Bijlagen bij COM(2011)508 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nr. 5-7/2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2011)508 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nr. 5-7/2011.
document COM(2011)508 NLEN
datum 12 augustus 2011
Bijlage 1 Besteding van de ELGF-kredieten (voorlopige cijfers) tot en met 31.5.2011 10

INLEIDING

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2010 tot en met 31 mei 2011 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005[1] van de Raad.

BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten uit de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten voor de financiering van bepaalde door de lidstaten in het kader van het ELGF gedane uitgaven worden gebruikt. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar[2].

De ELGF-begroting 2011 bevat zowel de door de Commissie vastgestelde laatste raming van het bedrag aan kredieten dat nodig zal zijn voor de financiering van de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse steun, als ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zullen worden geïnd en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel inzake het bedrag aan ELGF-kredieten voor de begroting 2011 heeft de Commissie de totale verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen, met het verzoek om bij de berekening van het bedrag aan kredieten in 2011 de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde uitgaven. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de nieuwe ELGF-begroting goedgekeurd, met inbegrip van de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2011 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 247,0 miljoen euro geraamd. Meer bepaald:

- werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2011 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 707,0 miljoen euro zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600,0 miljoen euro en 88,0 miljoen euro geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 19,0 miljoen euro geraamd;

- werden de van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011 over te dragen bestemmingsontvangsten op 540,0 miljoen euro geraamd.

In de begroting 2011 heeft de Commissie deze ontvangsten ten bedrage van 1 247,0 miljoen euro toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

- werd 500,0 miljoen euro toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

- werd 747,0 miljoen euro toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 292,0 miljoen euro en 30 389,0 miljoen euro goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 792 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 136,0 miljoen euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2011 (voorlopige cijfers) voor de periode tot en met 31 mei 2011 wordt weergegeven, stemmen de kredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun overeen met de voor deze beide regelingen goedgekeurde kredieten die respectievelijk 491,1 miljoen euro en 36 324,0 miljoen euro bedragen, exclusief de voornoemde bestemmingsontvangsten. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2011 991,1 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 37 071,0 miljoen euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

VERWACHTE OPBRENGSTEN UIT DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Voor de verkoopseizoenen 2006/07, 2007/08 en 2008/09 zijn deze bedragen, die betrekking hebben op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover marktdeelnemers in elke lidstaat beschikken, aan het Fonds overgemaakt. Bij de vaststelling van de begroting 2011 werd verwacht dat 1 015,0 miljoen euro zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011. Uiteindelijk is 1 044,8 miljoen in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie overgedragen naar 2011.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2011 (VOORLOPIGE GEGEVENS)

Bijlage 1 geeft een overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting 2011 voor de periode van 16 oktober 2010 tot en met 31 mei 2011. De betrokken uitgaven worden vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad. Hieronder volgt voor de onderdelen van de begroting 2011 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen.

Marktmaatregelen

De opname van goedgekeurde begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 63,0 miljoen euro boven het niveau waarop deze volgens de indicator op 31 mei 2011 zou moeten liggen. Voor dit verschil worden in de eerste plaats de sector wijn en de sector vlees aansprakelijk gesteld. In de andere sectoren is daarentegen per saldo telkens sprake van een onderbesteding.

Granen (–167,0 miljoen euro)

De onderbesteding op dit begrotingsonderdeel in 2011 is een gevolg van de verkoop van forse hoeveelheden graan uit de interventievoorraad, die in december 2010 van start is gegaan. Tot en met 31 mei 2011 heeft de Commissie via openbare inschrijvingen 2 551 000 ton gerst en 88 000 ton tarwe verkocht tegen prijzen die veel hoger lagen dan bij de opstelling van de begroting 2011 was geraamd. Deze prijzen zorgen mee voor aanzienlijke winst op de begroting 2011 en zijn in de uitvoering van de begroting terug te vinden als negatieve bedragen. De Commissie is op dit moment van oordeel dat deze winst zal leiden tot een algemene onderbesteding op dit begrotingsonderdeel aan het eind van het begrotingsjaar 2011.

Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (– 13,6 miljoen euro)

De onderbesteding op dit begrotingsonderdeel ten opzichte van de indicator is toe te schrijven aan een tragere uitbetaling bij de uitvoercertificaten voor producten van de sectoren suiker en zuivel.

Vezelgewassen (+ 6,1 miljoen euro)

De snellere opname van de kredieten voor dit begrotingsonderdeel is het gevolg van herstructureringsmaatregelen in de sector katoen die voor het eerst ten uitvoer werden gelegd in 2010 toen alle betalingen in oktober plaatsvonden. De indicator voor 2011 is gebaseerd op de uitvoering van de begroting 2010. In 2011 zijn de uitgaven voor dit begrotingsonderdeel in de loop der maanden evenwel gelijkmatig gestegen (44% benutting aan het einde van de maand mei). Er bestaat geen gevaar dat de begrotingskredieten als gevolg van dit bestedingspatroon worden overschreden, omdat de kredieten zijn gebaseerd op de wettelijk vastgestelde financiële maxima voor deze maatregelen.

Groenten en fruit (+ 165,9 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit benuttingsniveau hangt samen met de uitgaven voor de actiefondsen van de producentenorganisaties. Deze worden uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten voor deze regeling in de begroting 2011 gefinancierd (NB: Voor nadere gegevens zie punt 2 hierboven). Het benuttingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31 mei 2011 op de goedgekeurde begrotingskredieten, exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

De Commissie gaat er voorlopig nog van uit dat de totale voor deze sector beschikbare kredieten toereikend zullen zijn om de verwachte uitgaven van de lidstaten in 2011 te dekken.

Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in de bijlage voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 31 mei 2011 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 491,1 miljoen euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 500,0 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de totale geraamde financiering van 991,1 miljoen euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van -69,4 miljoen euro.

Deze onderbesteding heeft te maken met het – ten opzichte van de vorige jaren – iets tragere tempo van de betalingen voor de actiefondsen van de producentenorganisaties, en met de schoolfruitregeling, die relatief nieuw is en daarom nog geen vast uitvoeringspatroon volgt. Beide gevallen van onderbesteding worden als tijdelijk beschouwd. Er wordt evenwel op gewezen dat een gedeelte van de uitzonderlijke steunmaatregelen voor de sector groenten en fruit die de Commissie ten gevolge van de E.colicrisis in Duitsland heeft goedgekeurd, gefinancierd zullen worden via de actiefondsen van de producentenorganisaties.

Het tempo waarin de steun voor de voorlopige erkenning van producentengroeperingen wordt uitgekeerd, ligt bovendien ook in 2011 hoger dan in de afgelopen drie jaar.

Producten van de wijnbouwsector (+ 125,0 miljoen euro)

Dit uitvoeringspatroon ligt boven het indicatorniveau en boven het theoretische uitvoeringsprofiel voor de begrotingskredieten op 31 mei 2011 omdat de lidstaten in versneld tempo betalingen hebben verricht, met name voor de nationale steunprogramma's voor de wijnsector. Er bestaat geen gevaar dat de begrotingskredieten als gevolg van dit versnelde tempo worden overschreden, omdat de kredieten zijn gebaseerd op de wettelijk vastgestelde financiële maxima voor deze maatregelen.

Melk en zuivelproducten (- 61,2 miljoen euro)

Dit uitvoeringsniveau ligt onder het indicatorniveau en het theoretische uitvoeringsprofiel voor de begrotingskredieten op 31 mei 2011. Dat heeft hoofdzakelijk te maken met de schoolmelkregeling waarvoor de kredieten in het kader van de onderhandelingen over de begroting 2011 met 10 miljoen euro waren verhoogd ten opzichte van de kredieten waarom door de Commissie was verzocht. Deze verhoging van de begrotingsmiddelen is tot dusver nog niet van invloed geweest op de uitvoering door de lidstaten. Bovendien vond de verkoop van mageremelkpoeder (MMP) uit de interventievoorraden die in december 2010 van start ging, plaats tegen hogere prijzen dan die welke voor de begroting 2011 werden verwacht zodat op de begroting 2011 winst werd geboekt. In dit stadium oordeelt de Commissie dat deze winst zal leiden tot een algemene onderbesteding van de voor deze sector uitgetrokken kredieten aan het eind van het begrotingsjaar 2011.

Rundvlees (+ 14,2 miljoen euro)

De opname van de kredieten voor dit begrotingsonderdeel ligt boven het indicatorniveau. Dit komt doordat van 16 oktober 2010 tot en met 31 mei 2011 grotere hoeveelheden met restituties zijn uitgevoerd dan verwacht. Door de openstelling van de Turkse markt voor vleesproducten uit de EU is de uitvoer naar deze markt in de eerste helft van WTO-jaar 2010/2011 fors gestegen. De Commissie gaat er thans van uit dat de hoeveelheid waarvoor dit jaar uitvoercertificaten worden afgegeven, hoger zal uitvallen dan bij de opstelling van de begroting 2011 was geraamd. De Commissie gaat er derhalve in dit stadium van uit dat dit begrotingsonderdeel aan het eind van het begrotingsjaar 2011 een overbesteding te zien zal geven.

Varkensvlees, eieren en pluimvee (+ 10,4 miljoen euro)

De opname van de kredieten voor dit begrotingsonderdeel ligt boven indicatorniveau. Dit komt doordat in dit begrotingsjaar grotere hoeveelheden pluimvee dan verwacht met restituties zijn uitgevoerd. De Commissie gaat er in dit stadium van uit dat dit zal resulteren in een overbesteding op dit begrotingsonderdeel die gedekt zal moeten worden met kredietoverschrijvingen uit andere begrotingsonderdelen.

Bovendien gaat de Commissie ervan uit dat in 2011 ongeveer 48 miljoen euro zal moeten worden betaald voor de particuliere opslag van varkensvlees, een maatregel die in januari 2011 als gevolg van aanhoudende marktdruk in deze sector werd ingevoerd. In deze uitgaven is in de begroting 2011 niet voorzien en er zal voor dekking moeten worden gezorgd door de transfer van kredieten uit andere begrotingsonderdelen.

Rechtstreekse steun

De opname van kredieten voor rechtstreekse steun lag 250,4 miljoen euro boven het indicatorniveau op 31 mei 2011.

Ontkoppelde rechtstreekse steun (+332,5 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

De totale voor deze sector beschikbare kredieten bedragen 37 071 miljoen euro, inclusief de verwachte bestemmingsontvangsten van 747 miljoen euro die zijn toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling. (NB: voor nadere gegevens zie punt 2).

Het begrotingsonderdeel voor de bedrijfstoeslagregeling laat een overbesteding zien ten opzichte van de indicator. Dit komt doordat de indicator werd toegepast op de goedgekeurde kredieten waarin de bestemmingsontvangsten niet waren opgenomen. Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in de bijlage voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 31 mei 2011 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 36 324,0 miljoen euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 747,0 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale kredieten van 37 071,0 miljoen euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van – 401,8 miljoen euro.

Het zeer hoge tempo waarmee de kredieten in de eerste twee maanden van het begrotingsjaar 2011 zijn opgenomen, is in de daaropvolgende maanden enigszins afgezwakt. Niettemin hebben de lidstaten in dit stadium reeds ongeveer 97,9% van de in de begroting geraamde kredieten uitbetaald waardoor de aan steun uitbetaalde bedragen ongeveer even hoog zijn als in dezelfde periode van 2010 (98,1%).

De situatie met betrekking tot de betalingen in het kader van de regeling inzake een enkele areaalbetaling is sterk verbeterd vergeleken met het laatste verslag aan het eind van februari. De betalingen vonden in versneld tempo plaats en aan het eind van de maand mei hebben de lidstaten reeds ongeveer 97,2% van de in de begroting geraamde kredieten betaald, vergeleken met 95,5% op hetzelfde ogenblik verleden jaar.

In dit stadium verwacht de Commissie dat de kredieten voor ontkoppelde rechtstreekse steun zullen worden opgenomen zoals in de begroting 2011 is voorzien.

Andere rechtstreekse steun (- 82,6 miljoen euro)

Voor de andere rechtstreekse steun geven de cijfers per 31 mei 2011 een onderbenutting te zien, ten opzichte van de indicator in dezelfde periode. Dat is hoofdzakelijk het gevolg van een door de lidstaten voor de gekoppelde specifieke steunmaatregelen - art. 68 - gehanteerd lager betalingstempo, vergeleken met de toegepaste lineaire indicator. 2011 is het eerste jaar waarin deze regeling wordt toegepast; een historisch uitvoeringspatroon is derhalve niet voorhanden. Op dit moment wordt er van uitgegaan dat deze situatie tijdelijk is voor alle regelingen die worden gefinancierd in het kader van andere rechtstreekse steun.

Andere uitgaven

Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+131,7 miljoen euro)

Het huidige uitvoeringspatroon resulteert uit de vergelijking tussen de reeds uitgevoerde correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en het bedrag van de desbetreffende indicator op 31 mei 2011.

Wel moet erop worden gewezen dat de Commissie in haar nota van wijzigingen voor 2011 correcties ten bedrage van -72,0 miljoen euro had voorgesteld. Uiteindelijk is -272,0 miljoen euro door de begrotingsautoriteit als definitief bedrag in de begroting 2011 opgenomen.

De Commissie gaat er in dit stadium van uit dat de verwachte correcties in het kader van haar besluiten tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen en als gevolg van de niet-naleving van steunbetalingstermijnen door de lidstaten niet voldoende zullen zijn om het extra bedrag van -200,0 miljoen euro te dekken. De Commissie zou het bedrag aan negatieve begrotingskredieten dat niet wordt gehaald, dan met positieve begrotingskredieten moeten compenseren om dit begrotingsonderdeel in 2011 sluitend te maken.

FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de per 31 mei 2011 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 1 275,9 miljoen euro. Meer bepaald:

- bedroegen de ontvangsten uit de correcties op basis van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten 238,9 miljoen euro en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- in verband met onregelmatigheden is ongeveer 110,9 miljoen euro ingevorderd, waardoor de oorspronkelijk op 88,0 miljoen euro geraamde ontvangsten sterk zijn overschreden.

- heeft de melkheffing, die inmiddels grotendeels is geïnd, ongeveer 21,0 miljoen euro opgeleverd, iets meer dus dan de oorspronkelijk geraamde 19,0 miljoen euro;

- bedroegen de uiteindelijk van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011 overgedragen bestemmingsontvangsten 905,1 miljoen euro, tegen een oorspronkelijk geraamd bedrag van 540,0 miljoen euro.

De Commissie verwacht op dit moment dat zowel uit correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen als uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, nog extra bedragen aan bestemmingsontvangsten zullen worden ingevorderd.

FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

Overeenkomstig de wetgeving is sinds november 2009 geen nieuwe tijdelijke herstructureringsheffing geïnd bij de lidstaten. Het totaalbedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is voor het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie, is dus het bedrag dat is overgeheveld uit de begroting 2010. Dit komt neer op een bedrag van 1 044,8 miljoen euro (meer dus dan de 1 015,0 miljoen euro in de begroting 2011, omdat de betalingen eind 2010 lager zijn uitgevallen dan verwacht).

BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE

Eind mei 2011 hadden de lidstaten voor een bedrag van 109,1 miljoen euro aan betalingen verricht in het kader van herstructureringsmaatregelen, als diversificatiesteun en als steun aan suikerraffinaderijen.

CONCLUSIES

UIT DE VOORLOPIGE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2011 voor de periode tot en met 31 mei 2011 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten ongeveer 416,7 miljoen euro boven het indicatorniveau liggen. Wat de bestemmingsontvangsten betreft, is in 2011 1.275,9 miljoen euro geïnd en wordt voor dit jaar nog op extra bedragen gerekend.

Op dit moment gaat de Commissie ervan uit dat het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is en het bedrag dat in de loop van het jaar nog beschikbaar zal komen, zullen worden gebruikt voor de financiering van de actiefondsen voor producentenorganisaties en voor de bedrijfstoeslagregeling, dit overeenkomstig de oorspronkelijke verwachting bij de vaststelling van de begroting.

In verband met de stijging van de bedragen voor correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen met -200,0 miljoen euro tot in totaal -272 miljoen euro (zie punt 4.3.1) en de door de Commissie ten gevolge van de E.colicrisis goedgekeurde uitzonderlijke steunmaatregelen voor de sector groenten en fruit (zie punt 4.1.4) zal de Commissie nauwgezet op de uitvoering van de begroting toezien teneinde na te gaan of bovengenoemde begrotingsonderdelen uit de onderbenutting van andere begrotingsonderdelen kunnen worden gefinancierd.

Bijlage 1 Besteding van de ELGF-kredieten (voorlopige cijfers) tot en met 31.5.2011

[pic]

[1] PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

[2] De overgedragen bestemmingsontvangsten moeten vervolgens weer als eerste worden gebruikt (artikel 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.