Bijlagen bij COM(2011)824 - Grondafhandelingsdiensten op EU-luchthavens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2011)824 - Grondafhandelingsdiensten op EU-luchthavens.
document COM(2011)824 NLEN
datum 1 december 2011
BIJLAGE

LIJST VAN CATEGORIEËN GRONDAFHANDELINGSDIENSTEN

1. Administratie en toezicht op de grond omvat de volgende categorieën:

1.1. vertegenwoordiging bij en contacten met de plaatselijke autoriteiten of enige andere persoon, het verrichten van betalingen voor rekening van de gebruiker en terbeschikkingstelling van ruimten voor diens vertegenwoordigers,

1.2. toezicht op de belading, berichten en telecommunicatie,

1.3. verwerking, opslag, behandeling en administratie van de vracht,

1.4. elke andere toezichtsdienst vóór, gedurende of na de vlucht en elke andere door de gebruiker gevraagde administratieve dienst.

2. Passagiersafhandeling omvat elke vorm van informatie en assistentie – ook in het kader van de relevante EU-wetgeving inzake passagiersrechten – aan passagiers bij vertrek, bij aankomst, op doorreis of bij het overstappen, inclusief bij de controle van tickets en reisdocumenten, de registratie van bagage en het vervoer ervan tot in de sorteerruimte.

3. Bagageafhandeling omvat de behandeling van bagage in de sorteerruimte, het sorteren ervan, het voorbereiden voor vertrek, het laden op en uitladen uit de systemen die bestemd zijn om de bagage van het vliegtuig naar de sorteerruimte te brengen en omgekeerd en het vervoer van bagage van de sorteerruimte tot in de ruimte met de bagagebanden.

4. Vracht- en postafhandeling omvat de volgende subcategorieën:

4.1. voor vracht: zowel bij uitvoer, transfer als invoer, de fysieke behandeling van de vracht, de behandeling van de bijbehorende documenten, de douaneprocedures en de toepassing van elke tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste beveiligingsprocedure,

4.2. voor post: de fysieke behandeling van aankomende en vertrekkende post, de behandeling van de bijbehorende documenten en de toepassing van elke tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste beveiligingsprocedure.

5. Platformafhandeling bestaat uit de volgende subcategorieën:

5.1. het begeleiden op de grond van luchtvaartuigen bij aankomst en bij vertrek;

5.2. het verlenen van bijstand aan luchtvaartuigen bij het parkeren en het ter beschikking stellen van geschikte hulpmiddelen;

5.3. de communicatie tussen het luchtvaartuig en de dienstverlener aan de luchtzijde;

5.4. het laden en lossen van het luchtvaartuig, met inbegrip van het verstrekken en exploiteren van geschikte hulpmiddelen, alsmede het vervoer van bemanning en passagiers tussen het luchtvaartuig en de terminal, alsmede het vervoer van bagage tussen het luchtvaartuig en de terminal;

5.5. het verstrekken en exploiteren van de benodigde eenheden voor het starten van de motor;

5.6. het verplaatsen van het luchtvaartuig, zowel bij aankomst als bij vertrek, en de levering en exploitatie van passende apparaten;

5.7. het vervoeren, inladen in en uitladen uit het luchtvaartuig van voedsel en drank.

6. Vliegtuigservicing bestaat uit de volgende subcategorieën:

6.1. het schoonmaken van de buitenkant en de binnenkant van het luchtvaartuig, toilet- en waterservice;

6.2. de klimaatregeling en de verwarming van de cabine, de verwijdering van sneeuw en ijs, het ijsvrij maken van het luchtvaartuig;

6.3. de herinrichting van de cabine met behulp van cabineapparatuur en de opslag van deze apparatuur.

7. Brandstof- en olielevering omvat de volgende subcategorieën:

7.1. het organiseren en uitvoeren van het voltanken en leegpompen van luchtvaartuigen, met inbegrip van de opslag ervan, ook indien dit in de nabijheid van de luchthaven gebeurt, en het toezicht op de kwaliteit en kwantiteit van de brandstofleveringen;

7.2. het aanvullen van olie en andere vloeistoffen.

8. Onderhoud van luchtvaartuigen bestaat uit de volgende subcategorieën:

8.1. routinediensten vóór de vlucht;

8.2. specifieke door de luchthavengebruiker verlangde diensten;

8.3. de levering en het beheer van reserveonderdelen en geschikte apparatuur;

8.4. het aanvragen of reserveren van een geschikte parkeer- of hangarplaats.

9. Administratie inzake vluchtuitvoering en bemanning omvat de volgende subcategorieën:

9.1. de voorbereiding van de vlucht op de luchthaven van vertrek of op om het even welke andere plaats;

9.2. bijstand tijdens de vlucht, indien nodig met inbegrip van verandering van de vluchtroute;

9.3. activiteiten na de vlucht;

9.4. administratie van de bemanning.

10. Oppervlaktevervoer bestaat uit de volgende subcategorieën:

10.1. het organiseren en uitvoeren van het vervoer van bemanning, passagiers, bagage, vracht en post tussen verschillende terminals van dezelfde luchthaven, maar met uitzondering van dit vervoer tussen het luchtvaartuig en om het even welk ander punt binnen de perimeter van dezelfde luchthaven;

10.2. elk speciaal vervoer waarom de luchthavengebruiker verzoekt.

11. Catering bestaat uit de volgende subcategorieën:

11.1. contacten met leveranciers en administratief beheer;

11.2. het opslaan van voedsel, drank en de voor het bereiden hiervan benodigde apparatuur;

11.3. het schoonmaken van deze apparatuur;

11.4. het voorbereiden en leveren van de apparatuur en de barbenodigdheden en voedingsmiddelen.

[1]               Raming van IAHA (de onafhankelijke vereniging van afhandelaars) voor hun leden. Niet alle verleners van grondafhandelingsdiensten zijn lid van IAHA; het is mogelijk dat in totaal meer dan 110 000 mensen in de grondafhandelingssector werken.

[2]               Raadplegingen van belanghebbenden en 'Air market observatory - Annual reports', available at http://ec.europa.eu/transport/air/observatory_market/annual_reports_en.htm

[3]               COM(2010) 623.

[4]               COM(2006) 821 definitief.

[5]               Verklaring van 7 april 2011 van de EU-brancheverenigingen die de luchthavens (ACI-Europe), de onafhankelijke afhandelaars (IAHA) en de vakbonden (European Transport Federation ETF) vertegenwoordigen. Beschikbaar op: https://www.itfglobal.org/files/seealsodocs/28646/Statement%20GH%20ACI%20IAHA%20ETF%20070411.pdf.

[6]               Resolutie van het Europees Parlement van 11 oktober 2007 over luchthavencapaciteit en inchecken: naar een efficiënter beleid. (2007/2092(INI)), beschikbaar op: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=NL&reference=P6-TA-2007-0433

[7]               'Study on the impact of Directive 96/67/EC on groundhandling services 1996-2007', Airport Research Center, februari 2009. Beschikbaar op: http://ec.europa.eu/transport/air/studies/doc/airports/2009_02_ground_handling.pdf.

[8]               "Mogelijke herziening van Richtlijn 96/67/EG betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de Gemeenschap", Steer Davies Gleave, juni 2010. Beschikbaar op: http://ec.europa.eu/transport/rail/studies/index_en.htm.

[9]               Het Comité van luchthavengebruikers is een comité met vertegenwoordigers van de luchthavengebruikers (bv. luchtvaartmaatschappijen) op elke luchthaven.

[10]             Gecentraliseerde infrastructuur is infrastructuur die gebruikt wordt voor het verlenen van grondafhandelingsdiensten die door hun complexiteit, kosten of milieueffect niet mogen worden gedeeld of vermenigvuldigd.

[11]             Zaak C-460/02, Commissie tegen Italië, arrest van 9 december 2004. Zaak C-386/03, Commissie tegen Duitsland, 14 juli 2005.

[12]             PB C van , blz..

[13]             PB C van , blz..

[14]             PB L 272 van 25.10.1996, blz. 36.

[15]             COM(2011) 144 definitief.

[16]             PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[17]             Richtlijn 2001/23/EG van de Raad van 12 maart 2001 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij overgang van ondernemingen, vestigingen of onderdelen van ondernemingen of vestigingen, PB L 82 van 22.3.2001, blz. 16.

[18]             PB L 46 van 17.2.2004, blz. 1.

[19]             PB L 204 van 26.7.2006, blz. 1.