EGNOS en Galileo) — Uitgaven voor het administratief beheer.

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader: | Nummer 1a | Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid |

DG: ENTR | Jaar 2011[10] | Jaar 2012 | Jaar 2013 | TOTAAL |

( Beleidskredieten |

Begrotingsonderdeel 02.050201 Europees GNSS-agentschap (GSA) – Titels 1 en 2 | Vastleggingen | (1) | 1,0 | 1,0 | 2,0 |

Betalingen | (2) | 1,0 | 1,0 | 2,0 |

Begrotingsonderdeel | Vastleggingen | (1a) |

Betalingen | (2a) |

( Administratieve kredieten gefinancierd uit de financiële middelen van bepaalde beleidsprogramma's[11] |

Begrotingsonderdeel 02.010405 Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (EGNOS en Galileo) Uitgaven voor het administratief beheer | (3) | -1,0 | -1,0 | -2,0 |

TOTAAL bijkredieten voor DG ENTR | Vastleggingen | =1+1a +3 | 0 | 0 | 0 |

Betalingen | =2+2a +3 | 0 | 0 | 0 |

( TOTAAL beleidskredieten | Vastleggingen | (4) | 1,0 | 1,0 | 2,0 |

Betalingen | (5) | 1,0 | 1,0 | 2,0 |

( TOTAAL administratieve kredieten gefinancierd uit de financiële middelen van bepaalde beleidsprogramma's | (6) | -1,0 | -1,0 | -2,0 |

TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 1a van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | =4+6 | 0 | 0 | 0 |

Betalingen | =5+6 | 0 | 0 | 0 |

Rubriek van het meerjarige financiële kader: | 5 | "Administratieve uitgaven" |

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Jaar 2012 | Jaar 2013 | TOTAAL |

DG: <…….> |

( Personele middelen | N.v.t. |

( Andere administratieve uitgaven | N.v.t. |

TOTAAL DG <…….> | Kredieten | 0 | 0 | 0 |

TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader | (Totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 0 | 0 | 0 |

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Jaar N[12] | Jaar N+1 | TOTAAL |

TOTAAL kredieten voor de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | 0 | 0 | 0 |

Betalingen | 0 | 0 | 0 |

Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten van de begroting van het agentschap nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Vastleggingskredieten, in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

|Type [13]

|Gem. kosten |Aantal |Totale kosten |Aantal |Totale kosten |Aantal |Totale kosten |Aantal |Totale kosten |Aantal |Totale kosten |Aantal |Totale kosten |Aantal |Totale kosten |Aantaltotaal |Totale kosten | |DOELSTELLING nr. 1 Veiligheidsaccreditatie | | | | | | | | | | | | | | | | | |Titel 1 & 2 | | | | | |3,300 | |3,500 | | | | | | | | | | | |Titel 3 | | | | | |870 | |900 | | | | | | | | | | | |Subtotaal doelstelling 1 | | | |4,170 | |4,400 | | | | | | | | | | | |DOELSTELLING nr. 2 Bijdragen aan de voorbereiding van het in de handel brengen | | | | | | | | | | | | | | | | | |Titel 1 & 2 | | | | | |2,400 | |2,500 | | | | | | | | | | | |Titel 3 | | | | | |700 | |800 | | | | | | | | | | | |Subtotaal doelstelling 2 | | | |3,100 | |3,300 | | | | | | | | | | | |DOELSTELLING nr. 3 Het Galileo-veiligheidscentrum exploiteren | | | | | | | | | | | | | | | | | |Titel 1 & 2 | | | |2,830 | |4,300 | | | | | | | | | | | |Titel 3 | | | |500 | |500 | | | | | | | | | | | |Subtotaal doelstelling 3 | | | |3,330 | |4,800 | | | | | | | | | | | | TOTALE KOSTEN | | | |10,600 | |12,500 | | | | | | | | | | | |

In totaal kan de indicatieve begroting van het agentschap worden samengevat als volgt:

[pic]

De titels 1 en 2 betreffen een herzien bestand van in totaal 44 tijdelijke functionarissen (AT) en 17 arbeidscontractanten (AC) of gedetacheerde nationale deskundigen (END) voor het jaar 2012, evenals 57 tijdelijke functionarissen (AT) en 17 arbeidscontractanten (AC) of END in totaal voor 2013.

Omschrijving van de posten

GSMC ( Galileo Security Monitoring Center)

NB: bij de opstelling van het financieel memorandum bij Verordening EU nr. 912/2010 is ervan uitgegaan dat het GSMC in Brussel zou worden gevestigd. Uiteindelijk is de keuze gevallen op het Frans-Britse aanbod met twee operationele centra in respectievelijk Saint Germain en Laye (Frankrijk) en Swanwick (Verenigd Koninkrijk).

2012

Bij het opstarten van het Galileo-veiligheidscentrum vindt ten opzichte van het oorspronkelijk financieel memorandum een eerste personeelsuitbreiding plaats, waarbij op voorstel van de horizontale diensten van de Commissie 1 AT aan het agentschap wordt toebedeeld in 2011. Bovendien is er ten opzichte van het oorspronkelijk financieel memorandum, waarin een uitbreiding met 8 AT in 2012 wordt voorgesteld, verzocht om aanwerving van 5 AT en 2 END extra voor de afdeling veiligheid in 2012. Dit valt hoofdzakelijk samen met de opstartfase (vaststelling van de procedures, testomgeving van de systemen, opleiding enz.) van het centrum. In totaal zullen in 2012 voor het GSMC 14 AT en 2 END beschikbaar zijn.

Deze posten zijn als volgt te omschrijven:

- 1 GSMC Manager (AD11): verantwoordelijk voor alle activiteiten en diensten van het veiligheidscentrum.

- 1 GSMC Operations Manager (AD9): verantwoordelijk voor de operationele taken van het veiligheidscentrum (zoals de aanwerving en het beheer van het operationele personeel, maar vooral de analysen op veiligheidsgebied, het beheer van de toegang tot het PRS, de beoordeling van de veiligheid van Galileo, crisisbeheer enz.)

- 1 GSMC Administrative Manager (AD7): ondersteunt de werking van het centrum binnen het GSA en de werkzaamheden met de raad van bestuur.

- 1 PRS Access Officer (SNE): verantwoordelijk voor het beheer van de toegang tot de PRS, werkt in ploegendienst om een continudienst van 24 uur per etmaal, 7 dagen per week te garanderen.

- 2 Galileo Security Monitoring Officers (1 END en 1 AD7): verantwoordelijk voor het toezicht op de veiligheid van de gebruikersgegevens van Galileo Signal in Space (SIS), de Galileo Commercial Service (CS), Safety Of Life (SOL) en het External Region Integrity System (ERIS).

- 1 GSMC Technical Officer (AD7): analyseert de informatie en bereidt de technische verslagen voor, speurt bedreigingen van de GNSS-systemen op.

- 1 GSMC System Administration Officer (AD7): verantwoordelijk voor o.a. het onderhoud van de informatie, gegevensbestanden, backup en voor het hele computersysteem. Deze functie omvat ook de functie van Local Informatics Security Officer (LISO).

- 1 GSMC Local Security Officer (AD7): voert de veiligheidsmaatregelen binnen het GSA in en ziet toe op de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen van de Commissie bij het GSA.

- 1 CDA COMSEC Officer (AD7): verantwoordelijk voor de uitvoering van COMSEC en Tempest.

- 1 GSMC Administrative and Financial Administrator (AD7): assisteert bij de coördinatie van de administratieve activiteiten van het GSMC, waaronder de financiën.

- 1 GSMC HR Assistant (AST3): is contactpersoon voor de human resources van het GSA binnen het GSMC.

Ter herinnering : het GSA moet nieuwe opdrachten vervullen die voortvloeien uit de besprekingen met de Raad en het Parlement. Daarbij zijn er drie taken toegevoegd ten opzichte van het voorstel van de Commissie (d.w.z. het oorspronkelijk financieel memorandum). De gevolgen van deze taken voor de personele middelen konden niet worden vastgesteld. Het betreft de volgende taken:

- Crypto Distribution Authority (CDA), de instantie voor de distributie van versleuteling

- beheer van de cel voor vluchtsleutelcodes (Flight Key Cell - FKC)

- de homologatie van het gebruikerssegment, d.w.z. de homologatie door de nationale veiligheidsautoriteiten van de PRS-ontvangers.

In verband met deze bijkomende taken moeten voor 2012 de volgende posten worden gepland (+3TA voor GSMC):

- 1 GNSS Technology Regime Implementation Officer (AD6): rapporteert aan het hoofd van de veiligheidsafdeling (Security Department), draagt bij aan de vervulling van de verplichtingen van de autoriteiten bij de voorbereiding van een Europese GNSS-controleregeling, geeft adviezen over veiligheidsbeleid, exportcontrole en veiligheidskwesties die zich voordoen in de internationale overeenkomsten in verband met de Europese GNSS-programma's.

- 1 Security Documentalist Officer (AD6): organiseert en structureert de documentenstroom die door de GSA-veiligheidsafdeling (Security Department) worden geproduceerd en ontvangen, om een optimaal gebruik van gevoelige of gerubriceerde informatie te bevorderen (met ondersteuning van de GSA Registry Control Officer) binnen de veiligheidsafdeling en voor de Europese GNSS programma's, inclusief het beheer van de veiligheidsaccreditatie en de PRS-referentiebibliotheken. Overeenkomstig de nieuwe taken van het agentschap fungeert hij/zij als contactpunt om alle PRS-documentatie voor het gebruikerssegment te beheren.

- 1 PRS Pilot Project Officer (AD7): ondersteunt de lidstaten bij de afwikkeling van de gemeenschappelijke projecten om de PRS-infrastructuren te optimaliseren. Hij test de PRS-functies van de gebruikers.

2013:

In het oorspronkelijk financieel memorandum waren voor 2013 in totaal 13 AT voor het veiligheidscentrum (GSMC) voorzien. Bij de herziening van het aantal functionarissen van dat centrum werden er 13 AT en 2 END toegevoegd, en kwam het personeelsbestand in totaal op 28 personen (26 AT + 2 END) in 2013.

Het GSMC-centrum moet volledig operationeel zijn in 2013. Hiervoor zijn 7 AT meer nodig dan de oorspronkelijke 5 extra AT-posten die in het financieel memorandum voor 2013 voor het GSMC waren voorzien.

In 2013 worden de volgende medewerkers aangesteld: 4 Galileo Security Monitoring Officers, 4 GSMC Technical Analysts, 1 GSMC Registry Control Officer, 1 CDA Crypto Custodian, 1 GSMC Finance Officer en 1 GSMC Call Centre Officer.

In 2014 moet het centrum 24 uur per dag, 7 dagen per week volledig operationeel zijn. Daarvoor is een herziening van de behoeften voor de GSMC nodig, die later zal worden geëvalueerd in het kader van de voorstellen voor de nieuwe financiële vooruitzichten.

Accreditatie

Deze bijkomende posten houden rechtstreeks verband met de nieuwe taken die voortvloeien uit de besprekingen met de Raad en het Parlement.

2012 :

Ten opzichte van het oorspronkelijk financieel memorandum, waarin een uitbreiding met 0 AT in 2012 wordt voorgesteld, in 2012 verzocht om aanwerving van 2 AT extra voor de afdeling veiligheidsaccreditatie.

De twee Security Accreditation Officers (AD7) worden belast met alles wat betrekking heeft op de veiligheidsaccreditatie van de gebruikerssegmenten (met inbegrip van de PRS-ontvangers en fabrikanten van PRS-ontvangers).

2013:

De homologatieafdeling heeft in 2013 1 extra AT nodig ten opzichte van het oorspronkelijk financieel memorandum om te voldoen aan de door de Raad en het Parlement gevraagde bijkomende taken die met de accreditatie samenhangen.

Verhuizing

De verhuizing van het agentschap naar Praag is gepland in 2012. De Commissie onderzoekt op dit ogenblik met het agentschap de raming van de noodzakelijke kosten voor de vergoedingen, compensaties en (eventuele) verhuiskosten voor het personeel, verbetering van het gebouw, IT-infrastructuur en ander materiaal. In de begroting is voorlopig een bedrag van 500 000 euro vastgelegd om de eerste kosten van genoemde verhuizing te dekken. Deze voorlopige schatting zal worden herzien zodra de onderhandelingen met de Tsjechische regering zijn afgerond. De Commissie zal te zijner tijd de begrotingsautoriteit informeren over de resultaten van deze eindevaluatie.

Wat het personeel betreft, wordt uitgegaan van de volgende ramingen:

[pic]

[pic]

Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

Samenvatting

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig.

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader beschreven:

Geraamde personeelsbehoeften

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

- ( Het voorstel is verenigbaar met de bestaande financiële programmering.

De noodzakelijke kredieten om de verhoging van de bijdragen van het agentschap te dekken, die zijn opgenomen in post 02.050201 (1 miljoen euro in 2012 en 1 miljoen euro in 2013) worden gedekt door herschikking van begrotingspost 02.010405

- ( Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader.

- ( Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader[14].

Bijdragen van derden in de financiering

- ( Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden

- Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd:

Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

- ( Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

- ( Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

( voor de eigen middelen

( voor de diverse ontvangsten

[1] PB L 276 van 20.10.2010, blz. 11.

[2] PB L 196 van 24.7.2008, blz. 1.

[3] ABM: Activity Based Management – ABB: Activity Based Budgeting.

[4] In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

[5] Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html

[6] In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

[7] GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

[8] EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

[9] Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

[10] Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

[11] Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

[12] Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

[13] Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).

[14] Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.