Bijlagen bij COM(2013)182 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 10-11/2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 1: || Besteding ELGF-kredieten tot 15.10.2012 (voorlopige cijfers)

1. Inleiding

Op basis van de voorlopige gegevens wordt ervan uitgegaan dat de uitgaven uit het ELGF in het begrotingsjaar 2012 44 749,8 miljoen EUR bedragen (zie de tabel in de bijlage). Dat bedrag is voornamelijk een weergave van de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer zoals die door de lidstaten tussen 16 oktober 2011 en 15 oktober 2012 zijn gedeclareerd, met inbegrip van de bedragen die in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF-rekeningen zijn gecorrigeerd, en de verlagingen en schorsingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts is in die uitgaven een raming van de rechtstreekse uitgaven begrepen (ca. 31 miljoen EUR) die de Commissie nog tot en met 31 december 2012 kan doen.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten voor de financiering van ELGF-uitgaven. Volgens dat artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten worden gebruikt voor de financiering van uitgaven die de lidstaten in het kader van het ELGF hebben gedaan. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar[1].

Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen, had de Commissie de in 2012 beschikbare bestemmingsontvangsten oorspronkelijk geraamd op 1 010 miljoen EUR. Meer bepaald:

– werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2012 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 805 miljoen EUR zouden worden geïnd. Verwacht werd dat 600 miljoen EUR zou worden geïnd uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 150 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 55 miljoen EUR geraamd;

– werden de van het begrotingsjaar 2011 naar het begrotingsjaar 2012 over te dragen bestemmingsontvangsten op 205 miljoen EUR geraamd.

In de begroting 2012 heeft de Commissie de oorspronkelijk verwachte bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 010 miljoen EUR toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

– werd 310 miljoen EUR toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– werd 700 miljoen EUR toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor deze twee regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 496 miljoen EUR en 30 472 miljoen EUR goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en de bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totaalbedrag aan geraamde beschikbare kredieten van 806 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 172 miljoen EUR voor de bedrijfstoeslagregeling.

In bijlage 1, waarin de uitvoering van de begroting 2012 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, worden voor de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse steun de cijfers gegeven van de kredieten die voor deze twee sectoren zijn goedgekeurd (respectievelijk 788 miljoen EUR en 37 189 miljoen EUR), zonder rekening te houden met de voornoemde bestemmingsontvangsten. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2012 1 098 miljoen EUR voor de sector groenten en fruit en 37 889 miljoen EUR voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Voor drie verkoopseizoenen (2006/07, 2007/08 en 2008/09) zijn deze bedragen, die betrekking hebben op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover marktdeelnemers in elke lidstaat beschikken, aan het Fonds overgemaakt. Bij de vaststelling van de begroting 2012 werd verwacht dat 832,2 miljoen EUR zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2011 naar het begrotingsjaar 2012.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2012 (voorlopige gegevens)

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in 2012 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF (voorlopige gegevens). Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen (nominaal en relatief) tussen de werkelijke uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2012 vertonen.

4.1.        Marktmaatregelen

Voor interventiemaatregelen op de landbouwmarkten ligt het benuttingsniveau 176,6 miljoen EUR hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar 133,4 miljoen EUR lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 310 miljoen EUR. Dit verschil is terug te voeren op de onderbesteding van de meeste sectoren. 

4.1.1.     Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (- 2,9 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is toe te schrijven aan het feit dat het niveau van de door de lidstaten verrichte betalingen voor de uitvoercertificaten, vooral voor verwerkte producten die zuivelproducten bevatten, lager lag dan in de begroting was geraamd.

4.1.2.     Voedselprogramma's (+ 15,0 miljoen EUR)

In 2012 hebben de lidstaten de resterende  bedragen voor vervoer en administratieve kosten betaald voor de programma's voor de meest behoeftigen van de voorbije jaren. Deze betalingen hebben, in combinatie met de betalingen van de lidstaten voor het programma voor 2012, geleid tot deze overbesteding van de begrotingskredieten 2012 voor deze regeling.

4.1.3.     Olijfolie (- 13,2 miljoen EUR)

De onderbesteding voor dit begrotingsartikel is toe te schrijven aan de regelingen met betrekking tot de particuliere opslag van olijfolie. De begroting 2012 voor dit artikel was gebaseerd op een maximumhoeveelheid particulier opgeslagen olijfolie, als vastgesteld in Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1023/2011 van de Commissie. Maar in werkelijkheid waren de opgeslagen hoeveelheden veel lager dan verwacht. Een deel van de beschikbaar gekomen kredieten wordt echter gebruikt voor de financiering van twee aanvullende particuliere-opslagregelingen voor olijfolie, die moesten worden ingesteld als gevolg van de aanhoudende ongunstige marktomstandigheden in deze sector. De uiteindelijke onderbesteding is te verklaren door het feit dat de betalingen voor deze aanvullende regelingen laat in het jaar 2012 op gang zijn gekomen. Verwacht wordt dat deze betalingen zullen doorlopen in 2013.

4.1.4.     Groenten en fruit (+ 283,2 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die de sector heeft gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2012, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten belope van 310 miljoen EUR wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 1 098 miljoen EUR en is er sprake van een lichte onderbesteding van 26,8 miljoen EUR. 

Deze onderbesteding is het nettoresultaat van de verschillende uitvoeringsniveaus bij de regelingen die met de kredieten van deze sector worden gefinancierd.

Voor de actiefondsen van de producentenorganisaties en de schoolfruitregeling hebben de lidstaten minder uitgegeven dan oorspronkelijk in de begroting was geraamd.

Anderzijds hebben de lidstaten aanzienlijk meer uitgegeven aan steun inzake de voorlopige erkenning van producentengroeperingen dan het bedrag aan kredieten dat in de begroting 2012 voor deze regeling beschikbaar was.   

4.1.5.     Producten van de wijnbouwsector (- 36,9 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is te verklaren door het feit dat sommige lidstaten iets minder hebben uitgegeven voor zowel hun nationale steunprogramma's in de wijnsector (in vergelijking met hun respectieve maximum in de begroting) als de op grond van dit artikel gefinancierde rooiregeling.

4.1.6.     Overige plantaardige producten/overige maatregelen (- 26,3 miljoen EUR)

De onderbesteding in dit artikel aan het einde van het jaar is hoofdzakelijk te wijten aan de POSEI-maatregelen, waarvoor de lidstaten hun nationale plannen in de loop van het jaar hebben geherprogrammeerd en waarbij zij overschakelden van marktondersteuning naar maatregelen die werden gefinancierd uit de desbetreffende regeling voor rechtstreekse steun van artikel 05 03 02.

4.1.7.     Melk en zuivelproducten (- 24,1 miljoen EUR)

Oorzaak van de onderbesteding in dit artikel is dat de uitgaven van de lidstaten voor de schoolmelkregeling lager lagen dan was voorzien in de goedgekeurde begroting.

4.1.8.     Rundvlees (- 8,8 miljoen EUR)

De verlaging van de uitvoerrestituties voor vlees en levende dieren in april 2012 heeft geleid tot een onderbesteding van de begroting in dit artikel. 

4.2.        Rechtstreekse steun

Voor rechtstreekse steun lag het benuttingsniveau 369,1 miljoen EUR hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar 330,9 miljoen EUR lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 700 miljoen EUR. Dit verschil vindt zijn oorsprong voornamelijk in de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.   

4.2.1.     Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 476,5 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die voor ontkoppelde rechtstreekse steun zijn gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2012, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 700 miljoen EUR wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 37 889 miljoen EUR en wordt de overbesteding een onderbesteding van - 223,5 miljoen EUR.

Reden voor deze onderbesteding is dat de lidstaten minder uitgaven hebben gedaan, met name voor de bedrijfstoeslagregeling en voor de ontkoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 van Verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad. Toch moet erop worden gewezen dat de beschikbare begrotingskredieten voor de bedrijfstoeslagregeling in 2012 voor 99,7 % zijn besteed. Voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling is 99,2% van de beschikbare begrotingskredieten besteed, tot dusverre het hoogste bestedingspercentage voor deze regeling.   

4.2.2.     Andere rechtstreekse steun (- 107 miljoen EUR)

De lidstaten hebben voor de gekoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 van Verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad, voor sommige dierenpremies en voor de premie voor eiwithoudende gewassen minder uitgegeven dan oorspronkelijk in de begroting 2012 was geraamd.  

4.3.        Audit van de landbouwuitgaven

4.3.1.     Boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+ 228,5 miljoen EUR voor de boekhoudkundige goedkeuring en + 36,2 miljoen EUR voor de conformiteitsgoedkeuring)

Voor de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen bedroegen de in de begroting 2012 voor deze begrotingslijn goedgekeurde kredieten ‑ 200 miljoen EUR. Er moet worden opgemerkt dat de Commissie in haar nota van wijzigingen nr. 3 voor 2012 voor deze begrotingslijn correcties ten bedrage van ‑ 69 miljoen EUR had voorgesteld.

In plaats van in 2012 negatieve correcties uit te voeren in het kader van de boekhoudkundige goedkeuringsprocedure stelde de Commissie besluiten over de boekhoudkundige goedkeuring vast uit hoofde waarvan zij een nettobedrag van 28,5 miljoen EUR moest terugbetalen in de vorm van positieve correcties ten voordele van de lidstaten. Na verrekening van dit bedrag met het hierboven genoemde negatieve bedrag van ‑ 200 miljoen EUR moet de Commissie om en bij de 228,5 miljoen EUR aan positieve begrotingskredieten uit andere begrotingsposten vinden en overhevelen om deze begrotingspost in 2012 sluitend te maken.

Bovendien zijn in het kader van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten die de Commissie in 2012 heeft vastgesteld, positieve correcties ten bedrage van ongeveer 36,2 miljoen EUR ten gunste van de lidstaten uitgevoerd. Er zullen eveneens positieve begrotingskredieten uit begrotingsposten moeten worden overgeheveld om dit bedrag te dekken.

4.3.2.     Andere uitgaven (+ 38,3 miljoen EUR voor het beslechten van geschillen)

Begrotingsartikel 05 07 02 is bedoeld om de kosten van de Unie voor het beslechten van geschillen te dekken. In 2012 werd 0,8 miljoen EUR aan kredieten uitgetrokken voor dit artikel. Op 29 maart 2012 heeft het Europese Hof van Justitie Beschikking 2007/361/EG van de Commissie nietig verklaard.  Bijgevolg moest de Commissie de 39,1 miljoen EUR die door de betrokken lidstaten uit hoofde van deze beschikking was betaald, terugbetalen. Afgezet tegen de begrotingskredieten 2012 heeft deze betaling geleid tot een overbesteding van deze kredieten ten belope van het hierboven vermelde bedrag.

4.4.        Andere uitgaven

4.4.1.     Veiligheid van levensmiddelen en diervoeders, diergezondheid, dierwelzijn en gezondheid van planten (- 65,0 miljoen EUR)

Voor de op grond van dit artikel gefinancierde regelingen moet de Commissie rechtstreekse betalingen verrichten. Geraamd wordt dat tegen 31 december 2012 nog 22,6 miljoen EUR moet worden betaald.

Dit jaar waren door de verbeterde situatie inzake diergezondheid en de wijzigingen in de wetgeving waardoor minder TSE-tests vereist zijn, de behoeften voor programma's voor de uitroeiing en de bewaking van dierziekten kleiner dan het bedrag waarvan werd uitgegaan  in de begroting 2012. Om die reden heeft de Commissie in de op 12 december 2012 goedgekeurde gewijzigde begroting nr. 6/2012 een verlaging van de kredieten voorgesteld ten bedrage van 65,4 miljoen EUR.    

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de bijgevoegde tabel blijkt dat in 2012 in totaal uiteindelijk 1 341,1 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar was. Met andere woorden: 331,1 miljoen EUR meer dan de oorspronkelijke raming van 1 010 miljoen EUR.

Het verschil is deels toe te schrijven aan het feit dat een bedrag van 441,5 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten is overgedragen van 2011 naar 2012, i.e. 236,5 miljoen EUR meer dan de 205 miljoen EUR waarvan oorspronkelijk bij de opstelling van de begroting was uitgegaan. Daarbij moet worden vermeld dat de van 2011 naar 2012 overgedragen bestemmingsontvangsten overeenkomstig artikel 10 van het Financieel Reglement volledig zijn gebruikt om in het begrotingsjaar 2012 gedane uitgaven te financieren.

Bovendien werd in 2012 900,4 miljoen EUR aan nieuwe bestemmingsontvangsten geïnd, in plaats van 805 miljoen EUR, zoals bij het opstellen van de begroting was geraamd. Dit komt hoofdzakelijk doordat bepaalde lidstaten uiteindelijk, in tegenstelling tot wat oorspronkelijk werd verwacht, er niet op aandrongen hun correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring in termijnen te mogen betalen, wat heeft geleid tot een snellere inning van de desbetreffende bestemmingsontvangsten. Het deel van de nieuw geïnde bestemmingsontvangsten dat in 2012 niet zal worden benut, zal worden overgedragen naar de begroting 2013 om te worden gebruikt voor de financiering van de uitgaven in dat jaar.

6. Opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

Overeenkomstig de wetgeving is sinds november 2009 geen nieuwe tijdelijke herstructureringsheffing geïnd bij de lidstaten. De totale bestemmingsontvangsten die beschikbaar zijn voor het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie, stemmen dus overeen met het uit de begroting 2011 overgedragen bedrag, dat, in tegenstelling tot de raming, 856,8 miljoen EUR bedraagt. Dit bedrag lag hoger dan de 832,2 miljoen EUR van de opmerkingen bij de begroting 2012 omdat de steunbetalingen die eind 2011 zijn verricht, lager zijn uitgevallen dan verwacht. In haar nota van wijzigingen nr. 1 voor 2013 heeft de Commissie duidelijk gemaakt dat zij verwacht dat bij de afsluiting van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie op 30 september 2012 een saldo van bestemmingsontvangsten ten belope van 675 miljoen EUR beschikbaar zal zijn voor het ELGF. Uit de door de lidstaten meegedeelde voorlopige cijfers over de begrotingsuitvoering blijkt dat de voor het ELGF beschikbare bestemmingsontvangsten ongeveer 755 miljoen EUR zullen bedragen.

7. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

Op 30 september 2012, de einddatum voor de besteding van het Fonds, hadden de lidstaten voor een nettobedrag van 109,7 miljoen EUR aan betalingen verricht voor steun in het kader van herstructureringsmaatregelen, als diversificatiesteun en als steun aan suikerraffinaderijen. Met uitzondering van kleine aanpassingen kunnen geen betalingen uit hoofde van dit fonds worden verwacht na 30 september 2012. Het totale bedrag aan betalingen in het kader van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie ligt lager dan het bedrag dat door de Commissie in de begroting 2012 was geraamd, waardoor er meer bestemmingsontvangsten in het fonds zijn gebleven, zoals uiteengezet in punt 6 hierboven.

8. Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitvoering van de ELGF-begroting 2012 blijkt dat 780,2 miljoen EUR meer is besteed dan aan begrotingskredieten werd goedgekeurd (zonder rekening te houden met de hierboven vermelde in de gewijzigde begroting nr. 6/2012 vastgestelde verlaging van de kredieten ten bedrage van 65,4 miljoen EUR voor maatregelen met betrekking tot de gezondheid van dieren en planten – zie punt 4.4.1). Dit bedrag wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten van 1 341,1 miljoen EUR.

Aan het einde van het jaar zullen nog een aantal aanpassingen en kredietoverdrachten moeten plaatsvinden. Daarmee rekening houdend, alsook met het hierboven genoemde, wordt geschat dat 490 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten zullen worden overgeheveld naar de ELGF-begroting 2013. Uit het beschikbare saldo van bestemmingsontvangsten van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie zal hieraan een extra bedrag van 755 miljoen EUR worden toegevoegd, dat in 2013 naar de ELGF-begroting zal worden overgeheveld.

[1]               De overgedragen bestemmingsontvangsten moeten vervolgens weer als eerste worden gebruikt (artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1605/2002 van de Raad houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.