Bijlagen bij COM(2011)885 - Stappenplan Energie 2050 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2011)885 - Stappenplan Energie 2050. |
---|---|
document | COM(2011)885 |
datum | 15 december 2011 |
[10] Deze onzekerheden betreffen onder andere het tempo van de economische groei, de omvang van de wereldwijde inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan, geopolitieke ontwikkelingen, het niveau van de mondiale energieprijzen, de beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen, maatschappelijke veranderingen en publieke perceptie.
[11] Europese samenlevingen moeten zich mogelijk opnieuw over hun energieverbruik gaan bezinnen door bijvoorbeeld anders aan stadsplanning en consumptie te doen. Zie Stappenplan voor efficiënt hulpbronnengebruik in Europa (COM(2011) 571).
[12] Voor nadere informatie betreffende de scenario's, zie de Effectbeoordeling.
[13] De kosten van het huidige energiesysteem en het systeem van 2050 zijn niet rechtstreeks vergelijkbaar. Terwijl de renovatiekosten volledig worden meegenomen in de kostenberekening, is de stijging van de woningprijzen gerelateerd aan activa en overwegingen voor kapitaalgoederen die geen deel uitmaken van de energie-analyse. Aangezien bij de kosten voor voertuigen geen onderscheid kan worden gemaakt tussen energiegerelateerde en andere kosten, gaat het hierbij om geschatte maximumwaarden.
[14] Naar raming liggen de elektriciteitstarieven in Europa bijvoorbeeld 21% hoger dan in de Verenigde Staten en 197% hoger dan in China.
[15] Zo kan in de EU meer dan 5000 petajoule aan energie worden bespaard (meer dan het energieverbruik van Finland gedurende drie jaar) (SEC(2011) 1067).
[16] Richtlijn 2009/28/EG ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen.
[17] Anderzijds is gas mogelijk energiezuiniger dan elektrische verwarming of andere vormen van verwarming op basis van fossiele brandstoffen, wat betekent dat gas in de verwarmingssector van sommige lidstaten groeipotentieel kan hebben.
[18] Waaronder de kosten voor het beter bestand maken van de installaties tegen natuurrampen en door de mens veroorzaakte rampen.
[19] Deze situatie komt in de scenario's niet aan de orde: in de modellen is het prijsstellingsmechanisme zo ontworpen dat investeerders volledig worden vergoed (volledige recuperatie van de kosten via de elektriciteitstarieven), wat op de lange termijn met een stijging van de elektriciteitstarieven gepaard gaat.
[20] Volledige marktintegratie in 2014, zoals besloten door de Europese Raad van 4 februari 2011, ondersteund door de ontwikkeling van de infrastructuur en technische werkzaamheden aan kaderrichtlijnen en netwerkcodes.
[21] Voorstel voor een verordening betreffende richtsnoeren voor de trans-Europese energie-infrastructuur (COM(2011) 658) en voorstel voor een verordening tot vaststelling van de Connecting Europe Facility (COM(2011) 665).
[22] Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas.
[23] Uit scenario's in de routekaart naar een koolstofarme economie van maart 2011 blijken de extra kosten van laattijdig optreden. Ook wordt in de IEA World Energy Outlook 2011 aangevoerd dat er op mondiaal niveau voor elke dollar aan investeringen in de elektriciteitssector die voor 2020 niet wordt uitgegeven, er na 2020 4,3 dollar extra moet worden uitgetrokken om de verhoogde emissies te compenseren.
[24] Het HBI-scenario resulteert in een koolstofwaarde van zo'n 50 euro in 2050. Voor de koolstofarme scenario's ligt dit bedrag aanzienlijk hoger.
[25] Mededeling inzake energievoorzieningszekerheid en internationale samenwerking (COM(2011) 539).
[26] Het effect van het EU-ontwikkelingsbeleid vergroten: een agenda voor verandering (COM(2011) 637, 13 oktober).