Bijlagen bij COM(2013)97 - Instelling van een programma voor geregistreerde reizigers

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2013)97 - Instelling van een programma voor geregistreerde reizigers.
document COM(2013)97 NLEN
datum 28 februari 2013
BIJLAGE I

GEHARMONISEERD AANVRAAGFORMULIER[40]

Aanvraag voor deelname aan het programma

voor geregistreerde reizigers

1. Achternaam (familiena(a)m(en)) (x) || UITSLUITEND VOOR OFFICIËLE DOELEINDEN

2. Achternaam bij de geboorte (vroegere familienaam) (x) || Datum van indiening: Nummer van de aanvraag: Plaats indiening aanvraag □ ambassade/consulaat □ GAC □ Grensdoorlaatpost Naam: Behandeld door: Bewijsstukken: □ Reisdocumenten □ Middelen van bestaan □ Uitnodiging □ Middelen van vervoer □ Andere: Beslissing: □ Geweigerd □ Toegestaan Geldig: Van tot

3. Voorna(a)m(en) (x)

4. Geboortedatum (dag-maand-jaar) || 5. Geboorteplaats 5a. Geboorteland || 6. Huidige nationaliteit 6a. Nationaliteit bij geboorte, indien anders:

7. Geslacht □ Man □ Vrouw □ Onbekend || 8. Burgerlijke staat □ alleenstaand □ gehuwd □ gescheiden wonend □ gescheiden □ weduwe/weduwnaar □ overige (gelieve te specificeren)

9. Voor minderjarigen: Achternaam, voornaam, adres (indien dit verschilt van dat van de aanvrager) en nationaliteit van ouderlijk gezag/voogd

10. Type reisdocument □ gewoon paspoort □ diplomatiek paspoort □ dienstpaspoort □ officieel paspoort □ speciaal paspoort □ ander reisdocument (omschrijven)

11. Nummer reisdocument || 12. Datum van afgifte || 13. Geldig tot || 14. Afgegeven door:

15. Thuisadres en e-mailadres van aanvrager ||  Telefoonnummer(s)

16. Verblijf in een ander land dan het land van de huidige nationaliteit □ Nee □ Ja. Verblijfsvergunning of soortgelijk document ______ nr. .______________geldig tot

* 17. Huidig beroep en duur van de arbeidsbetrekking

* 18. Werkgever en adres en telefoonnummer van de werkgever. Voor studenten, naam en adres van de onderwijsinstelling

19. Belangrijkste doeleinden van de reizen: □ Toerisme □ Zaken □ Bezoek aan familie of vrienden □ Cultuur □ Sport □ Officieel bezoek □ Medische redenen □ Studie □ Anders, namelijk

Velden met een * hoeven niet te worden ingevuld door familieleden van EU-, of EER- of CH-onderdanen (echtgenoot/echtgenote, kind of afhankelijke verwant in opgaande lijn) die hun recht op vrij verkeer uitoefenen. Familieleden van EU-, EER- of CH-onderdanen moeten deze verwantschap met documenten aantonen en de velden 25 en 26 invullen.

De velden 1-3 moeten worden ingevuld overeenkomstig de gegevens op het reisdocument.

20. Geldig Schengenvisum □ nr.______________ □ Ja. Geldig van … tot … Identificatienummer visum: ||

21. Vingerafdrukken eerder afgenomen voor de aanvraag van deelname aan een programma voor geregistreerde reizigers □ Nee [……………………………….] □ Ja. […………………………………….] Datum, indien bekend:

*22. Naam en voornaam van gasthe(e)r(en) in de lidsta(a)t(en). Indien niet van toepassing: naam van hotel(s) of tijdelijk(e) onderkomen(s) in de lidsta(a)t(en). ||

Adres en e-mailadres van gasthe(e)r(en)/hotel(s)/tijdelijk(e) onderkomen(s) || Telefoon en fax ||

*23. Naam en adres van uitnodigend bedrijf/uitnodigende organisatie || Telefoon en fax van bedrijf/organisatie ||

Naam/voornaam, adres en telefoon, fax en e-mailadres van contactpersoon bij bedrijf/organisatie ||

||

*24. Reiskosten en kosten van levensonderhoud worden tijdens het verblijf van de aanvrager gedragen ||

□ door de aanvrager zelf Middelen van bestaan □ Contant geld □ Travellercheques □ Kredietkaarten □ Vooruitbetaalde huisvesting □ Vooruitbetaald vervoer □ Andere, namelijk || □ door een garantsteller (gastheer, bedrijf, organisatie), namelijk □ bedoeld in veld 18 of 19 □ overige (gelieve te specificeren) Middelen van bestaan □ Contant geld □ Huisvesting ter beschikking gesteld □ Alle kosten tijdens het verblijf zijn gedekt □ Vooruitbetaald vervoer □ Andere, namelijk ||

||  

25. Personalia van het familielid dat een EU-, EER- of CH-burger is ||

Achternaam || Voorna(a)m(en) ||

Geboortedatum || Nationaliteit || Nummer reisdocument of identiteitskaart ||

Adres || Telefoon || E-mailadres ||

26. Familieband met een burger van de EU, de EER of Zwitserland □ echtgeno(o)t(e) □ kind □ kleinkind □ afhankelijke verwant in opgaande lijn ||

27. Plaats en datum || 28. Handtekening (voor minderjarigen: handtekening persoon die ouderlijk gezag uitoefent/voogd) ||

Ik neem er kennis van dat de leges voor de aanvraag tot deelname aan het RTP-onder geen beding worden terugbetaald.

Het is mij bekend dat ik bij mijn eerste bezoek en alle volgende bezoeken aan het grondgebied van de lidstaten moet beschikken over een toereikende reisziektekostenverzekering.

Ik verklaar kennis te hebben genomen van het onderstaande en daarmee in te stemmen: met het oog op de behandeling van mijn aanvraag tot deelname aan het programma voor geregistreerde reizigers (RTP) moeten de in dit aanvraagformulier verlangde gegevens worden verzameld en moeten in voorkomende gevallen mijn vingerafdrukken worden afgenomen. Al mijn persoonsgegevens die op het RTP-aanvraagformulier worden vermeld, alsmede mijn vingerafdrukken zullen worden verstrekt aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en door die autoriteiten worden verwerkt met het oog op een beslissing over mijn RTP-aanvraag.

Deze gegevens en de gegevens betreffende de beslissing die over mijn aanvraag wordt genomen of een beslissing om deelname aan het RTP in te trekken of te verlengen, worden gedurende maximaal vijf jaar opgeslagen in het centrale register, waar de bevoegde visum- en grensautoriteiten er toegang toe hebben. De autoriteit van de lidstaat die verantwoordelijk is voor de verwerking van de gegevens is: [(…)].

Het is mij bekend dat ik het recht heb om van een lidstaat te verlangen dat mij wordt meegedeeld welke gegevens over mij in het centrale register zijn opgeslagen en welke lidstaat deze gegevens aan het centrale register heeft doorgegeven, en dat ik het recht heb te verlangen dat onjuiste gegevens over mij worden rechtgezet en dat onrechtmatig verwerkte gegevens over mij worden verwijderd. Op mijn uitdrukkelijk verzoek zal de autoriteit die mijn aanvraag behandelt, mij in kennis stellen van de wijze waarop ik mijn recht tot controle van mijn persoonsgegevens kan uitoefenen en deze gegevens kan laten corrigeren of vernietigen, met inbegrip van de daarmee verband houdende maatregelen krachtens de nationale wetgeving van de betrokken lidstaat. Bij de toezichthoudende autoriteit van die lidstaat [contactgegevens] kan een verzoek worden ingediend met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

Ik verklaar dat alle door mij verstrekte persoonsgegevens naar mijn beste weten juist en volledig zijn. Het is mij bekend dat onjuiste verklaringen er in alle gevallen toe leiden dat mijn aanvraag wordt afgewezen of dat een reeds toegestane deelname aan het RTP wordt beëindigd en dat bovendien vervolging tegen mij kan worden ingesteld op grond van de wetgeving van de lidstaat die de aanvraag behandelt.

Ik verklaar het grondgebied van de lidstaten tijdig te zullen verlaten.

Plaats en datum || Handtekening (voor minderjarigen: handtekening persoon die ouderlijk gezag uitoefent/voogd)

BIJLAGE II

NIET-LIMITATIEVE LIJST VAN BEWIJSSTUKKEN

De in artikel 9 bedoelde bewijsstukken die bij de aanvraag tot deelname aan het RTP dienen te worden verstrekt, kunnen onder meer zijn:

1. Documenten waaruit het doel van de reis blijkt:

(1) voor zakenreizen:

(a) een uitnodiging van een onderneming of een autoriteit om deel te nemen aan besprekingen, conferenties of evenementen van commerciële of bedrijfsmatige aard of die verband houden met het werk;

(b) andere documenten die aantonen dat er sprake is van handelsbetrekkingen of betrekkingen voor professionele doeleinden;

(c) documenten waaruit de zakelijke activiteiten van de onderneming blijken;

(d) documenten waaruit blijkt dat de aanvrager bij de onderneming in dienst is als [rang] [functie].

(2) voor reizen in het kader van studie of ander soorten opleidingen:

(a) bewijs van inschrijving bij een onderwijsinstelling voor het volgen van praktische of theoretische basis- en bijscholingscursussen;

(b) collegekaart of certificaten voor de bij te wonen colleges/cursussen.

(3) voor reizen in het kader van toerisme of met een privékarakter:

(a) documenten inzake logies:

(i)      een uitnodiging van de eventuele gastheer/gastvrouw;

(ii)      een document van de instelling die onderdak biedt of elk ander geschikt document waaruit de beoogde huisvesting blijkt;

(b) documenten met betrekking tot de reisroute:

(i)      bevestiging van de boekingen uit het afgelopen jaar of elk ander geschikt document waaruit de gemaakte of geplande reizen blijken.

(4) voor reizen met het oog op politieke, wetenschappelijke, culturele, sportieve of religieuze evenementen of om andere redenen:

(a) uitnodiging(en), inschrijvingen of programma’s, (zo mogelijk) met vermelding van de naam van de uitnodigende instantie en de duur van de verblijven dan wel enig ander geschikt document waaruit het doel van het bezoek/de bezoeken blijkt.

(5) voor reizen van leden van officiële delegaties die op officiële uitnodiging, gericht aan de regering van het betrokken derde land, deelnemen aan bijeenkomsten, overlegrondes, onderhandelingen of uitwisselingsprogramma’s of aan evenementen die door intergouvernementele organisaties op het grondgebied van een lidstaat worden gehouden:

(a) een brief van een instantie van het betrokken derde land waarin wordt bevestigd dat de aanvrager lid is van de officiële delegatie die naar een lidstaat reist om deel te nemen aan de hierboven bedoelde evenementen, en een kopie van de officiële uitnodiging.

2. Documenten op grond waarvan kan worden beoordeeld of de aanvrager het voornemen heeft het grondgebied van de lidstaten te verlaten:

(a) bewijs van financiële middelen in het land van verblijf;

(b) bewijs van een dienstverband: bankafschriften;

(c) eigendomsbewijzen van onroerend goed;

(d) bewijs van integratie in het land van verblijf: familiebanden; beroepssituatie.

3. Documenten met betrekking tot de gezinssituatie van de aanvrager:

(a) toestemming van de ouders (indien een minderjarige zonder ouders reist);

(b) bewijs van familiebanden met de uitnodigende persoon;

(c) verblijfstitel.

BIJLAGE III

LEGES

1. Aanvragers zijn een bedrag van 20 EUR aan leges verschuldigd.

2. Als de RTP-aanvraag tegelijk wordt behandeld met de aanvraag van een meervoudig visum, is de aanvrager 10 EUR aan leges verschuldigd.

BIJLAGE IV

STANDAARDFORMULIER VOOR KENNISGEVING EN MOTIVERING VAN WEIGERING OF BEËINDIGING VAN DEELNAME AAN HET PROGRAMMA VOOR GEREGISTREERDE REIZIGERS[41]

___________

__________________________________________________________________________

WEIGERING/BEËINDIGING

Mevrouw/mijnheer _______________________________,

 De ambassade/het consulaat-generaal/het consulaat/het gemeenschappelijk aanvraagcentrum van________________ in _________ ______;

 De grensautoriteit van ____________________[naam van de grensdoorlaatpost en het land].

heeft/hebben

 uw aanvraag onderzocht;

 heeft/hebben uw deelname aan het programma voor geregistreerde reizigers, nr. __________, die werd toegestaan op:_______________ [dag/maand/jaar] onderzocht.

 Deelname aan het RTP is geweigerd  Deelname aan het RTP is beëindigd

Aan dit besluit liggen de volgende redenen ten grondslag:

1. u bent niet in het bezit van een geldige verblijfsvergunning/-kaart, indien van toepassing, of van een visum, zoals is vereist op grond van Verordening (EG) nr. 539/2001 van maart 2001

2. er is een vals/vervalst/nagemaakt reisdocument overgelegd

3. u toont de noodzaak om veelvuldig en/of regelmatig te reizen niet aan of u motiveert uw voornemen hiertoe niet

4. het doel en de omstandigheden van de voorgenomen verblijven zijn onvoldoende aangetoond

5. u heeft uw economische situatie in uw land van herkomst of verblijf niet gestaafd of u heeft niet aangetoond over voldoende middelen van bestaan te beschikken voor de duur van de voorgenomen verblijven of voor de terugreis naar het land van herkomst of verblijf of u verkeert niet in de mogelijkheid deze middelen rechtmatig te verkrijgen

6. u heeft de maximale duur van het toegestane verblijf op het grondgebied van de lidstaten in het verleden overschreden en u toont uw integriteit en betrouwbaarheid niet aan

7. u staat in het Schengeninformatiesysteem gesignaleerd ter fine van weigering van toegang; deze signalering is ingevoerd door …………… (lidstaat)

8. u wordt door één of meer lidstaten beschouwd als een bedreiging van de openbare orde, de binnenlandse veiligheid, de volksgezondheid als omschreven in artikel 2, lid 19, van de Schengengrenscode, of de internationale betrekkingen van één of meer van de lidstaten

9. de informatie die is verstrekt met betrekking tot het doel en de omstandigheden van het beoogde verblijf is niet betrouwbaar

10. uw voornemen om het grondgebied van de lidstaten tijdig te verlaten kon niet worden vastgesteld

11. de geregistreerde reiziger heeft om beëindiging verzocht[42].

Opmerkingen

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

Toelichting: Betrokkene kan overeenkomstig de nationale wetgeving en artikel 47, eerste alinea, van het Handvest beroep instellen tegen het besluit om deelname aan het programma voor geregistreerde reizigers te weigeren of te beëindigen. Betrokkene ontvangt een exemplaar van dit document (elke lidstaat moet verwijzen naar de nationale wetgeving en naar de beroepsprocedure, met inbegrip van de bevoegde autoriteit waarbij het beroep kan worden ingesteld en de termijn voor het instellen van het beroep).

Datum en stempel van ambassade/consulaat-generaal/consulaat/grensautoriteit/andere bevoegde autoriteiten

Handtekening van de betrokkene[43]

BIJLAGE V

JAARLIJKSE STATISTIEKEN OVER HET PROGRAMMA VOOR GEREGISTREERDE REIZIGERS

Gegevens die binnen de in artikel 18 gestelde termijn bij het Agentschap moeten worden ingediend voor elk grensdoorlaatpost en voor elke locatie waar afzonderlijke lidstaten deelname aan het RTP toestaan:

– totale aantal gevallen waarin deelname is aangevraagd

– totale aantal gevallen waarin deelname is toegestaan

– totale aantal gevallen waarin deelname is geweigerd

– totale aantal gevallen waarin deelname is beëindigd

– totale aantal gevallen waarin deelname is aangevraagd, toegestaan, geweigerd, beëindigd of verlengd voor visumhoudende onderdanen van een derde land

– totale aantal gevallen waarin deelname is aangevraagd, toegestaan, geweigerd, beëindigd of verlengd voor onderdanen van een derde land zonder visum

– gemiddelde duur van de registratieprocedure

– gemiddelde behandelingstijd bij grensdoorlaatpost

– beschikbaarheid van het centrale register

– foutenpercentages: percentage mislukte registraties, percentage foute matches enz.

Algemene regels voor het indienen van gegevens:

– de gegevens voor het gehele voorafgaande jaar worden in één bestand gezet;

– de gegevens worden verstrekt met gebruikmaking van het gemeenschappelijke (door het Agentschap geleverde) model;

– de gegevens zijn beschikbaar voor de afzonderlijke grensdoorlaatposten en de afzonderlijke locaties waar de betrokken lidstaat de RTP-aanvragen behandelt, en zij worden uitgesplitst naar derde land.

Indien gegevens beschikbaar noch van belang zijn voor een specifieke categorie en een derde land, laten de lidstaten het vak open (en laten zij ook andere vermeldingen als “0” (nul) en “nvt” (niet van toepassing) achterwege).

FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

              1.1.    Benaming van het voorstel/initiatief

              1.2.    Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur

              1.3.    Aard van het voorstel/initiatief

              1.4.    Doelstelling(en)

              1.5.    Motivering van het voorstel/initiatief

              1.6.    Duur en financiële gevolgen

              1.7.    Beheersvorm(en)

2. BEHEERSMAATREGELEN

              2.1.    Regels inzake het toezicht en de verslagen

              2.2.    Beheers- en controlesysteem

              2.3.    Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

              3.1.    Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

              3.2.    Geraamde gevolgen voor de uitgaven

              3.3.    Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF 1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot instelling van een programma voor geregistreerde reizigers, mits de wetgevende autoriteit haar goedkeuring hecht aan het voorstel tot vaststelling, als onderdeel van het Fonds voor interne veiligheid, van het instrument voor financiële steun voor de buitengrenzen en visa (COM(2011) 750 definitief), alsook aan het voorstel voor een Verordening van de Raad tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 (COM(2011)398), en mits, gelet op het uitgavenplafond, voldoende middelen op het betrokken begrotingsonderdeel beschikbaar zijn.

1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[44]

Beleidsterrein: Binnenlandse zaken (titel 18)

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

x Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie

¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie[45]

¨ Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie

¨ Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie

1.4. Doelstellingen 1.4.1. De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

In het programma van Stockholm, dat de Europese Raad in december 2009 overeenkwam, werd opnieuw gesteld dat een programma voor geregistreerde reizigers (RTP) het eenvoudiger zou kunnen maken om rechtmatig toegang te krijgen tot het grondgebied van de lidstaten. Daarom is in het actieplan ter uitvoering van het programma van Stockholm het voorstel opgenomen een RTP op te zetten. De financiering van de ontwikkeling van het slimmegrenzenpakket is een van de prioriteiten van het Fonds voor interne veiligheid (ISF)[46].

1.4.2. Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten

Specifieke doelstellingen nr. 1 "Systeemontwikkeling" en nr. 2 "Systeembeheer"

Het RTP en de combinatie token/centraal register hebben ten doel het voor frequente, vooraf aan een veiligheidsonderzoek onderworpen reizigers uit derde landen gemakkelijker te maken om de EU-buitengrens te overschrijden.

Betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

Activiteiten: Solidariteit – Buitengrenzen, terugkeer, visumbeleid en vrij verkeer van personen (hoofdstuk 18 02)

1.4.3. Verwachte resulta(a)t(en) en gevolg(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.

Dankzij nieuwe technologieën zal het RTP ertoe leiden dat grensoverschrijdingen geregistreerde reizigers minder tijd en geld gaan kosten en dat de doorstroomcapaciteit aan de grensdoorlaatpost toeneemt. Dit nieuwe instrument stelt de lidstaten in staat om de reizigersstromen doeltreffend en kostenefficiënt te beheren. Grenscontroles van geregistreerde reizigers hoeven gemiddeld niet langer dan 20 tot 40 seconden te duren.

Bovendien zullen er dankzij het RTP 25% minder grenswachters nodig zijn voor de controle van grensoverschrijdingen van frequente en vooraf aan een veiligheidsonderzoek onderworpen reizigers. Hierdoor kunnen reizigers die een groter risico vormen, intensiever worden gecontroleerd.

1.4.4. Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

Tijdens de ontwikkeling

Na de goedkeuring van het ontwerpvoorstel en de vaststelling van de technische specificaties wordt het technische systeem ontwikkeld door een externe contractant. De systemen worden op centraal en nationaal niveau ontwikkeld, waarbij het IT-Agentschap zorgt voor de algehele coördinatie. Het IT-Agentschap stelt in samenwerking met alle belanghebbenden een algemeen governance-kader vast. Zoals gebruikelijk bij de ontwikkeling van dergelijke systemen worden bij aanvang van het project een projectbeheersplan en een kwaliteitsborgingsplan vastgesteld. Deze plannen moeten onder meer overzicht bieden aan de hand van specifieke indicatoren voor:

          - de algehele status van het project,

- de ontwikkeling volgens het overeengekomen schema (mijlpalen),

- het risicobeheer,

- het beheer van (personele en financiële) middelen volgens de overeengekomen          toewijzingen,

- organisatorische capaciteit,



Wanneer het systeem operationeel is

Aantal personen in het programma uitgesplitst per categorie (visumplichtig/vrijgesteld) en per reden voor de aanvraag van deelname (zaken/studie/werk enz.).

Aantal personen wier deelname aan het RTP is beëindigd of aan wie deelname is geweigerd.

Gemiddelde duur van de procedure bij de grensdoorlaatpost en op het consulaat.

Tijd die gemoeid is met overschrijding van de buitengrens door geregistreerde reizigers.

Systeembeschikbaarheid.

Foutenpercentages, bv. foute hits, percentage mislukte registraties (Failure to Enrol Rate, FER) en percentage onterechte acceptaties (False Acceptance Rate, FAR).

Aantal klachten van personen bij de nationale toezichthoudende autoriteit (gegevensbeschermingsautoriteit).

Aantal klachten dat is ingediend tegen de autoriteiten in verband met verkeerde besluiten en/of discriminatie.

Percentuele toename van de behandelingscapaciteit van een grensdoorlaatpost.

Aantal grenswachters dat door het RTP is vervangen of is vrijgekomen voor intensievere controle van reizigers die een groter risico vormen en/of andere relevante taken.

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief 1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

De doorlaatposten aan de buitengrenzen (land, zee en lucht) worden jaarlijks zo'n 700 miljoen maal gepasseerd. Het aantal grensoverschrijdingen bij de grootste en drukste grensdoorlaatposten zal blijven toenemen. Als er op EU-niveau niets wordt gedaan, kan het voor onderdanen van derde landen niet gemakkelijker worden gemaakt om de grens te overschrijden (voor zover zij niet uitdrukkelijk worden genoemd in de Schengengrenscode en de verordening inzake klein grensverkeer). Dit betekent dat de onderdanen van derde landen onderworpen blijven aan een grondige controle en dat zij niet in aanmerking kunnen komen voor automatische grenscontrole. De rijen stellen verscheidene lidstaten al voor problemen. Deze lidstaten zou geen andere oplossing resten dan meer personeel in dienst te nemen en de infrastructuur aan te passen; met elke nieuwe toename van de reizigersstromen zouden ook deze problemen groeien.

Het RTP is dan ook nodig om het gemakkelijker te maken voor geregistreerde reizigers om de grens te passeren, zodat er grenswachters kunnen worden vrijgemaakt en de grenscontrole voortaan op personen kan worden gericht.

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

Het is duidelijk dat optreden op Europees niveau geboden is. Geen enkele lidstaat kan zelfstandig een RTP opzetten dat in vereenvoudigde grenscontroles voorziet voor alle lidstaten. Het RTP moet worden ingevoerd bij alle doorlaatposten aan de EU-buitengrenzen. Dit zal positieve gevolgen hebben voor de grensbewakingsmiddelen van alle lidstaten, die hierdoor efficiënter kunnen worden ingezet.

Het RTP-voorstel waarborgt dat de EU een gemeenschappelijke aanpak volgt op basis van gemeenschappelijke wetgeving. Het waarborgt dat aan alle Schengengrenzen dezelfde regels van kracht blijven. Voor reizigers uit derde landen betekent dit dat zij aan alle doorlaatposten aan de Schengengrenzen gebruik kunnen maken van het RTP, zonder dat zij nog eens aan een veiligheidsonderzoek hoeven te worden onderworpen. Wie door één lidstaat aan een veiligheidsonderzoek is onderworpen, komt dus voor vereenvoudigde behandeling in aanmerking wanneer hij de buitengrens via een andere lidstaat overschrijdt. Zonder gemeenschappelijke regels zou dit niet mogelijk zijn: zonder EU-betrokkenheid zou het RTP zijn doelstellingen niet verwezenlijken.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

Uit de ervaring die is opgedaan bij de ontwikkeling van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) en het visuminformatiesysteem (VIS) zijn de navolgende lessen getrokken.

1) Als mogelijke waarborg tegen kostenoverschrijdingen en vertragingen ten gevolge van veranderende vereisten, mogen geen nieuwe informatiesystemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht worden ontwikkeld, en zeker geen grootschalig IT-systeem, voordat de desbetreffende rechtsinstrumenten waarin het doel, het toepassingsgebied, de functies en de technische details worden beschreven, definitief zijn vastgesteld.

2) Het is moeilijk gebleken om de nationale ontwikkelingen te financieren voor lidstaten die de diverse activiteiten niet in hun meerjarige programma hebben opgenomen of onvoldoende precisie aan de dag leggen bij de programmering in het kader van het Buitengrenzenfonds. Daarom bestrijkt het huidige voorstel ook de ontwikkelingskosten.

1.5.4. Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

Dit voorstel moet worden gezien in het kader van de voortgaande ontwikkeling van de geïntegreerde strategie voor grensbeheer van de Europese Unie, en in het bijzonder in dat van de mededeling inzake slimme grenzen[47], en in samenhang met het ISF-grenzenvoorstel[48], als onderdeel van het MFK. Het financieel memorandum bij het gewijzigde Commissievoorstel voor het Agentschap[49] dekt de kosten voor de bestaande IT-systemen Eurodac, SIS II en VIS, maar niet die voor de toekomstige grensbeheerssystemen, waarvoor het Agentschap nog niet wettelijk verantwoordelijk is. Derhalve dekt de bijlage bij het voorstel voor een Verordening van de Raad tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020[50], in rubriek 3 "Veiligheid en burgerschap", de bestaande IT-systemen onder "IT-systemen" (822 miljoen EUR) en de toekomstige grensbeheerssystemen onder "Interne veiligheid" (1,1 miljoen EUR op een totaal van 4,648 miljoen EUR). Binnen de Commissie is DG HOME verantwoordelijk voor de totstandbrenging van een ruimte van vrij verkeer waarin personen de binnengrenzen kunnen overschrijden zonder aan grenscontroles te worden onderworpen en waarvan de buitengrenzen op consistente wijze worden bewaakt en beheerd op EU-niveau. Het RTP is geheel in overeenstemming met het EU-grensbeleid: er wordt namelijk onverminderd naar gestreefd bij grensoverschrijdingen de veiligheid te waarborgen en illegale immigratie te voorkomen. Tegelijkertijd wordt de EU veel toegankelijker en zal zij grensoverschrijdende menselijke contacten, handel en culturele uitwisseling veel krachtiger kunnen bevorderen. Het RTP strookt ook met de gemeenschappelijke visumcode (Verordening 810/2009) en de VIS-verordening (767/2008). De Schengengrenscode moet worden gewijzigd om onderdanen van derde landen toe te laten tot volautomatische grenscontrolesystemen.

Er zijn technische synergieën mogelijk met het visuminformatiesysteem. Verder zullen er synergieën zijn met het inreis-uitreissysteem, dat ook zal worden gebruikt om de grensoverschrijdingen van geregistreerde reizigers te registreren en te controleren of de toegestane duur van het verblijf in het Schengengebied in acht wordt genomen. Zonder het EES zouden er geen volautomatische grensovergangen voor geregistreerde reizigers kunnen worden ingevoerd.

Bovendien is er geen risico van overlapping met soortgelijke initiatieven bij andere DG’s.

1.6. Duur en financiële gevolgen

¨ Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

– ¨  Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

– ¨Financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ

x Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

– voorbereidingsperiode van 2013 tot 2015 (vaststellen van het rechtskader),

– ontwikkelingsperiode van 2015 tot 2017,

– gevolgd door een volledige ingebruikneming.

1.7. Beheersvorm(en)[51]

x Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie

x Indirect gecentraliseerd beheer door uitvoeringstaken te delegeren aan:

– ¨  uitvoerende agentschappen

– x door de Unie opgerichte organen[52]

– ¨  nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak

– ¨  personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement

¨ Gedeeld beheer met lidstaten

¨ Gedecentraliseerd beheer met derde landen

¨ Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)

Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerkingen

Het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling, als onderdeel van het Fonds voor interne veiligheid, van het instrument voor financiële steun voor de buitengrenzen en visa voor de periode 2014-2020 (COM(2011) 750) voorziet in artikel 15 in de financiering van de ontwikkeling van het programma voor geregistreerde reizigers. Overeenkomstig artikel 58, lid 1, onder c), en artikel 60 van het nieuwe Financieel Reglement (gecentraliseerd indirect beheer) worden de uitvoerende taken van het voornoemde financiële programma toevertrouwd aan het IT-Agentschap.

Gedurende de periode 2015-2017 zullen alle ontwikkelingsactiviteiten door middel van een delegatieovereenkomst worden toevertrouwd aan het IT-Agentschap. Dit dekt de ontwikkeling van alle componenten van het project: zowel het centrale systeem als de systemen, netwerken en infrastructuur van de lidstaten.

Het is de bedoeling om bij de tussentijdse evaluatie in 2017 de resterende kredieten van de 587 miljoen EUR over te schrijven naar het begrotingsonderdeel betreffende het IT-agentschap voor de beheers- en onderhoudskosten van het centrale systeem en het netwerk en aan de nationale programma's voor de beheers- en onderhoudskosten van de nationale systemen, waaronder de kosten van infrastructuur (zie onderstaande tabel). Het financieel memorandum zal eind 2016 dienovereenkomstig worden herzien.

Blokken || Wijze van beheer || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020

Ontwikkeling centraal systeem || Indirect gecentraliseerd || X || X || X || || ||

Ontwikkeling lidstaten || Indirect gecentraliseerd || X || X || X || || ||

Onderhoud centraal systeem || Indirect gecentraliseerd || || || X || X || X || X

Onderhoud nationale systemen || Indirect gecentraliseerd || || || X || X || X || X

Netwerk (1) || Indirect gecentraliseerd || X || X || X || X || X || X

Infrastructuur lidstaten || Indirect gecentraliseerd || X || X || X || X || X || X

(1) ontwikkeling netwerk in 2015-2017, beheer netwerk in 2017-2020

2. BEHEERSMAATREGELEN 2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

De regels betreffende het toezicht op en de evaluatie van het RTP staan in artikel 63 van het voorstel.

Artikel 63

Toezicht en evaluatie

1. Het Agentschap zorgt ervoor dat er procedures beschikbaar zijn om de resultaten, kosteneffectiviteit, veiligheid en kwaliteit van de dienstverlening van het centrale register te toetsen aan de doelstellingen.

2. Met het oog op het technisch onderhoud heeft het Agentschap toegang tot de nodige informatie over de in het centrale register verrichte gegevensverwerkingshandelingen.

3. Twee jaar na de ingebruikneming van het RTP, en vervolgens om de twee jaar, legt het Agentschap aan het Europees Parlement, de Raad en de Commissie een verslag voor over de technische werking en de beveiliging van het RTP.

4. Drie jaar na de ingebruikneming van het RTP, en vervolgens om de vier jaar, verricht de Commissie een algemene evaluatie van het RTP. In deze algemene evaluatie worden de bereikte resultaten getoetst aan de doelstellingen en wordt nagegaan of de uitgangspunten nog relevant zijn, hoe deze verordening is toegepast met betrekking tot het RTP, hoe het met de beveiliging van het RTP is gesteld, hoe de biometrische gegevens worden verzameld en gebruikt, of de gegevenbeschermingsregels worden nageleefd en hoe de procedures met betrekking tot aanvragen en de afgifte van tokens zijn opgezet. De Commissie legt de verslagen over deze evaluatie voor aan het Europees Parlement en de Raad. Dit verslag gaat indien nodig vergezeld van passende voorstellen tot wijziging van deze verordening.

5. De lidstaten verstrekken het Agentschap en de Commissie de informatie die nodig is om de in de leden 3 en 4 bedoelde verslagen op te stellen overeenkomstig de door respectievelijk het Agentschap en de Commissie te bepalen kwantitatieve parameters.

6. Het Agentschap verstrekt de Commissie de informatie die nodig is om de in lid 4 bedoelde algemene evaluaties op te stellen.

2.2. Beheers- en controlesysteem 2.2.1. Mogelijke risico's

1) Moeilijkheden met de technische ontwikkeling van het systeem

De nationale IT-systemen van de lidstaten verschillen in technisch opzicht. Daarnaast kunnen de grenscontroleprocedures variëren naargelang van de plaatselijke omstandigheden (beschikbare ruimte bij de grensdoorlaatpost, reizigersstromen enz.). Het RTP moet worden geïntegreerd in de nationale IT-architectuur en de nationale grenscontroleprocedures. Daarbij komt dat de ontwikkeling van de nationale componenten van het systeem volledig moet zijn afgestemd op de centrale vereisten. Er zijn op dit gebied twee belangrijke risico’s vastgesteld:

a) het risico dat de lidstaten op verschillende wijze uitvoering geven aan technische en juridische aspecten van het RTP, als gevolg van onvoldoende coördinatie tussen het centrale en het nationale niveau;

b) het risico dat dit systeem op inconsistente wijze wordt gebruikt door de manier waarop de lidstaten het RTP in de bestaande grenscontroleprocedures integreren.

2) Moeilijkheden met de tijdige ontwikkeling van het systeem

Op grond van de ervaringen met de ontwikkeling van het VIS en SIS II wordt verwacht dat het voor de tenuitvoerlegging van het RTP van cruciaal belang zal zijn dat een externe contractant het systeem tijdig ontwikkelt. Als expertisecentrum voor ontwikkeling en beheer van grootschalige IT-systemen wordt het IT-Agentschap ook verantwoordelijk voor het toewijzen en beheren van contracten, met name voor het uitbesteden van de ontwikkeling van het systeem. Het werken met een externe contractant bij deze ontwikkelingstaak houdt verscheidene risico's in:

a) met name het risico dat de contractant onvoldoende middelen uittrekt voor het project of een systeem ontwerpt en ontwikkelt dat niet geavanceerd is;

b) het risico dat de contractant de administratieve technieken en methoden voor grootschalige IT-projecten niet geheel in acht neemt om de kosten te drukken;

c) het bij de huidige economische crisis niet geheel denkbeeldige risico dat de contractant in financiële moeilijkheden komt door factoren die los staan van dit project.

2.2.2. Controlemiddel(en)

1) Het Agentschap moet een expertisecentrum worden op het gebied van de ontwikkeling en het beheer van grootschalige IT-systemen. Het wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van het centrale deel van het systeem, met inbegrip van de uniforme interfaces in de lidstaten. Met deze oplossing moeten de meeste problemen waarmee de Commissie bij de ontwikkeling van SIS II en het VIS te maken kreeg, kunnen worden voorkomen.

Gedurende de ontwikkelingsfase (2015-2017) behoudt de Commissie de algehele verantwoordelijkheid, aangezien het project zal worden ontwikkeld via indirect centraal beheer. Het Agentschap wordt verantwoordelijk voor het technisch en financieel beheer. Daarbij gaat het met name om het toewijzen en het beheren van opdrachten. De delegatieovereenkomst voorziet wat het centrale deel betreft in het plaatsen van opdrachten en wat het nationale deel betreft in subsidies. Overeenkomstig artikel 40 van de uitvoeringsvoorschriften zal de Commissie een overeenkomst sluiten met gedetailleerde regelingen voor het beheer en de controle van de middelen en de bescherming van de financiële belangen van de Commissie. In deze overeenkomst worden ook de in artikel 40, lid 2, bedoelde voorschriften opgenomen. Zo kan de Commissie de in 2.2.1 beschreven risico's beheren.

Bij de tussentijdse evaluatie (gepland in 2017 in het kader van het Fonds voor interne veiligheid, artikel 15 van de horizontale verordening) zal de opzet van het beheer opnieuw worden beoordeeld.

2) Om vertragingen op nationaal niveau te voorkomen, is gezorgd voor doeltreffende governance tussen alle belanghebbenden. De Commissie heeft in de ontwerp-verordening voorgesteld om het Agentschap door een adviesgroep met nationale deskundigen van de lidstaten te laten voorzien van expertise op het gebied van het RTP en het EES. Deze adviesgroep komt regelmatig bijeen om de toepassing van het systeem te bespreken, ervaringen uit te wisselen en de raad van bestuur van het Agentschap te adviseren. Verder is de Commissie van plan de lidstaten aan te bevelen om een nationale projectinfrastructuur/projectgroep op te zetten voor zowel de technische als de operationele ontwikkeling, met onder meer een betrouwbare communicatie-infrastructuur met centrale contactpunten.

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

De fraudebestrijdingsmaatregelen staan in artikel 35 van Verordening (EU) nr. 1077/2011 en houden het navolgende in.

1. Met het oog op de bestrijding van fraude, corruptie en andere onwettige activiteiten is Verordening (EG) nr. 1073/1999 van toepassing.

2. Het Agentschap treedt toe tot het Interinstitutioneel Akkoord betreffende de interne onderzoeken verricht door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en stelt onverwijld de dienovereenkomstige voorschriften vast, die op alle personeelsleden van het Agentschap van toepassing zijn.

3. In de financieringsbesluiten en de uitvoeringsovereenkomsten en -instrumenten die uit die besluiten voortvloeien, wordt uitdrukkelijk bepaald dat de Rekenkamer en OLAF, indien nodig, tot controle ter plaatse kunnen overgaan bij de begunstigden van de middelen van het Agentschap en bij de tussenpersonen die deze middelen verdelen.

Overeenkomstig deze bepaling heeft de raad van bestuur van het Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht op 28 juni 2012 een besluit vastgesteld over de voorwaarden voor interne onderzoeken in verband met het voorkomen van fraude, corruptie en elke andere onwettige activiteit waardoor de financiële belangen van de Europese Unie worden geschaad.

Voorts stelt DG HOME momenteel zijn strategie voor fraudepreventie en –opsporing op.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF 3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

Op grond van de delegatieovereenkomst krijgt het Agentschap de taak om op het niveau van zijn lokale financiële systemen te zorgen voor passende instrumenten voor toezicht, follow-up en verslaglegging met betrekking tot de kosten van de toepassing van het RTP, overeenkomstig artikel 60 van het nieuwe Financieel Reglement. Het Agentschap zal passende maatregelen treffen, zodat ongeacht de definitieve begrotingsnomenclatuur verslaglegging kan plaatsvinden.

· Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen

Rubriek van het meerjarig financieel kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage

Aantal [Omschrijving……………………...……….] || GK/ ([53]) || van EVA[54]-landen || van kandidaat-lidstaten[55] || van derde landen || in de zin van artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement

|| [XX.YY.YY.YY] || GK/ || JA/NEE || JA/NEE || JA/NEE || JA/NEE

· Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen

Rubriek van het meerjarig financieel kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage

Aantal Nummer [omschrijving…………………………..] || GK/ NGK || van EVA-landen || van kandidaat-lidstaten || van derde landen || in de zin van artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement

3 || [18.02.CC] Fonds voor interne veiligheid - grenzen || GK/ || NEE || NEE || NEE || NEE

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven 3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

De onderstaande tabel bestrijkt de jaarlijkse kosten voor de lidstaten en van het centrale systeem, alsook de ontwikkelings- en operationele kosten. De kosten van automatische grenscontrolepoorten komen ten laste van de lidstaten.

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kader || 3 || Veiligheid en burgerschap

DG HOME || || || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Jaar 2017[56] || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar 2020 || Volgende jaren || TOTAAL

Ÿ Beleidskredieten || || || || || || || ||

Nummer begrotingsonderdeel: 18.02.CC || Vastleggingen || (1) || 137,674 || 34,836 || 167,402 || 82,362 || 82,363 || 82,363 || || 587,000

Betalingen || (2) || 68,837 || 93,222 || 145,148 || 101,198 || 88,013 || 68,585 || 21,996 || 587,000

Nummer begrotingsonderdeel || Vastleggingen || (1a) || || || || || || || ||

Betalingen || (2a) || || || || || || || ||

Uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten[57] || || || || || || || ||

Nummer begrotingsonderdeel || || (3) || || || || || || || ||

TOTAAL kredieten voor DG HOME || Vastleggingen || =1+1a +3 || 137,674 || 34,836 || 167,402 || 82,362 || 82,363 || 82,363 || || 587,000

Betalingen || =2+2a +3 || 68,837 || 93,222 || 145,148 || 101,198 || 88,013 || 68,585 || 21,996 || 587,000

Ÿ TOTAAL beleidskredieten || Vastleggingen || (4) || || || || || || ||

Betalingen || (5) || || || || || || ||

Ÿ TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten || (6) || || || || || || ||

TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….> van het meerjarig financieel kader || Vastleggingen || =4+ 6 || || || || || || ||

Betalingen || =5+ 6 || || || || || || ||

Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken

Ÿ TOTAAL beleidskredieten || Vastleggingen || (4) || || || || || || ||

Betalingen || (5) || || || || || || ||

Ÿ TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten || (6) || || || || || || ||

TOTAAL kredieten onder RUBRIEKEN 1 tot en met 4 van het meerjarig financieel kader (richtbedrag) || Vastleggingen || =4+ 6 || || || || || || ||

Betalingen || =5+ 6 || || || || || || ||

Rubriek van het meerjarig financieel kader || 5 || "Administratieve uitgaven"

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

|| || || Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Jaar 2017 || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar 2020 || Volgende jaren || TOTAAL

DG HOME || || || ||

Ÿ Personele middelen || 0,254 || 0,254 || 0,254 || 0,190 || 0,190 || 0,190 || 0,191 || 0,191 || || 1,715

Ÿ Andere administratieve uitgaven || 0,201 || 0,201 || 0,201 || 0,200 || 0,200 || 0,200 || 0,200 || 0,200 || || 1,602

TOTAAL DG HOME || Kredieten || 0,455 || 0,455 || 0,455 || 0,390 || 0,390 || 0,390 || 0,391 || 0,391 || || 3,317

TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarig financieel kader || (Totaal vastleggingen = Totaal betalingen) || 0,455 || 0,455 || 0,455 || 0,390 || 0,390 || 0,390 || 0,391 || 0,391 || || 3,317

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

|| || || Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015[58] || Jaar 2016 || Jaar 2017 || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar 2020 || Volgende jaren || TOTAAL

TOTAAL kredieten onder RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarig financieel kader || Vastleggingen || 0,455 || 0,455 || 138,129 || 35,226 || 167,793 || 82,753 || 82,753 || 82,753 || || 590,317

Betalingen || 0,455 || 0,455 || 69,292 || 93,613 || 145,539 || 101,589 || 88,403 || 68,975 || 21,996 || 590,317

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

– ¨  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

– x Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs ò || || || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Jaar 2017 || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar 2020 || TOTAAL ||

||

Soort output[59] || Gem. kosten van de output || Aantal ouputs || Kosten || Aantal ouputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal ouputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal ouputs || Kosten || Totaal aantal outputs || Totaal kosten ||

SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1[60]: Systeemontwikkeling (centraal en nationaal) || || || || || || ||

Output || 1 || 137,674 || 1 || 34,836 || 1 || 50,356 || || || || || || || 1 || 222,866 ||

Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1[61] || || 137,674 || || 34,836 || || 50,356 || || || || || || || || 222,,866 ||

SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2: Systeembeheer (centraal en nationaal) || || || || || || ||

Output || || || || || 1 || 117,047 || 1 || 82,362 ||  1 || 82,362 || 1 || 82,363 || 1 || 364,134 ||

Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2[62] || || || || || || 117,047 || || 82,362 || || 82,362 || || 82,363 || || 364,134 ||

TOTALE KOSTEN || 1 || 137,674 || 1 || 34,836 || 2 || 167,403 || 1 || 82,362 || 1 || 82,362 || 1 || 82,363 || 2 || 587,000 ||

3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten 3.2.3.1. Samenvatting

– ¨  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

– x Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

|| Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Jaar 2017 || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar 2020 || TOTAAL

RUBRIEK 5 van het meerjarig financieel kader || || || || || || || || ||

Personele middelen || 0,254 || 0,254 || 0,254 || 0,190 || 0,190 || 0,190 || 0,191 || 0,191 || 1,715

Andere administratieve uitgaven || 0,201 || 0,201 || 0,201 || 0,200 || 0,200 || 0,200 || 0,200 || 0,200 || 1,602

RUBRIEK 5 van het meerjarig financieel kader || 0,455 || 0,455 || 0,455 || 0,390 || 0,390 || 0,390 || 0,391 || 0,391 || 3,317

Buiten RUBRIEK 5[63] van het meerjarig financieel kader || || || || || || || || ||

Personele middelen || || || || || || || || ||

Andere administratieve uitgaven || || || || || || || || ||

Subtotaal buiten RUBRIEK 5 van het meerjarig financieel kader || || || || || || || || ||

TOTAAL || 0,455 || 0,455 || 0,455 || 0,390 || 0,390 || 0,390 || 0,391 || 0,391 || 3,317

3.2.3.2.  Geraamde personeelsbehoeften

– ¨  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

– x Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten (of met hoogstens 1 decimaal)

|| Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Jaar 2017 || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar 2020

· Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)

XX 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) || 2 || 2 || 2 || 1,5 || 1,5 || 1,5 || 1,5 || 1,5

XX 01 01 02 (delegaties) || || || || || || || ||

XX 01 05 01 (onderzoek door derden) || || || || || || || ||

10 01 05 01 (eigen onderzoek) || || || || || || || ||

· Extern personeel (in voltijdsequivalent - VTE)[64] ·

XX 01 02 01 (AC, END, INT van de "totale financiële middelen") || || || || || || || ||

XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties) || || || || || || || ||

 XX 01 04 jj[65] || - zetel[66] || || || || || || || ||

- delegaties || || || || || || || ||

XX 01 05 02 (AC, INT, SNE – onderzoek door derden) || || || || || || || ||

10 01 05 02 (AC, INT, SNE – eigen onderzoek) || || || || || || || ||

Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) || || || || || || || ||

TOTAAL || 2 || 2 || 2 || 1,5 || 1,5 || 1,5 || 1,5 || 1,5

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen || 2 gedurende de voorbereidingsperiode (2013-2015): 1 administrateur voor de wetgevingsonderhandelingen, de coördinatie van de taken (samen met het Agentschap) en het toezicht op de delegatieovereenkomst 0,5 administrateur voor het toezicht op de financiële activiteiten en deskundigheid inzake grenscontrole en technische aangelegenheden 0,5 assistent voor administratieve en financiële activiteiten 1,5 gedurende de ontwikkelingsperiode (2016-2020): 1 administrateur voor de follow-up van de delegatieovereenkomst (verslagen, voorbereiding comitologie, validatie van functionele en technische specificaties, toezicht op financiële activiteiten en coördinatie van het Agentschap) en deskundigheid inzake grenstoezicht en technische aangelegenheden 0,5 assistent voor administratieve en financiële activiteiten

Extern personeel || 0

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader

– x Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidig meerjarig financieel kader

– ¨  Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarig financieel kader

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

– ¨  Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarig financieel kader[67]

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering

– x Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden

– ¨ Het voorstel/initiatief voorziet in

Kredieten in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

|| Jaar N || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || Totaal

Medefinancieringsbron || || || || || || || ||

TOTAAL medegefinancierde kredieten || || || || || || || ||

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

– ¨  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

– x Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

– ¨         voor de eigen middelen

– x        voor de diverse ontvangsten

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: || Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten || Gevolgen van het voorstel/initiatief[68]

Jaar 2015 || Jaar 2016 || Jaar 2017 || Jaar 2018 || Jaar 2019 || Jaar  2020 || Volgende jaren

Artikel 6313 || || 4,188 || 5,672 || 8,832 || 6,157 || 5,355 || 4,173 || 1,338

Voor de diverse ontvangsten die worden "toegewezen", vermeld het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

18.02.CC Fonds voor interne veiligheid - grenzen

Vermeld de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten.

De begroting omvat een bijdrage van de landen die volgens de respectieve overeenkomsten betrokken zijn bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis en de Eurodac-maatregelen. De ramingen zijn van louter indicatieve aard en berusten op recente berekeningen van de ontvangsten voor de uitvoering van het Schengenacquis van IJsland, Noorwegen en Zwitserland (verrichte betalingen). Deze staten storten momenteel elk begrotingsjaar een bedrag in de algemene begroting van de Europese Unie, dat wordt berekend op basis van het bruto binnenlands product uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product van alle deelnemende staten. De berekening wordt gebaseerd op de Eurostat-cijfers van juni 2012, die sterk uiteenlopen naargelang van de economische situatie van de deelnemende staten.

[1]               COM(2008) 69 definitief.

[2]               PB C 115 van 4.5.2010, blz. 1.

[3]               COM(2011) 680 definitief.

[4]               PB L 105 van 13.4.2006.

[5]               PB L 158 van 30.4.2004; Richtlijn 2004/38/EG.

[6]               PB L 405 van 30.12.2006.

[7]               In het kader van een RTP wordt onder ‘token’ een fysiek hulpmiddel verstaan waarmee een bevoegde gebruiker elektronisch kan bewijzen dat hij is toegelaten tot het RTP. Het token fungeert als een elektronische sleutel voor de automatische poort. De technische specificaties zullen uitwijzen of er alleen een barcode wordt gebruikt of een chip waarin de unieke identificatiecode (het aanvraagnummer) wordt opgeslagen.

[8]               PB L 286 van 1.11.2011.

[9]               SEC(2008) 153.

[10]             SWD(2013) 50.

[11]             De effectbeoordeling is beschikbaar op: http://ec.europa.eu/governance/impact/ia_carried_out/cia_2013_en.htm

[12]             Mits de wetgevende autoriteit haar goedkeuring hecht aan het voorstel tot vaststelling, als onderdeel van het Fonds voor interne veiligheid, van het instrument voor financiële steun voor de buitengrenzen en visa (COM(2011) 750 definitief), alsook aan het voorstel voor een Verordening van de Raad tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 (COM(2011) 398), en mits, gelet op het uitgavenplafond, voldoende middelen op het betrokken begrotingsonderdeel beschikbaar zijn.

[13]             PB L 176 van 10.7.1999, blz. 36.

[14]             PB L 53 van 27.2.2008, blz. 52.

[15]             PB L 160 van 18.6.2011, blz. 19.

[16]             PB C [...] van [...], blz. [...].

[17]             PB C [...] van [...], blz. [...].

[18]             PB C [...] van [...], blz. [...].

[19]             COM(2008) 69 definitief van 13.2.2008.

[20]             COM(2009) 262 definitief van 10.6.2009.

[21]             PB L 286 van 1.11.2011, blz. 1.

[22]             PB L 158 van 29.4.2004, blz. 77.

[23]             PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.

[24]             PB L 8 van 12.1.2001, blz. 1.

[25]             PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[26]             PB L 131 van 1.6.2000, blz. 43.

[27]             PB L 64 van 7.3.2002, blz. 20.

[28]             PB L 176 van 10.7.1999, blz. 36.

[29]             PB L 176 van 10.7.1999, blz. 31.

[30]             PB L 53 van 27.02.2008, blz. 52.

[31]             PB L 53 van 27.2.2008, blz. 1.

[32]             PB L 160 van 18.6.2011, blz. 21.

[33]             PB L 160 van 18.6.2011, blz. 19.

[34]             PB L 218 van 13.8.2008, blz. 60.

[35]             PB L 105 van 13.4.2006, blz. 1.

[36]             PB L 243 van 15.9.2009, blz. 1.

[37]             PB L 81 van 21.3.2001, blz. 1.

[38]             Artikel 47, eerste alinea, van het Handvest van de grondrechten van de EU.

[39]             Artikel 47, eerste alinea, van het Handvest van de grondrechten van de EU.

[40]             Voor Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein is geen logo vereist.

[41]             Voor Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein is geen logo vereist.

[42]             Tegen beëindiging om deze reden kan geen beroep worden ingesteld.

[43]             Indien vereist uit hoofde van nationale wetgeving.

[44]             ABM: Activity Based Management – ABB: Activity Based Budgeting.

[45]             In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

[46]             Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling, als onderdeel van het Fonds voor interne veiligheid, van het instrument voor financiële steun voor de buitengrenzen en visa, COM(2011) 750.

[47]             Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad: Slimme grenzen - opties en te volgen weg, COM(2011) 680 definitief.

[48]             Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling, als onderdeel van het Fonds voor interne veiligheid, van het instrument voor financiële steun voor de buitengrenzen en visa, COM(2011) 750 final.

[49]             COM(2010) 93 van 19 maart 2010.

[50]             COM(2011) 398 van 29 juni 2011.

[51]             Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html

[52]             Als bedoeld in artikel 185 van het Financieel Reglement.

[53]             GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

[54]             EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

[55]             Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

[56]             Dat de kosten schommelen en met name in 2015 en 2017 hoog zijn, heeft verschillende oorzaken. Aan het begin van de ontwikkelingsperiode worden in 2015 kredieten vastgelegd voor ontwikkeling (eenmalige kosten voor drie jaar bestemd voor apparatuur, software en aanbesteding). Aan het eind van de ontwikkelingsperiode, in 2017, worden de vastleggingen gedaan die nodig zijn voor het beheer. De kosten van het beheer van apparatuur en software variëren naargelang van de periode.

[57]             Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

[58]             Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

[59]             Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).

[60]             Zoals beschreven in punt 1.4.2. "Specifieke doelstelling(en)…".

[61]             Dit bedrag dekt onder meer de centrale ontwikkeling en met name de netwerkinfrastructuur, de vereiste hardware- en softwarelicenties en de kosten in verband met de ontwikkeling van het centrale systeem door de externe contractant. Ook voor de nationale ontwikkeling dekt het de kosten voor de vereiste hardware- en softwarelicenties en externe contractanten.

[62]             Dit bedrag dekt de nodige kosten voor de werking van het centrale systeem, met name het netwerkbeheer, het onderhouden van het centrale systeem door een externe contractant en de vereiste hardware- en softwarelicenties. Voor het nationale beheer dekt het de kosten die nodig zijn voor de werking van de nationale systemen, met name de hardware- en softwarelicenties, incidentenbeheer en externe contractanten.

[63]             Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden en eigen onderzoek.

[64]             AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JED = Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); LA= Local Agent (plaatselijk functionaris); SNE= Seconded National Expert (gedetacheerd nationaal deskundige).

[65]             Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).

[66]             Vooral voor Structuurfondsen, het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en het Europees Visserijfonds (EVF).

[67]             Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

[68]             Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25% aan inningskosten.