Bijlagen bij COM(2012)107 - Tenuitvoerlegging, de resultaten en de algehele beoordeling van het Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting (2010)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE

Voorbeelden van initiatieven van de deelnemende landen, de nationale uitvoeringsorganen of de vertegenwoordigingen van de Europese Commissie

– Een Belgisch project om sociaal buitengesloten mensen te helpen om door middel van advies op maat en netwerken vaste voet op de arbeidsmarkt te krijgen.

– Een rondreis per bus door Portugal met jonge kunstenaars om armoede en sociale uitsluiting onder de aandacht van het publiek te brengen.

– Een project in Nederland om lokale samenwerkingsverbanden in 60 verschillende gemeenschappen te bundelen en in hun eigen omgeving geïntegreerde strategieën voor de bestrijding van sociale uitsluiting van de grond te krijgen.

– Een Iers samenwerkingsverband om via het grootste radiostation van het land de verhalen van mensen die in armoede leven uit te zenden.

– Een Oostenrijks programma om adviseurs op te leiden om mensen met schulden en andere financiële problemen te begeleiden.

– Een Duits project om kansarme mensen met een migrantenachtergrond te ondersteunen bij hun integratie in de samenleving door hun de kans te bieden om vrijwilligerswerk te verrichten in hun lokale gemeenschap.

– Een reeks regionale seminars in Frankrijk om de verantwoordelijkheden van de regionale autoriteiten bij de aanpak van armoede te belichten, rekening houdend met de verschillen tussen steden en regio's.

– Een programma in Denemarken, bedoeld om mensen met een geestelijke handicap te helpen werk te vinden door personeel van arbeidsbureaus te scholen in de aanpak van hun specifieke behoeften.

– Een campagne in Luxemburg ter bevordering van woningvoorziening waardoor mensen worden geholpen betaalbare huisvesting in de particuliere sector te vinden, waarbij de betaling van de huur aan de eigenaars gegarandeerd wordt.

– Een Italiaanse supermarkt die de allerarmsten gratis basisvoedingsmiddelen aanbiedt.

– Een opstelwedstrijd over het EJ2010 en Lente in Europa werd georganiseerd door de vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Bulgarije. De beste opstellen werden gepubliceerd in een brochure.

– Workshops voor leerlingen (14 – 19 jaar) over het thema "De bestrijding van armoede en sociale uitsluiting", georganiseerd door de vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Wales. In totaal namen hieraan 480 leerlingen deel.

– Voorlichting aan lokale partners over sociale programma's van de EU, die een betere sociale inclusie van de Roma en andere risicogroepen beogen, georganiseerd door het Europe Direct-informatiecentrum in Komotini (Griekenland).

Aanbevelingen voor toekomstige Europese Jaren

De Europese Commissie onderschrijft de volgende, voornamelijk op de externe evaluatie gebaseerde aanbevelingen voor het beheer, de planning en uitvoering van toekomstige Europese Jaren.

Voorafgaande planning en follow-up

– Ontwikkel regelingen voor gedetailleerde programmaplanning, zodat ten minste één jaar tevoren met de planning van activiteiten op EU-niveau begonnen wordt; organiseer een soortgelijke voorafgaande planning in de deelnemende landen.

– Zorg voor een follow-up van de aangegane verplichtingen, hetzij door een kleiner team voor de follow-up van het Jaar te handhaven, hetzij door een bepaalde eenheid binnen de Europese Commissie hiermee formeel te belasten.

– Sluit – op nationaal niveau – de Jaren die in thematisch opzicht met elkaar verbonden zijn beter op elkaar aan, door het afsluitende evenement van het ene Jaar te laten samenvallen met het openingsevenement van het volgende Jaar.

– Breng mogelijke partnerevenementen al in een vroeg stadium in kaart en breng ten minste zes maanden voor het begin van het Jaar samenwerkingsverbanden tot stand.

– Intensiveer vóór het begin van het EJ de planning en coördinatie tussen alle communicatiediensten van de Europese Commissie.

Administratieve procedures

– Evalueer de regelingen voor het administratieve, contractuele en financiële beheer van de nationale financiering om de beheerskosten en administratieve lasten van de uitvoeringsorganen op zowel EU- als nationaal niveau te verminderen.

– Stel een handleiding voor initiatiefnemers van projecten op over door de nuo's aan te passen en te hanteren procedures voor het beheer van subsidies.

Communicatie-instrumenten

– Zet de ontwikkeling voort van innovatieve communicatiekanalen voor Europese Jaren verder, in het bijzonder sociale netwerkinstrumenten.

– Zie eventueel af van ambassadeurs op EU-niveau. Mochten zij toch nodig worden geacht, dan moet er over een voldoende aantal personen (10-15) met diverse achtergronden kunnen worden beschikt, zodat het nodige effect kan worden bereikt.

– Verduidelijk van meet af aan de rollen van de voor de communicatie verantwoordelijke contractant en de nuo's bij de uitvoering van de communicatiecampagne op nationaal niveau.

– Geregelde contacten met de pers en journalisten zijn van cruciaal belang.

– Bewaar enige speelruimte bij de uitvoering van de communicatiecampagne op nationaal niveau zodat deze kan worden afgestemd op lokale behoeften en situaties.

– Zet toegewijde nationale ambassadeurs in, die daadwerkelijk beschikbaar zijn, alsook hooggeplaatste ambtenaren om in de diverse landen media-aandacht te krijgen; breng strategische samenwerkingsverbanden met belangrijke vertegenwoordigers van de media tot stand.

– Definieer beter de rollen van de vertegenwoordigingen van de Europese Commissie en de media/informatiediensten in de lidstaten (die beheerd worden door de nationale overheden of andere organisaties), zoals Europe Direct-informatiecentra, zodat hun inbreng in de communicatieactiviteiten verder vergroot kan worden.

Betrokkenheid van belanghebbenden

– Garandeer dat de bestuurlijke regelingen voor een inzet van de belanghebbende partijen toereikend zijn om op doeltreffende wijze aan de verwachtingen te voldoen; houd het administratieve en het politieke gedeelte van elkaar gescheiden.

– Maak het de belanghebbenden mogelijk om een groter deel van de activiteiten op EU-niveau op zich te nemen door hen te laten bijdragen aan de opzet van de communicatiecampagne; wederzijds vertrouwen en betrouwbaarheid zijn essentiële factoren in dit verband.

– Betrek vanaf het eerste begin nationale belanghebbenden bij de opzet van de nationale programma's om van hun volledige ondersteuning verzekerd te zijn. Geef ze de kans om tijdens de campagne feedback te geven.

– Voorkom dubbel werk wanneer belanghebbenden hun eigen websites, logo's en slogans willen ontwikkelen.

[1]               Beschikking nr. 1098/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2008.

[2]               De Europese Commissie verzocht een externe contractant om een evaluatie achteraf uit te voeren (periode van 16 december 2009 tot en met 16 april 2011). Het verslag is in juni 2011 afgerond.

[3]               Speciale Eurobarometer nr. 321 op http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_321_en.pdf.

[4]               http://endpoverty.eu.

[5]               Verklaring van de Raad over het Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting: samenwerken voor armoedebestrijding in 2010 en daarna. 3053ste bijeenkomst van de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken, Brussel, 6 december 2010, PB C 333 van 10.12.2010, blz. 8.

[6]               Zoals bleek uit een oproep tot het indienen van voorstellen van projecten tot vermindering van ongelijkheid op het gebied van de gezondheid (2010).

[7]               Comité voor sociale bescherming, Verslag over de sociale dimensie van de Europa 2020-strategie, 2011.

[8]               Het Europees platform tegen armoede en sociale uitsluiting: een Europees kader voor sociale en territoriale samenhang, COM/2010/0758 definitief.

[9]               COM(2011) 815 definitief, Jaarlijkse groeianalyse 2012.

[10]             C(2011) 4977/4.

[11]             COM(2011)18, PB C 191 (2011).

[12]             COM(2009) 567 definitief.

[13]             Een EU-kader voor de nationale strategieën voor integratie van de Roma tot 2011, (COM) 2011 173 definitief.

[14]             COM(2011) 607 definitief. Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het Europees Sociaal Fonds en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1081/2006.